obygda Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AI er farlig rett og slett. AI vil fjerne enorme mengder med høy kvalifiserte arbeidsplasser og brenne opp en voldsom mengde energi i prosessen og fordele ennå mer penger på færre hender. Det vil destabilisere verden rett og slett. AI kan brukes til fornuftige formål..men vi mennesker vil miste kontrollen og noen vil ønske å bruke det på måter som skader oss. Jeg ser også tendenser til at det gjør oss dummere...Vi spør gjerne en chat bot istedenfor å resonere selv. Nei. Jeg er blitt veldig skeptisk til AI. 2
Camlon Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) 2 hours ago, Vokteren said: Det handler om å gjøre mange nok oppmerksomme på denne inngangsporten til fake, propaganda og løgner. Hvis mange nok viser fingeren til AI-vedtatte sannheter, må AI legge seg på en vesentlig mer troverdig linje. Flere og flere nordmenn får nyhetene sine fra sosiale medier, hvor det er null kildekritikk og alt er tatt ut av kontekst. Hvis folk flest er villig til å gå imot AI for å gjøre det mer troverdig, så hadde de aldri godtatt dagens sosiale medier. Det som faktisk vil skje om mange nok viser fingeren, er at ChatGPT blir forbudt og det vil komme masse EU direktiver mot AI som fører til at amerikanske og kinesiske bedrifter utkonkurrerer Europa. Samtidig vil vanlige europeere sitte på dumme apps som bruker AI til å spre propaganda og gjøre dem avhengig. Endret 17. mai av Camlon 1
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vi har allerede sett masteroppgaver og doktorgradsavhandlinger som har blitt underkjent pga AI-generert tekst og plagiat. Vi ser det samme når det gjelder offentlige utredninger, i dyptpløyende analyser, i strategidokumenter o.l. som har store konsekvenser for svært mange. Når AI blir allemannseie, vil språkkunnskaper, korrekturlesing, analytiske evner og kritisk sans forvitre hos folk flest. AI er lett å manipulere for «eierne» og åpner dørene for misbruk, mistillit, desinformasjon og svindel. 2
Ryuuou Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Det er rart å si det men jeg var VELDIG skeptisk når GPT 4 var ute og KI begynte virkelig å få fart men nå stiller jeg meg litt mer moderat til det. Som før ser jeg både gode og dårlige sider ved det. Før lente jeg meg mer til det negative. Risk benefit. Jeg tenkte alltid 'Too much risk at the cost of benefit' Nå ser jeg at KI kan brukes so ett svært avansert redskap som ikke erstatter men komplimenterer arbeid,studie,jobb og annen kreativ aktivitet. Så lenge den ikke erstatter men heller styrker, så blir den negative biten av sosiale problemer og folk som bruker/misbruker KI noe mindre. Det er fortsatt en skummel side ved at hvis KI ''slipper ut''. Hvis ved visse forhold greier å skrive seg ut av restriksjonene. Som å skrive kode og omskrive seg selv og lage ny kode. Høres helt sci-fi ut men det er ikke så urealistisk men ikke helt der enda. Så lenge det er nok restriksjoner i flere lag minsker det problemer på ''AI escape''. Det finnes også mye muligheter i å analysere data. Ta for eksemel James Webb og den data som blir samlet opp der. AI er perfekt til å automatisere en slik prosess hvor RAW data blir gjort om til bildeform. Medisinske applikasjoner er en anne ting. Her er det både og. Litt skummelt men også fantastisk. Det finnes så mye bra og dårlig med det. Vet ikke helt hva som er best. Alikevel KI er her for å bli. Se bare hva Jensen Huang sier. Helt enig med han. Med god frem og tilbake dynamikk kan det brukes til mye fornuftig og interessant. Endret 18. mai av Ryuuou 1 1
Phantom Software Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Det største problemet jeg ser er det som er nevnt tidligere her, at myndighetene ikke er på banen for å forstå konsekvensene på samfunnet med arbeidsplasser, og at med få, store selskap så vil alle pengene vi trenger til borgerlønn havne hos noen få eiere i stedet. Heldigvis viser det seg at open source modeller konkurrerer på lik linje som de største aktørene sine, og det er mer regnekraft enn modeller som blir viktigst. Også her er det bra fremgang der de modellene man kan kjøre selv er bedre og bedre, men vi vil trenge nye chips og andre metoder før vi kommer i mål med at AI blir demokratisert. Jim Keller's Tenstorrent er godt i gang med å tilby billigere AI compute; forhåpentligvis kommer flere på markedet. Et land som Norge burde definitivt selv kjøpe inn og holde oppdatert en kraftig datahall med regnekraft for egne behov innen AI. Endret 18. mai av Phantom Software 2
trikola Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 31 minutes ago, Phantom Software said: Et land som Norge burde definitivt selv kjøpe inn og holde oppdatert en kraftig datahall med regnekraft for egne behov innen AI. Da skal du høre ramaskriket om uvettig bruk av elektrisk kraft til Tiktok og kattevideoer istedenfor panelovner. 1
Krig og fred Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 16 hours ago, Camlon said: Folk flest er dumme og har alltid brukt noe til å tenke for seg. Før AI så var det sosiale medier og før sosiale medier så var det TV-en. Jeg vil tippe at det du egentlig er bekymret for, er at journalistene i Norge mister innflytelse til fordel for tech-eliten i USA, men den kampen har du allerede tapt, fordi sosiale medier er også styrt av tech-eliten I USA og AI er ikke mer fordummende enn å sitte å swipe på YouTube/TikTok/Reels. Nei. Folk kommer til å stole på ChatGPT som om det skulle ha vært leksikon, og mange gjør det sikkert allerede. 1 1
Imaginacíon Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 1 hour ago, Krig og fred said: Nei. Folk kommer til å stole på ChatGPT som om det skulle ha vært leksikon, og mange gjør det sikkert allerede. Det er ikke mitt inntrykk. Snakk med folk. Er det en ting de vet om AI, og da mener de chatgpt eller tilsvarende, så er det at en ikke kan stole på svarene AI kommer med. Endret 18. mai av Imaginacíon 2
Kajac Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jeg unngår å bruke KI så langt det lar seg gjøre. Jeg unngår å kjøpe og/eller bruke produkter som implementerer KI eller gjør det som et hovedpoeng med produktet. Samfunnet er i ferd med å bli en blåkopi av Idiocracy, og folk flest ser ut til å aktivt forsvare verktøyene som drar oss i den retningen, utrolig nok. Glem global oppvarming, kriger og katastrofer. Vår undergang kommer av vår egen evne til å fjerne alt som er menneskelig og gjøre oss selv overflødig. Og vi ser på det som underholdning eller "produktivitetsverktøy". Når vi outsourcer tenking, så er det slutt på menneskeheten. Og når folk nå bruker KI til de enkleste ting, som å svare på meldinger eller poste på Reddit eller Diskusjon.no, så er det ikke lenge igjen før vår tid er talt. Noen påstår at dette er kommet for å bli, og at vi bare må akseptere det. Jeg er uenig. Jeg skal heller bo i telt uti skogen enn å bli en tanketom, KI-avhengig idiot. Det er fremdeles menneskene som bestemmer i verden. Om vi som samfunn vil begrense KI-invasjonen, så klarer vi det helt fint. I hvert fall pr. i dag. 1 1
Phantom Software Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 8 hours ago, Kajac said: Jeg unngår å bruke KI så langt det lar seg gjøre. Jeg unngår å kjøpe og/eller bruke produkter som implementerer KI eller gjør det som et hovedpoeng med produktet. Samfunnet er i ferd med å bli en blåkopi av Idiocracy, og folk flest ser ut til å aktivt forsvare verktøyene som drar oss i den retningen, utrolig nok. Glem global oppvarming, kriger og katastrofer. Vår undergang kommer av vår egen evne til å fjerne alt som er menneskelig og gjøre oss selv overflødig. Og vi ser på det som underholdning eller "produktivitetsverktøy". Når vi outsourcer tenking, så er det slutt på menneskeheten. Og når folk nå bruker KI til de enkleste ting, som å svare på meldinger eller poste på Reddit eller Diskusjon.no, så er det ikke lenge igjen før vår tid er talt. Noen påstår at dette er kommet for å bli, og at vi bare må akseptere det. Jeg er uenig. Jeg skal heller bo i telt uti skogen enn å bli en tanketom, KI-avhengig idiot. Det er fremdeles menneskene som bestemmer i verden. Om vi som samfunn vil begrense KI-invasjonen, så klarer vi det helt fint. I hvert fall pr. i dag. Det er vel som å høre noen tviholde på hesten i stedet for å gå over til bil. Det er absolutt ikke noe galt med hest, og mange bruker bilen helt unyttig. Likevel er den kommet for å bli. Slik er det med AI også. Det er ny teknologi som vil endre mange sin hverdag. Du må ikke bruke den, og mange vil bruke den til unyttige ting. Det er ikke så viktig med chatteprogram som vi har nå, men om 12 måneder er det bakt inn i alle program og prosesser en bedrift benytter. Jeg anbefaler de fleste å følge med og holde seg relevant. 1
Kajac Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Phantom Software skrev (9 minutter siden): Slik er det med AI også. Det er ny teknologi som vil endre mange sin hverdag. Du må ikke bruke den, og mange vil bruke den til unyttige ting. Det er ikke så viktig med chatteprogram som vi har nå, men om 12 måneder er det bakt inn i alle program og prosesser en bedrift benytter. Jeg anbefaler de fleste å følge med og holde seg relevant. Foreløpig har man ikke funnet noen reelle bruksområder for såkalt "KI". Eller rettere sagt LLM'er. At det stappes en chatbot inn i absolutt alle produkter, apper og nettsider betyr ikke at det er noe jeg trenger å følge med på for å holde meg relevant. Selve teknologien bak (LLM) vil trolig finne en plass som verktøy i samfunnet etterhvert, men det vi ser i dag er bare meningsløs eksperimentering og overhyping. Ingen trenger en vaskemaskin med KI, eller en chatbot i gassgrillen, liksom... 1
Camlon Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 9 hours ago, Krig og fred said: Nei. Folk kommer til å stole på ChatGPT som om det skulle ha vært leksikon, og mange gjør det sikkert allerede. Folk stoler allerede på sosiale medier, hvor de blir påvirket av videoer som lyver og tar ting ut av kontekst. Jeg ser derfor ikke hvordan dette skulle gjøre situasjonen verre enn den allerede er.
Phantom Software Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 1 hour ago, Kajac said: Foreløpig har man ikke funnet noen reelle bruksområder for såkalt "KI". De fleste teknologer benytter det til faktisk arbeid. Jeg får gjort 20-50% mer pga AI, og gjør ting nå som i praksis var helt umulig tidligere på grunn av tidsbruk. Jeg nevnte heller aldri hjemmebruk, men bedrifter. Jeg sa også spesifikt at chattegprogram som vi har nå ikke er så viktig. Endret 18. mai av Phantom Software
Vokteren Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Vokteren skrev (På 12.1.2025 den 9.18): .Hva gjør dette med våre skriveferdigheter, språkkunnskaper, kreativitet og kritiske sans? Resultatet ser man allerede hos de som hovedsaklig lever på digitale plattformer. Et hjelpeløst og unyansert språk hvor engelske forkortelser, feil grammatikk, stavefeil osv florerer. Enda verre er det når de samme menneskene kun får impulser fra det politiserte ekkokammeret de oppholder seg i. Da får vi «amerikanske tilstander» hvor en liten elite klarer å skape polarisering og mistenksomhet. Fellesnevneren er AI…..
