Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

190 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      58
    • Nei
      95
    • Usikker
      37

Anbefalte innlegg

Skrevet
rabler skrev (1 time siden):

Er det ikke bedre at produksjonen foregår i EU enn i Kina da? Vi er allerede en råvareleverandør. Det er jo lenge siden råvarene faktisk ble foredlet i Norge.

Den svartmalingen der kjøper jeg rett og slett ikke.

Neivel. Men jeg har i det minste erfaringer med å implementere EU direktiver og vet i så måte hva som rører seg av tanker blant EU byråkratene.  Jeg kan ikke si EU frister meg i den versjonen som er der nå. Jeg mener EU må reformeres og landene må få noe friere tøyler mhp en del av de nye direktivene som venter oss.. Jeg var ikke så skeptisk for noen år siden,men har blitt det nå.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutes ago, obygda said:

Neivel. Men jeg har i det minste erfaringer med å implementere EU direktiver og vet i så måte hva som rører seg av tanker blant EU byråkratene.  Jeg kan ikke si EU frister meg i den versjonen som er der nå. Jeg mener EU må reformeres og landene må få noe friere tøyler mhp en del av de nye direktivene som venter oss.. Jeg var ikke så skeptisk for noen år siden,men har blitt det nå.

Må også forholde meg til EU-direktiver og andre lands svar på de i jobbsammenheng. EU-direktiver er ikke nødvendigvis noe verre enn andre lands regelverk etter min erfaring i alle fall. EMC-direktivet er i alle fall en drøm å forholde seg til i forhold til Japans motsvar 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Smule8o skrev (2 timer siden):

Jo, de er 100% folkevalgte. Les linken jeg limte inn.

Nei, de er ikke det. Kun delvis.

Regjeringene i de respektive landene er folkevalgte. Det er ikke direktevalg på medlemmene i ministerrådet nei. Vet du hva annet det ikke er direktevalg av? Statsminister i Norge. Synes du ikke prosessen som fører til valg av statsminister er demokratisk?

Synes du i det hele tatt representativt demokrati er skikkelig demokrati?

Ministerrådets medlemmer har aldri stilt til valg i europeisk valg, EU-valg, så resten av europa har null innflytelse eller makt over avgjørelsen til de enkelte medlemslandene og kan heller ikke bruke sin stemme til å få dem kastet om de er misfornøyde med jobben de gjør i ministerrådet.

Representativt demokrati er mindre demokratisk enn direktevalg.

Men hva har påpekingen din av at 3 av topp 5 listen din over demokratiske land med noe som helst å gjøre da? Det er nå åpenbart mulig å være veldig demokratisk OG EU-medlem

Da er det enkeltlandene som er demokratiske, selv om de er med i EU som ikke er det. Kritikken handler om organisasjonen EU og dets manglende demokrati og ansvarlighet overfor velgerne.

• Liker 1
Skrevet
56 minutes ago, Socketlicker said:

Nei, de er ikke det. Kun delvis.

Alle 720 representantene i Europaparlamentet er demokratisk valgte. Valgsystemet varierer fra land til land, men alle har demokratiske valg på sine representanter.

Ministerrådets medlemmer har aldri stilt til valg i europeisk valg, EU-valg, så resten av europa har null innflytelse eller makt over avgjørelsen til de enkelte medlemslandene og kan heller ikke bruke sin stemme til å få dem kastet om de er misfornøyde med jobben de gjør i ministerrådet.

Hvorfor i alle dager skal resten av Europa ha innflytelse på avgjørelsen til de enkelte medlemslandene? Hele greia er nå at de er demokratisk valgt for å representere sitt land.

Representativt demokrati er mindre demokratisk enn direktevalg.

Da er det enkeltlandene som er demokratiske, selv om de er med i EU som ikke er det. Kritikken handler om organisasjonen EU og dets manglende demokrati og ansvarlighet overfor velgerne.

Men alle som tar avgjørelser i EU er nå demokratisk valgte av velgere i sine respektive hjemland. For all del, EU er laaaangt fra perfekt og jeg er svært uenig i mye de finner på. Men derifra til at det ikke er demokratisk, eller til og med diktatur, blir bare virkelighetsfjernt.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Alle 720 representantene i Europaparlamentet er demokratisk valgte. Valgsystemet varierer fra land til land, men alle har demokratiske valg på sine representanter.

Kun delvis folkevalgt. Valgsystemet og hvordan EU er bygd opp har store demokratiske mangler og underskudd.

Hvorfor i alle dager skal resten av Europa ha innflytelse på avgjørelsen til de enkelte medlemslandene? Hele greia er nå at de er demokratisk valgt for å representere sitt land.

EU sine organer representerer EU, ikke medlemslandene. Det er traktatfestet. Da bør vel europeiske velger avgjøre hvem som skal representere dem dersom EU skal være demokratiske?

Men alle som tar avgjørelser i EU er nå demokratisk valgte av velgere i sine respektive hjemland. For all del, EU er laaaangt fra perfekt og jeg er svært uenig i mye de finner på. Men derifra til at det ikke er demokratisk, eller til og med diktatur, blir bare virkelighetsfjernt.

Se svar over. Den største delen av makten i EU ligger hos organer og byråkrater som ikke står ansvarlig overfor europeiske velgere som de ikke kan stemme bort og ikke har noen som helst innflytelse eller makt over.

Det er virkleighetsfjernt å late som om EU er demokratiske, det har de aldri vært.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Socketlicker said:

Kun delvis folkevalgt. Valgsystemet og hvordan EU er bygd opp har store demokratiske mangler og underskudd.

Hvilke deler av parlamentet er ikke valgt? Alle 720 representantene er i alle fall det. Og det er kun de som har stemmerett.

EU sine organer representerer EU, ikke medlemslandene. Det er traktatfestet. Da bør vel europeiske velger avgjøre hvem som skal representere dem dersom EU skal være demokratiske?

De gjør det via valg i sitt hjemland! EU er et produkt av medlemslandene

Se svar over. Den største delen av makten i EU ligger hos organer og byråkrater som ikke står ansvarlig overfor europeiske velgere som de ikke kan stemme bort og ikke har noen som helst innflytelse eller makt over.

Byråkratene får ikke vedtatt en ting. Det er det kun ministerrådet og parlamentet som gjør. Hvor i alle dager får du misinformasjonen din fra?

Det er virkleighetsfjernt å late som om EU er demokratiske, det har de aldri vært.

Det pleier de nok ofte å skrive på Facebook-grupper som heter "Riks rett for STØRE.!!!DEMOKRATI NÅ!!!!!" og lignende. Men det blir ikke sant av den grunn 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (53 minutter siden):

De gjør det via valg i sitt hjemland! EU er et produkt av medlemslandene

Det mest rettferdige og demokratiske ville vært at ministerrådet bestod av folkevalgte fra europaparlamentet og stod ansvarlig direkte overfor europeiske velgere når de vedtar lover som detaljstyrer livene til alle innbyggerne i EU. At de ikke kan det viser hvor udemokratiske EU er.

Smule8o skrev (55 minutter siden):

Byråkratene får ikke vedtatt en ting. Det er det kun ministerrådet og parlamentet som gjør. Hvor i alle dager får du misinformasjonen din fra?

Du får sette deg inn i hvordan lover og forsikrifter vedtas.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Socketlicker said:

Det mest rettferdige og demokratiske ville vært at ministerrådet bestod av folkevalgte fra europaparlamentet og stod ansvarlig direkte overfor europeiske velgere når de vedtar lover som detaljstyrer livene til alle innbyggerne i EU. At de ikke kan det viser hvor udemokratiske EU er.

Meg bekjent får ikke ministerrådet vedtatt en eneste lov som detaljstyrer livene til folk uten godkjenning av det folkevalgte parlamentet.

Parlamentet du påstår ikke er 100% folkevalgt, men nekter å si hvordan en eneste av de 720 folkevalgte representantene ikke er folkevalgt.

8 hours ago, Socketlicker said:

Du får sette deg inn i hvordan lover og forsikrifter vedtas.

Tror du må gjøre det. Her virker det som om du har bestemt deg for at EU ikke er demokratisk før du prøvde å finne ut hvordan det faktisk fungerer.
Desverre en vanlig ting å gjøre, og et ypperlig eksempel på hvorfor direktedemokrati er en dårlig idé 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Copilots svar på "Blir EU-direktivene godkjent av EU-parlamentet før de trer i kraft?"; oppgitt referanser: stortinget.no, document.no og regjeringen.no:

EU-direktivene må godkjennes av Europaparlamentet før de trer i kraft. Prosessen innebærer at Europakommisjonen først foreslår direktivet, som deretter behandles av Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union. Begge institusjonene må bli enige om direktivets endelige innhold før det kan vedtas og implementeres.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Meg bekjent får ikke ministerrådet vedtatt en eneste lov som detaljstyrer livene til folk uten godkjenning av det folkevalgte parlamentet.

Parlamentet du påstår ikke er 100% folkevalgt, men nekter å si hvordan en eneste av de 720 folkevalgte representantene ikke er folkevalgt.

Uten støtte fra ministerrådet blir ingen lov vedtatt, selv om parlamentet støtter det. Ministerrådet er ikke folkevalgt, men kan altså stanse lover fra det delvis-folkevalgte parlamentet.

Tror du må gjøre det. Her virker det som om du har bestemt deg for at EU ikke er demokratisk før du prøvde å finne ut hvordan det faktisk fungerer.
Desverre en vanlig ting å gjøre, og et ypperlig eksempel på hvorfor direktedemokrati er en dårlig idé 

Jeg forstår det godt, at EU-tilhengerne fornekter og bortforklarer de demokratiske manglende og underskuddet i EU forklarer også godt hvorfor britene meldte seg ut og støtten til EU-skeptiske partier øker i hele europa.

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Socketlicker said:

Uten støtte fra ministerrådet blir ingen lov vedtatt, selv om parlamentet støtter det. Ministerrådet er ikke folkevalgt, men kan altså stanse lover fra det delvis-folkevalgte parlamentet.

Ministerrådet er representanter fra landenes FOLKEVALGTE regjeringer! 

Og igjen påstanden om at parlamentet bare er delvis folkevalgt. Du har blitt spurt flere ganger om å forklare hvordan. Men forstår hvorfor du unngår det. Det er fordi det er 100% folkevalgt.

18 minutes ago, Socketlicker said:

Jeg forstår det godt, at EU-tilhengerne fornekter og bortforklarer de demokratiske manglende og underskuddet i EU forklarer også godt hvorfor britene meldte seg ut og støtten til EU-skeptiske partier øker i hele europa.

Jeg er ingen EU-tilghenger. Jeg en av de mange usikre. Men dere høylytte nei-folk pusher meg i retning ja, da mesteparten av argumentasjonen mot er oppdiktet tull lignende det du skriver.

Du er klar over at et flertall av britene meter brexit var en tabbe ja? Faktisk kun 30% som mener brexit var lurt nå

https://www.statista.com/statistics/987347/brexit-opinion-poll/

IMG_1842.thumb.jpeg.ee7e0d692d5d8c24033b1127d30d0576.jpeg

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
19 minutes ago, Socketlicker said:

Her flytter du målposten. Problemet var jo i følge deg at ministerrådet vedtok lover noe vi vet ikke skjer.

19 minutes ago, Socketlicker said:

At britene melde seg ut av EU er jo kanskje den dårligste idéen dette årtusen og mange av de som stemte for har sagt at de føler seg lurt og ville stemt omvendt om valget var i dag. Så det er nok neppe det gode argumentet mot EU som du later til å tro at det er. 🙄

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (5 timer siden):

Ministerrådet er representanter fra landenes FOLKEVALGTE regjeringer! 

Men ikke av befolkningen i resten av europa. Altså udemokratisk når de har makt til å overstyre det delvis folkevalgte EU-parlamentet og påvirke hverdagen til alle i EU.

Dette har du fått forklart flere ganger allerede, selv om du fortsetter å gjenta den feilaktige påstanden din.

Smule8o skrev (5 timer siden):

Du er klar over at et flertall av britene meter brexit var en tabbe ja? Faktisk kun 30% som mener brexit var lurt nå

Støtten til brexit er økende. At det var usikkerhet mens forhandlingene pågikk og etter brexit er ikke overraskende, men nå ser man at skremmselspropagandaen fra EU-tilhengerne ikke stemte og at Storbritannia klarer seg godt utenfor EU.

rabler skrev (5 timer siden):

Her flytter du målposten. Problemet var jo i følge deg at ministerrådet vedtok lover noe vi vet ikke skjer.

Ingen lover blir gjeldende uten støtte fra det udemokratiske, og ikke-folkevalgte ministerrådet.

Endret av Socketlicker
  • Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, Socketlicker said:

Men ikke av befolkningen i resten av europa. Altså udemokratisk når de har makt til å overstyre det delvis folkevalgte EU-parlamentet og påvirke hverdagen til alle i EU.

Mener du virkelig at befolkningen i feks Belgia skal få være med å bestemme hvem som skal representere Sverige i ministerrådet for at det skal bli "demokratisk"?

Og hvorfor skriver du igjen og igjen at parlamentet bare er delvis folkevalgt når du åpenbart vet at det ikke stemmer. For hadde du visst at det var tilfellet kunne du nå forklart hvorfor det angivelig er bare delvis folkevalgt 

Dette har du fått forklart flere ganger allerede, selv om du fortsetter å gjenta den feilaktige påstanden din.

Støtten til brexit er økende. At det var usikkerhet mens forhandlingene pågikk og etter brexit er ikke overraskende, men nå ser man at skremmselspropagandaen fra EU-tilhengerne ikke stemte og at Storbritannia klarer seg godt utenfor EU.

Om du ser på linken jeg limte inn ser du at støtten til brexit er jevnt synkende, og nå altså nede på hele 30%. Det er harde fakta.

Ingen lover blir gjeldende uten støtte fra det udemokratiske, og ikke-folkevalgte ministerrådet.

Det er altså et problem at land blir overkjørt av nye EU-lover de ikke støtter. Men det er også et problem at land kan stoppe EU-lover de ikke støtter. Skuddsikker logikk der.

Men så er det vel når man først har bestemt seg for at EU er et ondskapsfult diktatur uten å egentlig vite særlig mye om det, og dermed må dikte opp begrunnelsen

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

England utmeldelse fører ihvertfall til økt press på norske lønninger og sosiale goder, istedenfor England så reiser dem hit istedenfor.

Kombinert med verdens mest liberale lovverk for permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap så er det ikke rart at det kommer så sinnsykt mange hit fra fattige land.

Skrevet
Smule8o skrev (44 minutter siden):

Mener du virkelig at befolkningen i feks Belgia skal få være med å bestemme hvem som skal representere Sverige i ministerrådet for at det skal bli "demokratisk"?

Og hvorfor skriver du igjen og igjen at parlamentet bare er delvis folkevalgt når du åpenbart vet at det ikke stemmer. For hadde du visst at det var tilfellet kunne du nå forklart hvorfor det angivelig er bare delvis folkevalgt 

Ministerrådet er et EU-organ, da er det mest demokratisk og referdige at det står ansvarlig overfor europeiske velgere gjennom EU-valg. Idag kan det overkjøre det delvis folkevalgte EU-parlamentet og stanse lovforslag som befolkningen ønsker. Det er udemokratisk og viser EU's manglende demokrati.

Jeg har allerede forklart hvorfor det bare er delvis folkevalgt. Så kveruleringen og avsporingen om dette kan du bare gi deg med.

Smule8o skrev (50 minutter siden):

Om du ser på linken jeg limte inn ser du at støtten til brexit er jevnt synkende, og nå altså nede på hele 30%. Det er harde fakta.

Du nitpicker grafer som passer ditt syn.

Smule8o skrev (51 minutter siden):

Det er altså et problem at land blir overkjørt av nye EU-lover de ikke støtter. Men det er også et problem at land kan stoppe EU-lover de ikke støtter. Skuddsikker logikk der.

Men så er det vel når man først har bestemt seg for at EU er et ondskapsfult diktatur uten å egentlig vite særlig mye om det, og dermed må dikte opp begrunnelsen

Det er logisk, at et av de viktigste og mektigste organene i EU ikke består av folkevalgte politikere fra EU eller kan kastes av velgerne i EU-valg er udemokratisk og strider med EU-tilhengernes påstand om at EU er demokratisk.

EU er ikke ondskapsfullt, men er udemokratisk og fører til sentralisering av makt med detaljstyring av folks liv uten at de kan holde politikerne ansvarlige. Det beste for europa ville vært om EU ble lagt ned og man gikk tilbake til bilaterale handelsavtaler og samarbeid slik Sveits har.

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (På 14.4.2025 den 8:21 AM):

Europaparlamentet er 100% folkevalgt, tilsvarende vårt storting. EU-kommisjonen velges av Europaparlamentet, litt lignede vår regjering.

Ministerrådets høyeste nivå består av representanter fra demokratisk valgte regjeringer fra medlemslandene. Hvilken politikk Norge eventuelt skulle fremmet her hadde dermed blitt avgjort ved stortingsvalg.

Hvilken hjernegymnastikk og feilaktige tankerekker som får dette til å bli "diktatur" fatter ikke jeg.

Folk hører på russere på facebook.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
29 minutes ago, Socketlicker said:

Ministerrådet er et EU-organ, da er det mest demokratisk og referdige at det står ansvarlig overfor europeiske velgere gjennom EU-valg. Idag kan det overkjøre det delvis folkevalgte EU-parlamentet og stanse lovforslag som befolkningen ønsker. Det er udemokratisk og viser EU's manglende demokrati.

