Gå til innhold

10 grunner til å elske Oblivion Remastered

Anbefalte innlegg

Sitat

7. Nivåøkninger: Same same, but different

Level Scalingen er mitt største ankepunkt mot remasteren. På lvl1 opplever jeg å "oneshotte" alt og alle jeg møter med den enkleste buen, rett og slett fordi jeg har satset på en figur som er god med pil og bue (og sniking) og fienden er på mitt "nivå" hele veien. Samtidig regner jeg ikke med å ha særlig god progressjon, og at fienden vil bli stadig vanskeligere å ta ettersom jeg når mitt "tak" for å utvikle ferdighetene som påvirker skade med bue. Det er i det hele tatt ganske demotiverende. 

Som et apropos husker jeg mestringsfølelsen det originale "Risen" gav og hvor friskt det føltes etter å ha spilt Oblivion. Å gå fra "alle fiender er på ditt nivå" til et spill der noen fiender rett og slett var uslåelige i begynnelsen, og du etterhvert ble god nok til å møte dem, var utrolig mye mer tilfredsstillende. 

Endret av herzeleid
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse

Det er interessant å lese alle dere som hater Oblivions level-scaling. Jeg kan forstår hvorfor, men for meg er det allikevel stikk motsatt. 

For meg slutter et spill å være interessant når jeg kan gruse fiendene, jeg ønsker at spillet skal være utfordrende og vanskelig hele veien, noe Oblivion lyktes godt med.

• Liker 1
40 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Det er interessant å lese alle dere som hater Oblivions level-scaling. Jeg kan forstår hvorfor, men for meg er det allikevel stikk motsatt. 

For meg slutter et spill å være interessant når jeg kan gruse fiendene, jeg ønsker at spillet skal være utfordrende og vanskelig hele veien, noe Oblivion lyktes godt med.

Level-scaling er det verste som fins i spill. Hva er insentivet for å levle opp hvis fiendene hele tiden blir tilsvarende sterke også? Det betyr jo at hele hensikten med å levle opp faller bort.

• Liker 1
Gargantua skrev (15 minutter siden):

Level-scaling er det verste som fins i spill.

Ikke for meg.

Sitat

Hva er insentivet for å levle opp hvis fiendene hele tiden blir tilsvarende sterke også? Det betyr jo at hele hensikten med å levle opp faller bort.

For meg er hensikten med å gå opp i nivå, å få nye egenskaper jeg kan bruke, ikke å bli så sterk at jeg kan gruse fiendene jeg møter.

Hvis fiendene jeg møter ikke blir tilsvarende sterke forsvinner utfordringene, og for meg blir spill lite interessante når de ikke lenger er utfordrende og spennende. Jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk spiller spill av andre grunner enn meg, men mine største opplevelser i Oblivion var når det var skummelt og utfordrende.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
21 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Ikke for meg.

For meg er hensikten med å gå opp i nivå, å få nye egenskaper jeg kan bruke, ikke å bli så sterk at jeg kan gruse fiendene jeg møter.

Hvis fiendene jeg møter ikke blir tilsvarende sterke forsvinner utfordringene, og for meg blir spill lite interessante når de ikke lenger er utfordrende og spennende. Jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk spiller spill av andre grunner enn meg, men mine største opplevelser i Oblivion var når det var skummelt og utfordrende.

Det er jo bare dårlig verdensbygging hvis du ikke møter noen utfordringer, uansett hvilket level du er i. Det bør være områder hvor fiender er naturlig sterkere. Banditter bør ikke dukke opp i magiske rustninger når du er i høy level. Det er immersion-breaking. Elden Ring gjorde det riktig, etter min mening. Noen fiender er vanskeligere enn andre. Du må begynne på bunn, og ta de lette først, for så å få erfaringspoeng, for så å bli sterkere, for så å ta de du ikke kunne ta først. Med level scaling bortfaller hele hensikten med fremdrift. Man kan like gjerne være i level 2 som i 20, fordi miljøet skalererer og kalibrerer med deg. For meg tar det bort gleden med fremgang, når alt justeres henholdsvis. Fremgang er min hovedmotivasjon når jeg spiller. Altså gleden ved å ta en fiende som først virket uoverkommelig.

• Liker 3
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Andre spill løser dette ved at nye områder har vanskeligere fiender og at du møter sterkere motstand lenger ut i historien. Dermed får du utfordring hele veien og opplever at noen områder og fiender er nesten umulige å slå tidlig i spillet, samtidig som du har progresjon hele veien. 

• Innsiktsfullt 3

Jeg finner det trist at veldig mange nye spill ikke klarer å leve opp til ett 19 år gammelt spill.

Dybde i spill er for meg veldig viktig, å lese, å leve meg inn. Morrowind gjorde det ennå litt bedre enn Oblivion, men Oblivion var fantastisk på andre områder hvor gameplayet var kraftig oppgradert med stor hjelp av fysikk-motoren.
Remasteren har gitt ett nytt pust på mange måter, og det er glede å si at det er det samme spillet.
Kommer Elder Scrolls 6 til å gi oss ett nytt pust med en gammel sjel vi alle forelsket oss i? Jeg håper virkelig det.
Flere items, flere quests, større kart, bedre animasjoner og fysikk= uendelig kraft!

Imens, lukker jeg gladelig Oblivions porter en gang til, slik jeg gjorde for 19 år siden (På PC!)

((PC Master race + mus og tastatur.))

• Liker 1
Gargantua skrev:
40 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Level-scaling er det verste som fins i spill. Hva er insentivet for å levle opp hvis fiendene hele tiden blir tilsvarende sterke også? Det betyr jo at hele hensikten med å levle opp faller bort.

Nei det er jo ikke helt sant , fordi når man lvler og utforsker blir man alikevel sterkere fordi kreativiteten øker .

Har ikke spilt så veldig mye TES, litt Skyrim som jeg forsåvidt likte. Valgte å gå til anskaffelse av Oblivion Remastered, men litt usikker på om det er spillet for meg. Har forsåvidt kun spilt tre timer, men føler at kampsystemet er skikkelig seigt. Utenom dette, syntes jeg spillet er fantastisk vakkert, og jeg gleder meg til å utforske verden videre.

Regner med at kampsystemet ikke er så big deal for fans av dette spillet - eller er det rett og slett jeg som er bortkjemt med moderne spill, kanskje?

herzeleid skrev (11 timer siden):

Andre spill løser dette ved at nye områder har vanskeligere fiender og at du møter sterkere motstand lenger ut i historien. Dermed får du utfordring hele veien og opplever at noen områder og fiender er nesten umulige å slå tidlig i spillet, samtidig som du har progresjon hele veien. 

Hvis dette gjøres godt er det den beste løsningen. Samtidig så er jeg litt skeptisk til dette i åpen-verden-spill som Oblivion. For meg er innlevelse viktig, og det at noen områder helt tydelig er lagd for at jeg ikke kan gå dit før jeg har gått en del opp i nivå, noe som bryter innlevelsen.

Jeg irriterte meg f.eks. ganske mye med starten på Witcher 3, hvor jeg hadde tenkt meg inn i en hule, men spillet fortalte meg at denne var ment for 5+ levels høyere. 

• Liker 1
23 hours ago, Gavekort said:

Ikke veldig. Ser støtt og stadig sub-60 FPS på min Ryzen 7 7800X3D + RX 7900 XTX. Jeg har makset ut alle innstillingene riktig nok, og spillet ser bra ut, men ikke så bra at det slipper unna med systemkravene.

I likhet med nesten alle andre Unreal Engine 5 baserte spill. Spillmotoren krever stort sett både frame generering og oppskalering for å i hele tatt fungere med mindre utviklerene dedikerer måneder og år til optimisering, og selv da stotrer det støtt og stadig. Et godt eksempel er Satisfactory, som byttet fra UE4 til UE5 for to år siden. Med akkurat samme grafikkinnstillinger HALVVERTE framerate seg, og utviklerene brukte vel godt over et år før ytelsen nærmet seg UE4 igjen. Dette var altså uten noen av de nye funksjonene som Lumen eller Ray Tracing påskrudd.

Endret av likferd
Gavekort skrev:

Eneste argumentet mot Oblivion Remastered er det originale spillet. 

Hyppige krasj, få mods (inkludert essensielle mods som OOO), elendig ytelse og uten expansion packs som Shivering Isles så er 600 kroner litt mye for penere grafikk.

det er jo revamped combat bedre leveling og lagt til nytt stemmeskuespill og all dlc inkludert vil si 600kr er innafor velger å spille på gamepass da jeg uansett har det og er stor fornøyd etter 40 timer på sries x har jeg kanskje hatt 2 frezees og 2 oppheng som krever å lukke spillet helt men med quicksave aktivert på fast travel feks oh hyppig saving som jeg alltid gjør i slike spill har jeg ikke mistet mer en max 5 min med progress
Capitan Fracassa skrev (På 28.4.2025 den 11.12):

Hvis dette gjøres godt er det den beste løsningen. Samtidig så er jeg litt skeptisk til dette i åpen-verden-spill som Oblivion. For meg er innlevelse viktig, og det at noen områder helt tydelig er lagd for at jeg ikke kan gå dit før jeg har gått en del opp i nivå, noe som bryter innlevelsen.

Jeg irriterte meg f.eks. ganske mye med starten på Witcher 3, hvor jeg hadde tenkt meg inn i en hule, men spillet fortalte meg at denne var ment for 5+ levels høyere. 

Jeg synes også innlevelse er viktig, men for min del er en viktig del av innlevelsen at omverdenen er troverdig i seg selv og uten meg. Dette ramler fullstendig sammen når det blir helt åpenbart at alt rundt meg er justert for å gjøre det passe enkelt for meg. 

Eksempelvis ble jeg akkurat "arena champion" på lvl2 med de enkleste våpnene jeg tok fra den første landeveisrøveren jeg møtte etter prologen. Det vil si at i følge spillet, er jeg allerede den mest imponerende krigeren i "Cyrodill" og vinner med letthet over "legendariske helter" i arenaen, som har kjempet og trent i årevis. Til tross for at jeg ikke har levlet opp og blitt best i noe, har utstyr som er alt annet enn legendarisk og liten erfaring i spillverdenen. Det ødelegger for min del innlevelsen og mestringsfølelsen. 

Et annet moment er at alt utstyret i verdenen rundt deg levler sammen med deg, så som "arena champion" har jeg enormt mye penger, men ingen butikker har enda bedre utstyr enn den simpleste landeveisrøver. Jeg vet derimot at når jeg levler opp vil landeveisrøverne ha alt det feteste utstyret. Det er med andre ord ingen ting å bruke pengene på, og å kjøpe utstyr blir meningsløst når du får det kastet etter det så fort du levler opp. Igjen er dette faktorer som i alle fall for min del går sterkt ut over innlevelsen. 

• Liker 3
Capitan Fracassa skrev (På 28.4.2025 den 11.12):

Jeg vil si at det tvert i mot gir mer innlevelse, når det er områder du ikke kan gå inn i i starten fordi du ikke er sterk nok. Det er jo heller ikke snakk om at du blokkeres fra å gå inn der eller får noen advarsel, men at du ikke klarer å bekjempe fiendene du møter. Du står sånn sett fritt til å bevege deg hvor du vil, men må enten holde deg skjult og/eller flykte i mange områder i starten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...