Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norgesdemokratene er bunnfallet i FrP som FrP ble kvitt. Det er de som skylder på innvandrerne for alt, og er typisk folk som uansett hjelp fra Staten ikke vil klare seg økonomisk pga mislighold av finanser. Jeg er høyrevridd men klarer ikke syting fra verken høyre eller venstresiden om hvor fælt og urettferdig samfunnet er, ta dere for faen sammen, vi er bortskjemte i historisk sammenheng. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
37 minutes ago, leticia said:

Hvis man ikke ser endring / forskjell mellom AP og Høyre sier det egentlig mest at man som nevnt ikke har satt seg nok inn i politikken - eller at man har det såpass greit i hverdagen som en "midt på treet "norsk borger økonomisk at man verken har fattigdomsproblematikk i hverdagen sin,  eller tilhører de rikeste.  

Ok, la oss si vi snakker om en fattig familie. Far tjener 400 000 før skatt, mor er arbeidsledig etter studiene uten rett til dagpenger, de har et barn i skolealder, og de leier en liten leilighet. Mener du virkelig at denne familien fikk det merkbart bedre under Støre-regjeringen enn under Solberg-regjeringen?

Hvis du tror det, har du neppe satt deg inn i hvordan fattige faktisk lever i Norge i dag.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (10 minutter siden):

Ok, la oss si vi snakker om en fattig familie. Far tjener 400 000 før skatt, mor er arbeidsledig etter studiene uten rett til dagpenger, de har et barn i skolealder, og de leier en liten leilighet. Mener du virkelig at denne familien fikk det merkbart bedre under Støre-regjeringen enn under Solberg-regjeringen?

Hvis du tror det, har du neppe satt deg inn i hvordan fattige faktisk lever i Norge i dag.

Sett bort i fra inflasjonen i fra Erna, ja. De har fått langt mer i skattelette. Spesielt de med barn i barnehagen har fått det langt bedre. 

Leieprisene har jo også gått minimalt opp ift rentenivået, osv. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Camlon skrev (5 minutter siden):

La oss heller si at moren er aleneforsørger og går på AAP. Hun eier en liten leilighet som hun blir nødt til å selge fordi hun står uten inntekt fordi høyre innfører karensår på AAP. Hadde hun hatt AAP etter at regjeringen Støre fjernet høyre sitt karensår hadde hun sluppet å selge huset, og kunne kanskje i større grad brukt kreftene sine på å komme seg ut i jobb, i stedet for å engste seg hvordan fremtiden vil bli fordi hun stod uten inntekt. 

Når det gjelder familien du sikter til så tenker jeg ikke at de fikk det merkbart bedre under Støre enn Solberg, annet enn at barnetrygden steg ganske kraftig, og at kostnader til barnehage og SFO har blitt redusert. Det blir også litt dumt å sammenlikne regjeringene, ettersom mye av kostnadene er importerte pga verdenssituasjonen. Sagt på en annen måte så tror ikke jeg at folk ville ha hatt det så mye bedre med en Solberg- regjering enn en Støre - regjering de 4 siste år. Heller tvert om. Hva ville Solberg ha gjort for denne lille eksempelfamilien din? Jeg vet hva hun ville / vil gjøre for mitt eksempel. Hun ønsker å innføre karensåret igjen. Høyre / FRP = smålige kutt for de som har dårlig økonomi.  AP / SV  / Rødt = mer skatt til de rike. 

Om bare partiene kunne samarbeidet litt mer på tvers av politiske blokker i stedet for dette hoppet mellom blått / rødt hvert fjerde til åttende år, så tror jeg at vi hadde kommet bedre ut av det totalt som samfunn.  Det virker som det blir viktigere å rive ned det de andre har bygget opp, vi kommer aldri videre på den måten... 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
30 minutes ago, Salvesen. said:

Sett bort i fra inflasjonen i fra Erna, ja. De har fått langt mer i skattelette. Spesielt de med barn i barnehagen har fått det langt bedre. 

Leieprisene har jo også gått minimalt opp ift rentenivået, osv. 

La oss sjekke tallene:

2022

• Lønn etter skatt: 280 000

• Leie (2-roms i Bergen): –129 000

• 50 % av SIFO-budsjett: –138 000
    = 13 000 igjen

2025

• Lønn etter skatt: 320 000

• Leie (2-roms i Bergen): –175 000

• 50 % av SIFO-budsjett: –164 000
    = –19 000 i minus

Selv med høyere lønn og skattelette, har økningen i boutgifter spist opp alt og mer til. De har fått det verre, ikke bedre.

Skatt: https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/

Leie: https://hybel.no/leieprisstatistikk/Bergen/

SIFO: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
57 minutes ago, leticia said:

La oss heller si at moren er aleneforsørger og går på AAP.

Du skrev at hvis man ikke ser forskjell mellom AP og Høyre, så har man det trolig så greit økonomisk at man verken har fattigdomsproblematikk eller er blant de rikeste.

Men når jeg trekker frem et eksempel på en typisk fattig familie, så vil du plutselig endre premisset til å handle om AAP?

Når det gjelder familien du sikter til så tenker jeg ikke at de fikk det merkbart bedre under Støre enn Solberg

...

Hva ville Solberg ha gjort for denne lille eksempelfamilien din?

Det er du som argumenterer at man er en idiot eller rik hvis man ikke ser en stor forskjell mellom Støre og Solberg. En slik person vil ikke forsvare Solberg.

Så her argumenter du imot deg selv.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (1 time siden):

La oss sjekke tallene:

2022

• Lønn etter skatt: 280 000

• Leie (2-roms i Bergen): –129 000

• 50 % av SIFO-budsjett: –138 000
    = 13 000 igjen

2025

• Lønn etter skatt: 320 000

• Leie (2-roms i Bergen): –175 000

• 50 % av SIFO-budsjett: –164 000
    = –19 000 i minus

Selv med høyere lønn og skattelette, har økningen i boutgifter spist opp alt og mer til. De har fått det verre, ikke bedre.

Skatt: https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/

Leie: https://hybel.no/leieprisstatistikk/Bergen/

SIFO: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Tallene dine mangler utrolig mye info. Og har mange feil, som feks leiepris i bergen. Hybel.no < SSB: Historisk leieprisutvikling

Du tar ikke høyde i fra støtte til fruen? Trygd til barn? Det er veldig vanskelig å følge når du utelater så mange detaljer. 

EDIT: Netto for 2022 er jo også helt ute å surrer, 400k gir 89 598 i skatt uten fradrag. Og hva er brutto for 2025? Basert på? 

EDIT 2: 

Jeg kan jo slenge inn reelle tall.(runder litt opp og ned for å gjøre det enklere), vet ikke alder og kjønn på barn men med dagens samfunn er de godt i 30 årene og sier sønn 10 år. 

2022:

Brutto 400 000

Netto 311 000(fra skatteetaten sin kalkulator uten fradrag)

Leie 2 roms bergen SSB: 115500

Sifo: 290 000

totalt - 94 500

2025:

Brutto 465500(basert på Lønnsutviklingen de siste 40 årene og estimert 4.4 i år)

Netto 363500

leie 2 roms bergen 134000

sifo 340 000

totalt - 110500

Men, så har en ikke regnet med støtte til mor fra NAV, som har økt. Så har en ikke regnet med barnetrygd til barn som har økt. Bare barnetrygden er ca 12 000 kroner. 

Men, som en kan se er eksemplet ditt helt urealistisk. Det går alt for mye i minus. Det er ingen som lever slikt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (3 timer siden):

Ubegrunnet frykt. 

Det som betyr noe er hvor mye Hennessy Paradis Imperial man får nye til søndagskaffen og på sosialklubben. Privat koster det 1674 kr for et glass og blant folk alt fra 2 til 4k.

Ikke meningen å ødelegge dagen din, men Hennessy Paradis Imperialer er utgått på Polet.

Endret av ronron25
Endret fra ugått til utgått.
  • Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutes ago, Salvesen. said:

Tallene dine mangler utrolig mye info. Og har mange feil, som feks leiepris i bergen. Hybel.no < SSB: Historisk leieprisutvikling

Du tar ikke høyde i fra støtte til fruen? Trygd til barn? Det er veldig vanskelig å følge når du utelater så mange detaljer. 

Fruen får 0 støtte i 2022 og 2025. Hun er arbeidsledig etter studiene og kvalifiserer derfor ikke til dagpenger. Det var et enkelt regnestykke så jeg inkluderte ikke barnetrygd, men hadde jeg inkludert det så hadde det ikke forandret konklusjonen.

Jeg brukte Hybel.no fordi de har statistikk for 2025, noe SSB ikke har. Tallene derfra er ikke feil, de er basert på faktiske annonser. De gir faktisk et bedre bilde av hva man må betale for å komme inn på leiemarkedet, siden de ikke påvirkes av langvarige billige kontrakter som drar SSB-snittet ned.

