Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, John-B said:

I Spania får du ubegrenset data på 5G for 120 kr mnd. Dvs, ikke bare 100GB så strupes hastighet. De har ca halve lønnen av oss, så det skulle kostet 250 kr her da.

For meg så ser det ut som at så fort du gjør om fra en tidsbegrenset (10 - 30 dager) periode til et helårs abonnement så havner du på en mer vanlig greie med begrensning, se feks. hva TechRadar skriver her: https://www.techradar.com/pro/best-esim-for-spain

Ubigi - hvis det de selger er "unlimited", hvorfor kan du kjøpe ekstra datapakker da?
aloSIM - "a few reviews mention experiencing throttled speeds after using a certain amount of data", så ikke ubegrenset

Nomad - Nomad also offers an “unlimited” plan, but it has just 1 GB of daily browsing allowance and a throttled speed until the next day.

Saily - Speed capping on unlimited plans
Holafly - some users complain about throttling issues when you exceed a certain amount of data.

og slik fortsetter det. Det er selvfølgelig mulig at det faktisk finnes helårs abonnement med ubegrenset data, og uten andre begrensninger (throttling), men foreløpig har ingen i denne tråden vist til konkrete kilder for det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
disk skrev (På 10.11.2025 den 15.26):

Viss eg og noen kompiser er på LAN, kan vi i spille på samme server i lag då, når CGNAT med fiber er aktivt? 
Kanskje eg bare skal ringe altibox og si eg har behov som sier eg må vekk fra CGNAT, må bare ha gode nok argument 

Aktivere IPv6? håpe at mest mulig går via IPv6 tunell ut fra altibox

Skrevet

Noen som har oppdateringer på framdrift på myfiber eller fiberhub??

er så oppgitt, over fjorden her, så holder den lokale helten på med 1Gbps for 495 eller 3Gbps for 795

men hos meg? neida.. her er det krangling med ISP for å få 250/250 for 650,-

Så jeg er vel inne å sjekker ut NKOM og andre ukentlig

Skrevet
7 hours ago, tingo said:

og slik fortsetter det. Det er selvfølgelig mulig at det faktisk finnes helårs abonnement med ubegrenset data, og uten andre begrensninger (throttling), men foreløpig har ingen i denne tråden vist til konkrete kilder for det.

Jeg sjekket bare én tilfeldig leverandør som har ubegrenset til €10 (riktignok litt dyrere uten bindingstid).
Ut i fra info på kundeservice sidene, er det faktisk ubegrenset, uten noen "automatiske begrensninger", men de forbeholder seg retten til å stoppe abonnementer som misbruker ordningen/bruker ekstreme mengder data. Altså, det gjelder kun personlig, normal bruk.

Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

Jeg sjekket bare én tilfeldig leverandør som har ubegrenset til €10 (riktignok litt dyrere uten bindingstid).
Ut i fra info på kundeservice sidene, er det faktisk ubegrenset, uten noen "automatiske begrensninger", men de forbeholder seg retten til å stoppe abonnementer som misbruker ordningen/bruker ekstreme mengder data. Altså, det gjelder kun personlig, normal bruk.

Da tipper jeg 30-40GB daglig forbruk til strømming fort blir definert som "misbruk". Gjelder det kun personlig bruk er det vel heller ikke godkjent å bruke det som primær internett-tilkobling for hele husstanden. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Da tipper jeg 30-40GB daglig forbruk til strømming fort blir definert som "misbruk". Gjelder det kun personlig bruk er det vel heller ikke godkjent å bruke det som primær internett-tilkobling for hele husstanden. 

Det er jeg litt usikker på. Nå reklamerer jo flere mobiloperatører at man kan streame med deres abonnement, og hos ICE og Happybytes får man rabatt på streamingpakker hos Netflix og Allente.

Jeg følger også endel reisende på youtube og de kjøper unlimited og ser streaming med dette.

Hva mener du med godkjent som primær internett-tilkobling for husstanden? Har aldri hørt at dette er noen begrensing.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (1 time siden):

Det er jeg litt usikker på. Nå reklamerer jo flere mobiloperatører at man kan streame med deres abonnement, og hos ICE og Happybytes får man rabatt på streamingpakker hos Netflix og Allente.

Jeg følger også endel reisende på youtube og de kjøper unlimited og ser streaming med dette.

Hva mener du med godkjent som primær internett-tilkobling for husstanden? Har aldri hørt at dette er noen begrensing.

Det er en del abonnementer som etter avtalen kun kan benyttes i mobil/nettbrett/PC og ikke i router. Oppdages det slik bruk blir abonnementet sperret.

Streaming på mobil bruker svært mye mindre båndbredde enn 4K streaming i høy kvalitet til en TV.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det er en del abonnementer som etter avtalen kun kan benyttes i mobil/nettbrett/PC og ikke i router. Oppdages det slik bruk blir abonnementet sperret.

Streaming på mobil bruker svært mye mindre båndbredde enn 4K streaming i høy kvalitet til en TV.

Kva då om ein brukar mobilen som ruter?

Skrevet
torbjornen skrev (9 timer siden):

Kva då om ein brukar mobilen som ruter?

Samme problem. Hvis det detekteres at flere enheter bruker samme forbindelse kan den sperres. Evt. går det ikke an å slå på funksjonen i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (41 minutter siden):

Null problem med hotspot her hvertfall, bruker som regel 200 til 400 gb per måned. Ikke sett vilkår som forbyr dette på noen måte. 

I Norge er det ingen som har det, men f.eks i USA er det ganske vanlig. Stort sett er det vanlig i land der man kan få fri data på vanlig mobilabonnement. I Norge tilbyr ingen det, største kvote som tilbys er SVJV 108GB. Her tilbys det isteden mobilt bredbånd (med router), som er låst til en lokasjon og kun selges om det er ledig kapasitet på det stedet det skal installeres. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 11/13/2025 at 6:10 AM, Jens Kr. Kirkebø said:

Dette sto jo i en del avtaler den gang at internett per mobiltelfon var noe nytt.

Hvilken operatør er det som har dette som begrensning nå i dag? 

Skrevet (endret)
18 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Stort sett er det vanlig i land der man kan få fri data på vanlig mobilabonnement. I Norge tilbyr ingen det, største kvote som tilbys er SVJV 108GB.

Happy bytes tilbyr vel ny fullspeed kvote på 108 GB, når de første 108 GB er brukt opp. Pris for ny fullspeedkvote 298,- 

NYHET: Hastighetsreload: Ekstra 108 GB med ubegrenset hastighet til kr 298,- (bestilles på Min Side)

Ville ikke gi mye mening hvis data skulle forbrukes bare på telefonen.

https://happybytes.no/abonnementoversikt/

For 448 så har man 108 GB. For 748,- så har man 216 GB, osv.

Det står ikke noe i avtalevilkårene, av det som jeg kan se, at man ikke kan bruke den datamengden man beteler for på PC og med mobiltelfonen som router. Man kan også abbonere på 2 stk ekstra datasim, pluss 1 stk tvilling sim, totalt 4 simkort. Hva skal man med det hvis data bare kan brukes på en mobiltelfon?

https://happybytes.no/avtalevilkar/ 

Chillimobil har også et 150GB duo abonnement med 2 simkort, beregnet for mobilen og hytta:

https://www.chilimobil.no/

Endret av arne22
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 12.11.2025 den 23.10):

Har aldri vært borti dette. De selger datasim for å bruke i andre enheter. Hvilke operatører sikter du til?

Skrevet

Chillimobil FriData Duo virker som et godt alternativ hvis en ikke trenger mange GB per måned, 

Ekstra sim og 150GB før hastigheten settes ned til 3Mbit.. hadde det vært reduksjon til 6Mbit så kan det faktisk hende jeg hadde hoppet på. For med en reiserouter med Openwrt som kan sette hastighetsbegrensning så kan en strekke de 150gb ganske lenge på bruk

Levde med 250GB mobilt bredbånd her et år og der var 6Mbit tror jeg minste fart, og det gikk greit nok når kvota var tom

Skrevet
Trulss skrev (3 timer siden):

Har aldri vært borti dette. De selger datasim for å bruke i andre enheter. Hvilke operatører sikter du til?

Ingen i Norge. Men det var snakk om priser rundt omkring i verden, og da er det mange som fortsatt holder på med disse begrensningene. For eksempel i USA. 

https://www.att.com/plans/tethering/
Sitat: Prior to using your smartphone as a mobile hotspot, make sure your phone’s wireless (cellular) plan allows hotspot data. Some plans might not include hotspot data or might charge extra for it. Many smartphone plans include hotspot data limits.

Greit å tenke på om man sammenligner priser over landegrensene. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
N|troXx skrev (2 timer siden):

Chillimobil FriData Duo virker som et godt alternativ hvis en ikke trenger mange GB per måned, 

Ekstra sim og 150GB før hastigheten settes ned til 3Mbit.. hadde det vært reduksjon til 6Mbit så kan det faktisk hende jeg hadde hoppet på. For med en reiserouter med Openwrt som kan sette hastighetsbegrensning så kan en strekke de 150gb ganske lenge på bruk

Levde med 250GB mobilt bredbånd her et år og der var 6Mbit tror jeg minste fart, og det gikk greit nok når kvota var tom

6Mbit/s er helt ok til strømming på vanlig TV. 3Mbit/s er ikke det, spesielt ikke om noen andre bruker nettet til andre ting samtidig. Det er nok en grunn til at grensa er slik den er ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ingen i Norge.

Dette var en problemstillig i løpet av de aller første årene da "fri bruk av data" dukket opp. Så forsvant den problemstillingen her i Norge.

Vi har jo ellers glent på nevne Ice "data frihet" som jeg selv har brukt gjennom mange år og så absolutt kan anbefale. Tror knapt nok at jeg har hatt ett eneste teknisk problem eller problem med dekning, etter mange års bruk.

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

Her har man en kvote på 1 TB per måned og en hastighet på 25 Mbit/s. Med 3 sim kort og den hastighet som er, så blir i praksis 1 TB uendelig med data.

Helt i starten så var det en begrensning at man ikke kunne bruke sim kortet i et modem, men senere så har de endret dette til at man kan få et ekstra sim-kort til å stikke inn i modemet.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
arne22 skrev (4 timer siden):

Dette var en problemstillig i løpet av de aller første årene da "fri bruk av data" dukket opp. Så forsvant den problemstillingen her i Norge.

Vi har jo ellers glent på nevne Ice "data frihet" som jeg selv har brukt gjennom mange år og så absolutt kan anbefale. Tror knapt nok at jeg har hatt ett eneste teknisk problem eller problem med dekning, etter mange års bruk.

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

Her har man en kvote på 1 TB per måned og en hastighet på 25 Mbit/s. Med 3 sim kort og den hastighet som er, så blir i praksis 1 TB uendelig med data.

Helt i starten så var det en begrensning at man ikke kunne bruke sim kortet i et modem, men senere så har de endret dette til at man kan få et ekstra sim-kort til å stikke inn i modemet.

ICE har kun 1TB i eget nett. Kjekt om man har dekning der man bruker mobildata, ellers ikke. Jeg har ingen dekning for ICE på hytta, annet enn det gamle 450Mhz nettet om det ennå er i drift. Og med 5Mhz båndbredde ga det uansett ingen strålende hastighet ;) Uansett, maks datakvote utenfor ICEs nett ser ut til å være kun 20GB. Det holder ikke lenge om jeg er tur på steder uten ICE+ dekning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...