OC-Freak Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Poenget er at mobil burde tåle å vær i lommen når man svetter uten at fuktsensorer slår ut. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27322881
Simen1 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) minim skrev (36 minutter siden): Da er den jo fukt skadet. Jeg snakker om en reklamasjon. I følge forbrukerkjøpsloven skal en vare tåle såkalt normal bruk. Hvis en fuktsensor slår ut under normal bruk, så er det en mangel ved produktet etter forbrukerkjøpsloven. Hva som er normal bruk defineres ikke av fuktsensorer, men ved tolkning av loven. At en telefon oppbevares i en lomme ansees for å være normal bruk. At normal hud kan avgi luftfuktighet som følge av normale biologiske prosesser er også ansett som normalt. At lommer befinner seg på klær som omslutter en kropp med hud ansees også som normalt. Så vidt jeg husker er det skapt juridisk presedens nettopp på det at fuktsensorer ikke indikerer om telefoner er brukt på unormal måte. Elektronikkbransjen prøver seg på dette argumentet over en lav sko, så det gjelder å være obs på hva norske lover og rettspraksis egentlig sier og ikke hva butikkenes profesjonelle reklamasjons-avvergere påstår. Endret 15. april av Simen1 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27322891
minim Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Simen1 skrev (1 time siden): I følge forbrukerkjøpsloven skal en vare tåle såkalt normal bruk. Hvis en fuktsensor slår ut under normal bruk, så er det en mangel ved produktet etter forbrukerkjøpsloven. Hva som er normal bruk defineres ikke av fuktsensorer, men ved tolkning av loven. At en telefon oppbevares i en lomme ansees for å være normal bruk. At normal hud kan avgi luftfuktighet som følge av normale biologiske prosesser er også ansett som normalt. At lommer befinner seg på klær som omslutter en kropp med hud ansees også som normalt. Så vidt jeg husker er det skapt juridisk presedens nettopp på det at fuktsensorer ikke indikerer om telefoner er brukt på unormal måte. Elektronikkbransjen prøver seg på dette argumentet over en lav sko, så det gjelder å være obs på hva norske lover og rettspraksis egentlig sier og ikke hva butikkenes profesjonelle reklamasjons-avvergere påstår. Om den har kapslingsgrad som tilsier at den skal tåle fukt så er det fortsatt en reklamasjon ja. Aner ikke hvorfor man roter inn dette i debatten. Trodde man her snakket om garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27322949
Simen1 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) minim skrev (7 minutter siden): Om den har kapslingsgrad som tilsier at den skal tåle fukt så er det fortsatt en reklamasjon ja. Aner ikke hvorfor man roter inn dette i debatten. Trodde man her snakket om garanti/reklamasjon. Mobiltelefoner skal tåle normal bruk, uavhengig av kapslingsgrad. Som forklart er det normal bruk å ha en mobiltelefon i lomma. Dersom det loves kapslingsgrad så øker også lovnadene og forventningene til hva produktet skal tåle. F.eks betyr IP44 at den skal tåle vannsprut fra alle retninger. Hvis en IP44 telefon gir utslag på fuktsensor så er det alene på ingen måte noe bevis for at den har vært utsatt for noe ut over IP44. Bevisbyrden for en sånn påstand hviler på selger/butikken og fuktsensorer er som sagt ikke et bevis i den sammenhengen. Fukt kan oppstå f.eks som kondens som følge av normal bruk. Endret 15. april av Simen1 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27322962
minim Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Simen1 skrev (4 timer siden): Mobiltelefoner skal tåle normal bruk, uavhengig av kapslingsgrad. Som forklart er det normal bruk å ha en mobiltelefon i lomma. Dersom det loves kapslingsgrad så øker også lovnadene og forventningene til hva produktet skal tåle. F.eks betyr IP44 at den skal tåle vannsprut fra alle retninger. Hvis en IP44 telefon gir utslag på fuktsensor så er det alene på ingen måte noe bevis for at den har vært utsatt for noe ut over IP44. Bevisbyrden for en sånn påstand hviler på selger/butikken og fuktsensorer er som sagt ikke et bevis i den sammenhengen. Fukt kan oppstå f.eks som kondens som følge av normal bruk. Om den ikke er vanntett og er fuktskadet på innsiden har man en vanskelig sak i å påvise at den ikke har vært utsatt for fukt. Her kommer man neppe noen vei uten å gå rettens vei noe de færreste vil risikere/gidde. Det er forskjell på å ha rett go å få rett. Det hele er mye enklere om den har en kapslingsgrad som tilsier at den skal tåle fuktighet, men selv da må en nok belage seg på mye krangel om en skal vinne igjennom. Uansett blir dette på siden av temaet som er rundt garanti/reklamasjon. Det er ikke om hvorvidt dokumentasjon på en spesifikt brukerpåført skade skal dekkes av reklamasjon/garanti. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323120
Theo343 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Kjempa mot Elkjøp på en laptop til 10k som var inne til rep for samme feil 3 ganger på rad i løpet av 4-6 måneder. De nektet å heve kjøpet og jeg måtte gått rettens vei. Kjøper aldri noe slikt der igjen. Skrev hele prosessen her i forumet med bilder, dokumentasjon osv. Hele greia var rimelig tragikomisk. I tillegg ble det flere riper i chassiet hver gang den var inne på verkstedet. Elkjøp Lørenskog. Lenovo Yoga. Aldri brukt som 2in1 og dette fant jeg ut senere var en kjent komponentsvakhet på disse. (voltregulator på et kort koblet til hovedkortet), De byttet komponenter som ikke hadde noe med feilbeskrivelsen å gjøre. Før opplevde jeg Spaceworld som verstingen. Siste 5 år har det vært Elkjøp. Endret 15. april av Theo343 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323128
Aetius Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) 12 hours ago, Theo343 said: Kjempa mot Elkjøp på en laptop til 10k som var inne til rep for samme feil 3 ganger på rad i løpet av 4-6 måneder. De nektet å heve kjøpet og jeg måtte gått rettens vei. Kjøper aldri noe slikt der igjen. Skrev hele prosessen her i forumet med bilder, dokumentasjon osv. Hele greia var rimelig tragikomisk. I tillegg ble det flere riper i chassiet hver gang den var inne på verkstedet. Elkjøp Lørenskog. Lenovo Yoga. Aldri brukt som 2in1 og dette fant jeg ut senere var en kjent komponentsvakhet på disse. (voltregulator på et kort koblet til hovedkortet), De byttet komponenter som ikke hadde noe med feilbeskrivelsen å gjøre. Før opplevde jeg Spaceworld som verstingen. Siste 5 år har det vært Elkjøp. CDON for meg, helt klart, men også Multicom. Hadde 3080 i bestillig på sistnevnte i åtte måneder da Komplett plutselig fikk det inn. Da nektet Multicom å gå med på dekningskjøp. De er også konsekvent med å trekke (ikke reservere) penger fra kort før de sender, noe som er eksplisitt ikke tillatt ihht forbrukerkjøpsloven. Men den loven driter de i. Endret 16. april av Aetius 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323173
Simen1 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) minim skrev (13 timer siden): Om den ikke er vanntett og er fuktskadet på innsiden har man en vanskelig sak i å påvise at den ikke har vært utsatt for fukt. Her kommer man neppe noen vei uten å gå rettens vei noe de færreste vil risikere/gidde. Det er forskjell på å ha rett go å få rett. Det hele er mye enklere om den har en kapslingsgrad som tilsier at den skal tåle fuktighet, men selv da må en nok belage seg på mye krangel om en skal vinne igjennom. Uansett blir dette på siden av temaet som er rundt garanti/reklamasjon. Det er ikke om hvorvidt dokumentasjon på en spesifikt brukerpåført skade skal dekkes av reklamasjon/garanti. Det er heldigvis ikke kjøpers bevisbyrde. Det er selger som må bevise at den har vært utsatt for unormal bruk. Merk: ikke fukt, men unormal bruk. Fukt og kondens kan være en del av normal bruk. Hypersensitive fuktsensorer som gir utslag på normal utpust fra munnen når man snakker i telefonen eller normal damp fra huden i en ellers tørr lomme er ikke et slikt bevis. Elektrokjedenes profesjonelle reklamasjons-avvergere gir ikke folk rett, det er en rett man må kreve og ta med loven i hånd og mye krangling. Deres jobb er å gi kundene mindre enn de har krav på. Det er kundens jobb å kreve og ta det til tross for avvergings-forsøkene. Om så rettens vei. Skjønner man ikke hva som er rett eller bare betaler seg ut i ren konfliktskyhet så eskalerer ukulturen i bransjen. Produkter man kjøper skal tåle normal bruk, uansett hva selger eller produsenten påstår for å slippe unna det lovpålagte kvalitetsansvaret. Endret 16. april av Simen1 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323344
minim Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Simen1 skrev (3 timer siden): Det er heldigvis ikke kjøpers bevisbyrde. Det er selger som må bevise at den har vært utsatt for unormal bruk. Merk: ikke fukt, men unormal bruk. Fukt og kondens kan være en del av normal bruk. Hypersensitive fuktsensorer som gir utslag på normal utpust fra munnen når man snakker i telefonen eller normal damp fra huden i en ellers tørr lomme er ikke et slikt bevis. Elektrokjedenes profesjonelle reklamasjons-avvergere gir ikke folk rett, det er en rett man må kreve og ta med loven i hånd og mye krangling. Deres jobb er å gi kundene mindre enn de har krav på. Det er kundens jobb å kreve og ta det til tross for avvergings-forsøkene. Om så rettens vei. Skjønner man ikke hva som er rett eller bare betaler seg ut i ren konfliktskyhet så eskalerer ukulturen i bransjen. Produkter man kjøper skal tåle normal bruk, uansett hva selger eller produsenten påstår for å slippe unna det lovpålagte kvalitetsansvaret. Da er vi igjen tilbake på dette med å ha rett og å få rett. Lykke til om du har en telefon uten kapslingsgrad og selger peker på fuktsensorer som viser fukt og skraper på telefon som alle får på noe som er brukt. De kaller dette bevis og så er man i gang. I en ideell rosenrød verden går de med på alt uten krangel og man får det man har rett på. I den virkelige verden kommer man ingen vei uten å bruke mye tid og risikere å bare stå igjen med brukt tid og kostnader i form av forliksråd/retten om man gidder å ta det så langt og må dekke det selv til slutt. Men nå er vi igjen milevis fra topic da noen blandet inn brukerpåførte skader i debatten rundt reklamasjonsrett.. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323465
Theo343 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april 16 hours ago, Aetius said: CDON for meg, helt klart, men også Multicom. Hadde 3080 i bestillig på sistnevnte i åtte måneder da Komplett plutselig fikk det inn. Da nektet Multicom å gå med på dekningskjøp. De er også konsekvent med å trekke (ikke reservere) penger fra kort før de sender, noe som er eksplisitt ikke tillatt ihht forbrukerkjøpsloven. Men den loven driter de i. Ja husker jeg fulgte en av sakene dine i forumet. For et opplegg man må igjennom som privatperson for å få det man har lovpålagt krav på. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323617
