Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den veldig britiske YT-kanalen ExplainingComputers presenterer: Lightweight Linux for Older Computers

Lightweight Linux distributions for three different categories of older computer, including those with 64-bit and even 32-bit processors. Lightweight Linux distro websites:

Chapters:

• 00:00 Titles & Intro
  • 01:09  Linux for powerful 64-bit older computers with 4GB+ RAM
  • 11:15    Linux for less powerful 64-bit older computers with 4GB or less RAM
  • 20:36 Linux for 32-bit processors
  • 25:38 Summary Table
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutes ago, Fibonacci said:

Ubuntu 26 LTS skal slippes 23. april (i dag). Noen som vet når det skjer? Finner ikke noe info om tilgjengelig oppdatering.

De følger vel en annen timezone, kommer nok i løpet av dagen

Skrevet
6 hours ago, Fibonacci said:

Ubuntu 26 LTS skal slippes 23. april (i dag). Noen som vet når det skjer? Finner ikke noe info om tilgjengelig oppdatering.

Skal være ute nå :)

Skrevet
On 4/20/2026 at 4:39 AM, arne22 said:

Før i tiden så var det jo slik at når man sjekket minnebruk på Linux så var cache inklusive, slik at når man hadde logget seg inn og brukt Linux distro et lite stykke tid, så lå minnebruken opp mot 100%. Nå for tiden, med de programmene man bruker for å vise minnebruk, så ligger verdiene på et mye lavere og mer stabilt nivå. Jeg har gått ut i fra at det man nå ser som minnebruk er "esklusive cache". Mener at Windows 11 taskmanager viser inklusive cache, slik at forskjellene mellom Linux og Windows 11 ikke er så (grotesk) store som man kan få intrykk av, men de finnes så absolutt. For Windows så finnes det et program under "Sysinternals" som heter "RaMMap" og det kan man bruke til å få frigjort ramminne som brukes som cache. Da viser også Windows litt snillere verdier, men ikke i nærheten av så bra som de fleste kjente Linux distroene. Forutsetter jo egentlig da at man har fått stengt ned det meste av bloatware i Windows, hvis det i det hele tatt skal være mulig å sammenligne. 

Bruker stort sett en debloated utgave av Windows 11 og Linux Mint Cinnamon. Når cache minnet i ram har blitt frigjort i "debloated Windows", så ligger ram forbruket i Windows 11 på godt over det dobbelte. Og snakker vi om "standard Windows 11", så må det vel være snakk om ca en firedobling av ram forbruket?!  

Minnebruk i seg selv er jo ikke et problem, spesielt når man har oppe nettleseren - da vil det jo bokstavelig talt være alt fra 1-100 web sider som kjører hvor variasjonen kan være fra statisk flat HTML til 3D spill. Minne er til for å brukes!

Grunnen til at man ikke liker mye minnebruk i Windows rett etter oppstart, er jo mer at det er et symptom på at det kjører shit loads med prosesser allerede før du har begynt å starte dine program.

Skrevet

Har nok av ram på hovedmaskinen, men lukker alt av programmer når jeg skal spille uansett, hehe. 

Er vel en gammel vane jeg har hatt siden windows 95 på 1990 tallet.

Skrevet

Det der har jeg aldri giddet å bry meg noe særlig om. Jeg kjøpte RAM før ting gikk tilhelvete, så der går det fint. Heller aldri opplevd at swap tar helt av heller. Bortsett fra da jeg forsøkte en litt voldsom topologi i containerlab lokalt på jobb PC-en, da gik det ikke så bra, men ingenting krasjet! oom-killer har jeg faktisk kun sett 2 ganger noensinne :)

Men at ting var annerledes da jeg gikk i bleier, det tror jeg på

Skrevet
a_aa skrev (På 20.4.2026 den 21.21):

Den veldig britiske YT-kanalen ExplainingComputers presenterer: Lightweight Linux for Older Computers

Lightweight Linux distributions for three different categories of older computer, including those with 64-bit and even 32-bit processors. Lightweight Linux distro websites:

Chapters:

• 00:00 Titles & Intro
  • 01:09  Linux for powerful 64-bit older computers with 4GB+ RAM
  • 11:15    Linux for less powerful 64-bit older computers with 4GB or less RAM
  • 20:36 Linux for 32-bit processors
  • 25:38 Summary Table

Den skal jeg se, har MX Linux nå på en svært gammel bærbar med AMD E450, syns det fungerer bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...