Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mange menn var single før også - kvinner er ikke for kresne i dag

Anbefalte innlegg

Martelè skrev (12 minutter siden):

Tja, nesten alt det du skriver er om hvor fælt kvinner har det fordi menn er så "misogynistiske" og ditt og datt. Det er vel 20% av tekstene dine som ikke handler om slik

Da har du iallefall truffet kjernen her. Jeg har noe imot misogynistiske og antifeministiske menn. Men de fleste menn er jo ikke slik. Er du en av dem siden du tar mine innlegg så tungt? Driver du og forfølger brukeren min siden du mener at du har så god kontroll på hva jeg skriver? 

Ja, jeg har et problem med menn som mener de er hevet over kvinnen, og at kvinner skal være underordnet mannen, f.eks fordi det står slikt i en 2000 år gammel bok. 

Det virker egentlig som du ikke leser mine innlegg så veldig godt når du har dette synet på meg. For jeg er 100 % for likestilling for kvinner og menn, og det inkluderer selvsagt å løfte menn på områder de henger etter på. 

Skal du fortsette å spre skitt i denne tråden om meg og andre brukere så kan du gjerne bare komme deg ut av tråden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... tilbake til tema

Hvordan var det egentlig å være singel mann før. @Camlon har gitt meg noe innsikt i hvordan det var å være singel mann i USA på slutten av 1800 tallet / begynnelsen av 1900 tallet. Det virker som de hadde det tøft, men likevel så hadde de et samhold i egne "mannsklubber". Vi må tenke på at det er ikke så lenge etter at borgerkrigen var slutt heller dette. Å være singel kvinne var nok enda vanskeligere, de var nødt til å jobbe for å greie seg. Men på en måte så var det positivt likevel å være singel kvinne fremfor gift, da single kvinner faktisk hadde større rettigheter enn gifte kvinner. Ble man gift så var det litt "game over" for selvstendigheten som single kvinner hadde.

Sånn sett så kan man relatere noe av den selvstendigheten til den tiden på hvordan kvinner opplever selvstendighet i dag, når mesteparten av kvinnene faktisk forsørger seg selv, og kan fritt velge en mann etter kjærlighet og ikke etter overlevelsesinnstinkt. 

Jeg skulle gjerne ha visst mer om hvordan livet var for single menn på den tiden, versus nå. Men som vi kan se så var andelen som er single omtrent på samme nivå som nå med tanke på folketallet, så at kvinner er mer kresne nå enn da det tror jeg faktisk ikke på. De var mye mer avhengige av å bli "godt gift" på den tiden, og det var mange som måtte velges vekk for at man skulle bli godt gift. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

*snip*

Jeg vet ærlig talt ikke helt hva man skal søke på for å finne ut det. Kjappt google søk fører meg til Quora, der er det jo stort sett bare svada og propaganda. 😅

Det er lettere å svare på hvordan livet var for enslige fruer tror jeg, stereotypen er jo "enslig skolefrøken, og peppermø".

Du finner jo litt om man googler Peppersvenn, men det er langt fra noe dypdykk. Og da hovedsaklig litt om opprinnelsen til "kallenavnet".

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (24 minutter siden):

Så... tilbake til tema

Hvordan var det egentlig å være singel mann før. @Camlon har gitt meg noe innsikt i hvordan det var å være singel mann i USA på slutten av 1800 tallet / begynnelsen av 1900 tallet. Det virker som de hadde det tøft, men likevel så hadde de et samhold i egne "mannsklubber". Vi må tenke på at det er ikke så lenge etter at borgerkrigen var slutt heller dette. Å være singel kvinne var nok enda vanskeligere, de var nødt til å jobbe for å greie seg. Men på en måte så var det positivt likevel å være singel kvinne fremfor gift, da single kvinner faktisk hadde større rettigheter enn gifte kvinner. Ble man gift så var det litt "game over" for selvstendigheten som single kvinner hadde.

Sånn sett så kan man relatere noe av den selvstendigheten til den tiden på hvordan kvinner opplever selvstendighet i dag, når mesteparten av kvinnene faktisk forsørger seg selv, og kan fritt velge en mann etter kjærlighet og ikke etter overlevelsesinnstinkt. 

Jeg skulle gjerne ha visst mer om hvordan livet var for single menn på den tiden, versus nå. Men som vi kan se så var andelen som er single omtrent på samme nivå som nå med tanke på folketallet, så at kvinner er mer kresne nå enn da det tror jeg faktisk ikke på. De var mye mer avhengige av å bli "godt gift" på den tiden, og det var mange som måtte velges vekk for at man skulle bli godt gift. 

Nå må jeg passe meg så jeg ikke blir "kastet ut"

Men i gamle dager var det klasse-samfunn og man kunne ikke velge hvem man kunne gifte seg med, bare inn i vår tid så ble det et helvetes leven om man giftet seg utenfor klassen. Det går en serie i disse dager om Harald og Sonja feks.

Det var mye snauere og vanskeligere før dette.

Men vi snakker om hvor "lett" det er for kvinner og menn å være singel.

Ja, det er klart i statistikken at det er dødelig for menn å være singel. Den som fikk meg å forstå dette tydelig var Jon Hustad som jeg har linket til..... I gravens alvor så døde han selv nylig altfor tidlig.. Skilt.

Single menn dør flere tiår før de som er gift eller sambo.

Anbefaler at dere ser det siste intervjuet hos Wolfgang der han snakker om de single menn som dør mange tiår tidligere enn gifte og sambo, også døde han paradoksalt selv også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ærlig talt ikke helt hva man skal søke på for å finne ut det. Kjappt google søk fører meg til Quora, der er det jo stort sett bare svada og propaganda. 😅

Det er lettere å svare på hvordan livet var for enslige fruer tror jeg, stereotypen er jo "enslig skolefrøken, og peppermø".

Du finner jo litt om man googler Peppersvenn, men det er langt fra noe dypdykk. Og da hovedsaklig litt om opprinnelsen til "kallenavnet".

Det eneste jeg vet om selv fra den tiden var min egen oldemor som tjenestegjorde på en husmannsgard hvor husbonden endte opp med å gjøre henne gravid hvor hun da måtte adoptere bort barnet / sende det til Sverige. Men dette er jo mer sett fra en kvinnes perspektiv. Jeg vil vite mer om mennene.

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Men i gamle dager var det klasse-samfunn og man kunne ikke velge hvem man kunne gifte seg med, bare inn i vår tid så ble det et helvetes leven om man giftet seg utenfor klassen. Det går en serie i disse dager om Harald og Sonja feks.

Ja, det er klart i statistikken at det er dødelig for menn å være singel. Den som fikk meg å forstå dette tydelig var Jon Hustad som jeg har linket til..... I gravens alvor så døde han selv nylig.. Skilt.

Takk for bidraget ditt. Slike ting om hvordan ting var før er veldig velkomment. (Om klassesamfunnet som var).

Har du noen statistikk å vise til om single menn som dør tidligere? Min evigsingle grandonkel døde  i en alder av 92 år, så han gikk isåfall utenfor statistikken. Jeg tror ikke det handler om flere tiår før, men jeg tror du har rett i at levealderen er litt lavere for single menn. Men det var den nok i enda sterkere grad i den tiden jeg henviser til...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Ja, det er klart i statistikken at det er dødelig for menn å være singel. Den som fikk meg å forstå dette tydelig var Jon Hustad som jeg har linket til..... I gravens alvor så døde han selv nylig altfor tidlig.. Skilt.

Anbefaler at dere ser det siste intervjuet hos Wolfgang der han snakker om de single menn som dør mange tiår tidligere enn gifte og sambo, også døde han paradoksalt selv også.

De lever ikke lengre bare fordi de er i et forhold. De lever lengre fordi damene oppfordrer dem til å gå til legen, spise sunnere og fraråder dem mot risky oppførsel. Angående sistnevnte, så kan man jo debattere om dette gjør en mann "mykere" og mindre tøff etc. Det kommer vel ann på hvem en spør.

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Det eneste jeg vet om selv fra den tiden var min egen oldemor som tjenestegjorde på en husmannsgard hvor husbonden endte opp med å gjøre henne gravid hvor hun da måtte adoptere bort barnet / sende det til Sverige. Men dette er jo mer sett fra en kvinnes perspektiv. Jeg vil vite mer om mennene.

Takk for bidraget ditt. Slike ting om hvordan ting var før er veldig velkomment. (Om klassesamfunnet som var).

Har du noen statistikk å vise til om single menn som dør tidligere? Min evigsingle grandonkel døde  i en alder av 92 år, så han gikk isåfall utenfor statistikken. Jeg tror ikke det handler om flere tiår før, men jeg tror du har rett i at levealderen er litt lavere for single menn. Men det var den nok i enda sterkere grad i den tiden jeg henviser til...

Takk for den hyggelige tonen, og ber om unnskyldning for at jeg så lett blir provosert av deg.

Jeg skal prøve å poste mindre og være mer på sak.

Jeg leter på ssb men jeg klarte ikke få google trollet om å finne det jeg søkte etter..

Men denne artikkelen fra Forskning, har informasjon.

I vår tid har ifølge artikkelen single menn hele 80% høyere dødsrate enn gifte eller samboende menn.

Jeg har lest statistikken før, men finner det ikke nå, det står sikkert kilder i artikkelen.

Gode ønsker fra meg, og takk for at du er hyggelig mot folk med andre meninger.

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå generaliserer jeg litt, men noe av det jeg skriver har jeg belegg for fra forsking.

Viktig å få frem at jeg ikke mener noe negativt om kvinner, snarere tvert imot. Kvinner er flinkere til å ta vare på helsen enn menn, eller bare gå til legen enten det er fysisk eller psykisk feks angst eller depresjon. For menn er det nesten utenkelig å gå til legen å få behandling eller sykmelding for psykisk helse, og også fysiske besvær.

Hustad som jeg siterte var som lærte meg først at kvinner Navet mest og sykmeldte seg mest.

Jeg er både ikke enig og enig med Hustad.

Hans meningsmotstandere mente at menn tok mindre vare på helsen sin, og at kvinner har lettere for å si ifra til legen og dermed får behandling eller sykmelding.. også har vi dessuten et godt velferdstilbud, sammenlignet med andre europeiske land som langt ifra har samme sykelønn eller velferd feks Sverige.

Jeg tror dessuten at gifte menn som min stefar blir mast på av kona til å gå til legen, de har også bedre kosthold, ikke det at kona må lage all maten, men de har det med å gjøre at menn spiser sunnere med kosthold, og feks slutte å røyke fordi det er ekkelt eller begrense alkohol.

Dette står også i linken ovenfor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (49 minutter siden):

Takk for den hyggelige tonen, og ber om unnskyldning for at jeg så lett blir provosert av deg.

Jeg skal prøve å poste mindre og være mer på sak.

Jeg leter på ssb men jeg klarte ikke få google trollet om å finne det jeg søkte etter..

Men denne artikkelen fra Forskning, har informasjon.

I vår tid har ifølge artikkelen single menn hele 80% høyere dødsrate enn gifte eller samboende menn.

Jeg har lest statistikken før, men finner det ikke nå, det står sikkert kilder i artikkelen.

Gode ønsker fra meg, og takk for at du er hyggelig mot folk med andre meninger.

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Artikkelen sa vel at sannsynligheten for dødsfall hos single menn var dobbelt så høy (altså 100 %) som hos gifte/ samboende menn. Men også hos kvinner så var det en forhøyet risiko, med 70 %.

Det forteller kanskje likevel noe om noe jeg har vært innom tidligere, at kvinner klarer seg noe bedre som single enn det menn gjør.

Vi vet jo ikke hvordan ståa var rundt år 1900, men det har skjedd en sterk negativ utvikling i løpet av de siste 40 år, som artikkelen pekte på.

Årsaken var ikke tydelig,  det kan være sammensatte årsaker, og man bør finne ut av dette for å sette inn mulige tiltak for å forhindre det. F.eks så var det nevnt i artikkelen at fastlegen kunne sende ut invitasjon til årlig helsekontroll for enslige.

P.s. jeg har også brukere / saker som er triggerpoints, som vi sikkert alle har, men om vi holder oss til sak så går det stort sett bra likevel. (Du er ikke blant de mest irriterende for min del, selv om vi er uenige om flere tema).

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Hustad som jeg siterte var som lærte meg først at kvinner Navet mest og sykmeldte seg mest.

Vil bare komme med en innvendig her. Man sykmelder ikke seg selv (om ikke du tenker på egenmelding). Det er legen som sykemelder.

Kvinner er flinkere til å ta vare på helsen enn menn, eller bare gå til legen enten det er fysisk eller psykisk feks angst eller depresjon. For menn er det nesten utenkelig å gå til legen å få behandling eller sykmelding for psykisk helse, og også fysiske besvær.

Ja, jeg er enig med deg i dette. Kommentaren "det var kona som sa jeg skulle til legen" er nok ikke så uvanlig å høre på legekontoret. Denne undersøkelsen viser at single menn ligger dårligst an når det gjelder konsultasjon hos fastlege.

https://www.fhi.no/nyheter/2024/store-forskjeller-mellom-menn-og-kvinner-i-fastlegebruk/

Hans meningsmotstandere mente at menn tok mindre vare på helsen sin, og at kvinner har lettere for å si ifra til legen og dermed får behandling eller sykmelding..

Både ja og tja.  Menn tar kanskje mindre vare på helsa si, men likevel så er det ikke sikkert at et legebesøk for kvinner ender opp med behandling. Som du kan lese av denne artikkelen så tar det lenger tid før en kvinne får helsehjelp...

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/nyv8zm/kvinner-har-daarligere-pasientsikkerhet-enn-menn

Jeg tror dessuten at gifte menn som min stefar blir mast på av kona til å gå til legen, de har også bedre kosthold, ikke det at kona må lage all maten, men de har det med å gjøre at menn spiser sunnere med kosthold, og feks slutte å røyke fordi det er ekkelt eller begrense alkohol.

Det stemmer nok dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Vil bare komme med en innvendig her. Man sykmelder ikke seg selv (om ikke du tenker på egenmelding). Det er legen som sykemelder.

Vel egenmelding er jo ganske lang nå da, men langtids sykmelding er det riktignok fastelege eller andre som skriver.

Når du først er hos fastlegen, så skal det mye til for at du ikke får en sykmelding for depresjon, eller nakkesmerter eller hva det gjelder. Det er som regel tillit mellom pasient og fastlege...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Når du først er hos fastlegen, så skal det mye til for at du ikke får en sykmelding for depresjon, eller nakkesmerter eller hva det gjelder. Det er som regel tillit mellom pasient og fastlege...

Jeg er enig. Poenget er at det fremdeles er legen som gjør dette, og da blir det teknisk feil å snakke om å sykemelde seg, når det er legen som gjør dette.

(Det er ikke alltid legen er enig med pasienten).

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det skal også nevnes at der er en risiko for menn når de åpner opp til psykologer for eksempel.
Flere studier har vist at menn enten blir diskriminert eller behandlet uheldig av psykologen.
Under finner du sammendraget av ChatGPT basert på diverse kilder som
ResearchGate, CentreForMalePsychology, Nih.gov og Wikipedia

Yes, multiple studies and anecdotal reports suggest that men may be treated differently by therapists, sometimes in ways that could be considered discriminatory. Here are some key findings:

1. Bias in Diagnoses and Treatment

• Some research suggests that men are more likely to have their emotional distress overlooked or minimized, as therapists may unconsciously expect them to "tough it out."
    • Conversely, men might be overdiagnosed with certain disorders (e.g., antisocial personality disorder) while underdiagnosed with others (e.g., depression, which can manifest differently in men).
  2. Social Expectations and Gender Norms

• Some therapists may unconsciously reinforce traditional gender norms, discouraging emotional vulnerability in men while encouraging it in women.
    • A study in Psychotherapy Research found that therapists may react more negatively to male clients who express vulnerability compared to female clients.
  3. Bias in Family and Relationship Therapy

• Some men report feeling that couples therapists take a more critical stance toward them compared to their female partners, assuming that they are primarily responsible for relational problems.
    • Some studies indicate that therapists may be more likely to hold men accountable for relationship issues while being more empathetic toward women.
  4. Therapist Gender Differences

• Male clients seeing female therapists have reported feeling dismissed or judged when discussing masculinity-related struggles. However, this varies widely by individual therapist.
    • Male therapists may also unconsciously push male clients toward "solution-focused" therapy rather than emotional processing
Endret av Martelè
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Martelè said:

Det skal også nevnes at der er en risiko for menn når de åpner opp til psykologer for eksempel.
Flere studier har vist at menn enten blir diskriminert eller behandlet uheldig av psykologen.

Yes, multiple studies and anecdotal reports suggest that men may be treated differently by therapists, sometimes in ways that could be considered discriminatory. Here are some key findings:

• Some research suggests that men are more likely to have their emotional distress overlooked or minimized, as therapists may unconsciously expect them to "tough it out."
    • Conversely, men might be overdiagnosed with certain disorders (e.g., antisocial personality disorder) while underdiagnosed with others (e.g., depression, which can manifest differently in men).

• Some therapists may unconsciously reinforce traditional gender norms, discouraging emotional vulnerability in men while encouraging it in women.
    • A study in Psychotherapy Research found that therapists may react more negatively to male clients who express vulnerability compared to female clients.

• Some men report feeling that couples therapists take a more critical stance toward them compared to their female partners, assuming that they are primarily responsible for relational problems.
    • Some studies indicate that therapists may be more likely to hold men accountable for relationship issues while being more empathetic toward women.

• Male clients seeing female therapists have reported feeling dismissed or judged when discussing masculinity-related struggles. However, this varies widely by individual therapist.
    • Male therapists may also unconsciously push male clients toward "solution-focused" therapy rather than emotional processing

Jeg tror det er store kulturelle forskjeller mellom f.eks. nordiske land og USA. Personlig har jeg hovedsakelig bare gode erfaringer etter mange år i psykiatrien. Man bør ikke lese seg blind på forskning fra andre land. Spesielt ikke USA. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Jeg er enig. Poenget er at det fremdeles er legen som gjør dette, og da blir det teknisk feil å snakke om å sykemelde seg, når det er legen som gjør dette.

(Det er ikke alltid legen er enig med pasienten).

Var en gang en dame lege var uenig med meg, tror det var, bare byttet til en annen lege. Problem solved....

Så ja, det er den eneste gangen en lege har vært uenig med meg angående sånt. Jeg viste jeg var syk. Så der var nødvendig i det tilfellet.

Men det er tilbake i gamle dager, bare ringte og byttet til ny lege,  jeg tror det er mye enklere idag.

Om du ikke er helt hypokonder, så vil en lege ha tillit til deg..

Men nå er vi av temaet igjen, du har selvfølgelig rett i at legen avgjør. Mitt poeng er bare at legen som oftest sykmelder om pasienten spør om det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Martelè said:

Gitt at ChatGTP-teksten gjengir noe virkelig, så synes det også som om disse faktorene delvis eller fullstendig skyldes gamle syn på kjønn, kjønnsroller, og forventninger.
Om det bare fantes en slags kritisk teori som søker å utfordre tradisjonelle syn på kjønn og kjønnsroller.. Hmmm.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, RRhoads said:

Hva hvis dama ikke vil stå i det?

Dette svarte jeg på. Da hadde jeg utelukkende klandret meg selv for at jeg valgte feil individ å gifte meg med. Jeg ønsker ihvertfall ikke å ha det på samvittigheten at jeg tok valget om å skille meg. Meget trist og sørgelig om en eventuell partner skulle kommet til en slik avgjørelse om å skille seg. Da måtte jeg tatt en runde med meg selv, reflektert, og prøvd å gjort det bedre i fremtiden. Det handler ikke om at man ikke kan ta feil avgjørelser i livet, men det handler om å lære av dem. Å fortsette i samme tralten er det vi ser i denne kulturen. Uff.

14 hours ago, leticia said:

Ja, tror ikke du enda har takket meg for ideen 😉 Selv om det innlegget mitt ble skrevet i litt irritasjon,  så var det en god mening bak det også. 🥰

Ja, tusen takk for idéen Leticia. 😉 Dog så virker det som om knop ikke tålte en positivitets-tråd. Må være hardt for han å ikke kunne spre sine stråmenn i positivitets-tråden, mon tro hvorfor. 🤔

13 hours ago, knopflerbruce said:

Jeg har ikke noen "koseprat-tråd" hvor alt skal være roser og glansbilder, før jeg sprer kvalme i andre tråder og plutselig tillater meg å være ufin.

Virker som du projiserer. Jeg svarer andre brukere med samme type svar som jeg mottar. Du er jo selveste eksperten på det i så henseende, og er litt overraskende at du av alle tar denne holdningen. Forøvrig er det at man har en koseprat-tråd, ikke sammensvarende med at alt er roser og glansbilder. Det kan være mange forskjellige og utfordrende problemstillinger med å finne seg en partner ifra utlandet, og koseprat-tråden er også en tråd der vi som er i samme båt, kan tilby råd og veiledning til andre for at drømmen skal gå i oppfyllelse. 

10 hours ago, RRhoads said:

"Pga høyden min, vil ingen ha meg"😅

Gjengen din nevner jo "prøvekjøring" og "sjokket på bryllupsnatta", så jo mer dere lirer av dere, jo mer får jeg bekreftet det jeg allerede visste, og hvorfor høyde er et så sterkt kriterie som det faktisk er. Fasadisk fjolleri, og med slik tankegang, så er det ikke rart det blir så mange brudd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Martelè skrev (12 timer siden):

Du er flink til å klage over andre, men ser sjeldent (om ikke aldri) din egne feil. Å spre "kvalme" og ufinheter har du jo gjort siden tidenes morgen. Primeksempelet var da du bruke autisme som et angrep. Fy deg. Og så er det jo det at du alltid mener mennene er ditt og datt, mens kvinner er helt ålreite. Sånn er det ikke. Det er ikke svart/hvitt  🤔👍

Okei, så vi skal flippe dette over til persondebatt - hvor ølbrillene dine plutselig har masse meninger om hva jeg visstnok mener? Jeg har heller ikke brukt autisme som noe angrep.

Til å drive med konstante personangrep og avsporinger, er vel denne "fy deg"-en din mest selvironisk.

Hold deg til topic, du - det finnes ikke EN stavelse i det du skriver som er relevant for topic. Skam deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...