Simen1 Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni (endret) 0 008 910 nordmenn har kjøpt Tesla model Y i 2025 5 592 139 nordmenn har ikke gjort det Tallene sier ingenting om hvor stor andel av befolkningen som skammer seg over Tesla. Det kan til og med være noen av de 8910 som skammer seg over Tesla. Men de 8910 gir en indikasjon på hvor mange som kjøper model Y på tross av alt.. Endret 23. juni av Simen1 2
Duriello Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Dyrtid, så mange har sikkert ikke råd til å ignorere rentekampanjen. 👍 Da blir det kompromiss.
Salvesen. Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Duriello skrev (3 minutter siden): Dyrtid, så mange har sikkert ikke råd til å ignorere rentekampanjen. 👍 Da blir det kompromiss. Hvordan går det med polestar og deres kampanje?
Duriello Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni (endret) Salvesen. skrev (7 minutter siden): Hvordan går det med polestar og deres kampanje? Aner ikke. 😅 (Følger kun med på biler jeg har på shortlist selv.) Edit* Årsak til at de ikke er med, PS2 for trang bak, PS3 blir for dyr med ønsket utstyr og ekstremt rævva nyttelast med dette utstyret og PS4 utelukket grunnet bakspeil. Endret 23. juni av Duriello
Salvesen. Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Duriello skrev (5 minutter siden): Aner ikke. 😅 (Følger kun med på biler jeg har på shortlist selv.) De har vell mer eller mindre kopiert Tesla sin kampanje, der de ikke på første side engang på statistikken. Er muligens flere også som kjører samme stil.
Duriello Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni (endret) Salvesen. skrev (5 minutter siden): De har vell mer eller mindre kopiert Tesla sin kampanje, der de ikke på første side engang på statistikken. Er muligens flere også som kjører samme stil. Godt mulig, kan være mange grunner, men la til en kort edit nøyaktig hvorfor jeg utelukker dem iallefall. Også er det en del barnesykdommer i software på de nyere enda tror jeg. Endret 23. juni av Duriello
Complexity Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) https://www.tv2.no/broom/tesla-skam-glem-det/17852594/?fbclid=IwQ0xDSwLHDtNjbGNrAscO0GV4dG4DYWVtAjExAAEegNpMdCHXVTmmyF_6qpsrFn37AVSoaDrK9Sysy9kusdTBgWINaguY4wC89TI_aem_T4PMGLNGxlKt6wX5jC8OGQ Tesla har nok rett og slett en for god bil til en for god pris til at folk skammer seg eller noe. Kryr av nye Model Y på veiene her i Tromsø nå. Endret 24. juni av Complexity
minim Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) Simen1 skrev (11 timer siden): 0 008 910 nordmenn har kjøpt Tesla model Y i 2025 5 592 139 nordmenn har ikke gjort det Tallene sier ingenting om hvor stor andel av befolkningen som skammer seg over Tesla. Det kan til og med være noen av de 8910 som skammer seg over Tesla. Men de 8910 gir en indikasjon på hvor mange som kjøper model Y på tross av alt.. Spesielt at du som er så opptatt av å bruke tall og statistikk riktig bommer så til de grader her ingen skam i å misbruke statistikk når det kan brukes til å sverte tesla eller musk ihvertfall Endret 24. juni av minim 1 1
minim Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Complexity skrev (22 minutter siden): https://www.tv2.no/broom/tesla-skam-glem-det/17852594/?fbclid=IwQ0xDSwLHDtNjbGNrAscO0GV4dG4DYWVtAjExAAEegNpMdCHXVTmmyF_6qpsrFn37AVSoaDrK9Sysy9kusdTBgWINaguY4wC89TI_aem_T4PMGLNGxlKt6wX5jC8OGQ Tesla har nok rett og slett en for god bil til en for god pris til at folk skammer seg eller noe. Kryr av nye Model Y på veiene her i Tromsø nå. Hele greia er jo konstruert på bakgrunn av andre årsaker det må jo bli tydelig for enhver nå. Globalt på opp ramping av Juniper og så har man lokale årsaker som manglende godkjenning av ny modell i Frankrike. De klarer rett og slett ikke å møte etterspørselen om dagen. De har rekordtall og tar nå i bruk helger til utlevering (se elbilstatistikk.no for reg I helg) når alle andre har stans i salg. Det er også to båter igjen med tesla leveranser som enda ikke er synlig på leveransene tallene for Juni så de skal mye opp enda. 1 1
Papirkurven Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Passert 5000km på min Juniper nå, og angrer ikke et eneste sekund på kjøpet(Bortsett fra rentekampanjen som kom 1 måned etter jeg fikk min). Kjempefornøyd. Glad jeg ventet i 2 år på denne. 3
