Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
robertaas skrev (3 timer siden):

Dette er ganske avslørende og symptomatisk for folk drevet av hat og ikke fakta. 

Democracy Index i 2024 var 2,11 for Kina og 7,85 for USA. Et demokrati regnes som fullt fungerende når det er over 8. USA var der før, men under Obama falt de under den grensen. Hvorfor?  Obama begynte systematisk å bruke alle mulige statlige organer for å gå etter politiske motstandere. Og Demokratene har gjort mye for å hindre demokratiet. Dagens regime har allerede stoppet noe av dette slik som ulovelig politisk sensur i sosiale medier. Man kan håpe at de tar flere grep og klarer få USA over 8 igjen. 

Jeg tror nok USA har en helt annen index i dag....

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Demokratiet var ikke i perfekt stand i utgangspunktet. Under Demokratene hadde du full ytringsfrihet til å si ting som var politisk korrekt, men ikke til å si noe som var korrekt.

Nå kan du si sannheten, uten straff. Og lovene blir håndhevet.

Hva heter den rare planeten du bor på?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (36 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du babler om "antifa" hele tiden. Jeg har ikke snakket om noe annet enn Proud Boys. Den pro-israelske Anti Defamation League har bedømt dem slik:

"The Anti-Defamation League (ADL) described the Proud Boys as "extremist conservative" and "alt lite", "overtly Islamophobic and misogynistic", "transphobic and anti-immigration", "all too willing to embrace racists, antisemites and bigots of all kinds", and cites the group's promotion and use of violence as a core tactic".

Så denne søppel-gjengen kaller du altså et "borgervern"... 

De høres nokså østligkulturelle ut. Som de fleste andre konservative i dag.

Endret av Casey
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
LuxFerre skrev (7 minutter siden):

Ja de kunne ha en politikk som gjorde at demokratiet ble mindre viktig for velgerne slik at Trump kunne få makten.
Trump og MAGA ønsker ikke et demokrati de ønsker å skrote grunnloven som demokratiet er bygget på. Trump administrasjonen bruker makt og trusler til å få igjennom det de ønsker og andre politikere er redde dem.

Jeg listet 18 måter Demokratene de siste årene har prøvd stoppe demokratiet. Hvor mamge av disse mener du Republikanerne har brukt de siste årene?

Og om å skrote grunnloven så er det Demokratene igjen. Det mangler ikke på angrep fra Demokratene på både det første og det andre tillegget. Projisering kalles det når noen helt uten substans bak det sier at der er Republikanerne som er mot konstitusjonen.

Om makt og trusler kan du nevne en eneste Demoktat annet enn John Fetterman som har turt motsi Hamas-vingen i det Demokratiske partiet eller kommunister som nå stiller som kandidater for Demokratene i lokale valg?

LuxFerre skrev (8 minutter siden):

Du tror at Trump ikke er en Fascist på grunn av at han krymper antall offentlige ansatte.

Jeg stoler mer på de som har jobbet tettest med Trump som også burde vite hva en Fascist er.

Jeg glemte den 19. måten Demokratene arbeidet mot demokrati: Innførte yrkesforbud og prøvde ødelegge livet til de som hadde jobbet i en regjering de ikke likte. Det er klart at mange så det nødvendig og til og med lønnsomt å komme med de utroligste påstander. Deres utsagn må derfor teas med en stor klype salt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Casey skrev (22 minutter siden):

Jeg tror nok USA har en helt annen index i dag....

Man bør se på historikk. Den viser at etter at Obama hadde sørget for å få verdien under 8 så holdt den dem seg stabil under republikansk styre før verdien gikk enda ett hakk ned under nytt Demokratisk regime.

Det er ikke umulig at den moderate samlingsregjeringen man nå har i USA vil klare få verdien opp over 8 igjen. De er mindre naive nå og villige til å ta grep mot alle måtene Demokratene har arbeidet mot demokratiet.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Skrevet (endret)
39 minutes ago, robertaas said:

Nå er altså virkeligheten helt forlatt? Sa du forresten hvor mange av de 18 måtene også Republikanerne de siste årene har brukt for å forhindre demokrati?

Jeg regner med at mesteparten av dette kommer fra MAGA Kulten som blir foret med løgner og Fake News.
Fortell løgner om og om igjen til den blir sannhet for alle som hører på og det er slik de indoktrinerer sine følgere.
Det er nesten umulig å overtale personer i MAGA kulten derfor de beundrer og blind tror på alt som blir sagt i kulten.
I USA er det mange i de kristne konservative og evangeliske miljøene som ser Trump som en frelser og setter han over Jesus. Det er også det som tror han er allvitende (omniscient) som aldri kan ta feil.

Malignant Narcissism: Stereotypical Characteristics of a Cult Leader

Her kan du se MAGA sitt sanne ansikt med Fascister og det hele.

Endret av LuxFerre
  • Liker 5
Skrevet
LuxFerre skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at mesteparten av dette kommer fra MAGA Kulten som blir foret med løgner og Fake News.
Fortell løgner om og om igjen til den blir sannhet for alle som hører på og det er slik de indoktrinerer sine følgere.
Det er nesten umulig å overtale personer i MAGA kulten derfor de beundrer og blind tror på alt som blir sagt i kulten.

Jeg har listet 19 måter Demokratene har motarbeidet demokrati og ingen har klart motsi en eneste av disse som er lett å verifisere og heller ingen har klart så si at Republikanerne har brukt én eneste av disse. Flere har derimot kun klart komme med ord de ikke skjønner, helt tomme utsagn som de gjentar, karakteristikker og personangrep som er klare indikasjoner på at det er DE som er i en kult

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, robertaas said:

Jeg har listet 19 måter Demokratene har motarbeidet demokrati og ingen har klart motsi en eneste av disse som er lett å verifisere og heller ingen har klart så si at Republikanerne har brukt én eneste av disse. Flere har derimot kun klart komme med ord de ikke skjønner, helt tomme utsagn som de gjentar, karakteristikker og personangrep som er klare indikasjoner på at det er DE som er i en kult

Du har kommet med 19 påstander uten å legge link til hvor du har påstandene dine fra, derfor antar jeg at det er falske påstander fra MAGA bevegelsen. Du får legge med kilde til dine påstander før jeg kan kommentere dem.

• Liker 5
Skrevet
LuxFerre skrev (2 minutter siden):

Du har kommet med 19 påstander uten å legge link til hvor du har påstandene dine fra, derfor antar jeg at det er falske påstander fra MAGA bevegelsen. Du får legge med kilde til dine påstander før jeg kan kommentere dem.

Punktene er av typen "Kaldt sine politiske motstandere for Hitler", "Sluppet inn haugevis av innvandrere", Gitt illegale innvandrere stemmerett", etc.

Mao det samme konspiratoriske møkka som MAGA-mafiaen setter ut i sosiale medier og som O' Store Ostepopp gjør til sine "talking points".

Man kan dele opp all mulig slags søppel i 18 punkter, men det slutter ikke å være søppel for det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
LuxFerre skrev (Akkurat nå):

Seriøst, hvor lite kunnskap av USA kan man ha i en diskusjon om USA? Alle disse ville folk som har fulgt litt med og hatt litt hukommelse vite om. Og ingen av disse var obsure saker som ikke var særlig eksponert i media.

Fx "-Hindret de som sa de ville trekke seg fra valget fra å trekke seg slik at noen ble lurt til å ikke stemme på deres motstander. Kennedy fikk 0,5% av stemmene og det kunne endret valget."

Jeg kunne sikkert formulert det bedre, men alle klarer lett se at dette skjedde og også se at dette var en måte å motarbeide demokratiet.

Men når noen er i en kult og ikke klarer møte fakta er som kjent ryggmargrefleksen å bare dele ut karakteristikker og personangrep. Å gå inn i fakta er tabu i sekten og man er redd for å ikke være sterk nok i troen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
robertaas skrev (5 minutter siden):

Seriøst, hvor lite kunnskap av USA kan man ha i en diskusjon om USA? Alle disse ville folk som har fulgt litt med og hatt litt hukommelse vite om. Og ingen av disse var obsure saker som ikke var særlig eksponert i media.

Fx "-Hindret de som sa de ville trekke seg fra valget fra å trekke seg slik at noen ble lurt til å ikke stemme på deres motstander. Kennedy fikk 0,5% av stemmene og det kunne endret valget."

Jeg kunne sikkert formulert det bedre, men alle klarer lett se at dette skjedde og også se at dette var en måte å motarbeide demokratiet.

Men når noen er i en kult og ikke klarer møte fakta er som kjent ryggmargrefleksen å bare dele ut karakteristikker og personangrep. Å gå inn i fakta er tabu i sekten og man er redd for å ikke være sterk nok i troen.

Hvorfor tror du over 80-90% av nordmenn avviser det tøvet du nå sitter og lirer av deg og som er reprodusert vissvass fra kretsen rundt ostepoppen i det hvite hus?

Fordi de er dumme og du er et misforstått geni?

Endret av Folkflesk
  • Liker 7
Skrevet
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Punktene er av typen "Kaldt sine politiske motstandere for Hitler", "Sluppet inn haugevis av innvandrere", Gitt illegale innvandrere stemmerett", etc.

Mao det samme konspiratoriske møkka som MAGA-mafiaen setter ut i sosiale medier og som O' Store Ostepopp gjør til sine "talking points".

Man kan dele opp all mulig slags søppel i 18 punkter, men det slutter ikke å være søppel for det.

Mener du faktisk at noen av disse lett verifiserbare punktene ikke stemmer? Si gjerne ifra om du ikke her sett nyheter fra USA de siste årene og ikke klarer bruke Google.

• Liker 2
Skrevet (endret)
robertaas skrev (12 minutter siden):

Mener du faktisk at noen av disse lett verifiserbare punktene ikke stemmer? Si gjerne ifra om du ikke her sett nyheter fra USA de siste årene og ikke klarer bruke Google.

Noen hviler på klassiske konspirasjonsteorier som vi kjenner igjen også fra Norge. Her har personer av typen Breivik og Fjordmann ofte hevdet at AP har åpnet landet for "fri innvandring" for å skape et såkalt stemmekveg ved valg. Her brukes det samme mot Demokratene, så får man liksom slått the liberals og immigranter i ett smekk.

Dette konspiratoriske rælet er et av dine såkalte "beviser". Og mye av det andre er ikke stort bedre. Hadde du hatt litt mer selvinnsikt så hadde du postet på "Gates of Vienna" eller lignende ekstremist-blogger. For her tror jeg du bare driter deg ut stadig mer for hvert innlegg du produserer.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tror du over 80-90% av nordmenn avviser det tøvet du nå sitter og lirer av deg og som er reprodusert vissvass fra kretsen rundt ostepoppen i det hvite hus?

Fordi de er dumme og du er et misforstått geni?

60-70% av befolkningen i Norge har stor tillit til de gamle redaktørstyrte medier. Disse utgjør et ekkokammer som ukritisk oversetter nyheter fra CNN, MSNBC, New York Times og Washington Post som er veldig partiske og som kun har tillit fra 20-30% av befolkningen i USA. Mange av disse er vokale og de mener at lederen i USA er antikrist og alt han gjør er det verste som kan gjøres.

Kanskje 10% mener at presidenten er toppers og at alt har gjør er optimalt og media lyger om alt.

Så er det 20-30% som jeg tilhører som mener at det både er positive og negative sider ved det regjeringen gjør i USA og klarer se objektivt på data. De fleste i denne gruppen tør ikke si stort offentlig da de fort stemples for å være på "motsatt side" av de de prater med. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
robertaas skrev (30 minutter siden):

Kanskje 10% mener at presidenten er toppers og at alt har gjør er optimalt og media lyger om alt.

Så er det 20-30% som jeg tilhører som mener at det både er positive og negative sider ved det regjeringen gjør i USA og klarer se objektivt på data. De fleste i denne gruppen tør ikke si stort offentlig da de fort stemples for å være på "motsatt side" av de de prater med. 

Siden det snakkes i prosenter: Dette tror jeg 0% på. Du har nettopp reprodusert hele agendaen til MAGA-bevegelsen mot Demokratene og så påstår du at du tilhører en vag "fakta-basert" kategori som liksom ikke støtter Trump, men som ikke tørr snakke offentlig om at de ser positive sider ved ham. Dette er rett og slett bullshit.

Undersøkelser fra Norge og andre europeiske land viser at et overveldende flertall ser på Trump som et fenomen som klart påvirker verden negativt. Så er det kanskje 10% høyreradikale/raringer som ser noe positivt med Trump. Disse inkluderer deg.

Men den røverhistorien om at det er en stor "mellomkategori" som ikke tørr å si hva de mener er noe av det dummeste jeg har hørt på svært lenge. Men hvis du sover bedre om natta ved å tro på slikt oppspinn så værsågod. Det verste er imidlertid at du tror/later som du tror at slikt som disse 19 punktene er noe annet enn ren politisk propaganda fra Trump-regimet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 6
Skrevet
robertaas skrev (1 time siden):

Man bør se på historikk. Den viser at etter at Obama hadde sørget for å få verdien under 8 så holdt den dem seg stabil under republikansk styre før verdien gikk enda ett hakk ned under nytt Demokratisk regime.

Det er ikke umulig at den moderate samlingsregjeringen man nå har i USA vil klare få verdien opp over 8 igjen. De er mindre naive nå og villige til å ta grep mot alle måtene Demokratene har arbeidet mot demokratiet.

Du kan trygt se bort fra at ostepoppen klarer å få indexen opp...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Casey skrev (20 minutter siden):

Du kan trygt se bort fra at ostepoppen klarer å få indexen opp...

Løsning: Han lager sin egen index og sier at den reelle var et produkt av "the fake news media".

Er du ikke fornøyd med virkeligheten, skap din egen virkelighet.

Mener jeg en gang diskuterte med en her inne hvor jeg fikk av en følelse av å oppleve nettopp dette fenomenet selv. Husker ikke helt hvem..

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
JK22 skrev (17 timer siden):

Avtalen må nemlig godkjennes av samtidige regjeringer i EU, og man kan se at flere kommer til å sette seg mot. Spesielt franskmennene som aldri kommer til å akseptere nulltoll for amerikanske varer i sitt egne land og i det interne europeiske markedet.

Frankrike har sagt sitt; det vil sannsynlig ikke bli noe av denne "avtalen". Det kunne sees at det er en voksende rift mellom Brussel og regjeringene som tross alt har det siste ordet, flere regjeringer - selv tyskerne - blir mer og mer reservert etter hvert som disse bearbeidet avtaleinnholdet og samråder seg med sine eksperter som politiske representanter. EU-ledelsen hadde valgt å unngå konflikt og kjøpe seg tid med et "rammeverk" som med tiden skulle fylles ut, uten å fatte at Trump simpelt ikke er med, ved at han vil ensidige iverksette hans inngrep uten å vente. Mange har funnet ideen om 0 % toll på amerikanske varer svært uhyrlig, og likedan ideen om å investere enorme formuer når det interne markedet i EU er i sårt behov for gjenreisning for tiden. Man investere ikke massivt i et annet land når man er i resesjon. 

Og Wall Street liker ikke det i likhet med forretningsstanden i EU, som føler at visse bransjer som bilprodusentene hadde fått altfor store fordeler på flestepartens bekostning. 15 % toll på europeiske varer er ikke god, ettersom man sliter med 10 % fra før, og det er et kvalitetsgap mellom amerikanske og europeiske ferdigvarer, slik at europeerne ikke løpe en høy risiko, men på det politiske feltet er det svært annerledes - politikere må beskytte arbeidsplasser, industri, inntektsbringende virksomhet og de sosialøkonomiske interessene, dette virker å ha gått hus forbi EU-ledelsen. Dette vet Wall Street. I USA er europeiske varer sterkt etterspurt, ikke minst i forbindelse med transportteknologi som fly, tog, lastebil og båt. Og i EU er man på viklende front mot kinesiske varer, slik at de kan ikke bare åpne opp for varer fra annetsteds når egne vareproduksjon trenger stimulering som "kjøp europeisk". 

Kort sagt; hvis Ursulas strategi om å kjøpe seg tid og utvanne Trumps forlangelsene samtidig som man opprettholde kjøp av energi fra USA - 250 mrd. dollar per år for LNG gass og atombrensel - skulle krones med suksess, er dette i virkeligheten et positivt utfall av politisk risikosport. For det er altfor mye som vil gå galt; det er ikke sikkert om avtalen vil godkjennes, EU-parlamentet kan få vansker med denne, og de mange regjeringene vil bli nødt til å sette sin autoritet gjeldende i møte med EU-rådet/kommisjonen. I verste fall kan dette få EU til å falle fra hverandre mellom Trump, Xi og Putin. 

For Putin hadde nylig sendt et dronefly helt uhindret over den litauiske hovedstaden Vilnius som en åpenbar provokasjon, mens Xi bare presset hardere på med å overføre mer og mer til EU hvor inkompetansen hjemsøker hele EU-apparatet. Flesteparten i EU vil ha en fortsettelse av unionen, men "det grønne skiftet", universale reguleringer uten å respektere mangfoldet og voksende bevis på inkompetanse har tæret meget sterkt på folkets velvillighet. 

Ursulas fremtid er nå mørk. Hvis franskmennene og tyskerne bestemt seg for å avvise avtalen fordi den er skadelig for dem, samtidig som regjeringene vil gjør det klart at EU-ledelsen risikere å miste disses tillit som er vitalt for unionen, kan dette utløse enorme skader. 

Så hva i all verden hadde EU-ledelsen tenkt på? Det eneste de oppnår er å svekke EU. De tenker de trenger å prostituere seg for å ha USA med seg mot Putin, men Trump vil trekke ut styrkene og antyder at han ikke vil forsvare dem, og deres behov for gass pga. den katastrofale beslutningen om å dumpe atomkraft og innføring av miljøavgifter pga. Putin hadde gjort disses handlingsrom altfor smalt. 

"Avtalen" er bare en av flere resultater som hadde oppstått gjennom felleseuropeisk vanstell som startet for alvor da Merkel feilhandlet Eurokrisen, ved å satse på styrket føderalisering fremfor gjenopplivning av fellesnasjonale samarbeid som det hadde vært vane for. Nå er det gått 15 år, og det har ikke blitt bedre. Trump bare viser hele verden i likhet med Putin og Xi at EU er så sterkt svekket, at den som maktfaktor ikke lenge har høy troverdighet. 

Endret av JK22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

MAGA Kulten er skremmende og det er skremmende at den ikke bare finnes i USA men har sprett seg til hele verden.
Når man har kommet inn i en Kult ser man bare kulten sin side som gjør det nesten umulig å overbevise at de har feil.
Det er derfor det er så vanskelig å komme ut av en kult.

Jeg har en i familien som var gift med en Tysker som vokste opp under WW2 i Tyskland.
Han hadde en mor som støttet Hitler og Nazismen helt frem til sin død over 50 år etter WW2.
Helt frem til det siste sa hun at Hitler aldri gjorde noe galt som viser at hun aldri kom ut av Nazi kulten.

Alle de verste lederne i historien var Maligant Narsissist som Hitler, Stalin og Mao.
En Maligant Narsissist ser andre mennesker som objekter uten menneskelig verdi inkludert deres egen familie.
Den eneste verdien andre mennesker har for dem er hva de kan gjøre for meg. 

Jeg vil spørre Trump supportere her følgende spørsmål.
Er Trump en Maligant Narsissist og hvis ja hvorfor ser dere opp til en slik person?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
LuxFerre skrev (5 timer siden):

Når man har kommet inn i en Kult ser man bare kulten sin side som gjør det nesten umulig å overbevise at de har feil.
Det er derfor det er så vanskelig å komme ut av en kult.

Det er fint at du snakker ut om dine problemer som jeg ser ar mange her i tråden har med å komme seg ut av kulten som ukritisk støtter de stadig mer ekstreme Demokratene og har problemer med å møte fakta. Jeg har prøvd å liste opp lett verifiserbare fakta som alle lett kan finne i "vanlige media", det er altså ikke nødvendig med noen obskur "alternatv kilde" for å se dette. Og de 19 punktene jeg har listet opp burde i tillegg alle være godt kjent for alle som har fulgt litt med i amerikansk politikk. 

Om man er en kult er vanlig måte å møte overveldende fakta som motsier ens verdensbilde beskrives som tabu-sjokk. Man låser seg helt og klarer ikke gå inn i eller vurdere fakta og man stempler alt av fakta og de som presenterer det med alt som man vet er negativt i ens kult. Plutselig blir velkjente hendelser som at Demokratene prøvde hindre at deres fremste politiske motstander kunne sette sitt navn på valgseddelen omtalt som en konspirasjonsteori og MAGA-løgner og personer som kan si noe slikt må være i en kult. De er helt blinde for i hvilken grad de ved å gjøre dette avslører at de selv er i en kult.

Jeg har ikke sett noen MAGA-tilhengere i denne tråden og jeg ser at lederen for dem moderate samlings-regjeringen man nå har i USA har flere negativer personlighetstrekk slik som narsissistisme. Dette er noe mange ledere har. Bill Clinton hadde mye av det og til og med Joe Biden har det. Joe Biden starter ofte i veldig upassende anledninger å snakke om sine sønner og har sagt at Hunter var den smarteste personen han kjente. Om noen tviler på at Joe var narsissist så se videoen hvor han skryter av at han fikk sparket den ukrainske etterforskeren som etterforsket et selskap som hadde bestukket hans familie. Ikke bare viser videoen innrømmelse av korrupsjon, men om du ser på hans ansikt i videoen så er det ingen tvil om narsissistisme.

Ja, det var sikkert naivt av meg å tro at jeg med fakta kunne åpne øynene til kultmedlemmer. Men fakta er der lett tilgjengelig for alle som tør se og vurdere dem.

Endret av robertaas
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...