Philber Desanex Skrevet 22. februar Skrevet 22. februar Regenburg skrev (1 minutt siden): Ukrainatråden var spammet av minst to russiske bot kontoer som oppførte seg systematisk som bots. I dag tidlig demonstrerte jeg hvordan de er russiske bots, ved å interagere med dem slik at det i svarene deres fremstår tydelig at det ikke er organiske brukere. Dessverre ble disse postene alle sammen slettet, kanskje i forbindelse med at kontoene ble bannet. Metoden jeg brukte ville vært nyttig å lese gjennom for den jevne norske forumbruker, ifb med å gjenkjenne eller spyle ut russiske brukere. OK. Jeg skjønner at det har skjedd ting jeg ikke har fått med meg. Det er skremmende. 1
Orake1et Skrevet 22. februar Skrevet 22. februar Regenburg skrev (3 timer siden): I dag tidlig demonstrerte jeg hvordan de er russiske bots, ved å interagere med dem slik at det i svarene deres fremstår tydelig at det ikke er organiske brukere. Haha, jeg lo! Mr. Dunnig Kruger, nice to meet you! 1
Simen1 Skrevet 23. februar Forfatter Skrevet 23. februar For å koke problemet ned til kjernen her, så vil jeg si det er irrelevant om russiske propagandister er av kjøtt og blod eller transistorer og kobber. Det er også irrelevant hvilket land IP eller pass de kan vise fram, eller eventuelt bevise en nasjonalitet utover enhver tvil. Kjernen er at de er propagandister for et fiendtlig regime. Det er det som er kjernen i saken. Eksempel: Glenn Diesen er russisk propagandist. Han er av kjøtt og blod og har norsk statsborgerskap. Likevel er propagandaen hans en nasjonal sikkerhetstrussel. I akkurat hans tilfelle er han også verdifull som etterretninsobjekt som trolig er årsaken til at han er en fri mann med ganske frie tøyler. Samt en dæsj naivitet og rettsstat-projisering. 2
SpecialForce Skrevet lørdag kl 23:39 Skrevet lørdag kl 23:39 (endret) Simen1 skrev (På 25.11.2025 den 8.57): Så, hvordan hva gjør forumet / mod / admin med denne typen påvirkningsoperasjoner? En god start er å se gjennom og implementere tiltak fra bransjenormen knyttet til desinformasjon. Men så lenge forumet er driftet av frivillige krefter så vil det alltid være en viss fare for at feilinformasjon og villedende opplysninger blir spredt. Det viktigste verktøyet for å unngå dette er å aktivt henvise til kilder og møte dette med saksopplysning. Et annet tiltak er å lønne moderatorteamet noe for å ha en beredskap i bunn som ikke lar det få fotfeste. Hovedregelen er at alt er bedre enn ingenting https://www.medietilsynet.no/fakta/bransjenorm-desinformasjon/ Så vil jeg også skyte inn at ved å frivillig innføre tiltak så er det større sjanse for å unngå at forumet blir rammet av nye reguleringer og innskrenkninger(DSA er et veldig godt eksempel som gir økonomiske sanksjoner). Det ville vært en stor fordel å lage en form for «felleskapsnotat-funksjon» som kan festes under innlegg som er egnet til å spre feil info. Der kan brukere med innsikt i emnet sende inn et notat som kan bidra til saksopplysning. Det bør også være mulig å bruke rapporteringsfunksjonen til å sende inn rapporter om dette som havner i en egen prioritert kø. Med litt koding så kan dette knyttes til en form for SMS-varsling og omfattes av en vaktordning som kan rullere mellom medlemmene av moderatorteamet. Kanskje mot en mindre godtgjørelse. Det er i alle fall en interessant problemstilling som behøver en god gjennomgang for å kunne sikre fremtiden for foraer som dette med flere. Endret i går, 00:10 av SpecialForce 3
Red Frostraven Skrevet i går, 00:29 Skrevet i går, 00:29 Simen1 skrev (På 23.2.2026 den 9:08 AM): For å koke problemet ned til kjernen her, så vil jeg si det er irrelevant om russiske propagandister er av kjøtt og blod eller transistorer og kobber. Det er også irrelevant hvilket land IP eller pass de kan vise fram, eller eventuelt bevise en nasjonalitet utover enhver tvil. Kjernen er at de er propagandister for et fiendtlig regime. Det er det som er kjernen i saken. Det er også viktig å peke på at en god del brukere er sekundære spredere av misinformasjon som indirekte tjener Russland, som unødvendig fiendtlig retorikk gjennom narrativer fra populistiske kilder som er nasjonalistisk/isolasjonistisk, anti-EU, pro-militaristisk, pro-Trump/høyreradikal, anti-humanitær og anti-innvandring. Det har gått som frosken i kjelen -- bare at frosken har hoppet ut for lengst, og vannet kokt over. 3 1
