Ratleto Skrevet 4. november 2025 Skrevet 4. november 2025 Hver søndag så sjekk tilbudsavisene for neste uke, og se om det er noe der du kan benytte deg av. Merk at ikke alt i disse avisene er på tilbud, men noe de bare vil selge mer av. Så man må følge med på prisene selv i tillegg. Sjekk alltid kjøleren/hylla i butikken for ting som holder på å gå ut på dato. Har du Holdbart eller annen butikk som selger varer billig som holder på å gå ut på dato, stikk innom denne en gang i uken. Men merk at ikke alt på Holdbart er billig heller. Har du bil, så følg godt med på drivstoffprisene, og fyll kun når det er billigst, selv om tanken er 75% full. Og finn et uavhengig verksted som ikke har samvittighet til å ta mer enn de skal. Jeg har vært kjempeheldig og funnet et. Velg Coop, forsikringsselskaper og banker som gir overskuddet tilbake til kundene sine. Himla bank og Gjensidige forsikring gjør dette. 1
arne22 Skrevet 4. november 2025 Skrevet 4. november 2025 40 minutes ago, Ratleto said: Hver søndag så sjekk tilbudsavisene for neste uke, og se om det er noe der du kan benytte deg av. Merk at ikke alt i disse avisene er på tilbud, men noe de bare vil selge mer av. Så man må følge med på prisene selv i tillegg. Sjekk alltid kjøleren/hylla i butikken for ting som holder på å gå ut på dato. Har du Holdbart eller annen butikk som selger varer billig som holder på å gå ut på dato, stikk innom denne en gang i uken. Men merk at ikke alt på Holdbart er billig heller. Jeg bestemte meg på et tidspunkt for å spare penger, og la så opp rutiner som dette. Det mest positive ved å legge seg til en slik vane, det er at etter hvert så erstattes det tidligere "kjøpeglede" med "spareglede". Dette kan snurre på seg ganske positivt, slik at det man tidligere sløste bort på tull og tøys blir til en fornuftig og nødvendig pengebruk. 1
en som bare lurer på mye rart Skrevet 8. januar Forfatter Skrevet 8. januar Finnes det en app der man kan søke etter en vare for å se hvem som er billigst tenker dageligvarer. Eks om man skriver epler så kommer det opp hvem som er billigt pr dags dato og at tilbudene er inkludert.
Ratleto Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Av en eller annen grunn ble dette stoppet fordi "man trodde det ville føre til mer samarbeid" - eller noe sånt teit.
oddeh Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar en som bare lurer på mye rart skrev (3 timer siden): Finnes det en app der man kan søke etter en vare for å se hvem som er billigst tenker dageligvarer. Eks om man skriver epler så kommer det opp hvem som er billigt pr dags dato og at tilbudene er inkludert. https://kassal.app/varer 1
oddeh Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Ratleto skrev (27 minutter siden): Av en eller annen grunn ble dette stoppet fordi "man trodde det ville føre til mer samarbeid" - eller noe sånt teit. Du tenker nok på dette: Dagligvarekjedene tapte – må betale milliardgebyr De mener kjedenes mangeårige bruk av prisjegere i hverandres butikker har vært ulovlig. https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-dagligvarekjedene-tapte-i-konkurranseklagenemnda-1.17535148
Ratleto Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 2 minutes ago, oddeh said: Du tenker nok på dette: Dagligvarekjedene tapte – må betale milliardgebyr De mener kjedenes mangeårige bruk av prisjegere i hverandres butikker har vært ulovlig. https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-dagligvarekjedene-tapte-i-konkurranseklagenemnda-1.17535148 Jeg vet om det der, men det er ikke det jeg tenkte på. Det var folk som var interessert i å lage en app med prisoversikt for dagligvarer, men det ble stoppet. Husker dessverre ikke nøyaktig grunn for hvorfor.
