skaftetryne32 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Trenger du dokumentasjon på at masseinnvandring av kriminelle og trygdede er en byrde, som skaper mye ekstraarbeid for oss? Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Det er vanskelig å finne denne dokumentasjonen, og om den finnes antar jeg du ikke stoler på kilden. LOL du trenger virkelig å lære deg hva en stråmann er for dette begynner å bli latterlig, det er vanskelig å ta deg seriøst når hver gang jeg spør deg om noe så svarer du på noe helt annet, forstår du det at det kan være frustrerende, og ikke minst ødeleggende i en debatt? Du antar altfor mye allerede, dine antakelser er lite annet enn unnskyldninger for din mangel på dokumentasjon, du påstår veldig mye, ren trumptaktikk egentlig, flooding the zone, gish gallop, du må prøve å diskutere litt mer redelig, anse dette som konstruktiv kritikk, for det er hva det er. Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Men det er åpenbart. Vi hadde ikke trengt så mye helsepersonell om vi ikke tok inn så mange pasienter. Tror du at en helsearbeider tar vare på kun en pasient, tror du en bonde kun produserer mat til en kunde? Det vil ikke fungere sånn du tror, det er derfor jeg spør etter dokumentasjon, så har du noe? Endret 7. juli av skaftetryne32 1
VifteKopp Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Jeg vil ikke være et land som folk flytter til for å snylte og begå kriminalitet, så nordmenn presses til å flytte ut. Det er vi nå. Den klare majoritet av europeiske arbeidsinnvandrere er lovlydige skattebetalere, og presser ikke nordmenn til å flytte ut. 1
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Gish gallop, ja. Slutt med det. Vi slipper inn altfor mange mennesker. Altfor mange grunnløse asylsøkere som snylter og begår kriminalitet. Om vi ikke gjorde det, hadde vi ikke trengt så mye utlandsk arbeidskraft for å holde hjulene i gang. Kutter vi ut den trangbodde og sårbare masseinnvandringen, vil vi klare oss med færre arbeidsinnvandrere. Den klare majoritet av europeiske arbeidsinnvandrere kom ikke som asylsøkere fra midtøsten og nord-Afrika. Arbeidsmarkedet er tilbud og etterspørsel. Færre importerte pasienter betyr mindre marked for nederlandske leger. Færre og kortere oppholdstillatelser og nye statsborgerskap betyr mindre behov for polske snekkere. Det er vårt pensjonsfond og våre skatter som brukes for å lokke polske snekkere til å bygge trygdebolig for somaliere. De kunne gjort dette i et annet land for noen andres penger, og latt Norge ha velferdsstaten i fred. 1
VifteKopp Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Gish gallop, ja. Slutt med det. Vi slipper inn altfor mange mennesker. Altfor mange grunnløse asylsøkere som snylter og begår kriminalitet. Om vi ikke gjorde det, hadde vi ikke trengt så mye utlandsk arbeidskraft for å holde hjulene i gang. Kutter vi ut den trangbodde og sårbare masseinnvandringen, vil vi klare oss med færre arbeidsinnvandrere. Den klare majoritet av europeiske arbeidsinnvandrere kom ikke som asylsøkere fra midtøsten og nord-Afrika. Arbeidsmarkedet er tilbud og etterspørsel. Færre importerte pasienter betyr mindre marked for nederlandske leger. Færre og kortere oppholdstillatelser og nye statsborgerskap betyr mindre behov for polske snekkere. Det er vårt pensjonsfond og våre skatter som brukes for å lokke polske snekkere til å bygge trygdebolig for somaliere. De kunne gjort dette i et annet land for noen andres penger, og latt Norge ha velferdsstaten i fred. Hadde vi vært færre mennesker, hadde vi selvsagt trengt færre arbeidsinnvandrere, ja, men det er først og fremst etniske nordmenn som driver etterspørselen etter varer og tjenester som europeiske arbeidsinnvandrere tilbyr. Vi kan stenge grensen for asylsøkere i dag, og vi vil fremdeles trenge spanjoler på restaurantene og barene vi besøker, polakker til å bygge hyttene og pusse opp husene våre, vietnamesere og thailendere til å plukke jordbæråkrene til bøndene. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Gish gallop, ja. Slutt med det. Hadde vært fint om du hadde gjort det, samme med stråmennene du stadig vekk setter opp, vi kan godt ha en diskusjon om innvandring, men det blir slitsomt å diskutere mot meninger jeg selv aldri har ytret, kan du prøve å forstå det? Jeg prøver ikke å være vanskelig med deg, jeg vil bare ha en ordentlig og redelig diskusjon, kan du forstå det? Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Vi slipper inn altfor mange mennesker. Altfor mange grunnløse asylsøkere som snylter og begår kriminalitet. Om vi ikke gjorde det, hadde vi ikke trengt så mye utlandsk arbeidskraft for å holde hjulene i gang. Kutter vi ut den trangbodde og sårbare masseinnvandringen, vil vi klare oss med færre arbeidsinnvandrere. Ja du gjentar dette i det uendelige, men har du dokumentasjon? Du kan påstå dette i det uendelige, men greier du ikke å vise til kilder som viser hvor denne informasjonen kommer fra så kan den ikke anses som troverdig, meninger blir ikke fakta samme hvor mange ganger du gjentar dem. Så jeg spør igjen har du dokumentasjon, og jeg skal forklare hvorfor jeg spør, du formidler informasjon, men hva er kilden, det er det lures på, hvor kommer informasjonen fra? Er det troverdige kilder? Om du gir kilder til påstandene dine, så kan jeg også ta til meg den informasjonen, forstår du? 1
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Tråden handler om innvandringspolitikken. Hvis jeg sier at vi kan begrense antall kriminelle, grunnløse asylsøkere på trygd, har det ingen hensikt å påstå at europeiske arbeidsinnvandrere betaler skatt. Ja, en del europeiske arbeidsinnvandrere er nyttige. Men grunnen til at vi trenger deres hjelp, er at vi har påtatt oss å forsørge enorme antall asylsøkere. Hvorfor skal jeg dokumentere at færre importerte pasienter med tilstander relatert til innavl, tropiske sykdommer og dårlig helsestell i forrige hjemland, fører til behov for flere leger enn vi klarer å utdanne? Det er bare å se på helsekøene og utgiftene. Hvorfor skal jeg dokumentere at et økende behov for trange boliger resulterer i et økende behov for polske snekkere? Arbeidsmarkedet er tilbud og etterspørsel. Arbeidsinnvandring kommer av at trygdeinnvandring skaper behov for arbeidskraft. Arbeidsmarkedet vil tilpasse seg at vi slutter å importere kriminelle trygdesnyltere. Om polakkene vil bygge hytte for oss er mye bedre enn om de bygger trygdeboliger for utlendinger i byene våre. Markedet for arbeidskraft tilpasser seg hvis trygdeinnvandringen uteblir. Endret 7. juli av Mannen med ljåen 3
VifteKopp Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden): Tråden handler om innvandringspolitikken. Hvis jeg sier at vi kan begrense antall kriminelle, grunnløse asylsøkere på trygd, har det ingen hensikt å påstå at europeiske arbeidsinnvandrere betaler skatt. Det er hensiktsmessig når du hele tiden blander asylsøkere og arbeidsinnvandrere, og ikke klarer å skille forskjellen. Sitat Ja, en del europeiske arbeidsinnvandrere er nyttige. Men grunnen til at vi trenger deres hjelp, er at vi har påtatt oss å forsørge enorme antall asylsøkere. Nei, hovedgrunnen til at Norge trenger europeisk arbeidskraft er fordi etniske nordmenn har behov for varer og tjenester som norske bedrifter ikke klarer å levere uten tilgang på europeisk arbeidskraft. Asylsøkere kommer i tillegg, og øker selvsagt etterspørselen noe, men selv om vi stenger grensen for asylsøkere og flyktninger i dag, vil vi fremdeles trenge europeere på byggeplassene og restaurantene og sykehusene og i landbruket. Spesielt nå som eldrebølgen skyller inn over landet.
SuperKrokodille Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Det er litt vanskelig å forstå hvorfor det så desperat og iherdig forsøkes å dreie diskusjonen her over til først og fremst å skulle omhandle arbeidsinnvandring. Holder man diverse utfordringer i bygg- og anleggssektoren utenfor, tror jeg de aller fleste er veldig bekvemme både med spanske servitører, svenske frisører og sesongarbeidere fra Sørøst-Asia. Det som gjør folk ukomfortable, er å se at tallet på innvandrere og deres etterkommere fra land og regioner som hva gjelder kulturell, politisk og økonomisk organisering ligger langt unna vår egen, øker ganske dramatisk. Da virker det som resultatet veldig fort vil kunne bli både en betydelig grad av utenforskap, og et urimelig press på velferdsstatens ressurser. Endret 7. juli av SuperKrokodille 1 3
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Påstand: Vi bør redusere kriminell trygdeinnvandring som kommer som grunnløse asylsøkere. Det vil også redusere behovet for europeiske arbeidsinnvandrere. Svar: Jammen vi er jo avhengig av spanske servitører og polske snekkere! Misforstår dere med vilje? Det er ikke bare dere, det er en mye brukt hersketeknikk blant dem som ønsker mer manfgold av den sårbare og trangbodde typen. Blande sammen mangfold og arbeidsinnvandrere, og argumentere for at vi er avhengig av dem. 2 1
freedomseeker Skrevet 7. juli Forfatter Skrevet 7. juli skaftetryne32 skrev (1 time siden): Du får lov til det så lenge du har arbeidsvisum, kanskje rulleblad har noe å si også, siden du sier du ikke får lov? Rulleblad kan hindre flytting til mange land, men det er jo strengt tatt selvforskyldt. Nei, man må være en eller annen form for spesialist. Så ikke kom her med fake news. 2
freedomseeker Skrevet 7. juli Forfatter Skrevet 7. juli https://www.nrk.no/stor-oslo/bussbrannen_-siktet-15-aring-begikk-rundt-40-lovbrudd-pa-under-to-ar-1.17483205 Mange sier at han er ifra Syria, så vi får vente å se om det blir bekreftet. Vi har gitt bort 25 000 statsborgerskap til syriske flyktninger, Danmark 400. 1 2
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Kast passet på flyplassen, og si du er palestiner. En iraker sa i en podcast på NRK, at det var sånn de fikk bli i Norge. Hvis en 15 åring fra Syria sølte brennbar væske på bussen, så må det ha vært legesprit. Hvilke andre brennbare væsker skulle en kristen doktor ha med seg på bussen til legekontoret? Om han er så klossete tror jeg ikke han bidrar til å løse legemangelen. Endret 7. juli av Mannen med ljåen 1
skaftetryne32 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli freedomseeker skrev (18 minutter siden): Nei, man må være en eller annen form for spesialist. Så ikke kom her med fake news. Det må man ikke, det er dog en fordel om arbeidsgiver kan sponse arbeidsvisumet, men man må ikke være spesialist, det er like falske nyheter, som vi kaller det her i Norge. En må derimot ha gyldig visum, politiattest og økonomi til og etablere seg, det er relativt strengt, men ikke umulig på noe vis. 1
Theo343 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) On 7/6/2025 at 6:43 AM, Vokteren said: I tråder som angår innvandring og folkeforflytninger, er det alltid interessant med et historisk perspektiv. https://snl.no/de_store_germanske_folkevandringer Vi kan på mange måter si at vi er inne i en ny folkevandringstid, drevet av materialisme, egoisme, klimaendringer, uro og overbefolkning. Store individforflytninger har alltid medført medført konflikter og ufred, akkurat som under et lemenår. Å tro at Norge kan assimilere utallige mennesker med andre kulturer og holdninger er både naivt, kostbart og farlig. Dessverre drives utviklingen fortsatt i feil retning både av arbeidsgivere som ønsker billig arbeidskraft og av naive idealister som vil redde en globalistisk verden. Når arbeidstagerorganisasjonene i tillegg sementerer status quo, er det vanskelig å endre kurs. Da skapes det i stedet politisk skapte «sannheter» om behov for flere hender, mer oljepenger, mer byråkrati og triksing med statistikker for å skjule ulempene. Hvis de samme pressgruppene får lov til å fortsette denne strategien, vil vi de nærmeste årene dessverre få se mye mer av de samme interessekonfliktene som diskuteres i denne tråden. En god oppsummering av lunsjsamtaler siste 30 år i arbeidslivet i Norge hvor alle toppledere jeg har snakket med ønsker å åpne grensene for "billig arbeidskraft". I tråd med mentaliteten til grunnlegeren av American Apparel (fin dokumentar på Netflix). I dypet av en hver slik leder finner man gjerne en hensynsløs diktator og lystløgner - noen smartere enn andre. De bryr seg null og niks om de undergraver hele samfunnet, de ser kun fortjeneste i ren gullfeber. Endret 7. juli av Theo343 1
rozon Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 18 hours ago, VifteKopp said: Hvorfor blander du inn innvandrere fra land utenfor EØS, i en diskusjon om arbeidsinnvandring fra EØS? Jeg diskuterer topic som er innvandringspolitikk. 13 hours ago, VifteKopp said: Vi hadde selvsagt klart oss, men den økonomiske aktiviteten ville blitt redusert, levestandarden ville blitt dårligere og veldig mange tjenester ville blitt svekket, og i noen tilfeller falt helt bort. Jeg skjønner ikke hvorfor noen har lyst til å skyte seg selv i foten på den måten. Levestandarden til de best stilte i samfunnet ville blitt dårligere. Jeg er blant de som ville merket dette. Men for meg handler det mest om rettferdighet. Jeg synes ikke det er rett at vi skal ha masse ufrivillig deltidsansatte i jobber som til slutt tilsvarer fattiglønn. Så lenge man har tilgang til "billig" ukomplisert arbeidskraft er det ingen incentiver til å korrigere problemet. Noe arbeidsinnvandring er nødvendig, men på langt nær den mengden vi snakker om i dag. Prinsippet for denne må være å dekke et konkret behov, og ikke at "siden de er tilgjengelige allerede". Å ikke ha tilgang til arbeidsinnvandring kan også gi incentiver til å gjøre noe med alle som er uføre. Med det så skal jeg ikke ta fra dem noe, men heller åpne opp for at de kan bidra med det de kan - til en rettferdig betaling - og tjene på det. Systemet i dag virker for en del motsatt, der de ikke kan gjøre noe fordi det ikke er lavterskel jobber tilgjengelige som vil føre til økt utbetaling. Til slutt så er det og verd å ta med seg at om man stenger grensen så forsvinner ikke alle som sorterer i "arbeidende med utenlandsk opprinnelse". Veldig mange i denne gruppen er allerede statsborgere, og veldig mange har varig opphold. Disse vil ikke forsvinne selv om vi endrer på kriteriene for de neste som kommer inn. 1
VifteKopp Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli rozon skrev (46 minutter siden): Jeg diskuterer topic som er innvandringspolitikk. Men det var ikke relevant for poenget jeg gjorde. Sitat Levestandarden til de best stilte i samfunnet ville blitt dårligere. Jeg er blant de som ville merket dette. Men for meg handler det mest om rettferdighet. Jeg synes ikke det er rett at vi skal ha masse ufrivillig deltidsansatte i jobber som til slutt tilsvarer fattiglønn. Så lenge man har tilgang til "billig" ukomplisert arbeidskraft er det ingen incentiver til å korrigere problemet. Det er ikke automatisk et argument for å stoppe arbeidsinnvandringen, men for å bedre arbeids- og lønnsvilkårene til de lavtlønnede i samfunnet. Noe jeg selvsagt støtter. Sitat Noe arbeidsinnvandring er nødvendig, men på langt nær den mengden vi snakker om i dag. Prinsippet for denne må være å dekke et konkret behov, og ikke at "siden de er tilgjengelige allerede". Greit nok, men vær klar over at å legge om til et slikt behovsprøvd system vil medføre en stor utvidelse av byråkratiet og selvsagt fordyre varer og tjenester over det ganske land.
Theo343 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 2 minutes ago, VifteKopp said: Greit nok, men vær klar over at å legge om til et slikt behovsprøvd system vil medføre en stor utvidelse av byråkratiet og selvsagt fordyre varer og tjenester over det ganske land. Altså det vi i dag har pga. stadig økende menge mennesker fra andre land som ikke er i arbeid?
Gargantua Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 2 hours ago, freedomseeker said: https://www.nrk.no/stor-oslo/bussbrannen_-siktet-15-aring-begikk-rundt-40-lovbrudd-pa-under-to-ar-1.17483205 Mange sier at han er ifra Syria, så vi får vente å se om det blir bekreftet. Vi har gitt bort 25 000 statsborgerskap til syriske flyktninger, Danmark 400. Nå er 15-åringen drapsmann. En 75 årig kvinne døde i grusomme smerter, fordi 15-åringen ville lage faen på en buss. Sitt 41. lovbrudd. Pga at hans identitet skulle holdes skjult i et misforstått personvernseksperiment, så kunne han ture fram som han ville i flere år. Nå er et menneske dødt. 1 3
VifteKopp Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Theo343 skrev (8 minutter siden): Altså det vi i dag har pga. stadig økende menge mennesker fra andre land som ikke er i arbeid? Det er ikke arbeidsinnvandrere som ikke er i arbeid.
freedomseeker Skrevet 7. juli Forfatter Skrevet 7. juli (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Det må man ikke, det er dog en fordel om arbeidsgiver kan sponse arbeidsvisumet, men man må ikke være spesialist, det er like falske nyheter, som vi kaller det her i Norge. En må derimot ha gyldig visum, politiattest og økonomi til og etablere seg, det er relativt strengt, men ikke umulig på noe vis. Slutt å spre åpenbare løgner, et enkelt google søk viser at du tar feil: To obtain a work visa for Australia, you'll need to navigate a few key steps. First, determine if your skills are in demand and if you meet the eligibility criteria for one of the available visa subclasses, such as the Temporary Skill Shortage visa (subclass 482) or a skilled migration visa You must have the necessary skills for the job You must be nominated by an Australian employer You must meet our health and character requirements" Så man kan ikke bare komme til landet for å søke jobber, man må være ansatt på forhånd og møte mange strenge kriterier på blant annet kvalifikasjoner og type jobb. https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/skills-in-demand-visa-subclass-482/core-skills-stream Endret 7. juli av freedomseeker 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå