Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

215 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      64
    • Nei
      112
    • Usikker
      39

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (3 timer siden):

Kan ikke du, med din godt over snittet intelligens og kunnskap, kortfattet forklare eksakt hva det er som blir så mye bedre dersom vi blir medlem av EU og hvordan/hvor mye bedre det blir? Gjerne veldig faktabasert og med de faktaene du selv legger til grunn for din påstand

På forhånd takk 

Min tanke er at vi er nødt til å være med en militærallianse fordi vi er sjanseløse alene, hvis f.eks. Russland bestemmer seg for å invadere.

Hvorfor stemmer ikke det samme økonomisk? Som jeg nettopp nevnte, tror du virkelig Norge alene ikke vil bli overkjørt av stormaktene? Tror du virkelig lille Norge har sterke kort i forhandlinger?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 hours ago, Vokteren said:

Så du mener at et liten elite har sett noe som et stort flertall ikke har IQ nok til å forstå ?

Flertallet? Et knapt flertall, godt hjulpet av Russland og nasjonalistisk retorikk som flertallet av mindre intelligente mennesker faller for. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Markiii skrev (49 minutter siden):

EU er demokratisk.

Jepp, men ingen gidder å møte opp til debatter.
https://www.aftenposten.no/verden/i/1MkmGJ/eus-mest-usynlige-politiker-har-skrevet-bok

Sitat

Allerede i 2017 raste EU-kommissær Jean-Claude Juncker. Kun 30 av rundt 700 folkevalgte møtte til en debatt i parlamentet. Juncker kalte institusjonen latterlig og useriøs.

Skjønner jo at mange norske politikere vil ha oss inn der.
Fantastisk jobb å ha på slutten av karrieren.

• Liker 4
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Flertallet? Et knapt flertall, godt hjulpet av Russland og nasjonalistisk retorikk som flertallet av mindre intelligente mennesker faller for.

Som vi alle vet, er det å stemple meningsmotstandere som uintelligente en særdeles vinnende strategi. Det fører selvsagt ikke til motreaksjoner, men får folk til å innta det standpunktet du selv anser som det eneste riktige.

Jeg er ikke videre imponert over din retorikk heller.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Markiii skrev (3 timer siden):

Min tanke er at vi er nødt til å være med en militærallianse fordi vi er sjanseløse alene, hvis f.eks. Russland bestemmer seg for å invadere.

Hvorfor stemmer ikke det samme økonomisk? Som jeg nettopp nevnte, tror du virkelig Norge alene ikke vil bli overkjørt av stormaktene? Tror du virkelig lille Norge har sterke kort i forhandlinger?

Det gir ingen mening å sammenligne en økonomisk allianse med en militær. Det er helt ulike allianser med ulike forutsetninger. Om NATO faller så kan vel Norge gå i en militær forsvarsallianse med EU - ser ikke noe galt i det.  Ser heller ingen problemer med å samarbeide økonomisk - men EU har allerede gått mye lenger. Jeg tenker spesielt på disse overnasjonale direktivene som rir EU som en mare. Det er jo her man har gått mye lenger enn man strengt tatt trenger. Politikere i EU har forsynt seg med stadig mer makt over EU sine innbyggere - det virker nærmest som de ønsker å viske ut alle landegrenser og ha felles politikk på alle områder. Og det er denne utviklingen som førte til Brexit og som trolig har holdt Norge  utenfor. Det er ikke noe galt å ha et godt overnasjonalt samarbeid, men EU burde begrenset seg selv - dvs. Politikerne i EU burde ikke latt seg blende av egen makt og gripe enhver mulighet til å styre og kontrollere over stadig flere områder. Makt korrumperer heter det jo så fint - og slik jeg ser det har EU gått alt for langt. Og om ikke EU selv fjerner en del av direktivene og løser litt opp i denne unionen slik at landene kan få lov til å være litt mer ulike på flere områder - så går det til helvete med hele EU.

EØS avtalen gjorde det mulig for Norge å sette foten ned nettopp på områder vi ønsket å være annerledes. Dessverre brukes ikke EØS avtalen til å sikre at vi kan forbli litt annerledes. Vi styres nemlig av politikere som lar seg blende av EU - flertallet av politikere vil inn der og forsøke å endre noe mer enn bare det som berører lille Norge. Slik er det jo gjerne dessverre...når ambisjonene vokser så vil man gjerne ta neste steget. Jeg skulle derimot ønske vi fikk flere politikere som rett og slett IKKE ønsker å jobbe for andre enn Norge i Norge.

Jeg tror de beste alliansene - det være seg militære eller økonomiske må bygge på gjensidig respekt for forskjellene - ikke arbeide for å viske bort alle ulikhetene.

Endret av obygda
  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Uderzo said:

Som vi alle vet, er det å stemple meningsmotstandere som uintelligente en særdeles vinnende strategi. Det fører selvsagt ikke til motreaksjoner, men får folk til å innta det standpunktet du selv anser som det eneste riktige.

Tar den. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (11 timer siden):

Det gir ingen mening å sammenligne en økonomisk allianse med en militær. Det er helt ulike allianser med ulike forutsetninger. Om NATO faller så kan vel Norge gå i en militær forsvarsallianse med EU - ser ikke noe galt i det.  Ser heller ingen problemer med å samarbeide økonomisk - men EU har allerede gått mye lenger. Jeg tenker spesielt på disse overnasjonale direktivene som rir EU som en mare. Det er jo her man har gått mye lenger enn man strengt tatt trenger. Politikere i EU har forsynt seg med stadig mer makt over EU sine innbyggere - det virker nærmest som de ønsker å viske ut alle landegrenser og ha felles politikk på alle områder. Og det er denne utviklingen som førte til Brexit og som trolig har holdt Norge  utenfor. Det er ikke noe galt å ha et godt overnasjonalt samarbeid, men EU burde begrenset seg selv - dvs. Politikerne i EU burde ikke latt seg blende av egen makt og gripe enhver mulighet til å styre og kontrollere over stadig flere områder. Makt korrumperer heter det jo så fint - og slik jeg ser det har EU gått alt for langt. Og om ikke EU selv fjerner en del av direktivene og løser litt opp i denne unionen slik at landene kan få lov til å være litt mer ulike på flere områder - så går det til helvete med hele EU.

EØS avtalen gjorde det mulig for Norge å sette foten ned nettopp på områder vi ønsket å være annerledes. Dessverre brukes ikke EØS avtalen til å sikre at vi kan forbli litt annerledes. Vi styres nemlig av politikere som lar seg blende av EU - flertallet av politikere vil inn der og forsøke å endre noe mer enn bare det som berører lille Norge. Slik er det jo gjerne dessverre...når ambisjonene vokser så vil man gjerne ta neste steget. Jeg skulle derimot ønske vi fikk flere politikere som rett og slett IKKE ønsker å jobbe for andre enn Norge i Norge.

Jeg tror de beste alliansene - det være seg militære eller økonomiske må bygge på gjensidig respekt for forskjellene - ikke arbeide for å viske bort alle ulikhetene.

Gode refleksjoner av obygda igjen.

Et refleksjonsnivå man sjelden eller aldri ser hos EUvennene

Skrevet
sk0yern skrev (16 timer siden):

Det ser ut som en interessant artikkel, men jeg og mange andre som ikke er abbonenter av Aftenposten får desverre ikke lest noe mer enn starten, så kunne du gi et lite sammendrag?

Uderzo skrev (14 timer siden):

Samt når man også driver med McHartyistiske beskyldninger om at meningsmotstandere er hjernevasket av Trump eller PutinPutin eller Trump. Jeg har aldri noensinne hørt om folk som har endret mening om en sak av å bli utskjelt og fått hårreisende beskyldninger etter seg. Hvis dette er ja-sidens nye strategi har de ikke gode argumenter å komme opp med isåfall.

obygda skrev (13 timer siden):

Det gir ingen mening å sammenligne en økonomisk allianse med en militær. Det er helt ulike allianser med ulike forutsetninger. Om NATO faller så kan vel Norge gå i en militær forsvarsallianse med EU - ser ikke noe galt i det.  Ser heller ingen problemer med å samarbeide økonomisk - men EU har allerede gått mye lenger. Jeg tenker spesielt på disse overnasjonale direktivene som rir EU som en mare. Det er jo her man har gått mye lenger enn man strengt tatt trenger.

Ting som ikke har med økonomi å gjøre en gang. Som for eksempel denne overivrigheten etter mest mulig sensur på nettet og spionasje på innbyggerne. Hva har dette med økonomi å gjøre dersom EU primært er en økonomisk allianse?

obygda skrev (13 timer siden):

Politikerne i EU burde ikke latt seg blende av egen makt og gripe enhver mulighet til å styre og kontrollere over stadig flere områder. Makt korrumperer heter det jo så fint - og slik jeg ser det har EU gått alt for langt.

EU-systemet er full av slike ekstremt maktsyke individer fullstendig beruset på makt og egen fortreffelighet - som Ursuala von der Leyen som vi på bilder ser at Støre stortrives i selskap sammen med. Det er jo tydelig hvor inderlig han selv hadde ønsket å være inne i de innerste sirklene fremfor å være statsminister for noen norske plebeiere.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (41 minutter siden):

Ting som ikke har med økonomi å gjøre en gang. Som for eksempel denne overivrigheten etter mest mulig sensur på nettet og spionasje på innbyggerne. Hva har dette med økonomi å gjøre dersom EU primært er en økonomisk allianse?

Ja - du sier noe. Det er akkurat det jeg forsøker å få frem - at EU favner om så veldig mye mer enn de faktisk burde. Folk er ulike og EU lar ikke folk være ulike for å sette det litt på spissen.

Det er en grunn til at nordmenn er nordmenn  - vi har egne preferanser som nok skiller seg fra f.eks en Italiener,franskmann eller spanjol...sånn er det bare. Jeg merker det selv i arbeidslivet - jeg har kolleger som kommer fra ulike EU land som har EU arbeidstid de jobber etter. Slik kan ikke jeg jobbe rett og slett - jeg har helt andre preferanser mhp arbeidstid. Videre ser vi ulikt på en del saker - fordi vi har ulike kulturbakgrunn og ståsted. Det som fungerer godt i Spania fungerer ikke så godt i Norge og vice versa - sånn er det bare, men EU aksepterer ikke slike forskjeller.  Jeg tror det er ødeleggende for EU og at USA vil lykkes enkelt med f.eks å splitte EU landene om ikke EU aksepterer at landene kan ha en del flere ulikheter.

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (19 timer siden):

EU er demokratisk.

Ting blir ikke mer demokratisk med et ekstra forvaltninngsnivå, som attpå til ikke behøver å stå til ansvar for en velgermasse.

Dette skaper bare større avstand, mer politikerforakt og mindre demokrati…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...