SpecialForce Skrevet i går, 02:07 Skrevet i går, 02:07 (endret) @Red Frostraven Den beste måten å møte fordommer på, og desinformasjon på er med faktaopplysning. Selvfølgelig er det tilfeller der man ser at vanlige borgere kan komme i skade for å dele feilinformasjon. Det er også slik at vi har et tillitsbasert samfunn i Norge, som gjerne smitter over på den offentlige debatten. Man kan komme i skade for å ta det for gitt at ulike utsagn stemmer om det blir lagt frem på en tilsynelatende logisk måte. Men det i seg selv krever jo bare en ting: At man skaper enda mer bevissthet rundt kildekritikk, og at man møter feilinformasjon med kilder og en pedagogisk tilnærming. Som alltid. Men det er ikke gitt at ens meningsmotstandere bytter spor av den grunn. Men da har vi ett virkemiddel her som er nyttig. Det er sensuren som moderatorteamet står for. Denne er særskilt viktig når det både føres krig digitalt, men også på slagmarken. Utover dette så er det et behov for å skille ut rapporter om desinformasjon og at det etableres noen ordninger rundt dette slik at opposisjonen ikke lykkes med sine informasjonskampanjer. Så lenge vi er en aktiv part i krigens utvikling så betyr det at både stat og sivilsamfunnet må påberegne at man iverksetter ulike beredskapstiltak for å demme opp for utilsiktede konsekvenser av krigføringen. Vi forsyner fronten både med våpen, ammunisjon og ressurser, tross alt. Så vi kan når som helst merke dette mer intenst enn hva som er tilfelle nå. Endret i går, 02:12 av SpecialForce 1 1
Runar Skrevet i går, 02:16 Skrevet i går, 02:16 SpecialForce skrev (2 timer siden): Det ville vært en stor fordel å lage en form for «felleskapsnotat-funksjon» som kan festes under innlegg som er egnet til å spre feil info. Der kan brukere med innsikt i emnet sende inn et notat som kan bidra til saksopplysning. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Twitter har løst det, men jeg ser ikke umiddelbart hvordan moderatortemaet, som jobber helt frivillig, skal kunne verifisere hvem som har innsikt eller ikke. Det vil fort gå med like mye, hvis ikke mer, tid på å verifisere brukere som på å verifisere informasjonen som skal verifiseres. Vi kan heller ikke ende opp med en løsning hvor flertallet avgjør hva som må verifiseres eller ikke, for i motsetning til Twitter har vi ikke et godt mangfold gjennom millioner av brukere fra en rekke ulike grupperinger. Når det er sagt så støtter jeg personlig en måte å fremheve innlegg med tvilsomme påstander på, men per nå er det ingen slik funksjonalitet tilgjengelig. 1
SpecialForce Skrevet i går, 02:26 Skrevet i går, 02:26 (endret) @Runar det er fullt mulig å innlede et samarbeid med faktisk.no. Når som helst. Dere er jo en medieplattform, slik at det er en stor fordel å knytte seg til de for å unngå ytterligere reguleringer som potensielt koster mer. Saken er den at vi deltar med ressurser til en krigende part. Vi er nabo med Russland som startet krigen. Da må man tenke beredskap i likhet med regjeringen når krigen vedvarer og det er konkret mulig å spre propaganda og desinformasjon hos ett av Norges største fora. Da må det dessverre koste noe og ting blir litt annerledes som et ledd for å trygge Norge. Kanskje det er noen støtteordninger som man kan søke på? Hva vet jeg. Men noe bør gjøres. I følge andre så har det vært konkrete forsøk på desinformasjon her. Det må føre til reform. Endret i går, 09:05 av SpecialForce 1
Simen1 Skrevet i går, 09:18 Forfatter Skrevet i går, 09:18 Runar skrev (7 timer siden): Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Twitter har løst det, Twitter har overhodet ikke løst det. De har aksellerert problemet. X sin karismatiske leder har en helt klar slagside i mange politiske saker og forumet hans har tatt stadige tilbakeskritt for å tillate økt desinformasjon i hans favør.
Runar Skrevet i går, 10:31 Skrevet i går, 10:31 Simen1 skrev (1 time siden): Twitter har overhodet ikke løst det. De har aksellerert problemet. X sin karismatiske leder har en helt klar slagside i mange politiske saker og forumet hans har tatt stadige tilbakeskritt for å tillate økt desinformasjon i hans favør. Jeg er helt enig med deg, men jeg siktet til funksjonen Twitter har hvor andre brukere/fellesskapet kan merke innlegg som inneholder desinformasjon og kommentere hva som er feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå