Gå til innhold

Hvorfor er alle skolebygg så nitriste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (7 minutter siden):

Fytterakkern 😩😱🫥

Noen bygg klarer ikke engang jeg å like 😅😁

Lurer paa hvordan resten av landet kommer til aa reagere, naar de faar sluttsummen, paa den sykkelstien,som lages her.

De har borret egen tunnel, broer med kreativ arkitektur, rundkjoeringer, feltoppdeling, rene skjaere Legoland. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Det viktigste er hvordan de ser ut innvendig. Har et par stykker som går på ungdomsskole, og det ser veldig jævlig ut. Litt postapokalyptisk stil har de gått for der. 

Godt poeng.

Nitrist kasse med hyggelig inventar, god lufting og praktiske løsninger > nydelig klassisistisk slott med utslitt inventar, upraktiske rom og trapper, dårlig luft osv.

Lenke til kommentar
Entern skrev (6 minutter siden):

Godt poeng.

Nitrist kasse med hyggelig inventar, god lufting og praktiske løsninger > nydelig klassisistisk slott med utslitt inventar, upraktiske rom og trapper, dårlig luft osv.

Altså, hvorfor ikke gå for full pakke med alt som er bra, om man først skal bygge skole? 😁

image.png.2c0f443d7cf47bcdab64595067b3681f.png

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Godt poeng.

Nitrist kasse med hyggelig inventar, god lufting og praktiske løsninger > nydelig klassisistisk slott med utslitt inventar, upraktiske rom og trapper, dårlig luft osv.

Helt enig!

Firkantede kasse gjør det en del enklere når det kommer til det tekniske med tanke på ventilasjon. Men det går an å pynte disse kassene utvendig, og området rundt bør gjøres trivelig. Det handler jo om trivsel, og selv om grunnskoleelev kanskje ikke ikke tenker over det, så går det litt på trivsel og psyke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Er ikke saa kjent i Toensberg, ligger det i innseilingen, til byen, sentrum?

Det ligger på Nøtterøy-siden mellom Kystkultursenteret og gamle Scanrope, rett etter du har passert kanalbroa. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Det ligger på Nøtterøy-siden mellom Kystkultursenteret og gamle Scanrope, rett etter du har passert kanalbroa. 

Der er det flott. Der hoerer ikke det bygget hjemme. 

Var paa noetteroey og besoekte min davaerende svigerfar og sambo, som bodde rett ved en badestrand der. Heldige de. som faar bo saant.

De var vist ikke saa populaere, hos kommunen. De ville ha dem vekk, De bodde naermest paa den offentlige badestranden. Ei lita rekke med smaahus, hvis jeg husker riktig. Tiden gaar ogsaa, det er vel en tyve aar siden. Deilig omraade du bor i.

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Datata skrev (På 14.5.2024 den 11:09 AM):

Gjennom en årrekke har jeg studert skolebygg, og det som går igjen er at nesten samtlige er nitriste. Det startet jo med mitt eget, men da jeg kom til Molde og fikk se Bekkevold ungdomsskole, så syntes jeg at det bygget tok kaka!

Men i dag da jeg fikk se dette skolebygget på forsiden av nrk.no er jeg ikke lenger sikker på hvem av dem som er styggest. Bekkevold eller Nord-Østerdal videregående skole!

Andre som har meninger om skolebygg?

IMG_2347.jpeg

En god regel når du slenger ut masse negativitet, er å vise hva du mener er positive motsatser.
Oppfordrer derfor alle til å presentere noen «pene» skoler også.

Årsaker til «styggedommen» er nok like mange som det finnes skoler.
Moter, byggeskikk, tomtens forutsetninger, dimensjonerende antall elever/studenter, økonomi er viktige parametere.
Det skal heller ikke stikkes under en stol at enkelte symbolbygg er blitt et monument over en viljesterk politiker eller en overbevisende arkitekt.
Det er trist at dette har resultert i bygg som ikke passer inn i lokal byggestil eller nabolag…..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

En god regel når du slenger ut masse negativitet, er å vise hva du mener er positive motsatser.
Oppfordrer derfor alle til å presentere noen «pene» skoler også.

Årsaker til «styggedommen» er nok like mange som det finnes skoler.
Moter, byggeskikk, tomtens forutsetninger, dimensjonerende antall elever/studenter, økonomi er viktige parametere.
Det skal heller ikke stikkes under en stol at enkelte symbolbygg er blitt et monument over en viljesterk politiker eller en overbevisende arkitekt.
Det er trist at dette har resultert i bygg som ikke passer inn i lokal byggestil eller nabolag…..

Gol skule synes jeg har fin arkitektur

Gol+(6+of+8).jpg?format=500w
Gol+(3+of+8).jpg?format=1500w
Gol+(1+of+8).jpg?format=1500w
Gol+(5+of+8).jpg?format=1000w
DJI_0025-1080x675.jpg

Litt farge, store vinduer og gode naturarealer rundt skolen er vel det som gjør at de lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (10 minutter siden):

En god regel når du slenger ut masse negativitet, er å vise hva du mener er positive motsatser.
Oppfordrer derfor alle til å presentere noen «pene» skoler også.

Årsaker til «styggedommen» er nok like mange som det finnes skoler.
Moter, byggeskikk, tomtens forutsetninger, dimensjonerende antall elever/studenter, økonomi er viktige parametere.
Det skal heller ikke stikkes under en stol at enkelte symbolbygg er blitt et monument over en viljesterk politiker eller en overbevisende arkitekt.
Det er trist at dette har resultert i bygg som ikke passer inn i lokal byggestil eller nabolag…..

Amen til den.

Det er mangen fine bygg, men ogsaa mangen kaotiske bygde og bysentrer, som ser helt sinnsvake ut.

Hvis dere er paa soer vestlandet, ta en tur til Sola Sentrum.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Som landskapsarkitekt må jeg si at det er uteområdene jeg reagerer kraftigst på. Her syndes det fortsatt, uansett hvor moderne og bra bygningsmassen er. Det blir ofte ikke budsjettert nok tid, penger eller areal til å skape skolegårder som fremmer trivsel og samhold.

Gigantiske betong- og asfaltflater. Minimalt innslag av trær, busker, gress og planter. Sitteplasser med svak logisk sammenheng med omgivelsene.

Alt dette er ødeleggende for et ungt menneskesinn som tilbringer over halve livet sitt på skolen. Det kan til forveksling se ut som et "maximum security prison" uten piggtrådgjerder.

Jeg har den største forståelse for ungdommer som blir deprimerte av skolen. Det går nok bedre for de som kan dra hjem til hus med hage og eget soverom. Men for elever som bor trangt i en blokk med ditto rævva fellesområder, så må det være som at de aldri riktig får puste.
 

4 hours ago, Karltorbj said:

Amen til den.

Det er mangen fine bygg, men ogsaa mangen kaotiske bygde og bysentrer, som ser helt sinnsvake ut.

Hvis dere er paa soer vestlandet, ta en tur til Sola Sentrum.


Sola sentrum er et shitshow 🤣 Har kjørt gjennom der et par ganger, og det er som en episode av The Twilight Zone. Ser ut som de ga opp å utvikle det videre på 2000-tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, RRhoads said:

Helt enig!

Firkantede kasse gjør det en del enklere når det kommer til det tekniske med tanke på ventilasjon. Men det går an å pynte disse kassene utvendig, og området rundt bør gjøres trivelig. Det handler jo om trivsel, og selv om grunnskoleelev kanskje ikke ikke tenker over det, så går det litt på trivsel og psyke. 

Også 100% enig. Problemet i dag er at alt skal bygges strømgjerrig som fører til at ventilasjon er ett av områdene som lider mest av det. Har selv jobbet i flere nye bygg som ble bygget siste 10 år og fikk tildelt priser. Vi slet med elending inneluft på alle stedene og selv etter 3 år med justeringer hjalp ingenting. Dette fordi man hadde bygget det "energigjerrig" selv før strømprisene økte. Nå skal det sies at jeg også har jobbet på gamle steder hvor de hadde større problem med det. Men jeg har siste 10 år alltid brukt en god "inneklima" måler med meg på jobb for å se at "ok du får vondt i hodet og blir trøtt pga. inneluften, ikke pga. andre ting".

Hovedårsaken til dette er at man bruker gamle kontorbygg med åpne landskap som ikke ble bygget for så mange mennesker på sammen plan. Samt at man bygger nye bygg uten å dimensjonere ventilasjon godt nok for antall mennesker ledelsen finner ut at de skal ha per areal.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Også 100% enig. Problemet i dag er at alt skal bygges strømgjerrig som fører til at ventilasjon er ett av områdene som lider mest av det. Har selv jobbet i flere nye bygg som ble bygget siste 10 år og fikk tildelt priser. Vi slet med elending inneluft på alle stedene og selv etter 3 år med justeringer hjalp ingenting. Dette fordi man hadde bygget det "energigjerrig" selv før strømprisene økte. Nå skal det sies at jeg også har jobbet på gamle steder hvor de hadde større problem med det. Men jeg har siste 10 år alltid brukt en god "inneklima" måler med meg på jobb for å se at "ok du får vondt i hodet og blir trøtt pga. inneluften, ikke pga. andre ting".
 


Inneklimaet skal ligge innenfor visse normer, men er i høyeste grad blitt et subjektivt moteord og en unnskyldning for konsentrasjonsvansker, hodepine eller andre plager
https://www.fhi.no/publ/2015/anbefalte-faglige-normer-for-innekl/

Det er alltid noen som klager i samme lokale over for varmt eller for kaldt, for tørt eller for fuktig, for mye støy, lukt eller støv.
Man glemmer at inneklimaet er avhengig av uteklimaet.

Når det er sagt; ettermontert balansert ventilasjon i et lokale som var tiltenkt noe helt annet enn mange mennesker, er sjelden vellykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...