Nedward Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Jeg har gjort det til en vane å klage til selskap som tar relativt høye fakturagebyr. Og det går vanligvis helt greit å dem redusert eller kansellert i sin helhet. Nå har jeg fått en faktura på parkering. Men selskapet har gjort noe nytt. De tar ca. 12 kr for å sende e-faktura, som er greit nok. Men nå har dem også lagt på et ekstra gebyr som de kaller "pay late" til 49 kr. Det begrunnes med at det er kostnader knyttet til å finne eier av en bil via registreringsnummer. Spørsmålet er som følger: Kan dem bare belaste en haug med ekstra gebyrer uten å opplyse om det? Og med opplyse om det, mener jeg skilting på parkeringsplassen. Jeg regner sterkt med at det står noe om det på nettsiden deres et sted. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Hvis gebyret er uavhengig av betalingsmiddel og -måte er det ikke i strid med finansavtaleloven. Hvorvidt gebyret er del av avtalen slik at du er forpliktet til å betale det må vurderes etter andre regler. Informasjon på nettsiden kan være tilstrekkelig hvis det er tydelig vist til at prislisten kan finner det og at det påløper gebyrer. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Kan bli interessant å se hvordan parkeringsselskapene løser det fremover Sitat «En mulig, uheldig konsekvens dersom bransjen ikke kan ta gebyrer knyttet å identifisere den som skal motta regningen eller fakturering, vil være økt brukt av kontrollsanksjoner.» Det står det i et møtereferat mellom bransjeorganisasjonen Norpark og Forbrukertilsynet. I praksis betyr dette at når parkeringsselskapene ikke lenger kan kreve inn det de selv kaller fakturagebyr, så kan det bli mer bruk av såkalte kontrollsanksjoner, en av to typer parkeringsbøter. E24 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Oversatt: Når vi ikke lengre kan ta grådige fakturagebyr så får vi være grådige på andre ting. 2 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Er det OnePark? Det er enkle måter å omgå gebyret, for eksempel å betale ned kort eller å selv registrere parkeringen i ettertid. Ser uansett unektelig ut som en omgåelse av fakturagebyr, da det kun er "faktura"-alternativet som har gebyret. Jeg tviler også på at det koster 49 kroner for nummersøkstjenesten, som mest sannsynlig uansett er automatisert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Cascada81 skrev (4 timer siden): Er det OnePark? Det er enkle måter å omgå gebyret, for eksempel å betale ned kort eller å selv registrere parkeringen i ettertid. Ser uansett unektelig ut som en omgåelse av fakturagebyr, da det kun er "faktura"-alternativet som har gebyret. Jeg tviler også på at det koster 49 kroner for nummersøkstjenesten, som mest sannsynlig uansett er automatisert. Det er ikke et krav til at det er en direkte sammenheng mellom underliggende kostnader og størrelse på gebyret for andre gebyr enn fakturagebyr. Spørsmålet er om dette er et fakturagebyr (et "gebyr for bruk av et bestemt betalingsinstrument eller betalingsmiddel fra en forbruker"). Kun da gjelder bestemmelsen. Jeg tipper svaret på det er ja, så lenge det kun er når kunden får utstedt faktura at gebyret gjelder. Dette selv om de mener at det ikke er fakturautstedelsen som sådan, men det å finne ut hvem som skal få faktura, som koster. Det er nok en naturlig del av nettopp faktureringsprosessen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai Rapporter Del Skrevet 10. mai Hadde de spurt meg, ville jeg sagt at alle som var registrert eller har betalt før utkjøring slipper gebyret, alle som betaler etter utkjøring betaler (uansett faktura eller online-betaling). Da står de i alle fall sterkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå