Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal man følge serviceheftet ved lite kjøring?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er på tide med service på bilen, selv om jeg har kjørt lite i forhold til alderen på den?

Jeg har hatt alle servicer som var pålagte t.o.m. 6 år, selv om de bare var pålagte i 5 år. Men nå begynner det snart å bli to år siden, da bensinbilen min blir 8 år gammel i år.

Forrige gang bilen var på service: 02.06.2022, 72 mnd eller 90 000 km. Det som inntreffer først. Da hadde bilen kjørt 18 020 km.

Nå står kilometertelleren på 21 407 km. Siste godkjente EU-kontroll: 13.11.2023. Neste frist for godkjent EU-kontroll: 21.11.2025.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (22 minutter siden):

Jeg har hatt alle servicer som var pålagte t.o.m. 6 år, selv om de bare var pålagte i 5 år.

De er bare pålagt for at nybilgarantien skal gjelde. Anbefales fortsatt å vedlikeholde kjøretøyet etter garantien utløper.

Subara skrev (22 minutter siden):

Forrige gang bilen var på service: 02.06.2022, 72 mnd eller 90 000 km. Det som inntreffer først. Da hadde bilen kjørt 18 020 km.

Hva slags kjøremønster er det snakk om? En og annen tur til butikken, 10 kilometer til og fra jobb 230 dager i året? Mye småkjøring kan øke behovet for at bilen skal ses over, selv om det ikke er lange kjøreturer.

Men du kjører jo åpenbart ikke så mye. Hadde uansett tatt service ihvertfall hvert andre eller tredje år. Gummi og slikt kan stå seg slitt, bremsevæsken skal skiftes etter hvert. Greit å vite at bilen du setter deg inn i er trafikksikker selv om du bare kjører 2-3.000 kilometer i året.

En annen ting er jo verdien på bilen når den en gang skal selges. En bil som går så lite som din holder verdien sin mye bedre. Og spesielt hvis den har vært vedlikeholdt i tillegg.

Alt over tatt i betraktning så er kostnaden for en service en gang annen hvert/ hvert tredje år ikke så stor kostnad.

Endret av Sydvest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Sydvest skrev (26 minutter siden):

De er bare pålagt for at nybilgarantien skal gjelde. Anbefales fortsatt å vedlikeholde kjøretøyet etter garantien utløper.

Hva slags kjøremønster er det snakk om? En og annen tur til butikken, 10 kilometer til og fra jobb 230 dager i året? Mye småkjøring kan øke behovet for at bilen skal ses over, selv om det ikke er lange kjøreturer.

Men du kjører jo åpenbart ikke så mye. Hadde uansett tatt service ihvertfall hvert andre eller tredje år. Gummi og slikt kan stå seg slitt. Greit å vite at bilen du setter deg inn i er trafikksikker selv om du bare kjører 2-3.000 kilometer i året.

En annen ting er jo verdien på bilen når den en gang skal selges. En bil som går så lite som din holder verdien sin mye bedre. Og spesielt hvis den har vært vedlikeholdt i tillegg.

Alt over tatt i betraktning så er kostnaden for en service en gang annen hvert/ hvert tredje år ikke så stor kostnad.

Hovedsakelig kjøring til butikken og kjøpesenteret, og av og til "storbyen" ca. 40-50 min tur/retur. En sjelden gang utflukter, ikke over 5 timer tur/retur. Pleier å lade batteriet en gang i uken.

Det var en jeg spurte som nevnte oljeskift, men jeg fikk ikke klart for meg om det var nødvendig eller ikke. Kan oljen blir for gammel og bør skiftes av den grunn (høres jo sånn ut, siden det heter oljeskift), eller er det snakk om at det må være nok olje i maskineret. På EU-kontrollen sjekkes bremsene, noe jeg ikke blir innkalt til i år.

Jeg har tenkt å bruke bilen ferdig til det ikke lønner seg å reparere den mer. Men at kanskje rusten tar bilen før den tid. Står ellers inne i uoppvarmet, ikke helt tett garasje. Kan være høy luftfuktighet.

Høres ut som elbil har det enklere i forhold til service, hvis jeg ønsker å ha bil i fremtiden. Faren min sa alltid, du kjører så lite at det ikke lønner seg å ha bil. Men praktisk der jeg bor nå.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Olje går ut på dato, men med så få kilometer er det kanskje ikke så mye ekstra slitasje selv om den rekker å gå ut på dato. Ville byttet annenhvert år uansett.

Er bilen 8 år gammel og har registrerreim, så er den på slutten levetiden sin. Uavhengig av kilometer. Om du jukser litt med andre intervaller, så ha ihvertfall kontroll på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (35 minutter siden):

Det var en jeg spurte som nevnte oljeskift, men jeg fikk ikke klart for meg om det var nødvendig eller ikke. Kan oljen blir for gammel og bør skiftes av den grunn (høres jo sånn ut, siden det heter oljeskift), eller er det snakk om at det må være nok olje i maskineret.

Begge delar, oljen skal primært smøre motoren. I tillegg har oljen ein sekundærfunksjon som kjølemiddel slik at motordelar ikkje blir for varme.
Når oljen blir gamal så kan den skille seg, særleg ved at fuktigheit frå lufta kondenserer seg og blander seg med oljen. For å overdrive veldig så kan du med veldig gamal olje risikere at det som blir pumpa rundt som smøremiddel nesten berre er vatn, medan alt det smørande fettet i oljen har skilt seg og ligg igjen i botnen.
For deg betyr det at du bør skifte olje for å sikre at oljen ikkje har skilt seg og fortsatt er effektiv som kjøle og smøremedium. Hadde du køyrt mykje så skal også oljen byttast med jamne mellomrom, då fordi oljen blir skitten av smuss og metallstøv som kjem av slitasje, og av den grunn blir dårlegare.

Lite køyring kan fort være nesten like problematisk som mykje køyring ved at ting blir øydelagt av for lite bruk.

 

Eg ville nok fortsatt å følgje anbefalte serviceintervall, men kanskje ikkje fullt like slavisk som då bilen var ny. Eg ville nok også kutta bruk av merkeverkstad om du ikkje alt har gjort det, jo eldre bilen blir jo mindre har du eigentleg igjen for å betale litt ekstra for å utføre servicen på merkeverkstad.
I tillegg er det også eit spørsmål om kor lang levetid du ynskjer å få ut av bilen, og kva som er viktig for deg. Er du ute etter å bruke minst mogleg pengar på bilen så kan du til dømes kutte servicen på airconditionanlegget då dette ikkje er ein spesielt kritisk bilfunksjon. Kanskje særleg for deg som køyrer så korte turar at cupeen uansett ikkje rekk å bli kald om sommaren og varm om vinteren.
EU-kontrollen er ikkje ei erstatning for service og anna vedlikehald, men samtidig så er kontrollintervalla på EU-kontrollen tilpassa slik at veldig alvorlege manglar som utslitte bremser og likande blir oppdaga før det går alt for lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved mye småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm kan man få mye drivstoff i olja. Spesielt på bensin og hybrider.

Opprinnelig intervall for Golf hybrid (GTE) tror jeg er/var 30k og/eller 2 år. Og det er ikke uten grunn Møller anbefaler maks 15k og/eller 1 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Begge delar, oljen skal primært smøre motoren. I tillegg har oljen ein sekundærfunksjon som kjølemiddel slik at motordelar ikkje blir for varme.
Når oljen blir gamal så kan den skille seg, særleg ved at fuktigheit frå lufta kondenserer seg og blander seg med oljen. For å overdrive veldig så kan du med veldig gamal olje risikere at det som blir pumpa rundt som smøremiddel nesten berre er vatn, medan alt det smørande fettet i oljen har skilt seg og ligg igjen i botnen.
For deg betyr det at du bør skifte olje for å sikre at oljen ikkje har skilt seg og fortsatt er effektiv som kjøle og smøremedium. Hadde du køyrt mykje så skal også oljen byttast med jamne mellomrom, då fordi oljen blir skitten av smuss og metallstøv som kjem av slitasje, og av den grunn blir dårlegare.

Lite køyring kan fort være nesten like problematisk som mykje køyring ved at ting blir øydelagt av for lite bruk.

 

Eg ville nok fortsatt å følgje anbefalte serviceintervall, men kanskje ikkje fullt like slavisk som då bilen var ny. Eg ville nok også kutta bruk av merkeverkstad om du ikkje alt har gjort det, jo eldre bilen blir jo mindre har du eigentleg igjen for å betale litt ekstra for å utføre servicen på merkeverkstad.
I tillegg er det også eit spørsmål om kor lang levetid du ynskjer å få ut av bilen, og kva som er viktig for deg. Er du ute etter å bruke minst mogleg pengar på bilen så kan du til dømes kutte servicen på airconditionanlegget då dette ikkje er ein spesielt kritisk bilfunksjon. Kanskje særleg for deg som køyrer så korte turar at cupeen uansett ikkje rekk å bli kald om sommaren og varm om vinteren.
EU-kontrollen er ikkje ei erstatning for service og anna vedlikehald, men samtidig så er kontrollintervalla på EU-kontrollen tilpassa slik at veldig alvorlege manglar som utslitte bremser og likande blir oppdaga før det går alt for lang tid.

Takk for svar.

Ja, tenker jeg tar en service nå. Hadde jeg hatt mer greie på bil kunne jeg sagt hva jeg ville sjekke, men i hvert fall oljeskift som et minimum. Det er noe som heter liten service.

Ser at i serviceheftet har de også hatt intervaller mellom liten og stor service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Ved mye småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm kan man få mye drivstoff i olja. Spesielt på bensin og hybrider.

Opprinnelig intervall for Golf hybrid (GTE) tror jeg er/var 30k og/eller 2 år. Og det er ikke uten grunn Møller anbefaler maks 15k og/eller 1 år.

En jeg kjenner som har BMW, har service først ved 30 000 km, men vet ikke om det var el-bil eller bensinbil.

I serviceheftet mitt har en fane ordlyden: 24 mnd eller 15 000 km, det som inntreffer først. Hadde det stått og/eller ville jeg ventet til 15 000 km. Jeg hadde hatt bilen på service allerede 4 ganger før en ev. førstegangs service ved 15 000 km.

Det var enklere å avgjøre når verkstedet bestemte intervallene. Men tenker jeg tar den på service nå på et vanlig bilverksted. Men synes eks. Snapdrive skiller seg lite fra merkeverkstedets priser.

Lenke til kommentar

Service annet hvert år holder trolig. Motorolje og oljefilter vil da byttes. Også bremseveske og drivstoffilter kan vel byttes da.

Ellers så må en passe på at eventuell registerreim blir byttet når den skal. Og andre reimer bør også sjekkes og byttes av og til. Luftfilter byttes vel på service, men kunne sikkert holdt minst 30000 km.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Olje går ut på dato, men med så få kilometer er det kanskje ikke så mye ekstra slitasje selv om den rekker å gå ut på dato. Ville byttet annenhvert år uansett.

Er bilen 8 år gammel og har registrerreim, så er den på slutten levetiden sin. Uavhengig av kilometer. Om du jukser litt med andre intervaller, så ha ihvertfall kontroll på den.

Ja, registerreimen er viktig har jeg fått med meg. Ringte merkeverkstedet og hørte en gang. De svarte 7 år , 105 000 km. Vet ikke her om det var og/eller  - eller det som først inntreffer, men høres ut som 7 år etter det du sier. Pris i sep. 2022: 6919,- Ville det lønt seg å bruke et verksted i Sverige i forhold til kronekursen? Den tar vel kanskje så mange timer å bytte at man må overnatte?

En jeg kjenner som har hatt bilen sin i 10 år og som også kjører lite, har ikke tenkt på registerreimen, så kanskje jeg bør advare henne. Hun har Volkswagen, men hvis gummien blir sprø, har jo ikke merket noe å si. Synes hennes bil virker mer solid enn min. Den kostet også 100 000 kr mer i sin tid.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Intervallene er alltid slik at det er det som inntreffer først av tid eller kjørte km. Og registerreimen er viktig å bytte i tide.

Bra jeg spurte. Jeg lurte på oljen, og så er det registerreima som står for tur. Pluss det andre du nevnte.

Hvor ofte registerreima skal byttes varierer fra bil til bil.

Hadde glemt at jeg ringte i 2022 og spurte om levetiden på den...

Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

En jeg kjenner som har hatt bilen sin i 10 år og som også kjører lite, har ikke tenkt på registerreimen, så kanskje jeg bør advare henne. Hun har Volkswagen, men hvis gummien blir sprø, har jo ikke merket noe å si.

Ikke alle bilmotorer som har registerreim, noen har kjede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Ikke alle bilmotorer som har registerreim, noen har kjede.

Det står i notatet mitt her at jeg må se inn i bilen for å finne det ut, han jeg snakket med var litt usikker. I 2016 da jeg kjøpte bilen var det overgang fra reim til kjede. Sykkelkjede vet jeg hvordan ser ut, men ikke bilkjede. Jeg har noe som ser ut som flat gummi når jeg åpner panseret.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Der er som oftest en reim som driver dynamo og diverse. Om der er registerreim så driver den kamaksling. Den er ofte også mer tildekket med deksler.

Kan dette være registerreim, midt foran?

IMG_4455.thumb.jpeg.e03cb7b846f70531c720955d968779d5.jpeg

.IMG_4456.thumb.jpeg.29c0a0d8838a11de29d94d2720bc0d87.jpeg

IMG_4457.thumb.jpeg.e742b8aee166f39e2470f307bc81a5eb.jpeg

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 minutter siden):

Nei, dette er multiremmen, som driver dynamo, A/C-compressor etc. Registerreim er ikke synlig utenfra. På noen biler går den i oljebad, som et registerkjede.

Finnes det noe sted jeg kan søke det opp, om jeg har registerreim eller ikke? Rart at mannen på merkestedet ikke fikk det til.

Lenke til kommentar
Subara skrev (31 minutter siden):

Finnes det noe sted jeg kan søke det opp, om jeg har registerreim eller ikke? Rart at mannen på merkestedet ikke fikk det til.

Bilmerke, modell og motortype så skal noen finne det for deg 😃 Eksempel: (2016 Subaru Forester, 2.0 bensin 150hk)

Edit: Tok et kjapt google søk. Ihvertfall Subaru Forester og Impreza har registerkjede på generasjonen som ble laget frem til 2017. Samme Legacy og Outback er litt blandet utifra motortype.

Kilde: https://autoreplacementcosts.com/subaru-forester-belt-or-chain/

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Hvor dyr olje er det på den siden man ikke kan ta seg råd til bytte en gang i året? Jeg har en bensinbil som verken har turbo eller registerkjede, men bytter minst en gang i året eller 1000mil. I fjor ble det to oljeskift. 1600kr..

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...