Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Just now, DukeNukem3d said: Ukrainere er hjertelig velkommen og jeg synes regjeringen skal ha kudos for at vi har tatt imot flere ukrainere enn sammenlignbare land som Sverige og Danmark. Enig! 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Baranladion skrev (53 minutter siden): Ukrainere går også inn i potten av de 700,000 i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet i Norge. Faktisk er det den gruppen som har ført til en økning i dette tallet. Det er vel enda litt tidlig å si om disse er enklere å integrere hva angår å få ned tallet på de mennesker som lever på statens almisser, men jeg er likevel enig i at det høres sannsynlig ut at mennesker som kommer hit og er ressursterke og med grunnleggende eller høyere utdanning nok er lettere å integrere. Historiske data gir ingen garanti for hva vi kan forvente i fremtiden, men jeg tror sannsynligheten er høy for at de vil la seg integrere ganske lett basert på erfaringene med flyktningene fra Balkan. Innvandringen fra Balkan er et regnskap som gikk i pluss for vår del. 1
Baranladion Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Hugo_Hardnuts skrev (27 minutter siden): Historiske data gir ingen garanti for hva vi kan forvente i fremtiden, men jeg tror sannsynligheten er høy for at de vil la seg integrere ganske lett basert på erfaringene med flyktningene fra Balkan. Innvandringen fra Balkan er et regnskap som gikk i pluss for vår del. Fordi de er fra Balkan? Altså, jeg tenker også at kulturelle likheter, utdanning, ressurser, men også ting som barn/unge vs voksne menn nok er lettere å integrere, men det er også en forskjell i mengden og tidsbruken disse forskjellige gruppene har kommet inn på som kan være en faktor. Hvis du ser på antallet som har kommet fra Balkan og Ukraina, versus antallet som har kommet fra ikke-vestlige land, så er det veldig mange flere i sistnevnte gruppe. Hadde alle innvandrerene som har kommet vært fra Ukraina, eller fra Balkan, så er det vel ikke umulig at disse også hadde vært vanskeligere å integrere? Det jeg forsøker å si, at det blir veldig mye mer aktuelt å faktisk la seg integrere, dersom man ikke kan klare seg fint i sine omgivelser uten å måtte gjøre det. Endret 2 timer siden av Baranladion
Krig og fred Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Det er åpenbart at enkelte kulturer ikke bare er vanskeligere å integrere, men noen har aktivt jobbet mot integrering. Å tro at det kun handler om kvantitet er tankefeil. https://www.nrk.no/stor-oslo/kutter-stotte-etter-tv-dokumentar-1.1242860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå