Gå til innhold

Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?

Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?  

54 stemmer

1. 1. Har du solgt Amerikanske aksjer eller fond på grunn av Trump sin politikk?

• Ja
      27
    • Nei
      27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg solgte det globale indeksfondet som hadde en stor andel amerikanske selskaper og kjøpte et europeisk rettet i stedet.
Vi får se om tallene er noe mindre røde etterhvert, stor risk for resesjon i USA og da kjøper vel oligarkene opp det som er på billigsalg, så mulig det kan slå tilbake ved å ikke ha eiendeler i milliarder selskapene, men jeg ønsker ikke å være med på galskapen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg solgte det globale indeksfondet som hadde en stor andel amerikanske selskaper og kjøpte et europeisk rettet i stedet.
Vi får se om tallene er noe mindre røde etterhvert, stor risk for resesjon i USA og da kjøper vel oligarkene opp det som er på billigsalg, så mulig det kan slå tilbake ved å ikke ha eiendeler i milliarder selskapene, men jeg ønsker ikke å være med på galskapen.

Ja er noe med det. Handler litt om å sende en beskjed. Ikke bare tjene penger ved å kjøpe inn billigere. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Solgte fondet jeg hadde å kjøpte aksjer i Kongsberg gruppen. Om det var lurt å putte alle eggene i en kurv gjenstår å se, men man støtter ihvertfall ikke galskapen borte i statene.

Har også aktivt gått inn for å prøve å unngå kjøp av Amerikanske varer.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vurderte det, men gjorde ingenting. 

Man kan jo argumentere med at det er de amerikanske selskapene og deres avkastning man investerer i - ikke Trump. 

Mer spesifikt vil jeg dog si at jeg har såpass lite til overs for Elon Musk at jeg kommer nok aldri til å kjøpe en Tesla - noe jeg ikke har vært fremmed for tidligere. 

Lenke til kommentar
On 3/13/2025 at 6:26 AM, TheKims said:

Solgte fondet jeg hadde å kjøpte aksjer i Kongsberg gruppen. Om det var lurt å putte alle eggene i en kurv gjenstår å se, men man støtter ihvertfall ikke galskapen borte i statene.

Har også aktivt gått inn for å prøve å unngå kjøp av Amerikanske varer.

Bare til opplysning så sammarbeider Kongsberg-gruppen nokså tett med USA's våpenproduksjon, som igjen bidrar til USA's leveranser til Israel.

[...]selskaper som Kongsberg-gruppen er involvert i produksjon av komponenter brukt i militære operasjoner av Israel. Kongsberg-gruppen – hvor den norske stat er den største aksjonæren – er en sentral aktør i produksjon av avansert våpenteknologi, inkludert komponenter til F-35 jagerflyene brukt av Israel.
Fra 2026 skal Kongsberg-gruppen også produsere missiler til disse flyene. 

Kongsberg-gruppen samarbeider med det israelske våpenfirmaet Rafael om produksjon av Spike-missiler, som brukes i Gaza.
Kongsberg-gruppen er dessuten deleier i våpenprodusenten Nammo.
Nammos fabrikk i Arizona produserer M72-granater som eksporteres til Israel.
I oktober 2023 ble 1800 M141 rakettkastere sendt fra Nammos fabrikk i Arizona til Israel.
Denne oversikten forteller at våpen produsert av Kongsberg-gruppen blir brukt for både å opprettholde ulovlig okkupasjon og i et pågående folkemord i Gaza.

Uten å dermed påsta det er den eneste konsekvensen av dette partnerskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er mest eksponert mot det amerikanske markedet gjennom et tek-fond samt indeksfond, men utgjør en moderat del av de totale eksponeringene. Det er litt uklart hva formålet med å selge seg ned skulle være, om det er for å straffe Trump/USA eller for å beskytte investeringen. Hadde jeg eid rene Tesla-aksjer, tror jeg kanskje at jeg ville solgt disse, men ville vært noe ulikt meg å kjøpe et selskap som Tesla i utgangspunktet (i retroperspektiv viser det seg at man kunne eid denne en periode og tjent godt på det så lenge man hadde solgt seg ut).  

Lenke til kommentar

Solgte både DnB Teknologi, Global Indeks og USA Indeks bare for å slippe å gå i null på avkastning. "så godt som i null" allerede. Halvert avkastningen siden i februar, så får en heller varme opp penga på sparekonto og kjøpe seg inn når ting roer seg. Lang horisont, men trenger jo ikke sitte med tap for den del. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/5/2025 at 3:02 PM, Atib Azzad said:

Bare til opplysning så sammarbeider Kongsberg-gruppen nokså tett med USA's våpenproduksjon, som igjen bidrar til USA's leveranser til Israel.

[...]selskaper som Kongsberg-gruppen er involvert i produksjon av komponenter brukt i militære operasjoner av Israel. Kongsberg-gruppen – hvor den norske stat er den største aksjonæren – er en sentral aktør i produksjon av avansert våpenteknologi, inkludert komponenter til F-35 jagerflyene brukt av Israel.
Fra 2026 skal Kongsberg-gruppen også produsere missiler til disse flyene. 

Kongsberg-gruppen samarbeider med det israelske våpenfirmaet Rafael om produksjon av Spike-missiler, som brukes i Gaza.
Kongsberg-gruppen er dessuten deleier i våpenprodusenten Nammo.
Nammos fabrikk i Arizona produserer M72-granater som eksporteres til Israel.
I oktober 2023 ble 1800 M141 rakettkastere sendt fra Nammos fabrikk i Arizona til Israel.
Denne oversikten forteller at våpen produsert av Kongsberg-gruppen blir brukt for både å opprettholde ulovlig okkupasjon og i et pågående folkemord i Gaza.

Uten å dermed påsta det er den eneste konsekvensen av dette partnerskapet.

Her var det mange halvsannheter og oppkonstruerte forhold:

Selv om Kongsberg produserer F-35-deler til fly som kjøpes av Israel, så betyr ikke det automatisk at missiler som Kongsberg lager for F-35 vil bli tillatt solgt til Israel. Eller at disse missilene i det hele tatt vil egne seg for bruk i Gaza, f.eks.

Kongsberg samarbeider ikke med israelske Rafael. Slovenia (som har kjøpt våpensystemet Protector fra Kongsberg) samarbeider med Rafael om å integrere Spike på Protector, uten at Kongsberg er involvert. Kongsberg samarbeider ikke med israelsk forsvarsindustri.

Kongsberg er ikke deleier i NAMMO, som eies av den norske stat og det finske selskapet Patria. Kongsberg eier 49% av Patria, men det betyr ikke at Kongsberg dermed deltar i styringen og beslutningsprosessen i NAMMO. Det er ingen fra Kongsberg i styret til NAMMO.

Så koblingene mellom Kongsberg og folkemord i Gaza er veeldig tynne. Så tynne at man må ty til usannheter og grove overdrivelser for å forsøke å gjøre et poeng ut av det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, nebrewfoz said:

Så koblingene mellom Kongsberg og folkemord i Gaza er veeldig tynne. Så tynne at man må ty til usannheter og grove overdrivelser for å forsøke å gjøre et poeng ut av det.

Takk for at du korrigerer, jeg har selv ikke innsikten som kreves for å ettergå disse påstandene i sømmene.

Selv om Kongsberg produserer F-35-deler til fly som kjøpes av Israel, så betyr ikke det automatisk at missiler som Kongsberg lager for F-35 vil bli tillatt solgt til Israel. Eller at disse missilene i det hele tatt vil egne seg for bruk i Gaza, f.eks.

Ifølge et brev Frifagbevegelse fikk fra Lockheed Martin, har alle F-35 jagerflydeler lagd i Norge.
Artikkelen får det kanskje til å fremstå som om det er avgjort at man vil se disse missilene i Israel sammen med flyene, men hevder likevel bare at Kongsberg-gruppen også vil begynne å produsere missiler til flyene, som i seg selv er sant.
Og hvis det er slik at avtalen Kongsberg har med USA fører til at delvis norskproduserte F-35 jagerfly brukes i Gaza, har vi vel ingen garanti for at ikke det samme skjer med rakettene som også er en bestilling fra USA?

Kongsberg samarbeider ikke med israelske Rafael. Slovenia (som har kjøpt våpensystemet Protector fra Kongsberg) samarbeider med Rafael om å integrere Spike på Protector, uten at Kongsberg er involvert. Kongsberg samarbeider ikke med israelsk forsvarsindustri.

Ja, her ser det ut til at du har rett, jeg finner heller ikke i artikkelens kilder at noe slikt bekreftet, det synes som de nettop har misforstått dette som du klargjør, at Rafaels demonstrasjon av panservernmissilet Spike integrert på en Protector RWS fra Kongsberg Defence & Aerospace, er tolket som et samarbeid.

Den andre kilden oppgitt til påstanden gjelder heller ikke denne saken, men at M141-rakettene som brukes av den israelske hæren er produsert av NAMMO.

Kongsberg er ikke deleier i NAMMO, som eies av den norske stat og det finske selskapet Patria. Kongsberg eier 49% av Patria, men det betyr ikke at Kongsberg dermed deltar i styringen og beslutningsprosessen i NAMMO. Det er ingen fra Kongsberg i styret til NAMMO.

Men er det dermed feil å kalle dem for deleiere?

Det er bra du kommer inn og nyanserer fremstillingen, jeg vil ikke bidra til å spre masse usannheter.

Men synes det er ukomfortabelt at det er en kobling overhodet.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Atib Azzad said:

Og hvis det er slik at avtalen Kongsberg har med USA fører til at delvis norskproduserte F-35 jagerfly brukes i Gaza, har vi vel ingen garanti for at ikke det samme skjer med rakettene som også er en bestilling fra USA?

Vi vil vel aldri ha noen garanti, men dette bestemte missilet (JSM, som er en flybåren variant av det land- og skipsbaserte NSM) er designet for lang rekkevidde og for å kunne trenge gjennom avanserte luftvernsystemer, noe israelerne ikke trenger for sine luftangrep mot Gaza, fordi HAMAS & andre grupperinger ikke har noen luftvernsystemer som utgjør noen trussel mot de israelske flyene. Det vil være bortkastede penger å bruke JSM til slike angrep.

Noen har også gjort et poeng ut av at de israelske flyene bruker de samme missilene som brukes i Kongsberg's NASAMS luftvernsystem, og at det derfor er en kobling mellom Kongsberg og Israel her. Men dette dreier seg om missiler (AMRAAM, produsert i USA) som brukes for å skyte ned fly eller krysserraketter (i bl.a. Ukraina, med godt resultat), og HAMAS har jo ikke noe flyvåpen, så derfor brukes ikke AMRAAM i angrepene mot Gaza, selv om de sitter på de israelske flyene.

17 hours ago, Atib Azzad said:

Men er det dermed feil å kalle dem for deleiere?

Ja, det vil jeg si. En som har Kongsberg-aksjer kan kalle seg deleier i Kongsberg Gruppen (og stemme på selskapets generalforsamling), men det gjør en ikke til deleier i Patria (hvor man ikke har stemmerett), og heller ikke deleier i NAMMO (hvor man heller ikke har stemmerett), eller i eventuelle datterselskaper av NAMMO (osv.).

Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Vi vil vel aldri ha noen garanti, men dette bestemte missilet (JSM, som er en flybåren variant av det land- og skipsbaserte NSM) er designet for lang rekkevidde og for å kunne trenge gjennom avanserte luftvernsystemer, noe israelerne ikke trenger for sine luftangrep mot Gaza, fordi HAMAS & andre grupperinger ikke har noen luftvernsystemer som utgjør noen trussel mot de israelske flyene. Det vil være bortkastede penger å bruke JSM til slike angrep.

Noen har også gjort et poeng ut av at de israelske flyene bruker de samme missilene som brukes i Kongsberg's NASAMS luftvernsystem, og at det derfor er en kobling mellom Kongsberg og Israel her. Men dette dreier seg om missiler (AMRAAM, produsert i USA) som brukes for å skyte ned fly eller krysserraketter (i bl.a. Ukraina, med godt resultat), og HAMAS har jo ikke noe flyvåpen, så derfor brukes ikke AMRAAM i angrepene mot Gaza, selv om de sitter på de israelske flyene.

Ja, for meg som en lekman virker det riktig hva du sier, samtidig som grunnene du lister opp, også kanskje skulle gjort det litt overraskende at man i det hele tatt bruker jagerfly til å bombe blant annet Gazas flyktningsleire.
Proposjonalitet synes jo ikke å være en faktor å regne med, når man bomber Gaza i et omfang som kanskje overgår Dresden, og paraleller Hiroshima & Nagasaki (2024-tall) -uten at jeg vil klandre kongsberg-gruppen for dét.
Men takk for innspill, jeg er skuffet over at NTNU har skrevet en så omtrentlig artikkel om saken.
Samtidig som de ikke innførte noen boikott av Kongsberg, men deltar videre som det de kaller en kritisk partner.

Ja, det vil jeg si. En som har Kongsberg-aksjer kan kalle seg deleier i Kongsberg Gruppen (og stemme på selskapets generalforsamling), men det gjør en ikke til deleier i Patria (hvor man ikke har stemmerett), og heller ikke deleier i NAMMO (hvor man heller ikke har stemmerett), eller i eventuelle datterselskaper av NAMMO (osv.).

Men når man eier 49% av aksjene har man vel likevel en viss inflytelse, og eier en såpass stor del at det virker rart å ikke kvalifisere som en deleier, samtidig som jeg ikke har kunnskapen til å definere når noen er en deleier og når noen bare eier halvparten av aksjene uten at det har noen konsekvens for selskapet.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Atib Azzad said:

Men når man eier 49% av aksjene har man vel likevel en viss inflytelse

Kongsberg eier ikke 49% av aksjene i NAMMO.

De eier 49% av aksjene i Patria, så de har en viss innflytelse på hva Patria skal drive med, sammen med den andre eieren av Patria, dvs. den finske staten. Så både Kongsberg og Patria er majoritetseid av hhv den norske og den finske stat, og vil dermed ikke kunne gjøre noe som ikke er godkjent av regjeringene i de to landene. Hvis den norske regjeringen vil legge press på NAMMO, så kan de gjøre det direkte; de trenger ikke gå via indirekte påvirkning på Kongsberg.

Ingen norske våpenprodusenter selger til Israel. Problemet her ser ut til å være den amerikanske fabrikken som NAMMO eier, og som har solgt våpen til USA tidligere, og noen av disse har blitt gitt/solgt til Israel. Det hadde sikkert på mange måter vært lettere for NAMMO om de ikke eide denne fabrikken, men jeg tror ikke det hadde utgjort noen praktisk forskjell for palestinerne. Man stopper ikke krigen på Gaza (eller den øvrige undertrykkelsen av palestinerne) ved å ikke produsere våpen i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...