Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uten fastlege, hvilke alternativer har jeg?


Gjest a1309...358

Anbefalte innlegg

Gjest a1309...358

Så etter utallige tilfeldigheter står jeg nå uten fastlege og er langt bak på venteliste for ny. Så tviler på jeg kommer til å ha fastlege de neste årene.

Så til hovedproblemet. Jeg bruker fastlegen i all hovedsak til å fornye resepter. Og dette har jeg gjort via app og det har fungert greit, når jeg hadde fastlege.

Men nå som jeg får vikarer er det lotto. Sist jeg ba om ny resept da jeg gikk tom samme uken fikk jeg beskjed at vikar kun fornyer resepter via legetime, og det hadde de jo ikke før om 3 uker. Resultat, står uten medisiner.

Og hvorfor ventet jeg så lenge med å be om ny resept? Jo for tidligere har jeg fått voksen kjeft om å be om resept for tidlig.

Jeg føler dette blir alt for useriøst og jeg sitter med risiko om å gå tom for medisiner etc. 

Så er det noen løsninger? Kan jeg gjøre en "avtale" med en privat lege og bruke denne personen som fastlege? Ja det koster vell mer men det er verdt det for meg for litt stabilitet.

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a1309...358 skrev (41 minutter siden):

Og hvorfor ventet jeg så lenge med å be om ny resept? Jo for tidligere har jeg fått voksen kjeft om å be om resept for tidlig.

Helt på trynet at de ikke gir ut resept NÅR behovet er der, dette kan de enkelt sjekke at stemmer i dag!

Tussi skrev (38 minutter siden):

og heller be om å få resepter du kan hente ut flere ganger

Og det får du IKKE på legemidler som har begrensninger grunnet virkemåte.
De er jo dødsredde for misbruk da skjønner du! 🙂
 

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358 skrev (1 time siden):

Så etter utallige tilfeldigheter står jeg nå uten fastlege og er langt bak på venteliste for ny. Så tviler på jeg kommer til å ha fastlege de neste årene.

Så til hovedproblemet. Jeg bruker fastlegen i all hovedsak til å fornye resepter. Og dette har jeg gjort via app og det har fungert greit, når jeg hadde fastlege.

Men nå som jeg får vikarer er det lotto. Sist jeg ba om ny resept da jeg gikk tom samme uken fikk jeg beskjed at vikar kun fornyer resepter via legetime, og det hadde de jo ikke før om 3 uker. Resultat, står uten medisiner.

Og hvorfor ventet jeg så lenge med å be om ny resept? Jo for tidligere har jeg fått voksen kjeft om å be om resept for tidlig.

Jeg føler dette blir alt for useriøst og jeg sitter med risiko om å gå tom for medisiner etc. 

Så er det noen løsninger? Kan jeg gjøre en "avtale" med en privat lege og bruke denne personen som fastlege? Ja det koster vell mer men det er verdt det for meg for litt stabilitet.

Anonymous poster hash: a1309...358

Det var en merkelig praksis, jeg har ikke fastlege men får da skrevet ut reseptene mine av vikarer og turnusleger uten legetime. Du burde kanskje undersøke om de har lov å nekte deg resepter på den måten, høres jo helt bisart ut.

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Woff skrev (1 time siden):

Helt på trynet at de ikke gir ut resept NÅR behovet er der, dette kan de enkelt sjekke at stemmer i dag!

Og det får du IKKE på legemidler som har begrensninger grunnet virkemåte.
De er jo dødsredde for misbruk da skjønner du! 🙂
 

Ja det er helt bananas. Men legen er gammel og har ett hårete rykte på seg, så jeg er ikke veldig overrasket.

Men det er utrolig frustrerende å stå uten medisiner bare for å vente på timen. 

Og det er medisiner jeg har gått på lenge, samme mengde etc etc. Om det var noe nytt eller endring hadde jeg hatt mer forståelse.

Ikke er det varseltrekant heller...

Jeg antar at dette bunner ut i grådighet egentlig, legen vill ikke bruke tid uten betaling. Og det er jo forståelig, men jeg kunne bare betalt uten oppmøte😂

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Powertrainer skrev (38 minutter siden):

Det var en merkelig praksis, jeg har ikke fastlege men får da skrevet ut reseptene mine av vikarer og turnusleger uten legetime. Du burde kanskje undersøke om de har lov å nekte deg resepter på den måten, høres jo helt bisart ut.

Ja, det er rart og totalt nytt. Jeg har jo stått i dette en stund og diverse leger har skrevet resept når tiden var der. Men plutselig kommer det en ny person inn med egen praksis. Og som nevnt over har han ett hårete rykte..

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar
Gjest b6a6e...c95

Dr. Dropin på nett. Om jeg Ikke husker feil så koster en time med en lege der kun 349 så er jo nesten samme pris som vanlig fastlege

Anonymous poster hash: b6a6e...c95

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358 skrev (4 minutter siden):

Ja det er helt bananas. Men legen er gammel og har ett hårete rykte på seg, så jeg er ikke veldig overrasket.

