Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, agvg said:

Hvis du skal ha redundans og sikkerhet så må du ha tre sensorer, med tre kan du sammenligne verdiene og den med avvik fra de to andre kan ignoreres.

Du har fortsatt redundans med to uavhengige datapunkter. Du kan bare ikke avgjøre hvilken er riktig om de er uenige. Det er ikke nødvendigvis  noe problem om man kan feile sikkert. F.eks om gasspedalsensorene er uenige så fjern alt pådrag fra motoren. 

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal ha redundans og sikkerhet så må du ha tre sensorer, med tre kan du sammenligne verdiene og den med avvik fra de to andre kan ignoreres.

Så hvis man har 2 sensorer, så har man ikke redundans i forhold til en enkelt sensor?

Skrevet
agvg skrev (18 minutter siden):

Hvis du skal ha redundans og sikkerhet så må du ha tre sensorer, med tre kan du sammenligne verdiene og den med avvik fra de to andre kan ignoreres.

I et fly som er helt avhengig av sensoren vil det være svært viktig. Men på en bil? Det holder å vite at noe er galt.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 hours ago, Svein M said:

Jeg ser at opplegget er å sette bilen i "P". Og det aktiverer også parkeringsbrems. Og at en da for å kunne kjøre igjen setter bilen i "R" eller "D" (mens en holder på bremsen). Det virker å være et greit opplegg.

Det går greit til P-knappen blir llitt slarkete.
Litt som at på noen automatkasser så er det veldig fort gjort å sette bilen i N når du skal ha den i R. Men du klarer omtrent ikke å feilgire på resten av girvelgern, og P sin plassering er gjerne godt utformet på disse.

Altså: Så er du i situasjonen hvor du bør presse ned bremsen for å få den til hold, trykke inn P for å sette den i Park, for å så holde inne P til du fører Parkbremsen går på ekstra.
Er heller ikke mektig imponert over den runde i f.eks Leafen heller.

Skrevet

Min opplevelse av el bil er jo det stikk motsatte, alt må gjøres i en bestemt rekkefølge ellers starter ikke bilen en gang.  Tukler du med navigasjonen sier bilen min "nei"  stå i ro før du for lov til det.  Skal du starte opp, trykk på bremsepedalen først ellers kan du bare glemme det ! Fosil bil ? Du vrir om tenningen og den står i gir, så gjør den et hopp rett inn i veggen foran deg der du står parkert :) Det skjer aldri med en el bil er min opplevelse. Fordi det er lagt inn "oppmerksomhet varsler" der du faktisk må tenke litt før du får starte.  Irriterer meg av og til, men det er jo sikkerhet i det. Kan det svikte teknisk ? Helt sikkert, det kan alt som er elektrisk og mekanisk. 

Skrevet

Innlegget var jo helt klart farget av diskusjonen av om Volvo og VW først og fremst, har hatt hendelser med uventet akselerasjon, og om dette bare er førerfeil eller om det kan skyldes tekniske feil som de ikke har klart å fange opp i overvåkningen av hendelsene.

Fukt kan antydes å være sterkt medvirkende, både pga tilbakekallinger på Volvo, men og fordi de fleste/alle hendelsene har skjedd etter regnvær eller etter bilvask. Er å vidt jeg har fått med meg ingen hendelser som har skjedd uten at fukt har vært nevnt. Med forbehold om at jeg ikke har oversett noen slike hendelser som på den måten "avviker".

Skrevet (endret)
52 minutes ago, 23:4 said:

 Fosil bil ? Du vrir om tenningen og den står i gir, så gjør den et hopp rett inn i veggen foran deg der du står parkert :) 

Kanskje for 15 år siden. Om man forsøker å starte en VAG fra ca 2009 og fremover piper det bare, og man får beskjed om å trykke inn clutch i displayet.

Endret av MailMan13
Skrevet
18 hours ago, 23:4 said:

Skal du starte opp, trykk på bremsepedalen først ellers kan du bare glemme det ! Fosil bil ? Du vrir om tenningen og den står i gir, så gjør den et hopp rett inn i veggen foran deg der du står parkert :) Det skjer aldri med en el bil er min opplevelse. 

Litt feil å sammenligne nye elbiler med gamle fossilbiler. På skikkelig gamle fossilbiler kunne man bokstavlig talt kjøre med starteren. På modeller fra ca. samme årganger som dagens moderne elbiler er det sperrer. Selv på manuelt gir må man holde inne clutchen for å starte. Automatgir så må man ha bilen i N eller P samt holde inne bremsen.

Blir litt som å klage på at elbiler har kort rekkevidde og tar lang tid å lade sammenlignet med fossilbiler også sammenligner man med disse elbilene:

Spoiler

EvCharger1900.jpg.81d3198180e76c3d541f1d76a0556f19.jpg

 

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Litt feil å sammenligne nye elbiler med gamle fossilbiler. På skikkelig gamle fossilbiler kunne man bokstavlig talt kjøre med starteren. På modeller fra ca. samme årganger som dagens moderne elbiler er det sperrer. Selv på manuelt gir må man holde inne clutchen for å starte. Automatgir så må man ha bilen i N eller P samt holde inne bremsen.

Blir litt som å klage på at elbiler har kort rekkevidde og tar lang tid å lade sammenlignet med fossilbiler også sammenligner man med disse elbilene:

  Vis skjult innhold

EvCharger1900.jpg.81d3198180e76c3d541f1d76a0556f19.jpg

 

Egentlig ikke, fordi dette du sier mangler på mange 10 år gamle fossil biler. Og det er en del av de enda. 

Skrevet

Nå skal jeg ikke påstå at du tar feil, og jeg har ikke prøvd alle bilene som finnes men samtlige jeg har kjørt som har vært opp til 15 år gamle er veldig spesifikke på at man må i det minste holde inne brems for å starte. Selv den forrige bilen min som var fra 2006. 19 år gammel.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (2 timer siden):

Nå skal jeg ikke påstå at du tar feil, og jeg har ikke prøvd alle bilene som finnes men samtlige jeg har kjørt som har vært opp til 15 år gamle er veldig spesifikke på at man må i det minste holde inne brems for å starte. Selv den forrige bilen min som var fra 2006. 19 år gammel.

Jeg hadde en fra 2011 som ikke var det, og det koset meg dyrt :)  Eller rettere sagt den som kjørte den. Som selvfølgelig var poden og jeg måtte betale :)  Flott om det er fikset på veldig mange biler etter dette. 

Så har jeg nå en elbil som om jeg  går ut av den og låser bilen lager et helvetes spetakkel om jeg ikke har "slått den av" hvorfor ? Da er det vel bare  å programmere en elbil slik at går du et av den og har glemt å slå av "tenningen" så bare gjør den det når du låser bilen ?  Nei da då må man knote seg inn i bilen atter en gang å trykke på "av knappen". Forbannet irriterende faktisk. 

Endret av 23:4
Skrevet
Snowleopard skrev (På 19.9.2025 den 18.52):

Politiet åpner for fullelektriske biler også som patrulje/utrykningskjøretøy!

👍

https://www.tv2.no/broom/politiet-er-klare-for-elbiler/18117262/

Kan vi håpe på at de kjøper noen EX40 og EC40, så de får testet disse skikkelig i fuktig vær, og dampende omgivelser? Ettpar hendelser kan kanskje kaste litt mer lys og fokus på saken, og få avgårde endel flere spørsmål til Volvo... :thumbs:

Er vel heller tvilsom da politiet har få ansatte i 60-70 årene med fysiske begrensinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...