Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mitt lille(Store) husprosjekt(nybygg)

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 5/5/2025 at 11:52 AM, Milhouse85 said:

en åpen kjøkkenløsning, der gjester kan sitter på en barkrakk rett foran deg mens du lager show med matlagningen

For en som ikke er så altfor glad i matlaging høres dette ut som et mareritt. :laugh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes kjøkkenet med kjøkkenøy ser best ut (dette er jo personlig riktignok). 
Jeg klarer ikke se en eneste forskjell på kjøkkenet visuelt, så regner med at hele prisjusteringen
på 100.000 er i form av hvitevarer og/eller benkeplate?

Hva slags benkeplate har du landet på?

Har du tenkt på å ha 2 ovner over hverandre i høyskapet i steden for en?
Det er en av få ting jeg hadde gjort annerledes om jeg kunne gjort om kjøkkenet jeg bygde
da jeg totalrenoverte leiligheten min for 2 år siden

Har du tenkt på lys i skuffer og/eller underskap? Kostet ikke så mye ekstra for meg og synes det var ganske chill

edit: Er du også 100% sikker på at du skal ha sort kjøkken? Det blir fort ganske mørkt/dunkelt (kommer fra en som har matt sort kjøkken).

Endret av wampster
Skrevet (endret)

Spennende! Jeg har vært borti en drøss sånne prosjekter før og her er mine førsteinntrykk:

- Tujahekk: grøss!

- Ingen takutstikk: grøss!

- Kjøkkenøy: grøss!

Nå er sikkert løpet kjørt på i hvert fall takutstikkene. Det er en forferdelig uting drevet fram av kostnadskutt, som ikke beskytter ytterveggen like bra. Takutstikk inntil 1m regnes ikke som bebygd areal så det er bare en fin caps-kant rundt huset som demper noe av solinnstrålinga og gjør det litt tørrere og lunere rundt husveggen. Skjønner noen har gjort dette til mote, men det er altså ikke min smak.

Videre, tujaen trenger vel neppe videre forklaring.

Kjøkkenøy vs kjøkkenbord: Kjøkkenøy gir litt mer oppbevaring og det ser ut som det trengs ettersom resten er ganske minimalt. Har man litt mange apparater og sånt så blir fort skapene fylt opp. Platetopp med ventilasjon skal visstnok funke bra (har ikke prøvd selv), men det sies at det filtrerer bort fettet i lufta godt, men det kan bli litt fuktig i rommet etter mye steking og koking siden lufta bare resirkuleres og det ikke er noe sted som fanger kondens. Kjøkkenøy betyr kabler til komfyr og stikkontakter + litt ekstra kabling fra takmontert sensor til komfyrvakta til sikringsskapet. Dette "låser" kjøkkenøya for all framtid siden kabling går i gulvet og må koordineres med vannbåren varme i gulvet. Derfor foretrekker jeg kjøkkenbord eller en bar-benk som går fra veggen og ut i rommet, framfor kjøkkenøy. Barbenk rammer inn kjøkkenet fint og blant annet demper støy fra oppvaskmaskinen når du har jenket deg forran tven eller diskusjon. Jeg liker et sånt skille mellom kjøkken og stue. Det åpner også for litt øyekontakt mellom kokk og gjester.

Vær også obs på at ventilator-delen stjeler en god del volum fra underskapet under koketoppen. Varm fuktig luft blåses ut over føttene når man står og kokkelerer. Personlig foretrekker jeg altså koketopp ved vegg og vanlig ventilator som blåser lufta ut av huset.

Vær også obs på at prisen du får fra kjøkkenleverandøren for kjøkkenøya neppe tar høyde for merkostnadene fra elektriker. Det står sikkert med små skrift en plass og blir vel en overraskelsesregning senere.

Til slutt: De to overskapene nærmest vinduet. Hvorfor ikke la de gå helt opp?

Hvis planen er at kjøkkenøya skal brukes som kjøkkenbord, tenk nøye over det. Det er bare plass til 2 stykker ved siden av hverandre og det er utrolig ubehagelig å sitte ved de sidekantene som ikke har overheng. Går du for kjøkkenbord i stedet for øy så sparer du deg altså for mye areal som går bort til å ha et kjøkkenbord et annet sted i tillegg til øya.

Tenk nøye gjennom hva du vil fylle hvilke skap med, hvor kaffemaskina og mikroen skal stå osv sånn at du kan skreddersy hvor stikkontakter og sånt skal stå. Tenk også logistikk så du slipper å pendle mellom to steder på kjøkkenet når du lager noe. Helst alle de mest brukte tingene innen en armlengdes avstand.