minim Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) Midt opp i all denne skammen så registrerer jeg at i dag så passerte Tesla sin beste måned med levering av Model Y. I juni 2023 levert de 3143 biler. I dag leverte de 395 biler på en dag og bikket 3295 leverte Model Y for juni 2025. De har enda 5 leveringsdager igjen av måneden og det er ventet minst to båter til med biler som enda ikke har blitt levert. Blir spennende å se om de opprettholder denne leveranse takten og virkelig knuser sin egen leveringsrekord fra 2023. https://teslastats.no og https://elbilstatistikk.no Endret 24. juni av minim 1
Salvesen. Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Helt sinnsykt, selger som varmt hvetebrød og med god grunn. 1
Apathy Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Ja produktet er bra. Men tapte kunder er tapte kunder. Og selv om mye tilsier at det går som bare juling viser denne formen for statisk lesing fort svakheter om en har evne til kritisk tankegang. Det er vansklig å bevise en negativ. Slik vil det alltid være. På den ene siden er det enkelte som nå har valgt å kjøpe Tesla på grunn av Musk sin adferd de siste årene, mens på den andre siden er det mennesker som har kjøpt annet. Hvordan viser salgstall dette uten at der er en altså nærsagt telepatisk kobling til alle bilkjøpere i markedet? Jeg for min del har lagt denne ballen død for lenge siden basert på egne vurderinger og vurderinger gjort av andre i min omgangskrets som ved tildeligere anledning både har hatt og har kjøpt Tesla som nå har valgt noe annet. Disse kundene er tap for Tesla grunnet Musk sine handlinger de siste årene. Noe jeg har blitt fortalt av flere av dem. For å være helt ærlig så er ikke Musk noe noen av oss velger å bruke tid på å diskutere. Vi har gjort våre vurderinger gitt hans handlinger og tatt stilling til om vi ville kjøre rundt i hans kreasjon eller ikke. Og deretter moved on. Det som tidvis dukker opp i samtalene i disse dager dreier seg mer om "blindheten til hans følgere". Som ikke verken evner å se at dette er utbredt og ett faktisk TAP kontra hva salgstallene hadde vært om bare den mannen kunne holdt kjeft om sine ekstremistiske verdier. At en god del velger å se forbi hvem han er. De om det. Men salget ville vært betydelig høyere om Musk hadde hatt ett verdigrunnlag som var forenelig med de fleste.. 6
minim Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Apathy skrev (2 minutter siden): Det som tidvis dukker opp i samtalene i disse dager dreier seg mer om "blindheten til hans følgere". Som ikke verken evner å se at dette er utbredt og ett faktisk TAP kontra hva salgstallene hadde vært om bare den mannen kunne holdt kjeft om sine ekstremistiske verdier. At en god del velger å se forbi hvem han er. De om det. Men salget ville vært betydelig høyere om Musk hadde hatt ett verdigrunnlag som var forenelig med de fleste.. Dette er jo bare spekulasjoner som ikke gir mening når man ser på salgstallene. De leverer nå sin beste måned noen sinne med Model Y leveranser og det er enda 5 leverings dager igjen. Dette på tross av at nå er det LANGT større utvalg i Model Y klassen enn det var tidligere så folk har større muligheter for å velge andre modeller enn før, men de gjør altså ikke det likevel. Ser man også på utenlandske forum nå så er det flere i UK som har bestilling fra april som ikke leveres før i juli nå så tallene kunne vært enda bedre om de klarte å opprettholde produksjonstakten. 3
kremt Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Stuper: Halvert i Europa Det er tydeligvis (nesten) bare nordmenn som er tesla-gale. Fins det noen forklaring på dette egentlig, hvorfor er nettopp nordmenn så ekstremt gale etter tesla biler. Er det lav rente, store elbil subsidier eller at de tror de er på fornavn med EM? 3
minim Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni kremt skrev (14 minutter siden): Stuper: Halvert i Europa Det er tydeligvis (nesten) bare nordmenn som er tesla-gale. Fins det noen forklaring på dette egentlig, hvorfor er nettopp nordmenn så ekstremt gale etter tesla biler. Er det lav rente, store elbil subsidier eller at de tror de er på fornavn med EM? Dette er vel gamle tall fra når de ramper opp produksjon enda I mai. Det blir spennende å se tall fra Q2 og juni. Som vi ser i Norge løpende så skyter leveransene I været I juni. På utenlandske forum nå så er det svært mange som oppgir lenger bestillingstid enn vi har i Norge. Enkelte bestilte i april og har enda oppgitt juli som levering i UK. I Frankrike så sliter de også med å få registrert bilene pga en typegodkjenning så noe av årsaken akkurat i Frankrike er der. Tipper det er som med tallene i Norge at det har en naturlig forklaring. Her selges det jo rekord mange så det var totalt skivebom fra journalistene som prøvde å hype det opp. 2
Salvesen. Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni kremt skrev (3 timer siden): Stuper: Halvert i Europa Det er tydeligvis (nesten) bare nordmenn som er tesla-gale. Fins det noen forklaring på dette egentlig, hvorfor er nettopp nordmenn så ekstremt gale etter tesla biler. Er det lav rente, store elbil subsidier eller at de tror de er på fornavn med EM? jepp kun Norge Noen folk tror alt de leser i overskrifter... 1 1
kremt Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni De har 2 modeller som selger en del, ikke mer. Markedsandelen lyver ikke. Ut mai måned har tesla en markedsandel i europa på 1.2 %. Samme tall for Norge, kun markedsandel blant elbiler dog, kommer inn på 12.6 %. Altså en helt ekstremt stor forskjell. Det er vel derfor nordmenn tror tesla er noe som fins overalt eller som er populært overalt. Tall fra elbilstatistikk og dagens artikkel fra Finansavisen. Tar man tallene hittil i år, det som er solgt i landet så langt, har tesla en markedsandel i Norge på hele 16.4 %. Fansen kan være så sint de vil pga dette, men fakta om salgstall lyver ikke. Norge er trolig landet i verden med høyest markedsandel for tesla. 6 1
Salvesen. Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni kremt skrev (2 minutter siden): De har 2 modeller som selger en del, ikke mer. Markedsandelen lyver ikke. Ut mai måned har tesla en markedsandel i europa på 1.2 %. Samme tall for Norge, kun markedsandel blant elbiler dog, kommer inn på 12.6 %. Altså en helt ekstremt stor forskjell. Det er vel derfor nordmenn tror tesla er noe som fins overalt eller som er populært overalt. Tall fra elbilstatistikk og dagens artikkel fra Finansavisen. Tar man tallene hittil i år, det som er solgt i landet så langt, har tesla en markedsandel i Norge på hele 16.4 %. Fansen kan være så sint de vil pga dette, men fakta om salgstall lyver ikke. Norge er trolig landet i verden med høyest markedsandel for tesla. Ja, de har bare hatt 2 modeller som selger i Norge på lang tid. De andre to viste seg litt på statistikken i desember 2022 når plaid kom/facelift men ellers har de ikke solgt noe særlig på mange mange år. De koster langt mer enn "nordmenn" har råd til. Folk kjøpte de når de kostet halvparten og mindre, men nå får en Y til samme pris... Ikke så rart. Det er forstsatt slik at Tesla har de mest solgte bilene i Norge, Europa og verden. Ja, de mister kunder. Men er det så rart? Det er 5430503503 modeller å velge i mellom nå, som faktisk funker. Slik var det ikke før. Er ikke sint i det hele tatt, jeg forholder meg bare til fakta. Du forholder deg til clickbait... Salget i Norge har falt også... Jizes snakk om å ikke lese statistikk OVERHODET! kun overskrifter. Hva var det årets ord var i 2024 nå igjen? 1 1
Markiii Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) kremt skrev (På 25.6.2025 den 13.50): Stuper: Halvert i Europa Det er tydeligvis (nesten) bare nordmenn som er tesla-gale. Fins det noen forklaring på dette egentlig, hvorfor er nettopp nordmenn så ekstremt gale etter tesla biler. Er det lav rente, store elbil subsidier eller at de tror de er på fornavn med EM? "Nedgangen kobles til at selskapets modellsortiment i større grad anses som utdatert" Det er jo merkelig, med tanke på at Model Y nettopp fikk en større overhaling. Men nettopp det at den akkurat har fått en større overhaling kan jo bety at produksjonen ikke har tatt seg helt opp igjen enda. Vi får se ut over andre halvår, tenker jeg. Endret 29. juni av Markiii
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå