Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dusjtermostat kan fysisk ikke snus mer mot kaldt


Anbefalte innlegg

Hei! Siden vi kjøpte nytt hus for 1,5 år siden har vi ikke kunnet snu termostaten i dusjen (nederste "hjul" på bildet) mot høyre (kaldt) mer enn hva som er vist på bildet. Den stopper helt opp, og jeg er redd jeg knekker av termostaten hvis jeg skal påføre mer kraft. Termostaten kan derimot snus til venstre (varmt) så mye du vil. Noen som vet hva som forårsaker dette, eventuelt om hva som kan fikse dette uten hjelp av rørlegger? På forhånd takk! 

IMG_20240429_193136.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser ut til å være Kina-ræl dusjkabinett med integrert blandebatteri. Har hatt et par av disse, og ikke noe å gjøre med det dersom de ryker etter at garanti-/reklamasjonstiden er ute. Bytt hele dusjkabinettet til en type som har vanlig blandebatteri. 

Lenke til kommentar

Det hender at slike brytere trutner, noe som etterhvert medfører at man ikke får justert tilstrekkelig i den ene eller andre retningen. Hvis du ikke får løst den opp ved bruk av fysikk, er løsningen å bytte bryteren. Kabinettet må frem slik at du kommer til på baksiden. Dette er ingen vanskelig jobb hvis du er noenlunde praktisk anlagt. Husk å skru av hovedstoppekrana først. Fjern dekselet foran dusjkaret og koble fra avløpet. Dra deretter kabinettet ut.

Å derimot bytte et helt kabinett som ellers fungerer bra, pga. en bryter som krangler, er det selvsagt ingen grunn til. 

Lenke til kommentar

Eg har bore borti eit par blandebatteri der delar knakk innvendig pga. materialval, irr og slitasje.

Om det er Kina-ræl så spørs det om du får tak i delar, men er det eit kjent merke så kan det kanskje finnes delar. Du kan ev. prøve å demontere knotten om det går og sjå om du kan identifisere problemet, men samtidig risikere å øydelegge meir.

Lenke til kommentar
On 4/29/2024 at 7:50 PM, Simsolabi said:

Hei! Siden vi kjøpte nytt hus for 1,5 år siden har vi ikke kunnet snu termostaten i dusjen (nederste "hjul" på bildet) mot høyre (kaldt) mer enn hva som er vist på bildet. Den stopper helt opp, og jeg er redd jeg knekker av termostaten hvis jeg skal påføre mer kraft. Termostaten kan derimot snus til venstre (varmt) så mye du vil. Noen som vet hva som forårsaker dette, eventuelt om hva som kan fikse dette uten hjelp av rørlegger? På forhånd takk!

Det kan virke som om noe har hengt seg opp inni termostaten. Vet du hvor gammelt det er? (Jeg forstår det slik at det ikke var nytt for 1,5 år siden.)

edit: Det kan jo ligne litt på dette produktet, men jeg tror jeg ville ha valgt en rørlegger til å bytte det. https://www.megaflis.no/bad/dusj-og-badekar/dusjkabinett/celeste-dusjtermostat-krom-for-kabinett

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

Hvorfor har du 3 vridere?
Har sett gamle med 3, kaldt, varmt, styrke. 

Jeg har bare 2, en som blander, og en for styrke på strålen. 

Verden er ikke rettferdig ....

Den tredje veksler vel mellom dusjhode og "underspyling" (eller hva det nå egentlig heter).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Hvorfor har du 3 vridere?
Har sett gamle med 3, kaldt, varmt, styrke. 

Jeg har bare 2, en som blander, og en for styrke på strålen. 

Massasjedusj har normalt 3 brytere, en for temperatur, en for av/på og en for veksling mellom dusjhode og massasjedysene (som du ser under på bildet). Dette fungerer i prinsippet på samme måte som en kombinert dusj/badekar-løsning, der det også vanligvis er tre brytere. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
On 1.5.2024 at 3:53 PM, Zeph said:

Eg har bore borti eit par blandebatteri der delar knakk innvendig pga. materialval, irr og slitasje.

Om det er Kina-ræl så spørs det om du får tak i delar, men er det eit kjent merke så kan det kanskje finnes delar. Du kan ev. prøve å demontere knotten om det går og sjå om du kan identifisere problemet, men samtidig risikere å øydelegge meir.

Temmelig standard disse knottene. Om nødvendig kan hele settet byttes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...