Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Gargantua

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (På 1.7.2025 den 21.39):

Joda.

Offerets veloverveide, aktive og risikofylte handlinger i forkant er ikke uten betydning i en rettssak.
Dette kalles formildende omstendigheter.

Om jeg noen gang kommer i skade for å seksuelt forgripe meg på 10 bevisstløse kvinner, filme det og samtidig banke alle 3 samboerne min over årevis...

Så håper jeg at jeg får en hypemann som deg ass.

Men ikke som forsvarer, for jussen kan du ikke ass.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Pressekonferanse kl 14:30

Iflg VG så ser det ut som han blir tiltalt på et eller flere punkter. 

https://www.vg.no/rampelys/i/wgWo1o/hoeiby-saken-innkalling-til-presseorientering-om-avgjoerelse-av-tiltalespoersmaal

Screenshot fra NRK med liste over hvilke forhold han har vært sikta for: 

image.thumb.png.6a060aae0fb2f68bce73e264a8b7459e.png

https://www.nrk.no/norge/na-er-det-bestemt-om-marius-borg-hoiby-skal-bli-tiltalt-1.17519879

Endret av Wheeljack
Skrevet (endret)

Spent å se hva evt straffen, rimelig sikker på at hvis dette var en vanlig mann i gata så hadde nok blitt 5-10 år i fengsel men blir overasket hvis han får mer enn et år betinget. 

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

rimelig sikker på at hvis dette var en vanlig mann i gata så hadde nok blitt 5-10 år i fengsel men blir overasket hvis han får mer enn et år betinget

Hvor vanlig er det at mannen i gata blir siktet for vold og voldtekt uten at noen av ofrene har anmeldt dem? (Jeg vet ikke)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

blir overasket hvis han får mer enn et år betinget. 

Om han skulle bli domfelt ihht tiltalen vil betinget fengsel ikke være noe alternativ.

Straff for sovevoldtekt er nå blitt uklart etter at § 292 ble fjernet 1. juli. Forarbeidene nevner nå spesifikt at sovevoldtekter kan straffes mildere enn før. Men uansett vil en utmåling for fire voldtekter + diverse annet gi straff på flere års ubetinget fengsel.

Skrevet
2 minutes ago, frohmage said:

Hvor vanlig er det at mannen i gata blir siktet for vold og voldtekt uten at noen av ofrene har anmeldt dem? (Jeg vet ikke)

Vel er man dum nok å filme det, så bli anmeldt for vold av en samboer så tar politiet mobilen eller pcen din som bevis så kan det hende de finner mere snusk.

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Hvor vanlig er det at mannen i gata blir siktet for vold og voldtekt uten at noen av ofrene har anmeldt dem?

1: Høiby ble første gang pågrepet i august 2024 etter anmeldelse.

2: Det er ikke uvanlig at dem som utsettes for sovevoldtekt ikke kjenner til at de har vært voldtatt. Man må tross alt sove, og ikke alle våkner under voldtekten.

Skrevet
onkel_jon skrev (59 minutter siden):

Vel er man dum nok å filme det, så bli anmeldt for vold av en samboer så tar politiet mobilen eller pcen din som bevis så kan det hende de finner mere snusk.

Har er vel ikke anmeldt av noen tidligere kjærester/flings?

Donkey Kong skrev (58 minutter siden):

1: Høiby ble første gang pågrepet i august 2024 etter anmeldelse.

Ja, men det var vel politiet som anmeldte, ikke noen av ofrene? Jeg vet ikke hvor vanlig det er.

Skrevet
frohmage skrev (2 minutter siden):

Ja, men det var vel politiet som anmeldte

Politiet kunne ikke ha kjennskap til saken uten en anmeldelse, er mitt poeng. Politiet var ikke til stede i leiligheten da volden skjedde.

Skrevet
Donkey Kong skrev (1 minutt siden):

Politiet kunne ikke ha kjennskap til saken uten en anmeldelse, er mitt poeng. Politiet var ikke til stede i leiligheten da volden skjedde.

Politiet kom til leiligheten etter meldinger om husbråk, og anmeldte såvidt jeg forstår Marius på egenhånd. Ikke at det er et stort poeng i seg selv, men JEG har ikke enda inntrykk av at han får spesialbehandling. Vi får se når dommen kommer og vi kan sammenlikne med tilsvarende saker.

• Liker 1
Skrevet

Han er etterforsket for seksuallovbrudd mot 16 ulike kvinner! 12 av sakene er henlagt. Han må være totalt forstyrret og gal. Siden så mange damer sover seg gjennom overgrepene hans må jeg anta han doper eller overtaler dem til å dope seg ned. 

Hundretusener av filmer og bilder av overgrepene på harddisken hans!

Han er altså akkurat så stort monster som mange har fortalt om, både på byens utesteder og på nettets avkroker. Fy faderullan. 

For et terrorvelde han har holdt over de tre stakkars samboerne sine, for noen grisete, nedrige voldtekter av bevisstløse kvinner han har gjort. 

Spør du meg finnes det ingen rehabilitering av en mann som voldtar 16 kvinner på ulike måter, og det er trolig bare toppen av isberget. Han har så mange ofre at det må være en rent tvangspreget manisk atferd han holder på med. Forvaring!

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
17 minutes ago, frohmage said:

13 minutes ago, frohmage said:

Har er vel ikke anmeldt av noen tidligere kjærester/flings?

12 minutes ago, frohmage said:

Ja, men det var vel politiet som anmeldte, ikke noen av ofrene? Jeg vet ikke hvor vanlig det er.

Jeg vet ikke helt hvem som har anmeld hva, men hva er relevansen? Hvorfor spiller det none rolle om det er staten/politiet eller "ofrene" som har anmeldt? 

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (10 minutter siden):

Politiet kom til leiligheten etter meldinger om husbråk

Jeg vet ikke hva "meldingen" til politiet var, men det er åpenbart at politiet ikke rykker ut og pågriper en person fordi det er meldt om "husbråk" dagen før.

Skrevet

Kjenner meg ganske trygg på at når saka det no fyrst blir tatt ut tiltale så vil Marius bli straffa på lik måte som andre. Eventuelle fordelar som kjendis/kongefamilie hadde vært om han klarte å unngå tiltale, men når han no fyrst er tiltalt og med offentlegheitas auge retta mot saka så er det nok ingen blant verken aktoratet eller dommarstanden som er villige til å gi særbehandling i frykt for konsekvensar for eigen karriere.

Eg kan sjå eit vist argument for at påkjenninga for Marius blir større fordi han er kjent, men for det fyrste så skal ikkje det ha betydning for straffeutmålinga, og for det andre så ville mediaoppmerksomheita blitt stor i ei serievoldtektssak begått av ein meir ukjent person. Særleg når offera for voldtektene er kvinner som er ein del av Oslos sosietet, og dermed er kjente for veldig mange.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (14 minutter siden):

JEG har ikke enda inntrykk av at han får spesialbehandling

Jeg vil si Høiby har fått solid spesialbehandling.

- Han varetektsfengsles i kun 1 uke. Han var på det tidspunktet siktet for bl.a. 2 voldtekter.

- Til tross for den alvorlige siktelsen blir Høiby ikke varetektsfengslet på nytt når han deretter siktes for ny voldtekt i november 2024. Til tross for at han på dette tidspunktet hadde vært i varetekt siktet for voldtekt. En "normal" person med tilsvarende historikk hadde blitt fengslet på gjentakelsesfare umiddelbart.

Endret av Donkey Kong
Skrevet
frohmage skrev (3 minutter siden):

Hvordan har andre i tilsvarende saker blitt behandlet?

Det finnes ingen tilsvarende sak. Men i alminnelighet er det anledning til å varetektsfengsle dersom det er klart sannsynlig at vedkommende vil utøve alvorlig kvalitet dersom han er på frifot. Dette vilkåret var åpenbart oppfylt da Høiby ble siktet for ny voldtekt i november 24.

Skrevet
Donkey Kong skrev (3 minutter siden):

Dette vilkåret var åpenbart oppfylt da Høiby ble siktet for ny voldtekt i november 24.

Ser den, men uten tilsvarende saker å sammenlikne med mener jeg det er for tidlig å hevde at han får særbehandling av rettsvesenet. Vi kan gjerne være enige om å være uenige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...