EDIT: Netto for 2022 er jo også helt ute å surrer, 400k gir 89 598 i skatt uten fradrag. Og hva er brutto for 2025? Basert på? 

Jeg inkluderer lønnsvekst i mine tall, så her er det du som gjør en feil. Om vi antar at det har vært null lønnsvekst siden 2022, så er situasjonen idag enda verre.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Skrevet
7 hours ago, ronron25 said:

På nettsiden til Miljødirektoratet står det følgende(2020):

"I Norge er mikroplast også påvist både i ferskvann, jord og avløpsslam. Selv om vi fortsatt har begrensede data fra ferskvann og jord, sammenliknet med data fra hav, tyder målinger på at både ferskvann og jord er viktige mottakere og reservoarer for mikroplast." 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/plast-i-havet/mikroplast/

I 2023 skriver de i en pressemelding, "Mikroplast finnes i kystvann, innsjøer, luft og nedbør i hele Norge, også i fjerne strøk som Svalbard, viser ny undersøkelse."

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17952284/mikroplast-spredt-i-hele-norge?publisherId=17847187

Det gjenstår en del forskning, men det skremmer vettet av meg ihvertfall. Og jeg er bekymret for kommende generasjoner for Hvilke helseutfordringer de kommer til å få. 

Og de største kildene til mikroplast i Norge er slitasje av bildekk og gummigranulat fra kunstgressbaner. Så litt satt på spissen er det at folk kjører barna på fotballtrening det virkelige problemet, ikke søppel på avveie ;)

De største kildene til mikroplast i Norge er biltrafikk (blant annet slitasje av bildekk) og gummigranulater fra kunstgressbaner, som er ansvarlig for henholdsvis rundt 40 og 30 prosent av utslipp på land.

https://holdnorgerent.no/kunnskapsartikkel/mikroplast/#:~:text=De største kildene til mikroplast,også mikroplast spres til miljøet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, ronron25 said:

Ikke meningen å ødelegge dagen din, men Hennessy Paradis Imperialer er utgått på Polet.

Grosist har det fremdeles.

Greia er at man pleier å regne ut hvor mange flasker som forsvant i formuesskatt.

Endret av BadCat
Skrevet
Camlon skrev (12 minutter siden):

Fruen får 0 støtte i 2022 og 2025. Hun er arbeidsledig etter studiene og kvalifiserer derfor ikke til dagpenger. Det var et enkelt regnestykke så jeg inkluderte ikke barnetrygd, men hadde jeg inkludert det så hadde det ikke forandret konklusjonen.

Jeg brukte Hybel.no fordi de har statistikk for 2025, noe SSB ikke har. Tallene derfra er ikke feil, de er basert på faktiske annonser. De gir faktisk et bedre bilde av hva man må betale for å komme inn på leiemarkedet, siden de ikke påvirkes av langvarige billige kontrakter som drar SSB-snittet ned.

Jeg inkluderer lønnsvekst i mine tall, så her er det du som gjør en feil. Om vi antar at det har vært null lønnsvekst siden 2022, så er situasjonen idag enda verre.

se over, jeg har editert. Og nei, det er INGEN fruer som sitter hjemme uten støtte fra nav. Du lager dine egne konspirasjoner og du ser vekk i fra barne trygd som har dobblet seg osv. bare vas.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

se over, jeg har editert. Og nei, det er INGEN fruer som sitter hjemme uten støtte fra nav. Du lager dine egne konspirasjoner og du ser vekk i fra barne trygd som har dobblet seg osv. bare vas.

21 minutes ago, Salvesen. said:

Men, som en kan se er eksemplet ditt helt urealistisk. Det går alt for mye i minus. Det er ingen som lever slikt. 

Det finnes altså ingen familier som lever på 465 000 i året i Norge? Det tror du seriøst på?

Det virker som om du ikke forstår hva det faktisk betyr å være fattig. Du regner med 100 % av SIFO-budsjettet, jeg brukte 50 %. Hvorfor? Fordi fattige familier ikke har råd til å leve etter referansebudsjettet. De må klare seg med langt mindre.

Skrevet
Camlon skrev (3 minutter siden):

Det finnes altså ingen familier som lever på 465 000 i året i Norge? Det tror du seriøst på?

Det virker som om du ikke forstår hva det faktisk betyr å være fattig. Du regner med 100 % av SIFO-budsjettet, jeg brukte 50 %. Hvorfor? Fordi fattige familier ikke har råd til å leve etter referansebudsjettet. De må klare seg med langt mindre.

