Gå til innhold

Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?

Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?  

54 stemmer

1. 1. Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?

• Ja
      27
    • Nei
      27

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, nebrewfoz said:

Ingen norske våpenprodusenter selger til Israel. Problemet her ser ut til å være den amerikanske fabrikken som NAMMO eier, og som har solgt våpen til USA tidligere, og noen av disse har blitt gitt/solgt til Israel. Det hadde sikkert på mange måter vært lettere for NAMMO om de ikke eide denne fabrikken, men jeg tror ikke det hadde utgjort noen praktisk forskjell for palestinerne. Man stopper ikke krigen på Gaza (eller den øvrige undertrykkelsen av palestinerne) ved å ikke produsere våpen i Norge.

Nei, det har du selvsagt rett í.
Det handler vel bare om å trekke seg ut der man kan, og markere protest, stoppe militær, politisk og økonomisk medvirkning til Israels okkupasjon av palestinske områder, dersom man på noen måte er delaktig.

Det mest virkningsfulle ville likevel antagelig å trekke oljefondet ut av selskaper som profitterer på Israels ulovlige okkupasjon.

Men vi er vel ganske langt utenfor trådens tema allerede, takk for korreksjoner.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Atib Azzad said:

Det mest virkningsfulle ville likevel antagelig å trekke oljefondet ut av selskaper som profitterer på Israels ulovlige okkupasjon.

Eventuelt bruke oljefondets stemme i selskapet til å påvirke dets handlinger. Men igjen, for hvert selskap som avstår fra å tjene penger på israelsk okkupasjon og annet faenskap, så fins det flere som står klare til å ta deres plass (og profitt). Det blir litt som å holde pusten i protest mot noe. Det må løses på en annen måte, men i dagens politiske situasjon klarer jeg ikke se hvordan.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kjøp og salg har blitt med tanken så langt. Men hadde jeg gjort som jeg tenkte og sa til mine venner og kolleger når jeg sa det, så hadde jeg fått god avkastning. Rundt 20-25% på 2 mnd. Tro meg det har vært bittert at jeg sto over. Straff nok i seg selv å se hvor mye penger jeg ikke tjente fordi jeg ikke fikk ut fingeren når jeg sa det. Jeg vet, jeg bør ta hintet og gjøre de grepene jeg er overbevist om er riktig nå.

Skrevet
Kajac skrev (På 12.3.2025 den 23.48):

Nei. Ingen planer heller. Har bare globalt indeksfond, og fortsetter med det. 

Disse "globale" indeksfondene pleier da å være ganske tungt inne i USA?

Skrevet

Har solgt ut 95% av det jeg hadde, pga skatteproblematikk så "måtte" jeg la 5% stå igjen.
Kjøpt inn igjen ca 10% globalt fond og 10% europeisk fond, resten står på sparekonto til nærmere sommeren.
Har hatt ok fortjeneste i år, usikker på beløp og prosenter men ble marginalt påvirket av Trump, heldigvis..

Skrevet

Har ikke rørt fondene mine. Det har vært en marginal markedskorreksjon. Ingenting jeg gidder å løfte en finger for. Snakker vi 40% nedgang skal jeg ta opp lavrente lån og kjøpe med begge hender, men frem til det skjer gjelder det å nyte påsken og ikke se på for mye nyheter og dritt som lever av å selge frykt. 

Jeg trenger ikke pengene. Har en grei betalt jobb og bruker mindre enn jeg tjener. 

Skrevet

Ja. Har solgt alt av globale indeksfond. Bare gevinsten på ask kontoen står igjen nå, i forskjellige fond, bl.a  europeisk våpenindustri. Gevinsten utgjorde halvparten.

Gjort delvis for å redusere risikoen, det skjer mye som gjør at nedsiden er stor for aksjer og dollar.

Skrevet (endret)

Det ligger noe bak uttrykket "Sell in May and go away". Historisk sett har det lønt seg å selge da. Men jeg ville ikke personlig solgt akkurat nå fordi Trump's politikk har utløst et skred som kom tidligere enn det skulle.

Endret av AgurkMaske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...