Vær obs på at kjøkkenleverandøren må ha sin rekkefølge på ting så forhør deg med de om dine forslag er gode.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Flere ting:

- Er det mulig å bytte plassering på dør og vask på wc ved inngangen? Så du slipper å få siktlinje rett fra kjøkkenvasken til doskåla og slippe lukt ut på kjøkkenet?

- Be om at det sammenslåtte soverommet lett skal kunne deles av igjen. Det kan være viktig for annenhåndsverdien, selv om muligheten bare nevnes i prospektet. Eksempler på tilpasninger: Plassering av dører og vinduer slik at det lar seg dele av uten å flytte de.

- Hva er den røde linjen på utendørsplanen som går under huset ditt? Hvis det er vann, avløp eller strøm så er det en fordel å få det utenfor grunnmuren. Sikkert alt for sent nå, men.

- Spilevegg er lyddempende og kult. Jeg ville sett meg om etter et bra sted å ha et par meter spilevegg.

- Enig med andre her om å få en interiørdesigner til å se på fargevalg, materialer og plukket ut et par matchende møbler.

Endret av Simen1
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Ikke helt enkelt å se forskjellene men fikk spikret kjøkken i dag og redusert prisen med ca 60 000 kroner😅

IMG_1018.jpeg

IMG_1019.jpeg

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 13.5.2025 den 23.21):

Vær også obs på at ventilator-delen stjeler en god del volum fra underskapet under koketoppen. Varm fuktig luft blåses ut over føttene når man står og kokkelerer. Personlig foretrekker jeg altså koketopp ved vegg og vanlig ventilator som blåser lufta ut av huset.

Koketopp med integrert ventilator kan også fås med utblåsing. Er ellers enig i at utblåsing er å foretrekke over resirkulering.

Skrevet

Den største ulempen med ventilator i platetopp som resirkulerer luft er at man må drive å bytte kullfilter. Har en Bosch-sak selv, og jeg er langt fra veldig fornøyd. Koster nærmere en tusenlapp i året for nye filter og den fjerner ikke lukt så bra som jeg skulle ønsket. Men det er et kit for å legge rør ut av huset dersom man ønsker. Det er definitivt bedre med avkast ut av huset.

• 2 uker senere...
Skrevet

Holder på med elektro nå, måtte skje plutselig denne uken så er litt rådvill. Her er planene sålangt:

image.thumb.png.0157988e6a946047ae66056fb2ee3d04.png

image.thumb.png.bea61c3a861c7a1d91f61f38c5c6e9d9.png

Tips og tilbakemeldinger på det som er satt opp sålangt? 

Ja jeg vet jeg totalt kjiper ut på lys. Men jeg er av den "rare" typen som synes spotter er 90 talls. Og panlegger lyslister som jeg skal montere i ettertid av type:

Prios 1 lyskilde skinnesystem Jorell, svart, 14-lys, GU10

Hvordan montere LED-strips | Belysningsguide | Inlys

Ikke nødvendigvsi akkurat slik, men noe i den dur. Både utvendig og innvendig er dette planen, slik at jeg bare hekter meg på lyspunktene som er der nå. Styring skal skje i fra app/stemme slik at jeg går for av/på only.

Kommer jeg til å angre meg i hel på dette?

Redd for at det er ett åpenbart ja og at jeg bare bør la elektrikerene ta seg av dette når de først er der. Men er også redd det koster langt mer enn det smaker siden dette er ett prosjekt med ganske heftige priser for ekstra ting. Betaler 1100 ekstra pr punkt, alt inkludert. Det er alt jeg vet. 

Ift å montere og slikt i etterkant er det ikke noe problem da jeg er selv utdannet innenfor elektro og har ett drøss av tidligere skole kammerater som kan gå over og godkjenne i etterkant, evt koble osv. Så det står ikke på det :)

Ellers kan jeg nevne at på det store soverommet skal ikke seng og obbevaring plasseres slik, seng skal plasseres helt til venstre og skap på langveggen helt til høyre. 

Skrevet

Jeg tror fremtiden kan se litt på LED-lister som man gjør når man tenker tilbake på det som var moderne på 80-tallet. Men jeg skjønner godt hvorfor du vil ha det.

Selv hadde jeg kanskje valgt noe innen smartlys, som enten kan styres via smarte (trådløse) brytere og kanskje i tillegg til en app og kanskje valgt et tidløst design. Selv hat jeg kjørt hardt på Philips HUE hjemme. Jeg har diverse smartlys fra Ikea hjemme også, og dette kan heldigvis importeres til Philips HUE appen og Google Home for smart styring.

Skrevet
ilpostino skrev (13 minutter siden):

Jeg tror fremtiden kan se litt på LED-lister som man gjør når man tenker tilbake på det som var moderne på 80-tallet. Men jeg skjønner godt hvorfor du vil ha det.

Selv hadde jeg kanskje valgt noe innen smartlys, som enten kan styres via smarte (trådløse) brytere og kanskje i tillegg til en app og kanskje valgt et tidløst design. Selv hat jeg kjørt hardt på Philips HUE hjemme. Jeg har diverse smartlys fra Ikea hjemme også, og dette kan heldigvis importeres til Philips HUE appen og Google Home for smart styring.

Ja jeg bygger ett eget system til dette huset og alle lys skal styres via det, litt usikker på hvilken hardware det blir til slutt men noe som kan styres over ett Api iallefall :)

Skrevet (endret)
  • Spotskinner ser helt glimrende ut!
  • Husk at av/på vs dim bare handler om valg av aktuator. Det er vanligvis ikke stor prisforskjell mellom av/på og dim. Spør entreprenør om pris på oppgradering. Dim kan også styres med både stemme og app.
  • Vær veldig nøye med plassering av stikk og brytere i forhold til innredningsplanen. Elektro-planlegger vet ikke nødvendigvis hvordan du vil plassere møbler og elektriske apparater. Så gå nøye gjennom. Jeg har sjekket litt og setter spørsmålstegn ved noen småting:
    • Plassering av elbillader. Du vet sikkert best selv nøyaktig hvor du vil ha den. Midt foran bilen er sikkert gunstig for Nissan Leaf... :p
    • Pass på at elektroplanlegger får med seg din nye innredning av hovedsoverommet. Bidra med mål på skap etc. Husk at stikk kan plasseres under vindu, hvis det ikke er av type som går helt til gulvet. Stikk akkurat der er vanligvis ikke i fare for å bli møbelert inne av skap, seng etc. Elektroplanlegger vil sikkert ikke ha det der fordi det skaper merarbeid for elektriker, men de har vel ikke priset inn flytting av punkter, kun tillegg av punkter? Så flytting bør være null ekstrakostnad for deg selv om elektriker får litt ekstra jobb med stendere osv under vinduet.
    • Stikk på hjørnet mellom tv-stue og "gangen" i plan 2 ser litt ugunstig ut. Både i forhold til sofa langs veggen og sisterne inni veggen. Hadde det vært en idé å trekke den rundt hjørnet?
    • Hva er formålet med stikken ved siden av parkeringa? Er det en gunstig plassering?
    • Stikk i WC 1,9m2: Vær nøye med plassering i forhold til speil, hylle etc.
    • Går ut i fra at kjøkken har en egen elektrotegning.
    • Husk at sikringsskapet skal være tilgjengelig og bør ikke havne bak garderobeskap, stumtjenere, knaggrekker etc.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (9 minutter siden):
  • Spotskinner ser helt glimrende ut!
  • Husk at av/på vs dim bare handler om valg av aktuator. Det er vanligvis ikke stor prisforskjell mellom av/på og dim. Spør entreprenør om pris på oppgradering. Dim kan også styres med både stemme og app.
  • Vær veldig nøye med plassering av stikk og brytere i forhold til innredningsplanen. Elektro-planlegger vet ikke nødvendigvis hvordan du vil plassere møbler og elektriske apparater. Så gå nøye gjennom. Jeg har sjekket litt og setter spørsmålstegn ved noen småting:
    • Plassering av elbillader. Du vet sikkert best selv nøyaktig hvor du vil ha den. Midt foran bilen er sikkert gunstig for Nissan Leaf... :p
    • Pass på at elektroplanlegger får med seg din nye innredning av hovedsoverommet. Bidra med mål på skap etc. Husk at stikk kan plasseres under vindu, hvis det ikke er av type som går helt til gulvet. Stikk akkurat der er vanligvis ikke i fare for å bli møbelert inne av skap, seng etc. Elektroplanlegger vil sikkert ikke ha det der fordi det skaper merarbeid for elektriker, men de har vel ikke priset inn flytting av punkter, kun tillegg av punkter? Så flytting bør være null ekstrakostnad for deg selv om elektriker får litt ekstra jobb med stendere osv under vinduet.
    • Stikk på hjørnet mellom tv-stue og "gangen" i plan 2 ser litt ugunstig ut. Både i forhold til sofa langs veggen og sisterne inni veggen. Hadde det vært en idé å trekke den rundt hjørnet?
    • Hva er formålet med stikken ved siden av parkeringa? Er det en gunstig plassering?
    • Stikk i WC 1,9m2: Vær nøye med plassering i forhold til speil, hylle etc.
    • Går ut i fra at kjøkken har en egen elektrotegning.

Sitat

Husk at av/på vs dim bare handler om valg av aktuator. Det er vanligvis ikke stor prisforskjell mellom av/på og dim. Spør entreprenør om pris på oppgradering. Dim kan også styres med både stemme og app.

Joda, men jeg skal allerede gjøre om på dette med å legge plejd bak eller noe lignende så dette gjør jeg bare om på selv. Om jeg ber leverandør gjøre det skal de ha ekstra for dim, så skal de endre lampen de leverer med(muligens), så skal utbygger ha påslag, og ja prisene de tar er håpløse 😛 Men ellers er jeg enig. 

Sitat

Plassering av elbillader. Du vet sikkert best selv nøyaktig hvor du vil ha den. Midt foran bilen er sikkert gunstig for Nissan Leaf... :p

Tja, jeg har jobbet for statoil. Så biler rygges inn, og da har jeg like langt til begge sider :)  Men de skal uansett ikke levere lader, kun rør :) 

Sitat

Good catch, allerede flyttet en vekk i fra den veggen siden sofa kommer der. Men tenkte at denne er så langt ut at det går bra. Men skader jo ikke å flytte den rundt der nei! 

Sitat

Hva er formålet med stikken ved siden av parkeringa? Er det en gunstig plassering?

Ja si det, denne har ikke jeg valgt. Har bare tenkt at det er greit med "noe" der. Men kanskje en bedre plassering? I utgangspunktet tenker jeg at den skal brukes til vaksking av bil og slike oppgaver.  

Sitat

Stikk i WC 1,9m2: Vær nøye med plassering i forhold til speil, hylle etc.

Off ja, dessverre har jeg ingen mål eller plasseringer på noe her 😕 Så jeg tar det for gitt at elektro folka har peiling på det. 

Sitat

Går ut i fra at kjøkken har en egen elektrotegning.

Stemmer! 

image.thumb.png.2a0ca1a40b20af2ea790080124a3a325.png

Edit: Og takk, dette hjelper veldig! 

Endret av Salvesen.
Skrevet
Salvesen. skrev (På 30.4.2025 den 22.18):

Et sted for tips og innspill

Gratulerer! Skal bli spennende å følge prosjektet ditt.
Det jeg vil mase om er det område jeg jobber mest med; nettverk. Jeg går ut fra at elektro leverer dette for deg og trenger sikkert info om punkter / plassering? Uansett bør du beregne fast kabel til alle rom, ikke gå for wi-fi over alt.. Og husets viktigste rom, tv-stue ? (hulen?) og teknisk rom har du bra planer for? Håper du har planer om tv-overvåking, alarm / brann, dørstyring osv.? 😇

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Ja si det, denne har ikke jeg valgt. Har bare tenkt at det er greit med "noe" der. Men kanskje en bedre plassering? I utgangspunktet tenker jeg at den skal brukes til vaksking av bil og slike oppgaver.  

Jeg tenker det blir en passasje med en viss trafikk. Pga røyktett vegg må de bruke utenpåliggende IP44 stikk. Den stikker vel 5-6 cm ut fra veggen og blir en klump man må passere. Tenker den kan bli i veien der. Du får tenke om det er en gunstig alternativ plassering.

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Off ja, dessverre har jeg ingen mål eller plasseringer på noe her 😕 Så jeg tar det for gitt at elektro folka har peiling på det. 

Oi! Det høres ut som en risky antagelse. De er avhengig av å vite konkret produkt eller størrelse på speilet, før de plasserer stikken. Og om du planlegger å ha en hylle i det hjørnet, størrelse på den etc.

En annen ting: Skal du ha fryser i uteboden? I så fall kan du tenke på plassering av den stikken også. Bør ikke stå utilgjengelig bak fryseren, men være tilgjengelig over eller ved siden av. Det er ikke alle frysere som tåler å stå i utetemperatur, selv i deilig Haugesund-klima.

Endret av Simen1
Skrevet
Woff skrev (3 minutter siden):

Gratulerer! Skal bli spennende å følge prosjektet ditt.
Det jeg vil mase om er det område jeg jobber mest med; nettverk. Jeg går ut fra at elektro leverer dette for deg og trenger sikkert info om punkter / plassering? Uansett bør du beregne fast kabel til alle rom, ikke gå for wi-fi over alt.. Og husets viktigste rom, tv-stue ? (hulen?) og teknisk rom har du bra planer for? Håper du har planer om tv-overvåking, alarm / brann, dørstyring osv.? 😇

Må nok skuffe deg der og si det blir wifi, det fungerer veldig fint for meg. Så jeg går for de to(4) punktene som er satt opp på hver "tv sone". Da blir en brukt til internett og ett til TV om jeg gidder å bruke altiboxen. Så planen er å ha to ubiquiti AP i hver sone av den dyre typen og det bør forhåpentlig være dekkende nok. Om ikke supplerer jeg med de trådløse enhetene deres :)

Tv stue blir for kidsa, så her blir det veldig enkelt :)

Teknisk rom blir i gangen i skapet der 😛 Ikke veldig spennede og veldig standard. Men jeg har bod under trappen og tenker å plassere en del her, og når jeg tenker på det så bør jeg har nettverk her også! Så det blir ett punkt der :)

Ja, jeg bygger mitt eget hjemme automasjonssystem :)

• Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Sitat

Jeg tenker det blir en passasje med en viss trafikk. Pga røyktett vegg må de bruke utenpåliggende IP44 stikk. Den stikker vel 5-6 cm ut fra veggen og blir en klump man må passere. Tenker den kan bli i veien der. Du får tenke om det er en gunstig alternativ plassering.

Godt poeng, ja denne må jeg flytte. Men hvor :p

Sitat

Oi! Det høres ut som en risky antagelse. De er avhengig av å vite konkret produkt eller størrelse på speilet, før de plasserer stikken. Og om du planlegger å ha en hylle i det hjørnet, størrelse på den etc.

Ja siden dette er prosjekt "skal" de jo vite dette da alle har likt og jeg har tenkt å ha standard på dette badet foruten farge valg og slikt. Så i teorien skal de jo ha stålkontroll, men det er jo ikke alltid gitt likevell.. De har bygget 4 tilsvarende hus nylig, så de bør jo være klar over det. 

Er litt det jeg stresser over nå, ble kontaktet av utbygger denne uken og kjøkken måtte komme på plass, elektro osv. Alt egentlig da de skal plate igjen neste uke litt sånn plutselig da malere sko på ferie osv. Ikke bra.. 

Sitat

En annen ting: Skal du ha fryser i uteboden? I så fall kan du tenke på plassering av den stikken også. Bør ikke stå utilgjengelig bak fryseren, men være tilgjengelig over eller ved siden av. Det er ikke alle frysere som tåler å stå i utetemperatur, selv i deilig Haugesund-klima.

Her stresser jeg nok minst, antar at de ikke plater igjen her slik at jeg er fri til å slenge på ekstra her. Men kanskje jeg bør sjekke at de ikke plater igjen før jeg tar dette helt for gitt :p

Skrevet (endret)

Mer: TV-stua oppe mangler stikk i hht NEK400. Det ser ut som de har planlagt den som ikke-tv-stue, altså uten de 6 uttakene som skal være dedikert til tv-stedet, i tillegg til de som følger areal-regelen. Men jeg ser at det er lite veggplass og litt meningsløst å følge NEK400 slavisk her, så de burde egentlig skrive et avvik på det.

Edit: Ny idé: Krev enten prisavslag for de punktene som mangler i følge forskriften (1100/stk), eller at du får disse punktene tilbake et annet sted i huset, eller at de følger forskriften.

Edit: Kjøkkentegnigna ser bra ut

Endret av Simen1
Skrevet

Dobbeltsjekk at 25 A er godt nok for platetoppen. Antagelig vil det funke helt fint 99% av tiden, men enkelte platetopper med integrert ventilator vil helst ha 32 A.

Om du skal ha unifi ville jeg ha lagt inn nettverksuttak i taket i begge de to rommene. Ui har et designverktøy hvor du kan legge inn plantegningen og se hvordan dekningen antagelig vil slå ut med forskjellig utstyr: https://design.ui.com

Skrevet

Huset vi kjøpte for noen år siden har kjøkkenøy. På halve øya er det plass til 2 stoler på hver side (2 og 2 sitter ovenfor hverandre). På den andre halvparten er det skap og skuffer på begge sider av øya. To av disse er kjøleskuffer, der vi har melk, juice og pålegg (frokost-ting). Det er dobbelt stikk oppunder benkeplata der stolene står, så man kan plugge i kjøkkenmaskin, blender, vaffeljern etc.

Jeg er veldig glad i denne øya, den gjør kjøkkenet til et sosialt sted. Når vi har selskap settes retter og kaker frem på øye til å forsyne seg fra, og man kan gå rundt slik at flere kan nå mer.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg bygger mitt eget hjemme automasjonssystem :)

Gøy, hva bruker du? Type Homely/Home Assistant? Hva slags protokoller/løsninger? 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...