Gå til innhold

Rente - forvirret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då blir neste spørsmål: Blir det rekna renter kvar dag, kvardagar som helgedagar?

Eg meiner å hugse frå matteboka på ungdomsskulen for over 30 år sidan at det var 360 rentedagar i eit år. Var dette berre gjeldande før nettbankane si tid?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (50 minutter siden):

Då blir neste spørsmål: Blir det rekna renter kvar dag, kvardagar som helgedagar?

Eg meiner å hugse frå matteboka på ungdomsskulen for over 30 år sidan at det var 360 rentedagar i eit år. Var dette berre gjeldande før nettbankane si tid?

Dette var i matteboka, for at det skulle bli enklere for folk som ikke var økonomer å regne på rentene.
Det er 365 eller 366 rentedager pr år.
alt ettersom det er skuddår eller ikke.

Bankene regner renter pr dag, også helg og røde dager :) 

Det som gjør meg forvirret er hvorfor noen har halvanna mill på sparekonto?
Får da vittelig mye bedre avkastning over tid på å plassere dette på noen indexfond

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BIGG skrev (2 minutter siden):

Ikke sparekonto engang, men brukskonto...

Du har rett.
Det er jo ennå verre...
Som sagt så mye penger på en konto forvirrer meg (med mindre det er en firmakonto. men ingenting som tyder på det)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, BIGG said:

Står vel vitterlig "Rente" og "Fra brukskonto" under...?

Det står Fra brukskonto. Til Sparekontoen, som det står øverst i bildet. Hen/han/hun har altså overført fra brukskonto til sparekonto.

Endret av sedsberg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Det står Fra brukskonto. Til Sparekontoen, som det står øverst i bildet. Hen/han/hun har altså overført fra brukskonto til sparekonto.

Stemmer. Dette er på sparekonto uten noen binding til 4.85% rente. I forhold til en volatil og ikke sikker avkastning på 8% for indeks så er ikke 4.85% så værst.

I tillegg er dette konas konto og hun må gjøre det hun er komfortabel med. Selvsagt kan hun få litt høyere avkastning i indeksfond, men hvis det går på bekostning av mental velvære så er det kanskje ikke verdt det!?

Det er også viktig å tenke på tidshorisonten på disse pengene. Hvis kona ønsker å kjøpe leilighet neste par årene er ikke indeksfond det lureste.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...