Gå til innhold

"babababang" vennene dine...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spenning helt ned til 30V regnes som farlig om den går gjennom kroppen i "worst scenario" altså over brystet, med svett hud. med ikke mer enn 80mA :dontgetit:

 

Cheers!

Lac.

 

EDIT: 80ma ikke 30mA

Hmm... kan du få så lav resistans som 375 ohm når du er svett? :wow:

Lenke til kommentar
Hmm... kan du få så lav resistans som 375 ohm når du er svett? 

 

Jupp, er copy/paste fra en elektronikk lærebok, tallene er motstand regnet i Ohm:

 

 

 

² Wire touched by finger: 40,000 ­ to 1,000,000 ­ dry, 4,000 ­ to 15,000 ­ wet.

² Wire held by hand: 15,000 ­ to 50,000 ­ dry, 3,000 ­ to 5,000 ­ wet.

² Metal pliers held by hand: 5,000 ­ to 10,000 ­ dry, 1,000 ­ to 3,000 ­ wet.

² Contact with palm of hand: 3,000 ­ to 8,000 ­ dry, 1,000 ­ to 2,000 ­ wet.

² 1.5 inch metal pipe grasped by one hand: 1,000 ­ to 3,000 ­ dry, 500 ­ to 1,500 ­ wet.

² 1.5 inch metal pipe grasped by two hands: 500 ­ to 1,500 k­ dry, 250 ­ to 750 ­ wet.

² Hand immersed in conductive liquid: 200 ­ to 500 ­.

² Foot immersed in conductive liquid: 100 ­ to 300 ­.

 

PS: husk at det er worst-scenario :yes:

 

Cheers!

Lac.

Endret av Lac
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Farlig moro. En klåfingra kammerat støtet seg selv fordi han er teit og absolutt skulle ta den fra meg... synd det :roll::p !

 

(har bare lest 2 sider)

Du burde ta av hele kretskortet, bort med ALL sort plast, da blir den ganske så liten da! bryter er å anbefale. ikke en _\_ sånn en men en _[] _ sånn en. (get it? :dontgetit: ) da er den ikke så lett å flippe over ved et uhell og svi ballene når du frakter den i lomma. Det er langt fra farlig å bruke hvis du bruker den litt pent da... ikke stikk den i øyet/tinninga/nær hjertet ++ på folk! Den er bare på 300+/-100 V som regel. Mine pleier å være 330V. og bare kanskje noen hundre microFharad(,uF) Jeg har tatt på begge elektrodene en med hver hånd, jeg har tatt den på masse venner (ikke nå lenger??? ;):p ) og det er bare et sinnsikt støkk.. litt jackass preg over det hele!

GØY! :yes:

Lenke til kommentar

Hehe, ja disse kondensatorene til blitzene er morsome saker. Skrudde opp kameraet til modern en gang, tenkte ikke over at det var strøm lagret til blitzen :p så kom jeg selvfølgelig borti og Pang!

Slang kameraet i taket og landet selv på gulvet :) Så satt jeg og skalv i 5 min før jeg fortsatte og klarte å gjøre det på nytt, men smalt heldigvis ikke så godt da.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
et menneske med bra hjerte tåler nå litt strøm...

for at man skal då må man få mellom 7 og10 ampere med 230 volt som går gjennom hjertet.

Om det trengs 7-10 ampere gjennom hjertet hvorfor tror du da at jordfeilsbryter (som har sin hovedoppgave i å redde liv) bryter ved 30mA? Såklart er dette også avhengig av tid, men jeg ville ikke satse på å utsette noen for ett potensiale som kan "kjøre" mer enn ett par mA gjennom noen. En strømstyrke på godt over 100mA gjennom hjertet regnes som dødelig uansett tidsperiode.

 

Menneskekroppen har en motstand på fra 10MOhm (beste tilfelle) til ~200Ohm. Man regner ofte med rundt 2KOhm nå man beregner for sikkerhet

 

I = U/R

U = R*I = 2*10^3Ohm/30*10^-3A = 60Volt

Maks tillatte berøringspenning er 50 volt, og det ser vi her at det er god grunn til.

 

Og en annen ting, 10 ampere ved 230 volt er 2300 watt det (P = U*I). Har du holdt hånden på en stekeplate før? Og den er sikkert ikke på mer enn 1500 watt.

 

Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
et menneske med bra hjerte tåler nå litt strøm...

for at man skal då må man få mellom 7 og10 ampere med 230 volt som går gjennom hjertet.

 

Christ... Er dette holdningen dere har til strøm? Effekten du nevner ville kokt hjertet ditt.

 

Et friskt voksent menneske kan sannsynligvis reddes om det får en strøm på 30mA igjennom hjerteregionen. Problemet er at det skal mye mindre strøm til for å skade hjerterytmen, og du er da på tynn is. Hvor mye strøm tror du det er i impulsene lillehjernen sender ned til hjertemuskelen din?

 

Mange skader ved strømgjennomgang gir sekundær skader som du kan risikere å leve med resten av livet...

 

Ikke lek med strøm. Er en kjempe hobby, men lær litt før du tester ting. Er kjipt med en død kompis/bror/søster på stuegolvet...

Lenke til kommentar

Straum er farleg ja...ingen tvil om det, lytt til dei som kan dette (rozon og NorthWave).

 

Det som er artigare er å plukke ut filmen sånn at du kan knipse så masse du vil. Eit 100% mørkt rom + blitz er kult. Du tar eit bilde og ser noko i det millisekundet blitzen lyser, så henger bildet igjen lenge etterpå. Ganske kult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...