Gå til innhold

400 gammel profeti skal i følge vertikanet utløses i 2027 - Har dette noe med AI "krisen" å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Det stemmer, du gjentar jo bare deg selv her. Gjesp.... Ingen vits å legge frem beviser for noe som ikke tilhører vårt århundre (6.2)

Ja, jeg gjentar meg selv i kritikken av deg, siden du ikke virker det spor interessert i å skille fantasi fra fakta. 

Jeg for min del bryr meg om noe er sant eller ikke, og vil derfor fortsette å kritisere deg for ikke å bry deg om det. 

Takk, bevisførselen ligger i boken som er en sammenhengende fortelling som er gjort dunkel for tolkninger.

At det ligger noen bevis der er en vag og ubegrunnet påstand fra din side, og en påstand du helt lar være å komme med konkrete eksempler på. 

Trenger jeg bevis for å diskutere profetier?

Nei, ikke når du gir blaffen i å skille mellom ren fantasi og virkelighet. 

Det slutter aldri å forundre meg at du ikke er interessert i å skille mellom fantasi og virkelighet. Begge er viktige, men også å skille mellom dem. 

Jeg syns du har gjort en fantastisk brukbar fremgang i det du innrømmer at tekstene til Nos er tolkbare, hvis du mener noe med det?

Hvilken framgang? Jeg har da alltid ment at de er vage og åpne for all verdens tolkninger. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette vi har her er den samme problematikk vi møter på i trådene om religion, hvor man da ber om dokumentasjon og svaret er "selvfølgelig kan dette bevises og dokumenteres, bibelen er jo skrevet, bare se i den". "Profetisk fakta" er noe man visstnok må sette seg inn i for å forstå, og så kommer en annen inn med en hjelpende hånd "rett fra kilden" med et bibelsitat uten å referere fra hvor i bibelen dette sitatet er fra.

Dere, og denne måten å argumentere på, faller på sin egen urimlighet.

2 hours ago, Wall Dorf said:

Påstand mot påstand er det fordi du kan heller ikke bevise noe som helst om verken boken eller skribenten. Jeg syns du har gjort en fantastisk brukbar fremgang i det du innrømmer at tekstene til Nos er tolkbare, hvis du mener noe med det?

Det finnes ingen "bevis" for at profeter og profeti ikke er reelle og finnes, på samme måte som man ikke kan si at "Gud" ikke finnes eller er et reellt fenomen.

Hvis man derimot skulle lene seg på fornuften og se på den faktiske informasjonen som foreligger, blir det ganske raskt klart at det er svært lite som taler til fordel for profetene og deres påståtte profetiske evner.

Først og fremst, det er den som forsøker å overtale om at noe er reellt som har bevisbyrden, og særlig da i ekstraordinære tilfeller som dette jo må sies å være.  Dette har jeg ikke sett noenting av i denne tråden, snarere tvert imot har profetiske evner vært noe man har antatt bevist uten å selv anstrenge seg for å fremlegge bevis for eller forklare noe slikt. Man har rett og slett bare sagt "les teksten så ser du at det er riktig/sant".

Det at man selv har "lest teksten" og rent subjektivt kommet frem til at dette er noe man vil tro på (på samme måten som bibelen/Gud) er ikke bevis for noen ting, og det er heller ikke egnet til å kaste lys over fenomenet "profetiske evner/tekster".

Jeg synes det er påfallende at her ser man ut til å ha en grunnholdning som går på å skulle likestille alle fantastiske ideer og påstander med reell og påvisbar virkelighet, og så kommer man med uttrykk som "lykke til med å bevise noen ting som helst, det kan ikke bevises hverken for eller i mot".

Nettopp av denne grunn har vi en del rettesnorer å gå etter, og som jeg tidligere har nevnt kan man nyttegjøre seg av den vitenskaplige metode, filisofiske høvler, sunn fornuft og andre virkemidler i sin streven etter å skulle kommer nærmest mulig virkeligheten i sin persepsjon og forståelse av denne.

Det later til at flesteparten av trådens problemer oppstår som en følge av at "pro-profeti" siden har begrenset kunnskap om og forståelse av disse, og som påfølgende resultat da en nokså omtrentlig tilnærming til hva som er objektiv virkelighet og hva som ikke er det.

De antar med andre ord for meget, og argumenterer som om det de fantaserer om er "bevist" og et reellt fenomen, uten da å vise hverken evne eller vilje til å skulle gjøre nettopp dette annet enn å henvise til "les teksten, det står der" som om det skulle være noe slags tungtveiende bevis for riktigheten av det som står skrevet der.

Det er med andre ord og til syvende og sist den samme sirkulære logikken vi kjenner fra trådene om religion.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

så kommer en annen inn med en hjelpende hånd "rett fra kilden"

Har du noen lenker som kan vise direkte til dine kilder, og hvorfor mener du din kilde er mer riktig enn en annen?

Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Hvilken framgang? Jeg har da alltid ment at de er vage og åpne for all verdens tolkninger. 

Oj! Dette var helt nytt fra deg, Hvorfor angriper du da Jobs for å ha forlest seg på noen av verdens tolkninger av Nos? Verden kan aldri få en eneste profeti riktig. PÃ¥inter har nettopp begrunnet det.

Du har nettopp avslørt deg selv som en ekte sjarlatan!

Endret av Wall Dorf
Skrevet
Wall Dorf skrev (12 minutter siden):

Oj! Dette var helt nytt fra deg,

På ingen måte. Når finner du på ting helt uten grunn igjen. Jeg har da alltid ment at du og andre holder på med mer eller mindre fantasifulle tolkninger.

Sitat

Hvorfor angriper du da Jobs for å ha forlest seg på noen av verdens tolkninger av Nos?

Jeg angriper @Jobs for å komme med påstander helt uten rasjonelle bevis, og ikke minst av å ikke lære av egne feil. Hans «sikre profetier» om 2023-2024 viste seg å være feil, og det er all grunn til å tro at hans «profetier» om 2025 er like dårlige.

Sitat

I motsetning til deg bryr jeg meg om hva som er sant og ikke. På hvilken måte gjør det meg til sjarlatan, mener du?

• Liker 6
Skrevet
Kakkelfant skrev (3 timer siden):

Det finnes ingen "bevis" for at profeter og profeti ikke er reelle og finnes

Jeg kan saktens bevise at du har sommerferie som alle andre her til lands. Du planlegger sikkert hva du vil gjøre med den... den ligger jo i fremtid om du har fellesferie. Når du begynner ferien begynner planene å realisere seg, og har du fortalt venner og bekjente hva du skal gjøre i ferien har du slik sett vitner på at du realiserer ferieplanen etter det du har bestemt deg for. Og tjo og hei og fire kvister deler seg - vi har en planlagt profeti!

Skrevet (endret)
7 hours ago, PÃ¥inter said:

Kanskje greit å vite hva selve Kilden mener om saken. :

Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. 21 For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud.

1 hour ago, PÃ¥inter said:

Har du noen lenker som kan vise direkte til dine kilder, og hvorfor mener du din kilde er mer riktig enn en annen?

Jeg har ingen lenker til "kilden" fordi kilden er vår felles forståelse av observerbar og etterprøvbar virkelighet, jeg trenger dermed ikke falle tilbake på en "appeal to authority" logisk tankefeil, slik du har gjort når du refererer bibelen i det første sitatet og kaller dette "selve Kilden".

Når så du sist en profet som var statsoverhode? Eller hva med leder av hæren eller flyvåpenet? En slik profet kunne virkelig gjøre nytte for seg, og forutsi fremtiden med 100% nøyaktighet. Hva med Lørdagens lottorekke? Kunne ikke en ekte profet vinne denne hver helg med 100% nøyaktighet? Det er en god grunn til at profeter ikke finnes noen steder i samfunnet, annet enn i "det alternative" segmentet.

Det er den samme grunn for at "profeter" er bortgjemt i religion, gamle obskure bøker og annen alternativ underholdning, det er samme grunn til at omtrent ingen tar de på allvor - de er mest sannsynlig ikke virkelige fenomener, på samme måte som spøkelser, nisser, enhjørninger og annet overtroisk skrømt!

Det er ingen som kan forutsi fremtiden på profetisk vis slik det er beskrevet i bøkene til Nos, annet enn ved å late som og fantasere om det.

32 minutes ago, Wall Dorf said:

Oj! Dette var helt nytt fra deg, Hvorfor angriper du da Jobs for å ha forlest seg på noen av verdens tolkninger av Nos? Verden kan aldri få en eneste profeti riktig. PÃ¥inter har nettopp begrunnet det.

Fracassa angriper ikke tolkningen, han angriper selve platformen tolkningen er bygget på - du burde være forsiktig med å kalle han for en sjarlatan, når det vitterligen er deg selv som er svar skyldig for din påstand om profeti.

Fracassa sier bare, akkurat som meg, at dette er ikke noe som holder vann, det er ganske åpenbart fri fantasi.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 4
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

I motsetning til deg bryr jeg meg om hva som er sant og ikke. På hvilken måte gjør det meg til sjarlatan, mener du?

Jeg bruker i alle fall en original kopi av profetiene, garantert ordrett gjengitt, noe bedre kan jeg dessverre ikke få gjort det.

En sjarlatan er en humbugmaker, bedrager, lurendreier, person som gir inntrykk av å kunne noe han i virkeligheten ikke forstår seg på.

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Wall Dorf said:

Jeg kan saktens bevise at du har sommerferie som alle andre her til lands. Du planlegger sikkert hva du vil gjøre med den... den ligger jo i fremtid om du har fellesferie. Når du begynner ferien begynner planene å realisere seg, og har du fortalt venner og bekjente hva du skal gjøre i ferien har du slik sett vitner på at du realiserer ferieplanen etter det du har bestemt deg for. Og tjo og hei og fire kvister deler seg - vi har en planlagt profeti!

Det er en vesensforskjell på å planlegge noe og å forutse fremtiden som en profeti.

Jeg planlegger en reise til spania, når jeg lander på flyplassen er det hetebølge og så varmt at jeg blir satt på første flyet hjem igjen av helsemessige grunner.

En profeti om reisen ville visst om hetebølgen, og dermed ville jeg ikke reist i det hele tatt og spart meg for hele bryet.

Dette er vesensforskjellen du tilsynelatende er uviten om.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Kakkelfant skrev (8 minutter siden):

Det er en vesensforskjell på å planlegge noe og å forutse fremtiden som en profeti.

Hvorfor det, alle profetier er basert på at noen er i live og planlegger noe som profeter fanger opp. Hvordan det utføres forklares hos Nos brev til sin sønn Cesar

Sitat: En profeti om reisen ville visst om hetebølgen, og dermed ville jeg ikke reist i det hele tatt og spart meg for hele bryet.

Det er ikke alltid at en profeti viser mer enn en hendelse eller 3-4, men værvarslet tror jeg ikke er det viktigste som blir med.

Endret av Wall Dorf
Skrevet
4 minutes ago, Wall Dorf said:

Hvorfor det, alle profetier er basert på at noen er i live og planlegger noe som profeter fanger opp. Hvordan det utføres forklares hos Nos brev til sin sønn Cesar

Dette burde være nok til å overbevise enhver fornuftig person:

"Spådomskunst er kunsten å forutsi fremtidige begivenheter. Forestillingen om at man kan se fremtiden har utvilsomt eksistert like lenge som mennesket har vært klar over en tidsdimensjon i tilværelsen. Mennesket har på ulike måter forsøkt å kartlegge en ukjent fremtid, ofte ved hjelp av overnaturlige makter."

Beklager å måtte være den som forteller deg dette Wall Dorf, men mest sannsynligvis dreier hele emnet seg om realitetsbrist eller vrangforestilling om man tror på det fullt ut som virkelighet.

https://snl.no/Nostradamus

https://snl.no/spådomskunst

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
36 minutes ago, Wall Dorf said:

Jeg bruker i alle fall en original kopi av profetiene, garantert ordrett gjengitt, noe bedre kan jeg dessverre ikke få gjort det.

Ringenes herre vert ikkje mindre fantasy om du siterer det på engelsk.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vatikanet hadde en hemmelig superdyktig AI-avdeling for 400 år siden, som til og med planla når datamaskinene og internett skulle "finnes opp", lagde byggetegninger til disse fantastiske maskinene og planla menneskenes teknologiske utvikling 400 år før de plutselig avslører at dette var planlagt og plantet hele tiden..

Spoiler

.. ja det var sarkasme om noen lurte. Man skal være bra ruset for å faktisk tro at Vatikanet hadde mye peiling på AI for 400 år siden.

Dette er nok som mange andre horoskop: Så helgarderende og vagt at hvem som helst kan mistolke, myse og hallusinere en hver puslespillbrikke til å passe perfekt hvor som helst på det åndelige puslespillet de har i hodet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jo, du kunne gjort mye bedre.

Du kunne brydd deg om disse tekstene var sanne profetier eller ikke, og forsøkt å finne ut hvordan du kunne skille mellom fantasi og virkelighet.

Og før du fant ut av det, kunne du innrømmet at du ikke aner om tekstene er profetier eller ikke.

Så jo, du kunne gjort mye bedre.

Sitat

En sjarlatan er en humbugmaker, bedrager, lurendreier, person som gir inntrykk av å kunne noe han i virkeligheten ikke forstår seg på.

Slik som Nostradamus, som ga inntrykk av å kunne spå om framtiden… 🤪

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 7
Skrevet
Kakkelfant skrev (1 time siden):

Jeg har ingen lenker til "kilden" fordi kilden er vår felles forståelse av observerbar og etterprøvbar virkelighet

Så du stoler på det du leser?

Skrevet
Kakkelfant skrev (1 time siden):

Dette burde være nok til å overbevise enhver fornuftig person:

"Spådomskunst er kunsten å forutsi fremtidige begivenheter. Forestillingen om at man kan se fremtiden har utvilsomt eksistert like lenge som mennesket har vært klar over en tidsdimensjon i tilværelsen. Mennesket har på ulike måter forsøkt å kartlegge en ukjent fremtid, ofte ved hjelp av overnaturlige makter."

Beklager å måtte være den som forteller deg dette Wall Dorf, men mest sannsynligvis dreier hele emnet seg om realitetsbrist eller vrangforestilling om man tror på det fullt ut som virkelighet.

Dette var da ikke fornuftig skrevet i det hele tatt. Her blander du flo og fjære!

Man kan ikke blande spådomskunst med seere/ profeter, det er en vesentlig forskjell.
I spådomskunst bruker man kortstokker, krystallkuler etc.
Nos fikk åpenbaring sendt fra himmelen, og han brukte stjernebildene på himmelen til å navigere i tid for profetiene gjennom jordens baklengse akserotasjon, kalt for «presesjonen»      presesjon – astronomi – Store norske leksikon

Presesjonen medfører at skjæringspunktene mellom ekleptikken og himmelekvator (vår- og høstjevndøgnspunktene) forskyver seg langsomt mot Solens årlige bevegelse i ekliptikken. Tidspunktet for vårjevndøgnet har siden oldtiden rykket cirka 30° bakover, fra å ligge i stjernebildet væren til nå å ligge i stjernebildet Fiskene.

Stjernebildene er også brukt i Bibelen hos Job: 38.32, Jes.13.10

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Wall Dorf said:

Nos fikk åpenbaring sendt fra himmelen...

Det er en smule bekymringsfult at du kaller meg ufornuftig og i neste setning innvolverer religion i spådomskunsten og mener dette utgjør en vesensforskjell.

edit:

Selve definisjonen på "overnaturlige krefter" er krefter som eksisterer utenfor det naturlige, altså utenfor virkeligheten - krefter ingen kan måle, observere eller vite noe om. Man kaller dette magiske krefter (ref med likheter i det du, PA og flere andre her inne driver med, magisk tenkning) nettopp fordi de ikke har rot i virkeligheten.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
Skrevet

Og hvem står ansvarlig for det da?

Har denne profetien gått 99% i oppfyllelse ? De fleste vil si det,og Nostradamus har hatt mye rett gjennom tidene det kan alle se om de begynner og grave litt. Men profetien til den 90 årige damen er het utrolig ,og les spesielt slutten godt om innvandrere som blir behandlet som jødene under krigen og hva trump har satt i gang med masse deportasjon .

Synet til den 90 år gamle kvinnen i Valdres Tilrettelagt innledning og kommentarer av Lisa Kristiansen

Dette synet som den 90 år gamle kvinnen i Valdes hadde fått av Gud, - ble fortalt til Emanuel Minos i 1968.

Her blir det gjengitt som det ble nedtegnet (av Emanuel Minos). Og det blir delt inn i fire avsnitt eller bolker.

Synet Den gamle kvinnen fortalte:

- Det var som et kart ble rullet opp foran meg. Jeg så det med mine naturlige øyne. På kartet var alle verdensdeler nedtegnet. Jeg merket meg Europa, Skandinavia og Norge. Det jeg fikk se var foreteelser som gjaldt tiden før Jesus kommer igjen, og den tredje verdenskrig bryter ut.

I Før Jesus kommer igjen og den tredje verdenskrig bryter ut, blir det avspenning. Det blir en lang fredsperiode mellom stormaktene (+ Minos tilleggskommentar under en forkynnelse til dette punkt, - som jeg har hørt på en kassett: husk på at dette var i 1968 når den kalde krigen var på sitt høyeste). Folk kommer til å legge langsiktige planer. I vårt land blir det nedrustning, og vi blir igjen uforberedt som 9. april 1940. Den tredje verdenskrig begynner på en måte ingen har ventet, og fra et helt uventet hold.

II

Det blir et frafall uten sidestykke fra sann og ekte kristendom. Det blir stor lunkenhet blant de troende. De blir ikke lenger åpne og mottakelige for ransakende, budskap. Folk vil ikke så gjerne høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring. En ny slags forkynnelse overtar talestolene. Det er å søke lykke, fremgang og materiell velstand. En slags lykkeforkynnelse griper om seg. Kirkene begynner å stå tomme. Det samme skjer med bedehusene og vekkelseslokalene. De troende vil ikke etterfølge Jesus på den smale Korsvegen. Underholdning, kunst og kulturaktiviteter overtar mer og mer plassen for vekkelse, nød, anger og botsmøter.

III

Det blir moraloppløsning som vi ikke har opplevd tidligere. Folk lever som gifte uten å være gift. (+ Minos sin kommentar: Den gang hadde vi ikke begrepet samboer. Så kvinnen uttrykte det på sin måte). Det blir stor urenhet før ekteskapet. Og det blir veldig utroskap i ekteskapet. Ja, selv i de kristne ekteskapene gjør utroskapen seg gjeldende, og blir oppløst. Perverse synder begynner også å gripe om seg. Og det blir til og med godtatt i kristne kretser.

Tven kommer til å spille stor rolle. Det blir mange tv-stasjoner (+ Minos sin tilleggskommentar: Den gang hadde vi ikke ordet kanaler og tven var akkurat kommet til Norge, - så den gamle kvinnen brukte ordet stasjoner, - etter det som ble brukt om radio). Tv`en blir full av vold. Volden blir underholdning for menneskene på denne tiden. Og den volden som folk ser på Tv, kommer til slutt å prege byer og bygder. Det blir også vist intime samlivsscener. De mest intime forhold som tilhører ekteskapet kommer åpenlyst til å bli vist på Tv. ( + Minos sin tilleggskommentar: Da bet ble sagt sa jeg et dette ikke var tillatt i offentlige sendinger. Vi hadde den gangen en varsomhetsplakat, som ikke tillot obscøne scener. Da sa hun med hevet røst: ”Den kommer de ikke til å bry seg om, når tiden er inne.”)

IV

Folk fra fattige land strømmer til de rike landene. De kommer til Europa, til Skandinavia, og også til Norge. Det blir mange av dem. Og folk begynner å mislike dem, og de blir hårde imot dem. (+ Minos sin tilleggskommentar: Da hun sa det begynte hun å gråte). De blir mer og mer behandlet som jødene under krigen. Da er målet for våre synder fullt. Krigen bryter ut. Først som en liten konflikt, en ubetydelig konflikt. Men den slutter ikke. Den tiltar og brer seg. Til slutt utvikler det seg til en stor krig. Mot slutten av den store krigen blir fryktelige våpen tatt i bruk, bl.a. atomvåpen. Luft, jord og vann blir forgiftet og ødelagt. Folk fra de industrialiserte land, Amerika, Europa, Australia, Japan og andre liknende områder, må flykte. De kan ikke bo der lenger. De forsøker å komme til de fattigste land som har unngått det verste. Men de vil ikke være villige til å ta imot dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...