Gå til innhold

Burde vi bygge ut vernede vassdrag?

Anbefalte innlegg

De kan jo montere svinghjul på flere hundre tonn for stabilisering. Det er gjort flere steder. Men dette blir stadig større problem med mye fornybar, uregulert kraft. Man trenger balansekraft og nettlinjer for dette og det kommer ikke gratis eller kjapt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (1 time siden):

Det kan sikkert settes inn ulike tiltak for å kompensere for mangelen av roterende masse i sol og vind, men dette vil koste.

Det er ikke sikkert kostnaden blir særlig stor over tid. Det bør være mulig å simulere roterende masse ved å styre vekselretterne. Vi ser jo på div batteripakker at teknologien allerede finnes, det er mest et spørsmål om å bruke den(kanskje nettopp batteripakker er den enkleste løsningen)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Heldigvis så stopper denne galskapen av seg selv. Blir det nok vindkraft i et område vil prisene bli negative hver gang det blåser. Da er det kun subsidier som holder liv i galskapen

Eller pumpekraft. Jeg er overrasket over at det ikke nevnes oftere. Fyll opp pumpekraftverket ditt med vann når vindkraft er 'gratis', produser når det er vindstille. Mulig det trenger et spark fra myndighetene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 23.4.2025 den 16.46):

Hva er det man taper ved å bygge ut ett vassdrag? det er tross alt bare en liten andel av elven som ''ødelegges'' av rør og betong. Vi mister ikke en elv ved å demme den, men vi mister en av fossene.

Er det så galt å ha kraftverket der? jeg syns de er imponerende bygg, og de representerer den absolutt beste typen energi, som ikke skaper enorm forurensning i drift eller når det må rives/byttes ut/fornyes.

Om du ikke vil ha fisk, så værsågod...

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Kahuna said:

Det bør være mulig å simulere roterende masse ved å styre vekselretterne.

Det er mulig og blir gjort. På engelsk heter de 'grid-forming inverter' (i motsetning til 'grid-following inverter'). Ble nevnt i fjorårets høstkonferanse for TEKNA-seniorene av en norsk STATNETT-foredragsholder.

Det går så langt at det med atomklokke-presisjon styres når vekselspenningen skal gå gjennom nullpunktet.

https://encyclopedia.pub/entry/53248

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Eller pumpekraft. Jeg er overrasket over at det ikke nevnes oftere. Fyll opp pumpekraftverket ditt med vann når vindkraft er 'gratis', produser når det er vindstille. Mulig det trenger et spark fra myndighetene.

Godt poeng som jeg hadde tenkt å nevne hvis ikke du var først! 🙂

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Godt poeng som jeg hadde tenkt å nevne hvis ikke du var først! 🙂

Du kan også lage hydrogen. Da slipper du kraftlinjene!

Ellers skulle man tro at ingen her har vert ombord i en båt. Det må alltid tilføres like mye kraft inn i nettet som det taes ut. Bortfaller 200MW med kraft fra vinturbiner er det 200MW effekt som må tilføres fra ett eller annet sted. Uten det så faller frekvensen. Et svinghjul er bare et billig batteri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Du kan også lage hydrogen. Da slipper du kraftlinjene!

Ellers skulle man tro at ingen her har vert ombord i en båt. Det må alltid tilføres like mye kraft inn i nettet som det taes ut. Bortfaller 200MW med kraft fra vinturbiner er det 200MW effekt som må tilføres fra ett eller annet sted. Uten det så faller frekvensen. Et svinghjul er bare et billig batteri. 

Det er også en mulighet det jobbes med har jeg sett ja!

Det er selvsagt et visst energitap i begge løsninger, men om man forestiller seg et pumpekraftverk i nærheten av et eksisterende vannkraftverk med allerede eksisterende infrastruktur?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (På 28.4.2025 den 20.42):

Du skrev att du tog upp saken för några år sen. Ingen om att det har blivit bättre. 

Håpet i det lengste at ingen ville ta det personlig! 😉

Utgangspunktet mitt var ikke selve strømsparingen, men mentaliteten! I de fleste andre land i Europa er og har strømsparing vært på agendaen i mange år. I Norge er det få som har brydd seg så lenge strømmen, relativt sett, har vært realtivt rimelig.

Nå har våre myndigheter kommet med en mulighet for å redusere kostnadene for hver enkelt av oss, men som på ingen måte vil bidra til en reduksjon av forbruket, tvert om.

Nei, i Norge har det ikke blitt veldig mye "bedre" i den forstand at vi har redusert forbruket, til tross for LED lamper.

For at nordmenn (og svensker!) skal redusere forbruket må prisene kraftig opp, og ikke ned! 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar
15 minutes ago, trn100 said:

Håpet i det lengste at ingen ville ta det personlig! 😉

Utgangspunktet mitt var ikke selve strømsparingen, men mentaliteten! I de fleste andre land i Europa er og har strømsparing vært på agendaen i mange år. I Norge er det få som har brydd seg så lenge strømmen, relativt sett, har vært realtivt rimelig.

Nå har våre myndigheter kommet med en mulighet for å redusere kostnadene for hver enkelt av oss, men som på ingen måte vil bidra til en reduksjon av forbruket, tvert om.

Nei, i Norge har det ikke blitt veldig mye "bedre" i den forstand at vi har redusert forbruket, til tross for LED lamper.

For at nordmenn (og svensker!) skal redusere forbruket må prisene kraftig opp, og ikke ned! 😉

Kan du inte komma med någon information noen gang istället för bara en massa påstander och smilies? 

Lite data som visar att i Norge slösar man med energi samtidigt som man sparar energi i andra länder? 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Då kanske du husker vad jag spurte och du ikke svarade på? Hur mye av de där talen beror på olje utvinningen? 

Ja, jeg husker det, om forbruket skjedde i Norge eller skyldtes norsk produksjon av energi som ble forbrukt andre steder?

I et globalt og ikke minst miljømessig perspektiv synes jeg egentlig ikke det er så viktig? Norge tjener en haug med penger på eksport av energi, og om det skulle ha betydning måles jo alle energiproduserene land på samme måte, inklusive Saudi Arabia, så tallene står vel i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Då kanske du husker vad jag spurte och du ikke svarade på? Hur mye av de där talen beror på olje utvinningen? 

Og selv om produksjonen av energi i Norge ikke nødvendigvis samsvarer med forbruket av energi i Norge skal man jo være svært lite orientert om man ikke innser at energiforbruket, i Norge, av nordmenn, er langt større enn i mange andre land?

Du kan google det selv, og jeg har sikkert ikke de siste tallene, men 600 millioner mennesker i verden har ikke strøm i det hele tatt?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, trn100 said:

Ja, jeg husker det, om forbruket skjedde i Norge eller skyldtes norsk produksjon av energi som ble forbrukt andre steder?

I et globalt og ikke minst miljømessig perspektiv synes jeg egentlig ikke det er så viktig? Norge tjener en haug med penger på eksport av energi, og om det skulle ha betydning måles jo alle energiproduserene land på samme måte, inklusive Saudi Arabia, så tallene står vel i forhold til hverandre?

Ok, du vet inte ens vad det er för tal du brukar. Norsk oljeutvinning bruker en hel del energi når den utvinner oljan. 

Om vi snakkar om slösing av energi så antar jag att du menar  vad folk flest gör i vardagen och inte hur mye energi som norsk industri bruker? Är i alla fall det jag tänker på. 

Norge bruker energi vid olje utvinningen och det finns också en del kraftkrävande industri. Vad de gör av med sier inget om hur många lamper folk har tända, hur bra isolerade husen är eller hur mye varmtvann vi bruker når vi dusjar. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, trn100 said:

Og selv om produksjonen av energi i Norge ikke nødvendigvis samsvarer med forbruket av energi i Norge skal man jo være svært lite orientert om man ikke innser at energiforbruket, i Norge, av nordmenn, er langt større enn i mange andre land?

Du kan google det selv, og jeg har sikkert ikke de siste tallene, men 600 millioner mennesker i verden har ikke strøm i det hele tatt?

Så vi är tillbaka på afrika nu igen? Trodde i min naivitet att du jämförde med andra europeiska och liknande länder när du skrev det. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Ok, du vet inte ens vad det er för tal du brukar. Norsk oljeutvinning bruker en hel del energi når den utvinner oljan. 

Om vi snakkar om slösing av energi så antar jag att du menar  vad folk flest gör i vardagen och inte hur mye energi som norsk industri bruker? Är i alla fall det jag tänker på. 

Norge bruker energi vid olje utvinningen och det finns också en del kraftkrävande industri. Vad de gör av med sier inget om hur många lamper folk har tända, hur bra isolerade husen är eller hur mye varmtvann vi bruker når vi dusjar.

Og poenget ditt er?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Så vi är tillbaka på afrika nu igen? Trodde i min naivitet att du jämförde med andra europeiska och liknande länder när du skrev det. 

Hadde ikke tenkt å si det, men siden du kommer med personangrep hele tiden er det fristende å spørre hvor mye en svenske vet om noe som helst i Norge? 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...