Theo343 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) 6 hours ago, Simen1 said: Elektrokjedenes profesjonelle reklamasjons-avvergere gir ikke folk rett, det er en rett man må kreve og ta med loven i hånd og mye krangling. Deres jobb er å gi kundene mindre enn de har krav på. Det er kundens jobb å kreve og ta det til tross for avvergings-forsøkene. Om så rettens vei. Skjønner man ikke hva som er rett eller bare betaler seg ut i ren konfliktskyhet så eskalerer ukulturen i bransjen. Produkter man kjøper skal tåle normal bruk, uansett hva selger eller produsenten påstår for å slippe unna det lovpålagte kvalitetsansvaret. Joda men det blir for dumt når alle må til forliksrådet, forbrukertvist utvalget og videre inn i rettsapparatet for å få en elektrokjede til å holde seg til lovverket. Endret 16. april av Theo343 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27323618
Simen1 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Theo343 skrev (20 timer siden): Joda men det blir for dumt når alle må til forliksrådet, forbrukertvist utvalget og videre inn i rettsapparatet for å få en elektrokjede til å holde seg til lovverket. Ja, det er utrolig slitsomt og unødvendig. Men likevel viktig å ta ondet ved roten hver gang i stedet for å bare bite i seg urettferdigheten og la problemet eskalere. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27324116
Theo343 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) 5 minutes ago, Simen1 said: Ja, det er utrolig slitsomt og unødvendig. Men likevel viktig å ta ondet ved roten hver gang i stedet for å bare bite i seg urettferdigheten og la problemet eskalere. Absolutt. Hadde jeg hatt en jobb og en hverdag hvor ikke 99% av energien kreves (utenom restitusjon) så ville jeg nok gjort det. Tid med et hvilende sinn er den eneste luksusen for min del. Endret 17. april av Theo343 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27324125
slicer Skrevet 17. mai Del Skrevet 17. mai (endret) @Theo343 Jeg har en Acer Spin 5 2-i-1 pc som er sendt 3 ganger til reparasjon og jeg har konstatert at jeg har ønsket å heve kjøpet. Istedenfor har de byttet ut hovedkortet. Første gang har de ikke gjort noe fordi de mente feilen var på min side. Latterlig. Jeg skal ta med hele saken til forbrukertilsynet. Det er bra du fikk gjennomslag. Fordi jeg er akkurat i samme situasjon. Jeg har lært jeg skal aldri kjøpe 2-i-1 pc. De har mange svake områder. Endret 17. mai av slicer Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27343544
slicer Skrevet 17. mai Del Skrevet 17. mai @Theo343 Forresten tok du saken til forbrukertilsynet eller hvordan løste du saken? Jeg har all dokumentasjon (over 20 mail som viser all dokumentasjon jeg har fra min side). Tenkte å opprette en sak i morgen og sende all dokumentasjon til dem. Jeg har gitt beskjed til aftersales i Elkjøp at jeg nekter å ta imot pcen igjen og ønsker omlevering eller heve kjøpet. Heldigvis har jeg gammel pc som jeg kan bruke. Så sånn sett kan jeg vente 10 måneder på dette. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27343546
Theo343 Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai (endret) On 5/17/2025 at 1:22 PM, slicer said: @Theo343 Forresten tok du saken til forbrukertilsynet eller hvordan løste du saken? Jeg har all dokumentasjon (over 20 mail som viser all dokumentasjon jeg har fra min side). Tenkte å opprette en sak i morgen og sende all dokumentasjon til dem. Jeg har gitt beskjed til aftersales i Elkjøp at jeg nekter å ta imot pcen igjen og ønsker omlevering eller heve kjøpet. Heldigvis har jeg gammel pc som jeg kan bruke. Så sånn sett kan jeg vente 10 måneder på dette. Jeg droppa å gå videre selv om jeg hadde en god sak med all nødvendig dokumentasjon. Jeg kommer dog aldri til å kjøpe en PC eller ting over 2000,- fra Elkjøp igjen og har holdt meg til det i nå 3 år hvor det har blit handlet mye fra andre jeg har god erfaring med. Tillegg: Årsaken til at jeg droppa det er at PCen kosta 10.000,-. Når man regner om det i tid så er tid mer verdt. Jeg hadde allerede brukt flere måneder og veldig mye tid på problemet og oppfølgingen frem til siste reparasjonsforsøk. At vi ved reklamasjonsforsøk blir møtt av systematisk rasshøl taktikk av de jeg snakket med, gjorde at jeg bestemte meg for å ikke la Elkjøp sin toxic lederkultur stjele mer tid. Jeg har forøvrig kjøpt en ny laptop nå i våres til 20.000,-. Har vært uten privat laptop frem til nå (har jobblaptop og nettbrett). Den ble selvsagt ikke kjøpt av Elkjøp. Forteller ellers alle jeg kjenner og treffer på om dette når det blir snakk om å kjøpe laptop Fant også ut i etterkant via å snuble tilfeldig over en "self repair tråd" at dette var en kjent feil med denne modellen jeg hadde kjøpt hos Elkjøp. Men er du villig til å bruke tid på Elkjøp svineriet så gjør det absolutt. Jeg har ikke sett meg tilbake ang. den kjeltring kjeden. @slicer Hold oss gjerne oppdatert på saken din. Litt Schadenfreude er en luksus jeg unner meg ovenfor aktører som Elkjøp :). PS. Når alt dette er sagt så opplever de nok mye drit og tull fra kunder som oppfører seg like urimelig og dårlig. Men når svaret deres er å behandle alle kunder dårlig, så mistet jeg all respekt for dem. Vi var alltid rolige, saklige, dokumenterte alt og i tillegg med bilder og video.Vi var riktig nok ganske klare i talen når de kom med svadaet rundt å heve kjøpe. Saken burde løst seg helt uproblematisk. Endret 18. mai av Theo343 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27344424
fwj__ Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai Jeg unngår Sony og Apple, arrogante drittselskaper som trenger å jekkes ned. I kategori med Tesla som skylder på kunden alltid. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27344459
Markiii Skrevet 18. mai Del Skrevet 18. mai fwj__ skrev (51 minutter siden): Jeg unngår Sony og Apple, arrogante drittselskaper som trenger å jekkes ned. I kategori med Tesla som skylder på kunden alltid. Hvilke selskaper er det som ikke er arrogante drittselskaper da? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27344492
Axefjord Skrevet 19. mai Del Skrevet 19. mai 11 hours ago, Markiii said: Hvilke selskaper er det som ikke er arrogante drittselskaper da? Ganske mange mindre eller yngre selskaper. Og noen få større. De største problemene er vel: Strenge retningslinjer som ikke gir rom for god kundebehandling (eller sunt folkevett). Styring basert på forventet resultat neste kvartal, uten særlig tanke flere år fram i tid. Muligens pga bonus fra nøkkeltall nå er bedre enn bonus senere. Ledelsen er grisk og snur på hver krone, uten å tenke på hva man får igjen for den. Det er bra å ikke bruke penger som fulle sjømenn, men noen ganger er det bedre å bruke litt penger tidlig, heller enn å la problemet bli verre. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27344666
Axefjord Skrevet 19. mai Del Skrevet 19. mai (endret) 11 hours ago, Markiii said: Hvilke selskaper er det som ikke er arrogante drittselskaper da? Før morgenlevering så hadde vi brødboksen som leverte brød og annet godt på morgenen. Prisene var fair, man fikk bedre vare for samme pris om de var utsolgt, alt ble levert i termo-bokser slik at brødet var fortsatt varmt og juice'en kald, og vi var alltids fornøyd med dem. Men de gikk konk / kjøpt opp, muligens av samme årsaker som nevnt her. Godt levert har tatt over. Prisene er j@vlige, og varene er ikke like gode. Brødet er frosent når vi henter det inn på vinteren, og juice'n er kokt på sommeren. Vi har gått fra ca 50 leveringer i året, til 2-3 leveringer. Endret 19. mai av Axefjord Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/page/2/#findComment-27344671
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå