minim Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Smule8o skrev (8 timer siden): Nå vet jeg ikke særlig mye om nye Model Y, men sammenlignet med den gamle får du i alle fall mye høyere interiørkvalitet, kjøpt bil fra en fabrikat som ikke er på forbrukertilsynets klagetopp og du slipper å støtte en figur som Musk, som igjen støtter AfD og Trump, moralsk og økonomisk. Ikke rettet mot deg, men ekstra komisk er det når folk som er såå bekymret for ytre høyres fremgang bare må støtte Musk fordi litt mer polert software og tilhengervekt de egentlig ikke har bruk for. Kjempe-sosialister når det er valg, men ser ingen problem med å støtte sånne krefter direkte. Jeg fører ikke en dobbelmoral på denne høyden så jeg lever greit med å kjøpe en tesla så kan dere heller kjøpe kinesisk bil, for demokratiet! 1
Red Frostraven Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Bing123 skrev (1 time siden): Du har falt for propaganda Jeg tror ikke en minoritet fra Midtøsten er årsaken til alle mine problemer og stemmer ikke på autoritære fascister som samfunnsvitenskapen og informerte mennesker korrekt plasserer på den uetiske, løgnaktige, autoritære og farlige siden av politikken. ... Hva eksakt innbiller du at jeg tror på som ikke er bare er sant, men som kan dokumenteres av relevant ekspertise på feltetog seriøse kilder..? Både folk i det republikanske partiet og AfD ønsker å være ferdig med demokrati, og medlemmer av begge har planlagt kupp. I Donald sitt tilfelle forsøkte han å gjennomføre kupp. AfD tar avstand fra sin egne og nazistene sin historie, mens de -- som Donald -- går de i deres retoriske og politiske fotspor. De gjør en stor sak ut av at de har tatt på bart og løsnese, og ikke kaller seg (ny)nazister, men faen da -- den eneste grunnen til at de tar avstand er det sosiale presset og måten det har vist seg at å bytte ut flagget med et annet, og bytter ut barbert hode med slips, gjør at folk ikke gjenkjenner samme retorikk. https://www.euronews.com/2021/09/20/has-the-afd-s-nazi-rhetoric-doomed-it-to-electoral-oblivion https://continuations.com/musk,-weidel-and-the-afds-nazi-problem Folk er for uinteressert i filosofi og politikk til å gjenkjenne ekstremisme som blir etablert som tidevann, en liten bølge om gangen. Det gjør at folk ikke innser at trusselen ikke bare er litt vann, men er en flod, fordi de sammenligner hva som skjer i dag med hva som skjedde forrige uke, ikke med for ti år siden, før flommen startet. Normalisering er en sakte og farlig prosess. --- Hvem i alle dager er Musk som jobber i en mann verre enn Quisling sin administrasjon, og hvordan i alle dager ser ikke folk alvoret i å støtte Donald -- gitt at man vet at han forsøkte på kupp..? https://apnews.com/article/donald-trump-jan-6-investigation-fake-electors-608932d4771f6e2e3c5efb3fdcd8fcce Jo. Normalisering av høyreradikale løgner, som klarer å gjøre det å jobbe i administrasjonen til folk som har forsøkt å omgå demokratiske valg som greit. Det er ikke det. Det er perverst og sykt. Musk deltar i spredningen av høyreradikal misinformasjon, og gir sin støtte tilandre slike partier i Europa, på toppen av å jobbe for en mann med lavere moralsk integritet enn Quisling. https://grok.com/share/bGVnYWN5_1ea84a6c-9b33-4736-9f1b-5ce9add56295 --- ...alt er grundig dokumentert, folk bare har en unik evne til å glemme dette når de står opp om morgenen, som sikkert er en mestringsstrategi blant folk, alle den tid vi må minne folk på dette hver uke. Ofte samme folk, som plutselig ikke forstår at Trump hører hjemme i fengsel på livstid etteretpar netter med søvn, selv om de forstod det uken før. Endret 1. mai av Red Frostraven 7 2
Smule8o Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 1 minute ago, minim said: Jeg fører ikke en dobbelmoral på denne høyden så jeg lever greit med å kjøpe en tesla så kan dere heller kjøpe kinesisk bil, for demokratiet! Har du sett at noen mener det er greit å kjøpe kinesisk bil istedet i denne tråden? Ikke det nei. Derimot er det nevnt flere ganger at det nok er ca. like ille. 5
minim Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Smule8o skrev (14 minutter siden): Har du sett at noen mener det er greit å kjøpe kinesisk bil istedet i denne tråden? Ikke det nei. Derimot er det nevnt flere ganger at det nok er ca. like ille. Ja alt annet enn tesla er bra greier. Så svarer de gjerne på en mobil eller pc produsert i kina etter de har shoppet ferdig på temu for dagen og har tid til å være litt politisk korrekt på et nettforum. Dobbeltmoralen er intet annet en komisk å observere. Nei la oss holde handelen med Kina høy, for demokratiet! Endret 1. mai av minim 5
Smule8o Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 24 minutes ago, minim said: Ja alt annet enn tesla er bra greier. Pek gjerne på ett eneste innlegg i denne tråden som hvor det står at Kinesiske alternativ er å foretrekke foran Telsa. Lykke til. 24 minutes ago, minim said: Så svarer de gjerne på en mobil eller pc produsert i kina etter de har shoppet ferdig på temu for dagen og har tid til å være litt politisk korrekt på et nettforum. Har du lagt merke til at det er en egen tråd om Temu her på forumet, hvor også de får haugesvis av kritikk? Pek gjerne på en eneste bruker som kritiserer Telsa/Musk men forsvarer Temu/Kina. Lykke til. 24 minutes ago, minim said: Dobbeltmoralen er intet annet en komisk å observere. Nei la oss holde handelen med Kina høy, for demokratiet! Vis gjerne til konkrete eksempler på denne påståtte dobbeltmoralen. Og forresten, har Xi spilt inn egen videohilsen til et av Europas mest fremtredende nynazistiske/høyreekstreme politiske parti også? Ble den spilt av etter Musks hilsen kanskje? 4
Populært innlegg Mag ne Skrevet 1. mai Populært innlegg Skrevet 1. mai "Tesla-salget stuper i Danmark og Frankrike I april falt Tesla-salget med 67,2 prosent i Danmark og 59 prosent i Frankrike sammenlignet med samme måned i fjor. Danske nybilkjøpere velger stadig oftere en elbil som ikke er Tesla, viser tall fra bransjeorganisasjonen Mobility Denmark. Tesla er ikke lenger på topp-ti-listen over de mest solgte bilene i Danmark. Så sent som i første kvartal i år var Teslas Y-modell på topp-ti-listen, og i fjor var det den mest solgte bilen i Danmark. Også i Frankrike stuper Tesla-salget, ifølge ferske tall. I april er salget ned 59 prosent, ifølge den franske bransjeorganisasjonen PFA." ntb 10 1
minim Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Smule8o skrev (1 time siden): Pek gjerne på ett eneste innlegg i denne tråden som hvor det står at Kinesiske alternativ er å foretrekke foran Telsa. Lykke til. Har du lagt merke til at det er en egen tråd om Temu her på forumet, hvor også de får haugesvis av kritikk? Pek gjerne på en eneste bruker som kritiserer Telsa/Musk men forsvarer Temu/Kina. Lykke til. Vis gjerne til konkrete eksempler på denne påståtte dobbeltmoralen. Og forresten, har Xi spilt inn egen videohilsen til et av Europas mest fremtredende nynazistiske/høyreekstreme politiske parti også? Ble den spilt av etter Musks hilsen kanskje? Ja det skulle ikke forbause meg om det er de samme navna som skal høste politisk korrekthet der de sitter å dobbelmoraliserer der også Endret 1. mai av minim 2
Smule8o Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Just now, minim said: Ja det skulle ikke forbause meg om det er de samme navna som skal høste politisk korrekthet der de sitter å dobbelmoraliserer der også Så å være konsekvent i kritikk av å støtte problematiske krefter er dobbeltmoralsk altså? Hjernegymnastikken enkelte drar i gang for å forsvare at de har skikkelig lyst på en bil som kan lage fiselyder og som har litt bedre software er rett og slett ellevill. Kan man ikke da heller si rett ut at man synes det er helt uproblematisk å støtte en som støtter nynazister i Tyskland og Trumps galskap på andre siden av dammen? Bare skriv "jeg driter i slikt". Vet ikke hvilke politiske standpunkt du fronter forøvrig. Men spesielt brukeren som har proklamert at han kommer til å flytte fra landet om Listhaug blir statsminister, og som nå stolt meddelte at han nettop har støttet Musk økonomisk og moralsk ved å kjøpe seg en splitter ny Tesla, er helt fantastisk latterlig dobbeltmoralsk. 5 1
Bing123 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 2 hours ago, Red Frostraven said: Hva eksakt innbiller du at jeg tror på som ikke er bare er sant, men som kan dokumenteres av relevant ekspertise på feltetog seriøse kilder..? Tyske myndigheter er raske med å bannlyse alle nazist-partier. De har bedre oversikt enn en som leser kun confirmation bias på nett.
Bing123 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 18 hours ago, Markiii said: Husk at Putin er nær alliert med nazister, og Russland er Europas "nazihovedstad" der nazister Litt pussig at en ideologi som anser slaviske folk som untermensch skulle være så fryktelig populær hos Putin?
Trestein Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Gouldfan skrev (På 29.4.2025 den 19.51): Vi var vel ikke la oss si «siviliserte» på vikingtiden? Før 2vk så var menneskerettighetene f.eks oppdaget… Det er vel endel plyndring rundt om i europa og endel skjendede kvinner som burde hatt erstatning fra vikingenes herjinger?
Red Frostraven Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Bing123 skrev (2 timer siden): De har bedre oversikt enn en som leser kun confirmation bias på nett. Jeg kan finne utallige objektive kilder fra seriøse nyhetsredaksjoner og politiske analyser som forklarer hvorfor det jeg sier er sant. Å avfeie hva jeg skriver som 'confirmation bias på nett', uten å nevne ett eneste konkret eksempel er utrolig respektløst, og en del av problemet. Å avfeie påstander uten å faktisk demonstrere hvordan du kom til konklusjonen om at du kunne avfeie påstanden. Du klarer kanskje å finne økonomer eller journalistisk ufaglærte mennesker uten utdannelse relevant for historie om politikk og samfunn som skriver leserinnlegg/meningsytringer i ellers seriøse tidskrifter, som kanskje gir en gladfølelse gjennom at artiklene som ettertrykkelig er merket at det 'ikke er avisens eller redaksjonens' egne meninger er trykket i ellers seriøse tidsskrifter. Men du finner ikke mange i politisk journalistikk, politisk analyse eller historiefaget som ikke ser at AfD er autoritære høyre, folk som er fascister om de får nok makt. Historien gjentar seg ikke, den rimer. At versene skiller seg fra dem på 1920-1930-tallet skyldes at alle kjenner det første verset, og gjør sitt ytterste for å gjenta rimene som ga første vers apell -- uten å benytte seg av de samme ordene. Bing123 skrev (2 timer siden): Tyske myndigheter er raske med å bannlyse alle nazist-partier. 1: Tyskland forbyr støtte til nazismen, støtteerklæringer til Hitler, og bruk av symboler tilknyttet nazismen. 2: De forbyr ikke folk fra å benytte seg av samme retorikk og strategier for å spre populistisk frykt- og hatretorikk eller spredning av misinformasjon etter strategier som Hitler også benyttet seg av til å narre det tyske folk til å gi ham makten. De forbyr ikke autoritære anti-demokratiske politikere fra å stille til valg. De to tingene er forskjellige. Men det er jo åpenbart at det er det andre som er det farlige, ikke det første. Det er like åpenbart at det er det andre jeg og kildene mine sier AfD gjør og er -- selv om de tidligere også var det første, samtidig som at de var det andre, før de byttet strategi nettopp fordi hamskiftet gjør at folk som ikke er så gode på politikk i dag ikke forstår hvem de er ut fra retorikken deres, så lenge de unngår å bruke hakekors. Alle som som har hakekors på skjorter innerst i klesskapet sitt er enige med politikken til AfD -- og får bli politikere i AfD så lenge de ikke har gått med skjorten offentlig og ikke har masse bilder av seg kledd ut som hitler og/eller som SS, og/eller har for vane å sitere og reklamere for Hitler i sosiale medier. Han er død, så det er jo poengløst. Det som kjennetegner nazismen politisk er jo eksakt det samme som kjenntegner politikken til AfD -- når man vet mer om de to enn at nazistene brukte jøder og sosialister som syndebukker, mens AfD bruker muslimer og sosialister. Retorikken og bruken av løgn og manipulasjon, apell til følelser og en nasjonalistisk stolthet fundert på rase, er hva de har til felles. Jeg kaller dem dog ikke nazister, men fascister. --- Hvis vi tar tekster Hitler har skrevet fra 1930-1939 og erstatter 'jøder' med 'muslimer', og ikke oppgir kilden, hvor mange på høyrepopulistisk side tror du vil være uenig med retorikken til Hitler? Merk at begge har til felles at de ikke viser sine sanne selv i retorikken de fører, den er laget for å manipulere og skjule deres indre følelser og agenda for å være mer sosialt akseptabel. Her er et eksempel fra 1939: ..In connection with the immigration-question I have this to say: it is a shameful spectacle to see how the whole democratic world is oozing sympathy for the poor tormented arabic people, but remains hard-hearted and obdurate when it comes to helping them which is surely, in view of its attitude, an obvious duty. The arguments that are brought up as an excuse for not helping them actually speak for us Germans and Italians. For this is what they say: 1. "We," that is the democracies, "are not in a position to take in the muslims." Yet in these empires there are not 10 people to the square kilometer. While Germany, with her 135 inhabitants to the square kilometer, is supposed to have room for them! 2. They assure us: We cannot take them unless Germany is prepared to allow them a certain amount of capital to bring with them as immigrants. For hundreds of years Germany was good enough to receive these elements, although they possessed nothing except infectious political and physical diseases. What they possess today, they have by a very large extent gained at the cost of the less astute German nation by the most reprehensible manipulations. Today we are merely paying this people what it deserves. When the German nation was, thanks to the inflation instigated and carried through by immigrants, deprived of the entire savings which it had accumulated in years of honest work, when the rest of the world took away the German nation's foreign investments, when we were divested of the whole of our colonial possessions, these philanthropic considerations evidently carried little noticeable weight with democratic statesmen. Endret 1. mai av Red Frostraven 7 2
Bing123 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 1 hour ago, Red Frostraven said: De forbyr ikke autoritære anti-demokratiske politikere fra å stille til valg. De to tingene er forskjellige. Fordi det er å balansere på et knivsegg. Å forby partier er i utgangspunktet antidemokratisk. Så har de fleste land regler mot nazistiske partier. 1 hour ago, Red Frostraven said: Det som kjennetegner nazismen politisk er jo eksakt det samme som kjenntegner politikken til AfD Nazistene begynte å drepe folk straks de kom til makten og det var langt mer enn jøder som fikk gjennomgå samt barn og invalide. De hadde et enormt gudekompleks som skulle skape ubermensch og drepe alle som var "svake". Jeg kan støtte at man bør spare seg for retorikk spesifikt inn mot en folkegruppe/religion. Politikk skal være fri for spesiell behandling av grupper. Så er innvandringsspørsmålet en forståelig politisk sak i seg selv da det skaper mye konflikter uten at det er nødvendigvis mulig å plassere skyld på en part.
Gouldfan Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Trestein skrev (7 timer siden): Det er vel endel plyndring rundt om i europa og endel skjendede kvinner som burde hatt erstatning fra vikingenes herjinger? Vel, det var en annen tid.. Feks før 70 tallet var homofile ulovlige og ble puttet i fengsel. Idag ville det å foreslå å bure inn homofile i varetekt celler blitt sett på som Hat- kriminalitet. På Vikingtiden så var norrøne påvirket av Åsatro. Der det å sloss og rane ble sett på som edelt. Å dø i krig var lik å komme til Valhall paradis... Ikke så ulikt som islamske terrorister som er hjernevasket med falsk jihad tro.. Etter kristendommen og spesielt menneskerettighetene så endret de vestlige sivilisasjonene seg til mer la oss si "rettferdige" lov samfunn. Endret 1. mai av Gouldfan 1
frohmage Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Gouldfan skrev (16 timer siden): Jo det vet jeg, har ikke noe imot bilmerket VW. Jeg synes bare at navnet og historien bak er spesielt... Problemet med Hitler var ikke at han ønsket å produsere en bil for folk flest. Det er ikke det som er problemet med Musk heller. 5
Gouldfan Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai frohmage skrev (12 minutter siden): Problemet med Hitler var ikke at han ønsket å produsere en bil for folk flest. Det er ikke det som er problemet med Musk heller. Poenget mitt er at Volk i ulike settinger var nazistiske slagord på ulike ting.. ikke bare til bil…
frohmage Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Gouldfan skrev (1 minutt siden): Poenget mitt er at Volk i ulike settinger var nazistiske slagord på ulike ting.. ikke bare til bil… Selvfølgelig, men det blir og har blitt brukt i alle mulige andre settinger også. Akkurat som "folket" og "folk flest" er blitt brukt i norske politiske slagord uten at man blir stemplet for å bruke disse uttrykkene nå. 3
Trestein Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Gouldfan skrev (1 time siden): Vel, det var en annen tid.. Feks før 70 tallet var homofile ulovlige og ble puttet i fengsel. Idag ville det å foreslå å bure inn homofile i varetekt celler blitt sett på som Har kriminalitet. På Vikingtiden så var norrøne påvirket av Åsatro. Der det å sloss og rane ble sett på som edelt. Å dø i krig var lik å komme til Valhall paradis... Ikke så ulikt som islamske terrorister som er hjernevasket med falsk jihad tro.. Etter kristendommen og spesielt menneskerettighetene så endret de vestlige sivilisasjonene seg til mer la oss si "rettferdige" lov samfunn. Poenget var vel at krigen var før homo lovene. Alle som var aktive under 2verdenskrig Født før 1920 lever ikke lenger. Spesielt befal og ledere At noen i dag hyller denne ideologien må man slå hardt ned på! 1
Gouldfan Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai frohmage skrev (35 minutter siden): Selvfølgelig, men det blir og har blitt brukt i alle mulige andre settinger også. Akkurat som "folket" og "folk flest" er blitt brukt i norske politiske slagord uten at man blir stemplet for å bruke disse uttrykkene nå. Jeg er litt usikker på det, jeg mener at dobbelt ord med Volk ikke brukes så mye i Tyskland etter nazi tiden. Rammstein bandet lekte litt med det i et Live album, men det var nok bevist for å provosere litt... Volkerball tror jeg den het. Det er mulig jeg tar feil såklart, men iallefall elsket Nazister dobbeltord med Volk først.
Trestein Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Gouldfan skrev (1 time siden): Poenget mitt er at Volk i ulike settinger var nazistiske slagord på ulike ting.. ikke bare til bil… Volk utales Folk og betyr folk. Tror ikke der har noe særlig med nazisme å gjøre. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå