Gå til innhold

Kan man få mer mobil per krone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror dere Apple, Samsung og Google for å nevne noen ikke støtter «lynlading» på sine telefoner? Svaret er at det gir en stor degradering av batteriet, og derfor ikke er verdt det. Om dere legger «lynlading» som ett pluss, så bør det også legges som ett minus.

Lenke til kommentar

@Kron Det kan vel løses ved å lade den med en annen lader med maks ladeeffekt f.eks 40 Watt. De fleste har vel noen gamle ladere liggende. Apropos degradering bør man også unngå å lade til 100%. Stopp på 80-90% og batteriet vil leve mye lengre.

____________

Artikkelen spør om man kan få mer mobil per krone. Det lurer jeg også på. Er selv på jakt etter noe nytt i prisklassen 2-5 lapper. Forventer ikke det samme som fra en telefon til 8 lapper men jeg forventer mye mobil per krone. Mitt fokus er mer på mobil per krone enn på best mulig. Edit: Ønsker IKKE Apple, Samsung eller Google. Hvis jeg klarer å unngå kinesisk så er det et pluss.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Antall år med oppdateringer bør inkluderes i "beregninga" for "enhet mobil pr krone".

Da tenker jeg det kan være greit å spørre seg om lovnaden om "4 års sikkerhetsoppdateringer" gjelder fra kjøpstidspunkt eller fra lansering, selv om det kanskje er de færreste som holder seg med samme telefon såpass lenge uansett.

 

  

1 hour ago, Simen1 said:

Hvis jeg klarer å unngå kinesisk så er det et pluss.

Nå rasler ole brum med sablene og melder mulighet for ny krig, og du støtter ikke antatt seierherre ? 💣

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Da blir det nok ikke mange forslag, siden nesten alle mobiler produseres i Kina. Det er noe produksjon i andre land som India og Taiwan, men ikke lett å finne modeller hvor alle er produsert i dette landet, da produksjon ofte er fordelt på flere land.

Asus produserte lenge mye i Taiwan f.eks.

Så hvor realistisk spørsmålet ditt er vet jeg ikke, er vel mest ment for trolling/påpeke hvor mye som produseres i Kina.

Selv syns jeg google pixel 7/7a gir best totalpakke under 5k, med tanke på oppdateringer fremover i tid og kamera kvalitet. Men de møter ikke kravene dine dessverre.

Noen pixel 7 modeller produseres i Vietnam. Pixel 8 i India. Resten i Kina.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er ikke trolling. Jeg ønsker å finne muligheter for å unngå kinaprodukter (eierskap og produksjon). Hva med Sony, LG og Motorola da? De selskapene er vel hhv japansk, koreansk og amerikansk eid. Fint om det også finnes noe som ikke produseres i Kina, men skjønner at hvis det er svært ugunstig priset eller svake egenskaper for prisen så får jeg bare svelge Kina-kamelen. Jeg betaler ikke ubegrenset mer for å få noe ikke-kinesisk, men betaler gjerne litt mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er ikke trolling. Jeg ønsker å finne muligheter for å unngå kinaprodukter (eierskap og produksjon). Hva med Sony, LG og Motorola da? De selskapene er vel hhv japansk, koreansk og amerikansk eid. Fint om det også finnes noe som ikke produseres i Kina, men skjønner at hvis det er svært ugunstig priset eller svake egenskaper for prisen så får jeg bare svelge Kina-kamelen. Jeg betaler ikke ubegrenset mer for å få noe ikke-kinesisk, men betaler gjerne litt mer.

Sony produserer mobiltelefonene sine hos Foxconn, og det er på fabrikker i Kina, så da utgår det. LG har trukket seg ut av mobiltelefonmarkedet etter store tap så da utgår det også. Du sa du ikke ønsker Samsung tidligere, men der hadde du faktisk hatt en mulighet for å unngå Kina, da Samsung produserer i Vietnam. Samsung har også trukket seg helt ut fra Kina, og er mest sannsynlig den eneste mobiltelefonprodusenten du kan gå for om du ikke ønsker noen tilknytning til Kina.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

Sony produserer mobiltelefonene hos Foxconn, og det er på fabrikker i Kina, så da utgår det. LG har trukket seg ut av mobiltelefonmarkedet etter store tap så da utgår det også. Du sa du ikke ønsker Samsung tidligere, men der hadde du faktisk hatt en mulighet til å unngå Kina, da Samsung produserer i Vietnam. 

Han sa også at han vil unngå Apple, men der er det også muligheter siden mange iPhones blir produsert i India og kjøper man en indisk model må det være nesten garanteret?

iPhone SE 2022 koster ca 30,000 rupees, noe som er 4000 kroner. Det er innenfor hans budsjett og hvis jeg ikke tar feil så vil han også unngå å kjøpe en mobil produsert i Kina.

 

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar. Skjønner at det er vanskeligere å unngå Kina enn jeg først håpet på. Årsaken til at jeg ikke ønsker Apple er Apple OS og "systemet" som er ennå mer lukket og produsentlåst enn Android. Årsaken til at jeg ikke ønsker Samsung er at kamerabildene overbehandles for mye for min smak.

Men jeg skjønner at jeg må tilbake til tegnebrettet og velge hvilke kameler jeg vil svelge. Er ganske fast bestemt på Android i hvert fall så Apple er fortsatt utelukket. Men kanskje jeg må åpne for enten Samsung eller kinesisk produksjon. Forhåpentligvis med et merke der selskapets eierskap og overskudd ikke havner i Kina.

Ønsker også å styre unna de med dårligst kamera i sin prisklasse, dårligst skjerm, manglende 5G osv. Er Sony Xperia 10V eller IV noe å satse på? Eller Nokia G42?

_______

Alternativt, om jeg svelger Kina-kamelen helt, så blir det vel Xiaomi, Oneplus, Nothing Phone, Motorola eller noe sånt. Får man mye mer for pengene ved å gå for et kinamerke?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (30 minutter siden):

Han sa også at han vil unngå Apple, men der er det også muligheter siden mange iPhones blir produsert i India og kjøper man en indisk model må det være nesten garanteret?

iPhone SE 2022 koster ca 30,000 rupees, noe som er 4000 kroner. Det er innenfor hans budsjett og hvis jeg ikke tar feil så vil han også unngå å kjøpe en mobil produsert i Kina.

 

Apple er i gang med å flytte produksjon ut av Kina, men det meste av komponenter i en Iphone blir fortsatt produsert der. Så selv om noen telefoner nå blir satt sammen i India kommer det meste av komponentene fra fabrikker i Kina. Samsung på den andre siden produserer komponentene sine i Korea og Vietnam.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Årsaken til at jeg ikke ønsker Samsung er at kamerabildene overbehandles for mye for min smak.

Det «problemet» kan du jo omgå ved å ta bilder i RAW

https://www.samsung.com/latin_en/support/mobile-devices/professional-photography-with-galaxy-expert-raw-app/

Men da må du ha en Samsung i s-serien. Det er for tiden ett godt tilbud på S23 FE til 6490,-. https://www.prisjakt.no/product.php?p=11951962

Men skal du svelge «Kina-kamelen» helt eller delvis, hvor du også er opptatt av en telefon som tar gode bilder, bør du jo bare gå for en Google Pixel. Det er den eneste telefonen med Android jeg selv ville ha vurdert. Men er selv fornøyd Apple kunde.

Du får en Pixel 7a for rundt 5k, og det er jo innenfor budsjettet ditt(den går for 4k når den er på tilbud). Les test av den her; https://www.tek.no/test/i/l3b94y/google-pixel-7a

Vil du opp ett hakk kan du se på Pixel 7 Pro. Går for en tusenlapp mer enn lillebroren.

Endret av Kron
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...