robertaas Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Via lokalt bibliotek som Deichmannske i Oslo kan du med appen PressReader få gratis aviser og tidsskrifter. Via boblioteket får du gratis filmstreaming fra filmoteket.no. Sjekk om det faktisk lønner seg for deg å være fagorganisert. Jeg oppdaget at El&It som jeg hadde hadde en lavtlønnsprofil hvor de ønsket bruke mer av potten for lønnstillegg på lavtlønnede enn hva arbeidsgiver ønsket slik at for de som tjente over en viss sum forhandlet de ned lønnen. Mange villle ikke tro det før jeg viste dem tallene, men jeg betalte faktisk en fagorganisasjon for å forhandle NED lønnen min. Det stoppet jeg selvsagt med. Og via en slektning klarte jeg komme meg inn på en forsikringsordning som var billigere enn den man kunne få via fagorganisasjonen så sjekk venner og familie. Bruk gratis kredittkort med bonusopptjening på alt av kjøp. Morrow fra Komplett gir 2% i nettbutikker og 1% på annet. Det er begrenset til 2000,- i bonus i året så du kan ønske spe på med SAS AmericanExpress Classic(10 Eurobonuspoeng per 100kr og mulighet for Companion Ticket som betyr flyreise til halv pris), Trumfvisa(kun bonus hos Norgesgruppen) og Coop Mastercard(kun bonus hos Coop). Du må selvsagt betale hele beløpet ved forfall. Om du ikke er strukturert nok til å klare det må du holde deg langt unna kredittkort for da blir det et dyrt tapsprosjekt. Bruk kickbacklinker for alt av online kjøp. Fx Trumf Nettkjøp. Sjekk om hotellbooking lønner seg via hotels-com med 10% bonusopptjening eller direkte fra hotellet. Og glem ikke kickbacklink i tillegg.
daruu Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Bruk too good to go. Man kan sannsynligvis nesten leve kun på maten derifra - men betinger jo at man er forholdsvis fleksibel i matveien og at det er ok poser i nærheten ( uten alt for mye "konkurranse").
arne22 Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar (endret) On 1/9/2026 at 10:58 AM, robertaas said: Via lokalt bibliotek som Deichmannske i Oslo kan du med appen PressReader få gratis aviser og tidsskrifter. Jeg så at pressreader var tilgjengelig via web hvis man logget seg inn på Deicmann i Oslo. Så sjekket jeg om den også var tilgjegelig vedå logge inn på Sørvberget i Stavanger, og det var den. Så nå sitter jeg godt plassert i ulandet og leser Norske aviser og tidsskrifter gratis via Pressreader. On 1/9/2026 at 3:06 PM, daruu said: Bruk too good to go. Man kan sannsynligvis nesten leve kun på maten derifra - men betinger jo at man er forholdsvis fleksibel i matveien og at det er ok poser i nærheten ( uten alt for mye "konkurranse"). Hvis man kombinerer med å fylle opp fryseren når det er div tilbud på Obs og andre steder, så kan det jo bli bra og billig. Hvis man har kommet over på trygd eller pensjon, så kan man jo også bo periodevis i lavkostland med godt vær. Da sparer man jo penger til vintertøy. Endret 13. januar av arne22
Mentos2 Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Ratleto skrev (På 9.1.2026 den 2.33): Jeg vet om det der, men det er ikke det jeg tenkte på. Det var folk som var interessert i å lage en app med prisoversikt for dagligvarer, men det ble stoppet. Husker dessverre ikke nøyaktig grunn for hvorfor. Mulig det er dette du tenker på ? Høyre ønska ikke at vanlige folk skulle sitte hjemme i sofaen og sjekke hvilken butikk som hadde lavest pris på dagligvarer. I stedet må vi fly fra butikk til butikk i nærområdet for å sjekke. https://www.vg.no/forbruker/i/P7KQp/regjeringen-stopper-pris-app-for-dagligvarer 1
Salvesen. Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Ris. Og riskoker. Jeg har fått helt dilla på det her. Sving innom den lokale Asia butikken å kjøp med digg sauser og krydder. Da kan en lage enormt rimelige middager i riskokeren som er både enkelt(for late folk som meg) og godt! 1
Ratleto Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar 41 minutes ago, Mentos2 said: Mulig det er dette du tenker på ? Høyre ønska ikke at vanlige folk skulle sitte hjemme i sofaen og sjekke hvilken butikk som hadde lavest pris på dagligvarer. I stedet må vi fly fra butikk til butikk i nærområdet for å sjekke. https://www.vg.no/forbruker/i/P7KQp/regjeringen-stopper-pris-app-for-dagligvarer Yes! Takk! Ser det var Forbrukerrådet som ville lage app, ikke at myndighetene ville stoppe private apper. Forskjell på det, ja.