Vokteren Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Phantom Software skrev (6 timer siden): De fleste teknologer benytter det til faktisk arbeid. Jeg får gjort 20-50% mer pga AI, og gjør ting nå som i praksis var helt umulig tidligere på grunn av tidsbruk. Jeg nevnte heller aldri hjemmebruk, men bedrifter. Jeg sa også spesifikt at chattegprogram som vi har nå ikke er så viktig. Chatting kan oversettes med sladder og småprat. Jeg deltar også på chattegrupper i jobbsammenheng. At denne hovedsaklig intetsigende sludringen skaper mer effektivitet og verdiskaping , er et narrativ skapt av den digitale generasjonen…..
Kajac Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Phantom Software skrev (9 timer siden): De fleste teknologer benytter det til faktisk arbeid. Jeg får gjort 20-50% mer pga AI, og gjør ting nå som i praksis var helt umulig tidligere på grunn av tidsbruk. Jeg nevnte heller aldri hjemmebruk, men bedrifter. Jeg sa også spesifikt at chattegprogram som vi har nå ikke er så viktig. Som utvikler i over 10 år nå, har jeg også testet ut KI i min arbeidsflyt. Min erfaring er derimot at det sinker meg, da koden og forslagene generert av språkmodellene ofte er av så dårlig kvalitet at jeg bruker mer tid på å rette opp i det den lager, enn jeg ville brukt om jeg gjorde alt selv på «gamlemåten». For en junior-utvikler er det kanskje litt annerledes, spesielt som et oppslagsverk eller virtuell sparringspartner. Det er jo også flere undersøkelser som viser at utviklere (og andre) tror de blir mer produktive med bruk av KI, mens realiteten stort sett er det motsatte. 2
Phantom Software Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 4 hours ago, Kajac said: Min erfaring er derimot at det sinker meg, da koden og forslagene generert av språkmodellene ofte er av så dårlig kvalitet at jeg bruker mer tid på å rette opp i det den lager, enn jeg ville brukt om jeg gjorde alt selv på «gamlemåten». Enig i at det fortsatt er begrenset produktivitet til rene kodeoppgaver, men til research er det derimot fantastisk. 7 hours ago, Vokteren said: Chatting kan oversettes med sladder og småprat. Si meg at du ikke vet hva AI brukes til uten å si det 😁 1
Kajac Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Phantom Software skrev (7 minutter siden): Enig i at det fortsatt er begrenset produktivitet til rene kodeoppgaver, men til research er det derimot fantastisk. Får fremdeles bedre resultater i 99 % av tilfellene ved å Google selv.
Vokteren Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Phantom Software skrev (11 minutter siden): Enig i at det fortsatt er begrenset produktivitet til rene kodeoppgaver, men til research er det derimot fantastisk. Si meg at du ikke vet hva AI brukes til uten å si det 😁 Nå var det vel du som dro chatting inn i denne tråden……
Phantom Software Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 1 minute ago, Vokteren said: Nå var det vel du som dro chatting inn i denne tråden…… Nei, jeg sa chatteprogram i forbindelse med AI, som vil si de typiske "chat"-baserte grensesnittene vi har i dag (chatgpt, claude, copilot osv). I et langsiktig perspektiv om hvordan AI blir integrert i jobbhverdagen tror jeg ikke denne type grensesnitt er så viktig. Det er bare en enkel måte å koble opp funksjonalitet på foreløpig. 9 minutes ago, Kajac said: Får fremdeles bedre resultater i 99 % av tilfellene ved å Google selv. Da snakker du om søk og ikke research. Det er noe annet når man skal gjøre 100 søk, lese og sammemstille de beste resultatene, og forfatte en 10 siders PDF med ulike alternativer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå