Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet
trikola skrev (4 timer siden):

Mener å vite at (enkelte?) leverandører kutter signalet om routeren din kontakter nettet via en annen basestasjon enn de som ligger der du bor.

Det stemmer. Viktig å skille mellom produktene "mobilt bredbånd" og "mobildata". Mobilt bredbånd bestilles til en adresse og kan kun benyttes der. Router med ekstern antenne for fastmontering. Ingen begrensning på forbruk. Pris fra 590,- hos Telia. Om det forsøkes brukt langt utenfor adressen det er bestilt på så skal det ikke virke eller blir sperret. 

Starlink Bolig og Bolig Lite har samme begrensning, kun på en adresse (dvs. du kan flytte den innen samme celle). Roaming-abonnement koster mer. Pris fra 399,-.

Mobildata kan brukes hvor som helst, men har typisk begrensning på maks ~100GB før hastighet reduseres til ubrukelige nivåer. Er stort sett ubrukelig for de som strømmer TV. Jeg bruker det på hytta, men selv om jeg prøver å være forsiktig med kvalitet osv. så holder det sjelden mer enn en uke før kvoten er brukt opp. 

Jeg betaler 609,- for fiber 250/250 med fast IP-adresse, godt fornøyd med det. 12 mnd. binding, må ringe de en gang i året for å beholde den prisen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

CGNAT på fiber er jo helt håpløst. Det hadde vært ubrukelig for meg, da jeg kobler meg opp til routeren hjemme med VPN fra mobilen når jeg er på reise. Jeg har heldigvis hatt fast IP-adresse så lenge at jeg kun betaler 10,- pr. måned for det ;)

Viss eg og noen kompiser er på LAN, kan vi i spille på samme server i lag då, når CGNAT med fiber er aktivt? 
Kanskje eg bare skal ringe altibox og si eg har behov som sier eg må vekk fra CGNAT, må bare ha gode nok argument 

Skrevet (endret)
9 minutes ago, disk said:

Viss eg og noen kompiser er på LAN, kan vi i spille på samme server i lag då, når CGNAT med fiber er aktivt? 
Kanskje eg bare skal ringe altibox og si eg har behov som sier eg må vekk fra CGNAT, må bare ha gode nok argument 

Merket helst på dialog i guild her om dagen at eine spilleren ikkje kunne bruke voice chat i Peak. Sjølve spillet funket ok elles.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Jeg har selv hatt en løsning med mobil router med antenne. Denne kunne jeg fint ha flyttet med meg. Kanskje med noe dårligere bruk uten antennen men fortsatt mulig å bruke.

Jeg kjørte en periode Onecall Fri data elns, med ekstra sim i en router. Det fungerte nesten, men måtte passe på litt med oppløsning. Youtube er greit, der er det enkelt å sette ned oppløsningen. Annen streaming varierer litt med hva slags enhet eller nettleser som brukes. 4k på TV kunne hakke litt, 4k fra Apple TV fungerte fint. 100GB-grensa var egentlig ikke noe problem, fordi hastigheten er fremdeles akseptable 3 Mb/s. Spørs på bruken, ville nok blitt begrensende for mange.

Skrevet (endret)

Då eg hadde mobilt breiband hos Telia for nokre år sidan var det tilnærma umogeleg å laste ned ein epost dersom ein kom over grensa. Det var som om alle forsøk på å bruke internett vart blokkert.

I dag har eg Chilimobil Fri data, og har så langt ikkje greidd å bruke opp dei 100 GB som ein får tildelt kvar månad.

Endret av torbjornen
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Om det forsøkes brukt langt utenfor adressen det er bestilt på så skal det ikke virke eller blir sperret. 

Er det nokon som veit korleis dette fungerer i praksis? Vil det bli sperra slik at det ikkje virkar dersom ein tek utstyret med seg heim att?

Skrevet
Dovreekspressen skrev (34 minutter siden):

Jeg kjørte en periode Onecall Fri data elns, med ekstra sim i en router. Det fungerte nesten, men måtte passe på litt med oppløsning. Youtube er greit, der er det enkelt å sette ned oppløsningen. Annen streaming varierer litt med hva slags enhet eller nettleser som brukes. 4k på TV kunne hakke litt, 4k fra Apple TV fungerte fint. 100GB-grensa var egentlig ikke noe problem, fordi hastigheten er fremdeles akseptable 3 Mb/s. Spørs på bruken, ville nok blitt begrensende for mange.

Jeg hadde lang høyere datagrense både på totalt og hastighet:) 

trengte ikke justere ned på noe men om en var på auto startet det kanskje på lav oppløsning men det var over fort.

Skrevet

Det er mange som tror de trenger superkjapt bredbånd og betaler dyrt for det. For vanlig surfing som de fleste driver med ville nok mange ikke merket forskjell. I praksis sitter mange på langt lavere hastigheter enn de betaler for også via trege wlan i eldre laptoper etc. Hjelper lite med 500 mbit i veggen dersom maskinen maxer ut på 40. Det passer nok ikke for alle å basere seg på 5g, men det har blitt forbausende bra. 5 år gamle erfaringer om slike ting kan fort vise seg å være utdatert. 

Skrevet
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er mange som tror de trenger superkjapt bredbånd og betaler dyrt for det. For vanlig surfing som de fleste driver med ville nok mange ikke merket forskjell. I praksis sitter mange på langt lavere hastigheter enn de betaler for også via trege wlan i eldre laptoper etc. Hjelper lite med 500 mbit i veggen dersom maskinen maxer ut på 40. Det passer nok ikke for alle å basere seg på 5g, men det har blitt forbausende bra. 5 år gamle erfaringer om slike ting kan fort vise seg å være utdatert. 

Helt enig, antar at folk kan spare 500-1000 kroner pr måned med å bytte over til mobilt og god avtale. Uten å merke forskjell. 

Utstyr er også billig, spart inn på noen måneder om ikke mindre. 

Men folk er for lojale. Og mange "tror" de må ha 999 tv kanaler for å overleve. Derfor kjøper de tv og internett som pakke. 

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Det er mange som tror de trenger superkjapt bredbånd og betaler dyrt for det. For vanlig surfing som de fleste driver med ville nok mange ikke merket forskjell.

Jeg har brukt mye deling fra mobil opp gjennom generasjonene. Det fungerte nå helt fint på 3G også. F.eks. Formel 1 på Viaplay. Det var mer et problem at kvota ble oppbrukt enn at hastigheten var for dårlig. Jeg ser også mye Youtube, men der er det superenkelt å redusere oppløsningen. Og det meste av det jeg ser trenger ikke så god kvalitet. All annen surfing fungerer på hva som helst.

Det første bredbåndet jeg hadde var 700k, noe som var en revolusjon sammenlignet med ISDN. Kunne jo laste med en hel installasjons-CD på 2-3 timer. Seinere ble det 2-3 Mb over kabel-TV. Og det er ikke så fryktelig lenge side jeg hadde 10 MB fiber fra Altibox. Ca. 10 år siden. Husker jeg testet med å sette i gang streaming på alle enheter jeg hadde i huset. Noe som gikk fint. Bra nok er perfekt, jeg trenger ikke mer. Gi meg heller rabatt, så skal jeg ta til takke med beskjeden hastighet.

Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Det fungerer fint for en del nettopp pga. at ikke alle bruker det. Om alle naboene dine gikk over til mobilt bredbånd skal jeg love deg du hadde blitt misfornøyd. Ser samme greia på hytta. Der fungerer det normalt fint, får opptil 140Mbit/s ned og 15Mit/s opp selv om senderen befinner seg 22km unna (har 3 store utendørsantenner). Men i påsken. når det er folk på alle hyttene? Har målt under 1Mbit/s på kvelden påskeaften. Da fungerer det dårlig å se på TV...

PCen min makser ut på omkring 430Mbit/s mot en server på samme nettverk, over wifi (5GHz 80Mhz båndbredde) så wifi er ingen begrensning her. Når det evt. blir det får jeg bytte mitt gamle Wifi5 aksesspunkt mot et Wifi7.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Helt enig, antar at folk kan spare 500-1000 kroner pr måned med å bytte over til mobilt og god avtale. Uten å merke forskjell. 

Utstyr er også billig, spart inn på noen måneder om ikke mindre. 

Men folk er for lojale. Og mange "tror" de må ha 999 tv kanaler for å overleve. Derfor kjøper de tv og internett som pakke. 

Siden jeg betaler 609,- i dag for 250/250 fiber blir det nok vanskelig å spare 500-1000 kroner ja ;)

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Siden jeg betaler 609,- i dag for 250/250 fiber blir det nok vanskelig å spare 500-1000 kroner ja ;)

Ja vanskelig å slå den, iallefall om du har jobb telefon i tillegg som meg. 

Men det er nok mange der ute som betaler både tusenlappen for internett og samme for mobil(kanskje litt i overkant). 

Når en da kan dekke begge for rundt 400 er det en del å spare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...