Mentos2 Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Enkle sparetips for eneboere/par. -Matbutikkene har som regel halv pris på dagsferske bakervarer etter kl. 22 på hverdager og kl. 20 på lørdager. Alt fra billigste brød til grovt brød,boller,rundstykker,osv. kan man finne der. Jeg kjøper gjerne for en uke eller to av gangen. Skjær i skiver og legg i fryseren,ta ut det du/dere trenger for en dag eller to. Om mulig,dusj,vask klær,kjør oppvaskmaskin osv. etter kl. 22 på hverdager og i helger når nettleia er lavere. Og,bor man på f.eks. Østlandet,så skal det mye til for at Norgespris på strøm ikke lønner seg - Lag mest mulig mat fra bunnen av, kjøp poteter,gulrøtter,osv. på tilbud,frosne grønnsaker kan være billige på tilbud. Kjøp gjerne sesongvarer når de skal ut av butikkene ( f.eks. julemat) og frys ned,ofte er det lenge til de går ut på dato,så mye kan oppbevares i kjøleskap en stund.Jeg har mye julemat som jeg har kjøpt for en billig penge og som kan brukes i supper,lapskaus,omelett,pizza, spises som den er som pålegg eller til middag, osv. Jeg har mat helt til påske,for å si det sånn 😄 Om sommeren eller på høsten, plukk Bringebær,blåbær, tyttebær,sopp,multer,osv.Mange annonserer at epler,rips,solbær,rabarbra, osv. gis bort mot at folk plukker selv.Bær,rabarbra osv. kan fryses,mange typer epler holder lenge i kjølig rom. Her kan man lage desserter og kaker/paier som fryses ned og tas frem når man har lyst på noe godt eller får gjester. Små tomater, urter (f.eks. gressløk) kan dyrkes i egen hage eller på balkong. Lån bøker på biblioteket om dyrking av mat i hage eller på balkong. Kjenner man f.eks. elgjegere,så hør om man kan få kjøpt kjøtt for en rimelig penge. Tilbudsavisene er verdt å sjekke,jeg sjekker også datovarer i butikkene. Bruk ryggsekk eller handlenett til å ha varer i. Bruk beina eller en billig sykkel for å komme deg frem på korte avstander.
Ratleto Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar 33 minutes ago, Salvesen. said: Ris. Og riskoker. Jeg har fått helt dilla på det her. Sving innom den lokale Asia butikken å kjøp med digg sauser og krydder. Da kan en lage enormt rimelige middager i riskokeren som er både enkelt(for late folk som meg) og godt! Men man kan ikke leve på ris da. Man trenger vitaminer, mineraler, fett og proteiner også. Og ifølge en tannlege jeg hadde, er ris versting ift å lage tannstein. Bare sånn til info. Men nå og da er det selvfølgelig ikke noe problem.
Salvesen. Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Ratleto skrev (4 minutter siden): Men man kan ikke leve på ris da. Man trenger vitaminer, mineraler, fett og proteiner også. Og ifølge en tannlege jeg hadde, er ris versting ift å lage tannstein. Bare sånn til info. Men nå og da er det selvfølgelig ikke noe problem. Såklart, det kombineres med proteiner samt forhåpentligvis grønnsaker. Alt kan også lages i riskokeren om en vill ha det veldig enkelt:) i dag hadde jeg ris med løk og hvitløk samt en del asiatisk saus/krydder som lagde seg selv i riskokeren også hadde jeg kylling til som igjen var marinert i asiatiske smaker som gikk i arifryeren. skulle helst hatt noe grønt også, men ble ikke det i dag. I morgen skal jeg lage en batch med spicy agurk salat som jeg kan ha i kjøleskapet. Skal også kjøpe inn fryste grønnsaker som jeg kan slenge opp i riskokeren når jeg ønsker det. i morgen blir det karbonadedeig til protein i fra frysen som jeg kom over i datodisken en gang. FirstPrice var det også så det blir veldig rimelig. 1
Lena Revanscar Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Jeg tror det største spartipset for enslige er å få oversikt først. Ta en runde i nettbanken på de siste 3–6 månedene og se hva pengene faktisk går til. Det er litt kjedelig, men det gjør det veldig tydelig hvor “lekkasjene” er. Mange mister også penger på småting som gebyrer og renter fordi ting betales for seint, så bare det å få alt over på avtalegiro/eFaktura og betale i tide kan være en enkel gevinst. Når du først er i gang, er det ofte overraskende mye å hente på faste trekk som abonnement, telefon, forsikring og internett hvis du kutter, pauser eller forhandler litt. På mat er det gjerne de samme tingene som funker: bruk datovarer aktivt, og ha en fryser som faktisk brukes. Samtidig er det fort gjort å bli lurt av “tilbud” der du ender med å kjøpe masse annet dyrt i samme slengen, så det hjelper å handle med en plan. Og ja, ikke kast mat bare fordi datoen er passert, se, lukt og smak med vanlig sunn fornuft. Den mest irriterende regelen som faktisk funker er også den enkleste: ikke dra sulten på butikken. Hvis du tåler litt overraskelser kan Too Good To Go være skikkelig bra, og for “late-vennlig” billig middag er ris + riskoker + gode sauser/krydder en undervurdert løsning. Og så er det mye gratis som gjør at sparing ikke føles som straff. Biblioteket kan gi tilgang til aviser og tidsskrift via PressReader, og film via tjenester som filmoteket.no, noe som faktisk kan erstatte litt av “småkosen” man ellers betaler for. Pant og bonusordninger som Trumf/Coop kan også settes rett inn på sparekonto, smått men det bygger seg opp. Kredittkort-bonus og kickback kan være helt greit som et tillegg, men bare hvis du betaler hele beløpet hver måned, ellers spiser rentene opp alt. Hva vil dere si er den største pengeslukeren når man bor alene? Av egen erfaring er det en kjip øvelse i starten. Første ukene før jeg fikk oversikt ble det en del havregrøt, så ble det bedre. De fleste nærbutikker, om man besøker dem før 1000, har de ofte gode priser på "datoprodukter". OG ALDRI BESØK EN BUTIKK SULTEN!! Litt sinnakjeft av egen erfaring 😉
robertaas Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Lena Revanscar skrev (3 minutter siden): Jeg tror det største spartipset for enslige er å få oversikt først. Ta en runde i nettbanken på de siste 3–6 månedene og se hva pengene faktisk går til. Jeg har rullerende budsjett som viser hvor alle pengene går og har da full kontroll. Det er kanskje naivt å tro at alle lager budsjett, men uten er det vanskelig å ha kontroll. Dine andre sparetipsene du kom med er jo allerede postet i tråden. Leste du ikke tråden før du gjentok det som allerede var postet? Med full kontroll har jeg brukt beregne hvor mye jeg ville få i restskatt og betale beløpet minus 99 kroner før fristen i mai. Man har da hatt rentefritt lån fra staten og får 99 kr i skatterabatt da de ikke krever inn under 100 kroner. For noen år siden endret de beregningen av restskatt og la til en rente som de varierer. Det året gikk jeg på en smell og fikk ikke skatterabatten. Etter dette har jeg betalt 92 kroner for lite for å være på den sikre siden. Med skattekalkulator og forhåndsberegning av skatt fra statteetatern har denne lille årlige besparingen blitt veldig lett å få til.
robertaas Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Om man reiser mye kollektivt er årskort mer økonomisk enn månedskort. For Oslo Sporveier gir årskort 2 måneder og 5 dager ekstra til samme pris. Kjøper man årskort før prisøkningen 25. januar sparer man enda mere da man har gammel pris i ett år.
Fatninja Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Hot tips: Går du inn på holdbart‚ ha en klar plan over hva du skal kjøpe. Du TRENGER ikke å kjøpe noe som helst der. Om ting der koster det samme som, eller mer enn i butikk, da er det faktisk lov å gå ut. Jeg skjønner det kan være litt kjedelig om man bor litt langt unna plassen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå