Gå til innhold

Er butikkansatte opptatt av å selge dyrest produkt?


Anbefalte innlegg

dere som jobber i butikk er dere opptatt av og selge det dyreste produkte eller det beste?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  god helg :)                                                                                                                                                                                                                                     

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Runar endret tittelen til Er butikkansatte opptatt av å selge dyrest produkt?
kittycat skrev (20 minutter siden):

dere som jobber i butikk er dere opptatt av og selge det dyreste produkte eller det beste?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  god helg :)                                                                                                                                                                                                                                     

Kanskje et produkt det er bedre avanse på enn annet i butikken. Opplevd det slik på elkjøp. Men ikke nødvendigvis det dyreste..

Jeg har riktignok ikke jobbet der selv..

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det kommer litt an på butikken. Marginene er vel som regel de samme på både de billige og på de dyre produktene, vil jeg tro, men hvis butikken går dårlig, kan det fort bare bli om å gjøre å få mest mulig penger inn, siden regningene (leie, lønn etc.) likevel må betales, uavhengig av om det går bra eller dårlig.

Lenke til kommentar

Jobber i en liten kombinert butikk/verksted som driver hovedsakelig med brunevarer. 

Jeg prøver å anbefale det produktet, eller løsningen jeg tror, og mener er best for kunden sin del. Litt som når jeg anbefaler Olga på 77 en rimelig smarttelefon når hun har fått beskjed av barnebarna at hun må ha seg telefon til 15.000 for å snakke i telefonen å sende en sms hver tredje uke... 

Nå skal det sies at vi er på en liten plass med begrenset kundebase, så vi er avhengige av at folk er fornøyde🙂

Vi lever av servicen vår, ikke varene.

Endret av Vanagandr
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, fivebigcities said:

Jeg vil tro at det kommer litt an på butikken. Marginene er vel som regel de samme på både de billige og på de dyre produktene, vil jeg tro, men hvis butikken går dårlig, kan det fort bare bli om å gjøre å få mest mulig penger inn, siden regningene (leie, lønn etc.) likevel må betales, uavhengig av om det går bra eller dårlig.

Jeg vil bare legge til at dette som regel skjer ved at butikkene holder salg, slik at de skal selge mer, ikke ved at de plutselig begynner å pushe de dyreste produktene, selv om det også kan være tilfellet. Da jeg kjøpte elsparkesykkelen min på E-wheels i Trondheim, for eksempel, så var det veldig tydelig at selgeren bare var ute etter å selge det dyreste syklene. Jeg tolket det som at det var fordi de var desp etter cash.

Lenke til kommentar

Hvis en kjører samme avanse på produktene så sitter butikken igjen med best fortjeneste i kroner jo dyrere produkt du kjøper.

Det pleier å være ganske vanlig at selgere begynner høyt og går lavere og lavere når du ikke viser interesse.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Olsenhower said:

Da jeg jobbet i butikk gjaldt det for min del å få kunden raskest mulig ut av butikken

Lenge siden jeg jobbet med salg, og jobbet ikke så lenge der. Men var samme. Selge mest mulig, fortest mulig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Elkjøp er vel en av de som praktiserer å pushe spesifikke produkter. Ikke første gang jeg hører om noe sånt.

Edit: Det å forresten "jage" ut en kunde på den måten du ble det på er stryk til selger-eksamen etter min vurdering.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Dette er den mest fornuftige framgangsmåten, men det virker som den blir mer og mer glemt til fordel for rask fortjeneste.

Markedssituasjonen med konkurrenter gjør nok også sitt for at ting endrer seg.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...