Nei det var ikke det jeg sa, jeg sa at en får støtte fra nav selv om en ikke kan få dagpenger. referansebudsjettet er å klare seg på lite, det inkluderer ikke luksus osv. 

Regnestykket ditt går ikke opp, det er det ingen tvil om og du utelater en masse greier som er veldig viktig for diskusjonen som støtte i fra NAV som har økt bra for barnefamilier. Og en kan jo lure på hvorfor...

• Liker 1
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Nei det var ikke det jeg sa, jeg sa at en får støtte fra nav selv om en ikke kan få dagpenger. referansebudsjettet er å klare seg på lite, det inkluderer ikke luksus osv. 

Regnestykket ditt går ikke opp, det er det ingen tvil om og du utelater en masse greier som er veldig viktig for diskusjonen som støtte i fra NAV som har økt bra for barnefamilier. Og en kan jo lure på hvorfor...

Regnestykket går opp hvis man bruker 50 % av SIFO. Mange fattige lever godt under referansebudsjettet i praksis. SIFO er et nøkternt budsjett, men ikke et minimumsbudsjett, og derfor ikke alltid representativt for lavinntektsfamilier.

Ja, det finnes støtteordninger, men mange med lav inntekt faller utenfor. Med en inntekt som i eksempelet ditt, 465 000 brutto, er det lite trolig at man får sosialhjelp eller bostøtte.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (34 minutter siden):

Regnestykket går opp hvis man bruker 50 % av SIFO. Mange fattige lever godt under referansebudsjettet i praksis. SIFO er et nøkternt budsjett, men ikke et minimumsbudsjett, og derfor ikke alltid representativt for lavinntektsfamilier.

Ja, det finnes støtteordninger, men mange med lav inntekt faller utenfor. Med en inntekt som i eksempelet ditt, 465 000 brutto, er det lite trolig at man får sosialhjelp eller bostøtte.

Med å bruke livsopphold satsene til NAV, legge til leien og beregne 2000 i strøm per måned kommer en frem til 7000 i sosialhjelp... Hva med å regne litt og ikke bare skrive? 

EDIT: Må justere meg litt, ser ut som 3500 mot 500 i 2022. Sammen med økt barnetrygd er dette en økning på 48 000 pr år... Så, hvordan var det igjen? 

EDIT: i 2022 tok de også hensyn til barnetrygd når de beregnet sosialhjelp, noe en ikke gjør nå og ble fjernet av dagens regjering. Nok en win for barnefamiliene.. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Salvesen. said:

Med å bruke livsopphold satsene til NAV, legge til leien og beregne 2000 i strøm per måned kommer en frem til 7000 i sosialhjelp... Hva med å regne litt og ikke bare skrive? 

NAV kommer bare til å si at 14 656 i leie er for høyt, kreve at kona skaffer seg jobb, og at familien selger det de eier før de vurderer støtte og dermed avslå søknaden.

Skrevet
Camlon skrev (6 minutter siden):

NAV kommer bare til å si at 14 656 i leie er for høyt, kreve at kona skaffer seg jobb, og at familien selger det de eier før de vurderer støtte og dermed avslå søknaden.

Leien er 1180. Og det er en påstand, det kan stemme men det har du ikke noe belegg for å garantere. Fakta er at om søknad blir godkjent så får en 3500 mer enn i 2022. Samt 1000 mer i barnetrygd. Også er en GODT i pluss i motsetning til din originale påstand. Som du skjulte med å fjerne alle disse tingene. 

Denne regjeringen har vært bra for familier med barn, spesielt i barnehage. Det er det ingen tvil om. Men inflasjonen i fra Covid har vært katastrofal og har skjult det meste av disse tingene. Og sammfunnsøkonomer er helt enig, verden over at inflasjonen handler om pengebruk under covid, LES Erna og co. Så er det såklart andre ting som påvirker, men det er hoved konklusjon. Kilde NHH professor. 

• Liker 1
Skrevet

Tilbake til valget... 

Blir nok MDG på meg i år. Har lenge slitt med å finne ut hvem jeg skal stemme på, men har hatt lett for å vite hvem jeg ikke skal stemme på. Jeg er langt i fra enig med MDG på mange ting, selv om jeg støtter de i noe. Men, om jeg og flere går inn og får de over sperre grensen har de lite de skulle ha sagt og det gir så og si øyeblikkelig rødt makten og blokkerer den grusome Sylvi regjeringen. 

Så, det blir nok slik for meg. Tenker å stemme i morgen, skulle ned i dag men kjørte på en ekstrem kø og droppet det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...