Hårete rykte? Anmeld han! 🙂 Uansett skal ikke han misbruke sin rett OG plikt til å skrive ut resepter.. Jeg har akkurat gitt kontordama til min fastlege så ørene flagret da bestilt resept ikke var sendt ut. Jeg går på et preparat som IKKE skal seponeres brått og det bør de folka vite. Gått på samme dose i mange år nå, må uansett bestille ny resept hver 25 dag! Er rimelig sur for akkurat det selvsagt!

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Woff skrev (6 minutter siden):

Hårete rykte? Anmeld han! 🙂 Uansett skal ikke han misbruke sin rett OG plikt til å skrive ut resepter.. Jeg har akkurat gitt kontordama til min fastlege så ørene flagret da bestilt resept ikke var sendt ut. Jeg går på et preparat som IKKE skal seponeres brått og det bør de folka vite. Gått på samme dose i mange år nå, må uansett bestille ny resept hver 25 dag! Er rimelig sur for akkurat det selvsagt!

Ja dette er også en medisin som ikke skal seponeres brått og kan gi bivirkninger.

Jeg har faktisk hatt dette skje engang tidligere, men da var det min egen feil da jeg hadde tatt for mye(feiltagelse der jeg trodde jeg skulle ta to tabletter men var en) og da fikk jeg beskjed om at det var for tidlig å ta ut og måtte vente. Heldigvis hadde jeg litt igjen og kunne dele de opp i små biter slik at jeg ikke sluttet brått og fikk kommet meg til bedriftslegen.

Han skjønte såklart greia og ordnet med ny resept, men han prøver å unngå det da det egentlig skal gjøres via fastlege. Så vill ikke plage han med det igjen..

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358 skrev (14 timer siden):

Så etter utallige tilfeldigheter står jeg nå uten fastlege og er langt bak på venteliste for ny. Så tviler på jeg kommer til å ha fastlege de neste årene.

Så til hovedproblemet. Jeg bruker fastlegen i all hovedsak til å fornye resepter. Og dette har jeg gjort via app og det har fungert greit, når jeg hadde fastlege.

Men nå som jeg får vikarer er det lotto. Sist jeg ba om ny resept da jeg gikk tom samme uken fikk jeg beskjed at vikar kun fornyer resepter via legetime, og det hadde de jo ikke før om 3 uker. Resultat, står uten medisiner.

Og hvorfor ventet jeg så lenge med å be om ny resept? Jo for tidligere har jeg fått voksen kjeft om å be om resept for tidlig.

Jeg føler dette blir alt for useriøst og jeg sitter med risiko om å gå tom for medisiner etc. 

Så er det noen løsninger? Kan jeg gjøre en "avtale" med en privat lege og bruke denne personen som fastlege? Ja det koster vell mer men det er verdt det for meg for litt stabilitet.

Anonymous poster hash: a1309...358

Hva er det du ikke forteller oss? Misbruk av medisinene eller lignende?

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Markiii skrev (2 timer siden):

Hva er det du ikke forteller oss? Misbruk av medisinene eller lignende?

Nei, dette er ikke medisiner en misbruker. Men som nevnt har jeg en gang tatt for mye med en feil men dette er lenge siden og har tatt nøyaktig mengde og dette kan legen såklart se ift når jeg tok ut sist pakke etc. 

Så sånn sett skal det ikke være noe grunn til denne endringen ift mitt bruk av medisinen.

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar

Aleris Online koster 328,- for en konsultasjon og man får respet på dagen. Null problem. Så og si samme kostnad som egenandelen hos en fastlege. 

Det er trist at man i storskattelandet Norge som har titalls milliarder av kroner å øse ut av landet hvert eneste år, ikke klarer å ha et fungerende velferdsystem for så få mennesker som vi er.

Noe sier meg at vi må skifte ut den tradisjonelle ledelsen av landet for å ikke ødelegge landet fullstendig. Men husk at man nå skal endre grunnloven som vil gjøre det nærmest umulig å få til ny og bedre ledelse av landet. Det kalles "populisme" og "kupp" om man går i mot det tradisjonelle som ikke fungerer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Vnla2/domstoler-i-norge-kan-faa-nytt-vern-mot-kupp

Alle bør bli bekymret om dette blir gjennomført. Går man inn i hva dette forslaget innebærer ser man også at det faktisk er en trussel ovenfor demokratiet enn det motsatte som påstås.

Så har man også dette i Canada som sikkert snart vil finne veien til Norge. Som kort og godt går ut på hvordan man kan kneble de som er i mot dagens styremåte. Det gir ett grufs av fremtidige Kina tilstander også i vesten.

https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/rsrcs/pblctns/2024-pblc-rdr-mrgncy-rcmmndtns/index-en.aspx

Dog en digresjon. Ellers en god 17. mai.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Aleris Online koster 328,- for en konsultasjon og man får respet på dagen. Null problem. Så og si samme kostnad som egenandelen hos en fastlege. 