Vi kan altså konkludere med at du mener at medlemslandenes regjeringer er med i utformingen av lovverk er udemokratisk. Ok. 

Jeg har allerede forklart hvorfor det bare er delvis folkevalgt. Så kveruleringen og avsporingen om dette kan du bare gi deg med.

Nei, bladde nettop tilbake i postene dine i denne tråden. Du har latt være å svare på dette ved alle anledninger. Grunnen til det sier seg selv, altså at alle representanter i parlamentet er folkevalgt.

Du nitpicker grafer som passer ditt syn.

Her er en som viser at over halvparten av de spurte synes de bør gå tilbake til EU eller søke nærmere samarbeid 

https://www.whatukthinks.org/eu/questions/should-britain-rejoin-the-eu-remain-outside-but-negotiate-a-closer-relationship-remain-outside-with-the-same-relationship-as-now-or-remain-outside-and-negotiate-a-more-distant-relationship/

Denne viser at 55% viser at det var feil å forlate EU

https://yougov.co.uk/politics/articles/51484-how-do-britons-feel-about-brexit-five-years-on

Finn gjerne en eneste seriøs meningsmåling fra nyere tid som viser at folket er fornøyd med utfallet av brexit.

Det er logisk, at et av de viktigste og mektigste organene i EU ikke består av folkevalgte politikere fra EU eller kan kastes av velgerne i EU-valg er udemokratisk og strider med EU-tilhengernes påstand om at EU er demokratisk.

Regjeringer kan kastes ved nasjonale valg, og dermed deres representanter.

EU er ikke ondskapsfullt, men er udemokratisk og fører til sentralisering av makt med detaljstyring av folks liv uten at de kan holde politikerne ansvarlige.

Både parlamentets 100% folkevalgte medlemmer og hvert enkelt lands regjering kan holdes ansvarlig.

Det beste for europa ville vært om EU ble lagt ned og man gikk tilbake til bilaterale handelsavtaler og samarbeid slik Sveits har.

Et makkverk av ulike avtaler, reguleringer og kaos det er umulig for næringslivet å forholde seg til? Nei takk 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Smule8o skrev (12 minutter siden):

Vi kan altså konkludere med at du mener at medlemslandenes regjeringer er med i utformingen av lovverk er udemokratisk. Ok. 

Det er udemokratisk at dette ikke avgjøres gjennom EU-valg slik at alle innbyggerne får makt og innflytelse når det er et EU-organ som detaljstyrer livene til alle innbyggerne i EU. Innbyggerne i EU har ingen innflytelse over det udemokratiske ministerrådet.

Smule8o skrev (14 minutter siden):

Nei, bladde nettop tilbake i postene dine i denne tråden. Du har latt være å svare på dette ved alle anledninger. Grunnen til det sier seg selv, altså at alle representanter i parlamentet er folkevalgt.

Har svart på det, at det skyldes hvordan valgene i EU legges opp. Så kveruleringene og avsporingen bør du gi deg med, selv om slikt ikke er ukjent fra EU-tilhengere.

Smule8o skrev (16 minutter siden):

Finn gjerne en eneste seriøs meningsmåling fra nyere tid som viser at folket er fornøyd med utfallet av brexit.

Støtten er økende var det jeg skrev. Og det viser flere målinger, selv om det fortsatt er flertall som mener det var feil. At dette vil gå seg til over tid når flere og flere ser at skremmselspropagandaen fra EU-tilhengerne ikke stemmer og at britene klarer seg godt utenfor den fremmede unionen.

Smule8o skrev (18 minutter siden):

Regjeringer kan kastes ved nasjonale valg, og dermed deres representanter.

Men en svenske kan altså ikke påvirke valget av ministere fra Frankrike eller Tyskland, selv om disse har makt til å detaljstyre deres liv. Det kaller EU-tilhengerne demokrati😄

Smule8o skrev (19 minutter siden):

Et makkverk av ulike avtaler, reguleringer og kaos det er umulig for næringslivet å forholde seg til? Nei takk 

Det fungerer godt for verdens beste land å bo i Sveits. Der er innbyggerne så fornøyde med sine bilaterale avtaler at de ikke ønsker å bytte dem ut og har stemt nei til å overføre mer makt til EU gang på gang. EU klarer helt fint å vedta bileterale avtaler med land utenfor europa, noe som skulle være helt umulig ifølge EU-tilhengerne og føre til økonomisk kaos og masseledighet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...