Gå til innhold

kjøp av brukt elbil med tilstandsrapport, er NAF test nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper en brukt elbil som fortsatt har litt av nybilgaranti igjen. Bilen er snart 5 år gammel og har relativt lav KM (30000 km).

Bilen kommer med NBF tilstandsrapport (som jeg fikk fra forhandleren) som viser at bilen er feilfri.

Lurte på om det var lurt med NAF test likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jonas83_ skrev (8 timer siden):

Kjøper en brukt elbil som fortsatt har litt av nybilgaranti igjen. Bilen er snart 5 år gammel og har relativt lav KM (30000 km).

Bilen kommer med NBF tilstandsrapport (som jeg fikk fra forhandleren) som viser at bilen er feilfri.

Lurte på om det var lurt med NAF test likevel?

Ved at bilen snart er 5 år kan det i noen tilfeller lønne seg med en garantiutløpstest. Men, må se på det som en forsikring, det er ikke sikkert du vil få noe nytte av en slik test - er alt ok så er det ikke noe å klage på. 

Det viktigste er at du som eier følger godt med på ting som " ikke virker".

Jeg klaget på varmepumpen på en nyere elbil, mente den laget mer lyd enn før. Fikk beskjed flere ganger om at "alt ok". Men, jeg nevnte det hver gang bilen var hos forhandler, og til slutt så var svaret - delvis defekt kompressor, den byttes på garanti. 

Hadde jeg ikke nevnt det kan det være kompressor hadde fungert til bilen var 5 år - og da måtte jeg ta kostanden selv. 

Skrevet

Husk at du også kan sjekke batteriet ved å kjøre bilen fra 100-50% og ta forbruk og gange med avstanden du har kjørt. Tallet du får da skal være 50% av bilens netto batterikapasitet. Resett målere når batteriet bikker fra 100-99 og les av verdier når den går fra  50-49% for høyest mulig nøyaktighet. Bilen må kjøres kontinuerlig under testen. 

Du ka sevfølgelig kjøre 80-30% også. Kjører du kortere kan samme beregning benyttes men gir lavere nøyaktighet

  • 3 måneder senere...
Skrevet
Jonas83_ skrev (På 25.4.2025 den 11.21):

Bilen kommer med NBF tilstandsrapport (som jeg fikk fra forhandleren) som viser at bilen er feilfri.

Denne tilstandsrapporten er vel fylt ut av forhandleren selv, og tilsvarer vel en egenerklæring ved boligsalg. Det er jo normalt at en bilforhandler er rimelig bilkyndig, men med tanke på at bruktbil er en av de viktigste transaksjonene man gjør som forbruker så skader det aldri med et ekstra par øyne på saken.
 

Med tanke på antall klager så er det gode muligheter for å unngå å overta en stor økonomisk byrde. 

Skrevet
Trestein skrev (På 25.4.2025 den 21.37):

Husk at du også kan sjekke batteriet ved å kjøre bilen fra 100-50% og ta forbruk og gange med avstanden du har kjørt. Tallet du får da skal være 50% av bilens netto batterikapasitet. Resett målere når batteriet bikker fra 100-99 og les av verdier når den går fra  50-49% for høyest mulig nøyaktighet. Bilen må kjøres kontinuerlig under testen. 

Du ka sevfølgelig kjøre 80-30% også. Kjører du kortere kan samme beregning benyttes men gir lavere nøyaktighet

Nja, det er ikke sikkert. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at prosenten er lineær. Det er helt opp til produsenten hvordan de velger å regne ut.

Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Nja, det er ikke sikkert. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at prosenten er lineær. Det er helt opp til produsenten hvordan de velger å regne ut.

Da har du kjøpt bil fra noen som ikke kan enkel matematikk. På min bil får jeg samme svar enten jeg kjører 20% 50 eller 90% av batteriet. larer ikke produsenten å regne ut når det er 50% på batteriet er det ille. Den kan faktisk finne tallet på flere måter. 

Jeg ser at Tesla Bjørn bruker denne metoden. Det som er viktig er at bilen bruker all strømmen mens bilen står i D. Forvarming og etterkjøling blir gjerne ikke regnet med i forbruk. Da får man mindre beregnet kapasitet Jeg havner som regel på 78-79kWh på min bil som nominelt skal ha 80.3kWh

Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

Da har du kjøpt bil fra noen som ikke kan enkel matematikk. På min bil får jeg samme svar enten jeg kjører 20% 50 eller 90% av batteriet. larer ikke produsenten å regne ut når det er 50% på batteriet er det ille. Den kan faktisk finne tallet på flere måter. 

Det er to rimelige måter å oppgi ladetilstand: Lagret energi eller lagret ladning. Ladning er et mye mer direkte og entydig mål, men er også et mål som er lite nyttig for den som skal bruke bilen. 

Lagret energi er mer tvetydig om man ikke kjenner relasjonen mellom batterispenning og SOC (for alle lastscenarier). Man må kompensere for spenningstap og elektrokjemisk spenning som funksjon av ladetilstand for å vite hva effektiv gjenværende energi er.

Likevel er sistnevnte vesentlig riktigere å bruke og burde være svært overkommelig å oppgi for en bilprodusent som presumptivt har god kontroll på batterikjemien som man måler. 

Oppgis lagret energi vil distanse kjørt pr. prosentpoeng forbli det samme med samme kjøreforhold.

Oppgis lagret ladning vil man få mindre distanse av siste del av oppgitt batteriprosent siden spenningen synker og den indre motstanden øker. (Så energi pr. ladning går ned med lavere SOC) 

 

Endret av sverreb
Skrevet
Nimrad skrev (3 timer siden):

Nja, det er ikke sikkert. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at prosenten er lineær. Det er helt opp til produsenten hvordan de velger å regne ut.

Kva andre måtar kan dei rekne på enn mengde tilgjengeleg straum på batteripakken?

Skrevet
Zeph skrev (3 minutter siden):

Kva andre måtar kan dei rekne på enn mengde tilgjengeleg straum på batteripakken?

Det er ikke sånn at prosenten bare er simpel prosentregning med å ta "gjenværende batterikapasitet"/"tilgjengelig batterikapasitet". Både teller og nevner er variabler som kan endre seg og ikke gjør det til helt simpel prosentregning.

For det første er ikke spenningskurven lineær, spenningen kan gjerne være helt lineær store deler av kapasiteten og falle raskt mot slutten. For det andre vil temperaturforandringer direkte påvirke tilgjengelig kapasitet. Teslaen min advarer meg blant annet når jeg parkerer med varmt batteri og lav SoC om at hvis det blir kaldt kan det lades ut. For det tredje så estimerer bare BMS-systemet og det kan oppstå både målefeil eller være dårlig kalibrert. BMS teller ofte energien du bruker og kombinerer det med måling av spenning for å estimere riktigst mulig. For det fjerde finnes det jo ofte buffere, både i topp og bunn. Her har man vel ofte oppgitt "netto kapasitet", men produsentene kan jo potensielt velge å ta i bruk denne bufferen på eldre batterier? Og aller sist har det også vist seg at noen produsenter med vilje ikke en gang prøver å vise kurven helt lineær. Jeg tror det var blant annet de første Leaf-ene hvis jeg husker riktig fra Bjørn Nyland sine videoer. Jeg husker ikke helt hvordan kurven var, men det var sannsynligvis for å påvirke føreren på noe vis.

Skrevet
Jonas83_ skrev (På 25.4.2025 den 11.21):

Kjøper en brukt elbil som fortsatt har litt av nybilgaranti igjen. Bilen er snart 5 år gammel og har relativt lav KM (30000 km).

Bilen kommer med NBF tilstandsrapport (som jeg fikk fra forhandleren) som viser at bilen er feilfri.

Lurte på om det var lurt med NAF test likevel?

Jeg ville uansett tatt en "NAF garantiutløpstest" og dersom noe ble påpekt i den så ville jeg lagt den frem for forhandler og krevd at ting fikses. Da har du en rimelig bra bil med lav fare for problemer. Også verdt å be NAF/Importør om å gå gjennom og sjekke de typiske feilene på modellen. 

Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Det er to rimelige måter å oppgi ladetilstand: Lagret energi eller lagret ladning. Ladning er et mye mer direkte og entydig mål, men er også et mål som er lite nyttig for den som skal bruke bilen. 

Lagret energi er mer tvetydig om man ikke kjenner relasjonen mellom batterispenning og SOC (for alle lastscenarier). Man må kompensere for spenningstap og elektrokjemisk spenning som funksjon av ladetilstand for å vite hva effektiv gjenværende energi er.

Likevel er sistnevnte vesentlig riktigere å bruke og burde være svært overkommelig å oppgi for en bilprodusent som presumptivt har god kontroll på batterikjemien som man måler. 

Oppgis lagret energi vil distanse kjørt pr. prosentpoeng forbli det samme med samme kjøreforhold.

Oppgis lagret ladning vil man få mindre distanse av siste del av oppgitt batteriprosent siden spenningen synker og den indre motstanden øker. (Så energi pr. ladning går ned med lavere SOC) 

 

Både Ah og ladning er jo meningsløst for en bilist. Det er batteriets tilgjengelige energi innhold som er interessant. Om bil fabrikanten ikke finner en metode for å vise dette og heller viser Ah eller columb er det fabrikantens ingeniører som ikke er kompetent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...