Det er trist at man i storskattelandet Norge som har titalls milliarder av kroner å øse ut av landet hvert eneste år, ikke klarer å ha et fungerende velferdsystem for så få mennesker som vi er.

Noe sier meg at vi må skifte ut den tradisjonelle ledelsen av landet for å ikke ødelegge landet fullstendig. Men husk at man nå skal endre grunnloven som vil gjøre det nærmest umulig å få til ny og bedre ledelse av landet. Det kalles "populisme" og "kupp" om man går i mot det tradisjonelle som ikke fungerer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Vnla2/domstoler-i-norge-kan-faa-nytt-vern-mot-kupp

Alle bør bli bekymret om dette blir gjennomført. Går man inn i hva dette forslaget innebærer ser man også at det faktisk er en trussel ovenfor demokratiet enn det motsatte som påstås.

Så har man også dette i Canada som sikkert snart vil finne veien til Norge. Som kort og godt går ut på hvordan man kan kneble de som er i mot dagens styremåte. Det gir ett grufs av fremtidige Kina tilstander også i vesten.

https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/rsrcs/pblctns/2024-pblc-rdr-mrgncy-rcmmndtns/index-en.aspx

Dog en digresjon. Ellers en god 17. mai.

Takk for tipset!

 

Ja det er litt utenfor diskusjonen, men jeg må si det svir litt ekstra å betale skatt når en er i denne situasjonen.

At det er legemangel er jo ikke noe en får fikset over natten, men bedre tilbakemeldinger fra helsevesenet hadde gjort ting så mye lettere. 

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Theo343 said:

Alle bør bli bekymret om denne loven blir vedtatt. Går man inn i hva dette forslaget innebærer ser man også at det faktisk er en trussel ovenfor demokratiet enn det motsatte som påstås.

Hva snakker du om? Denne loven sikrer tredelingen som hele demokratiet i Norge er bygd på.

Er du imot maktfordelingsprinsippet i Norge?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Guest a1309...358 said:

Takk for tipset!

 

Ja det er litt utenfor diskusjonen, men jeg må si det svir litt ekstra å betale skatt når en er i denne situasjonen.

At det er legemangel er jo ikke noe en får fikset over natten, men bedre tilbakemeldinger fra helsevesenet hadde gjort ting så mye lettere. 

Anonymous poster hash: a1309...358

Håper det ordner seg.

Mangel på fastleger er dessverre ikke noe som har oppstått over natten. Det er også en følge av politikken som er ført. Men det er en helt annen diskusjon :).

Lenke til kommentar
51 minutes ago, shockorshot said:

Hva snakker du om? Denne loven sikrer tredelingen som hele demokratiet i Norge er bygd på.

Er du imot maktfordelingsprinsippet i Norge?

Men hvis det norske folk ønsker en populistisk leder som gjør store endringer, hvorfor kan ikke vedkommende få gjøre det den vil? 

– Det viktigste vi har i et demokrati er mindretallsvern, altså at rettsstaten kan beskytte mindretallet. Hvis domstolene bare blir et politisk redskap, så er rettsstaten død. Mindretallet må ha en reell beskyttelse mot flertallets tyranni, sier han. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (49 minutter siden):

Men hvis det norske folk ønsker en populistisk leder som gjør store endringer, hvorfor kan ikke vedkommende få gjøre det den vil? 

De som lar seg lede må vi alle beskyttes mot, de som lar seg lede vil også ha den beskyttelsen selv om de ikke nødvendigvis helt forstår det selv. Den type massesuggesjon som vi nå ser i SOME har vi blitt utsatt for før, dette er et godt lovforslag som sikrer demokratiet mot diktatorspirer, vi ser også at de fleste faktisk er for dette, så demokrati som i praksis beskytter demokrati. 

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358 skrev (19 timer siden):

Ja, det er rart og totalt nytt. Jeg har jo stått i dette en stund og diverse leger har skrevet resept når tiden var der. Men plutselig kommer det en ny person inn med egen praksis. Og som nevnt over har han ett hårete rykte..

Anonymous poster hash: a1309...358

Det er jo helt horribelt. Håper du får levert inn en klage og kommer deg over til et annet legesenter.

Lenke til kommentar
Gjest a1309...358
Powertrainer skrev (17 timer siden):

Det er jo helt horribelt. Håper du får levert inn en klage og kommer deg over til et annet legesenter.

Jeg har ikke lyst å klage, det er mange som står i min situasjon i byen da det er massiv mangel på leger. 

Og legen som jeg nå har fått som vikar har egentlig blitt pensjonert men har fått unntak pga situasjonen. 

Tenker han er bedre enn ingen.

Anonymous poster hash: a1309...358

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...