Gå til innhold

hvordan en privatperson få et moms-id-nummer i norge? (VAT ID)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger hjelp, jeg er en privatperson og ønsker å kjøpe fra utlandet.   Det er kke noe alvorlig, bare litt hudpleie og noen kosttilskudd osv. Selskapet er ikke registrert i den norske avgiften. De sa at jeg måtte ha et VAT ID. Jeg vet ikke om jeg kan få det, selv om jeg er en privatperson.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ValkyriaH skrev (2 minutter siden):

Hei,

Jeg trenger hjelp, jeg er en privatperson og ønsker å kjøpe fra utlandet.   Det er kke noe alvorlig, bare litt hudpleie og noen kosttilskudd osv. Selskapet er ikke registrert i den norske avgiften. De sa at jeg måtte ha et VAT ID. Jeg vet ikke om jeg kan få det, selv om jeg er en privatperson.

Takk på forhånd!

Det er personnummeret ditt når du er privatperson, det er ikke vanskeligere enn det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar 🙂.

Jeg forstår fortsatt ikke. Jeg søkt og alle nettsteder sier at man må ha en bedrift. Formatet av MOMs ID begynner ikke med et fødelsenummer.  Det er format av MOMs ID:  Et mva-nummer kan se omtrent slik ut: NO123 456 789 MVA. I dette eksemplet er «NO» landskoden, «123 456 789» er organisasjonsnummeret .

Det er noe informasjoner som jeg fant på nettet: I Norge tildeles merverdiavgiftsnummer av Skatteetaten. For å få mva-nummer må en virksomhet registrere seg for merverdiavgift hos Skatteetaten. Denne prosessen innebærer å logge se og gi visse opplysninger om virksomheten, inkludert navn, adresse, forretningsaktiviteter og økonomiske detaljer.

Lenke til kommentar

Vet de i det hele tatt at du ønsker å få tilsendt noe til Kongeriket Noreg og at du er privatperson? Med mindre du har ENK og registrert i skatteetatens merverdiregister så er det ikke noe som heter VAT ID / MVA ID i dette landet..

Lenke til kommentar

Butikken er som et lager, prisene ligger godt under markedet. De kan jo selge til en privatperson, og de vet at jeg er en privatperson (jeg har ikke selskap). På grunn av problemer med moms på grensen selger de ikke uten den informasjonen.

Detter er mitt problem :( 

 

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ValkyriaH said:

De kan jo selge til en privatperson, og de vet at jeg er en privatperson (jeg har ikke selskap). På grunn av problemer med moms på grensen selger de ikke uten den informasjonen.

Det dei effektivt sett seier er at dei ikkje vil handle med privatpersoner, fordi dei då må ta bryet med å dokumentere eksport slik at dei slepp lokal MVA. Problemet er neppe MVA inn i Noreg; den vil posten kreve inn frå deg, med mindre dei er importør.

Lenke til kommentar

 

mobile999 skrev (30 minutter siden):

Jeg kjøper en del fra utlandet og må ikke oppgi personnummer eller VAT ID.

Det er mulig hvis du ikke har et selskap. Hvis du har ENK, må du være forsiktig med dette.
Postselskaper -søker- et nummer å skrive det på. Og de starter på brreg.

Jeg kjøpte en gang noe privat fra utlandet og det ble skrivet på firmaet mitt uten å informere meg.

Jeg oppdaget det fordi jeg så nummeret på toll deklarasjonen, selv om jeg aldri hadde gitt det nummeret til selskapet.
Postselskapet fant navnet mitt i brreg, så de skrev det på firmaet mitt.

Jeg har klaget på dette flere ganger. Og hvis jeg vil at de skal endre det, må jeg oppgi mitt personnummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 25.5.2024 den 1:50 PM):

Jeg kjøper en del fra utlandet og må ikke oppgi personnummer eller VAT ID.

Tror butikken du skal kjøpe fra at du er næringsdrivende?

Mange etterspør dette, og det har med fortollingen å gjøre. Spesielt nettbutikker i England ber om VAT ID, jeg kjøper selv masse bildeler fra utlandet og med ujevne mellomrom ber de om dette.
For firma er det org.nummer, for privatpersoner er det personnummer.

Dette blir diskutert med jevne mellomrom, her feks i 2007 :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Vel, det var lenge siden.

Jeg har handlet på nettet for ca. 200000 kroner (derav masse bildeler) de siste 15 årene og har aldri blitt spurt om "VAT ID".

Derfor skriver jeg "med jevne mellomrom". Men praksisen er ikke ny, selv om du ikke har opplevd det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 timer siden):

Derfor skriver jeg "med jevne mellomrom". Men praksisen er ikke ny, selv om du ikke har opplevd det. :)

Har heller aldri opplevd dette, har handlet mye både fra England, Tyskland og Usa blant annet, som regel så har jeg faktisk sluppet unna den utenlandske mva'en da jeg alltid spør om "Tax refund"

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (15 timer siden):

Har heller aldri opplevd dette, har handlet mye både fra England, Tyskland og Usa blant annet, som regel så har jeg faktisk sluppet unna den utenlandske mva'en da jeg alltid spør om "Tax refund"

Var mer utbredt før VOEC dette, men du kan jo feks lese hva Posten skriver. Jeg har, som mange andre, sendt inn tillatelse til Posten slik at de kan fortolle varer til meg på mine vegne.
https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta

image.png.388636a5a2e14b5eb8c6d0601ae5786c.png

FriskLuft skrev (15 timer siden):

Høres ut som opptakten til et ID tyveri dette

Personnummer er ikke regnet som sensitiv info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 28.5.2024 den 8:35 AM):

Var mer utbredt før VOEC dette, men du kan jo feks lese hva Posten skriver. Jeg har, som mange andre, sendt inn tillatelse til Posten slik at de kan fortolle varer til meg på mine vegne.
https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta

image.png.388636a5a2e14b5eb8c6d0601ae5786c.png

Personnummer er ikke regnet som sensitiv info.

Er sikkert 10-15 år siden jeg ga posten tilatelse til å fortolle på mine vegne, dette var da skriftlig, som sagt så har jeg handlet mye fra utlandet siden rundt 2000.

Lenke til kommentar
On 25.5.2024 at 2:31 PM, MLN2018 said:

 

Det er mulig hvis du ikke har et selskap. Hvis du har ENK, må du være forsiktig med dette.
Postselskaper -søker- et nummer å skrive det på. Og de starter på brreg.

Jeg kjøpte en gang noe privat fra utlandet og det ble skrivet på firmaet mitt uten å informere meg.

Jeg oppdaget det fordi jeg så nummeret på toll deklarasjonen, selv om jeg aldri hadde gitt det nummeret til selskapet.
Postselskapet fant navnet mitt i brreg, så de skrev det på firmaet mitt.

Jeg har klaget på dette flere ganger. Og hvis jeg vil at de skal endre det, må jeg oppgi mitt personnummer.

Har du et enkeltmannsforektak så har du også et organisasjonsnummer, da trenger du ikke å tenke på personnummer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
xaco skrev (11 timer siden):

Har du et enkeltmannsforektak så har du også et organisasjonsnummer, da trenger du ikke å tenke på personnummer i det hele tatt.

Ja, fordi du vil ikke ha private kjøp på firmaets organisasjonsnummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...