Gå til innhold

Dette er den beste handkonsollen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være greit å legge til at ROG er eneste av disse med skjerm som støtter VRR, som gir betydelig jevnere bildeflyt enn de øvrige konsollene så lenge man passer på at skjermen står på 120 Hz i spill.

Dessverre er Windows-baserte konsoller som ROG og Lenovo foreløpig best egnet til de med allerede god kunnskap om Windows, som ikke har noe i mot å fikle med drivere, tuning, oppdateringer, tidvis ustabilitet, feilsituasjoner, dårlig batteritid og et virvarr av frontend/launchere.

Har selv en ROG Ally, og er veldig fornøyd med den, men det er fordi jeg ikke hadde andre forventninger enn at den skulle være en liten Windows PC m/styrespaker.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Som andre sier her er jeg også veldig fornøyd med min Rog. Og som det står over her, så lenge du vet hva du går til blir man tvilsomt skuffa! Spiller Elden ring i over 60fps? Ingen problem, spiller så å si alle nye spill helt knirkefritt! Det er veldig lite fikling og styr med drivere osv man trenger å gjøre, forutenom å oppdatere den (som er en egen fane i hovedappen armory crate man kommer til ved egen knapp).

Angrer ikke et sek på kjøpet, og hadde glatt kjøpt den igjen.

Mulig Steam oled hadde blitt vurdert om den var til en ikke totalt idiotisk pris + norske garantier, men tror jeg faktisk hadde valgt rog'en uansett pga performance. Har en anker 140w powerbank , som jeg evt kobler til om jeg trenger i sofaen eller senga om det skulle ha vært et problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Smurf said:

Kan være greit å legge til at ROG er eneste av disse med skjerm som støtter VRR, som gir betydelig jevnere bildeflyt enn de øvrige konsollene så lenge man passer på at skjermen står på 120 Hz i spill.

Helt enig, at man glemmer å nevne VRR er jo helt sprøtt. Det er utgangspunktet VRR fra 48-120fps, men ved hjelp av CRU verktøyet kan dette justeres nedover hvis man ikke har uflaks.

Har satt min VRR ned til 20-120 og det er jo helt ekstrem forskjell hvis man spiller spill rundt 25-35 fps for å spare batteri. Flyter ganske jevnt

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar

Bare siden ingen har sagt det ennå: Switchen skal heller ikke undervurderes. Den er kanskje en potet, men den kjører fortsatt utrolig smooth og har et godt utbygd bibliotek. Enhver som allerede har en PC eller konsoll til tredjepartsspill og/eller krevende spill bør definitivt vurdere Switch til reising eller sofaspilling.

Jeg har både PC og XSX, og tror helt ærlig jeg bruker Switchen like mye som de to andre til sammen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk en Steam Deck Oled i posten tidligere i uken. Kan ikke si nokk gode ting om den. Samfunnet som er bygd opp rundt Steam Deck gjør det utrolig lett å finne hvilke spill kjører bra, innstillinger etc. Emudeck gjorde det utrolig enkelt å innstallere en hel pakke med emulatorer. Fikk selv ett wow øyeblikk da jeg testet Timesplitters: Future Perfect på Xbox ( xemu ) emulator og merket at det kjørte helt smooth. Skjønte da at jeg nu endelig har fådd den håndholdte som jeg har ønsket i mange år.

Vurderte å innstallere Burnout Legends til PSP på maskina da det er den håndholdte versjonen av Burnout til konsoll. Kom da plutselig på, hvorfor ikke bare faktisk sette inn Burnout 3?

Har selv en Switch, men denne er så latterlig mye bedre( men prisen deretter også). Kjøpte Doom 2016 på tilbud for å teste på Switch. Der har det alt på lavere enn det laveste på PC i tillegg fortsatt 30fps. På Deck kan du ha gode innstilliger og fortsatt klare 60fps.

 

Ønsket selv en Deck på grunn av eldre spill som Call of Duty: Black Ops 2 som garantert aldri blir portet til Switch. Så da kan jeg endelig spille dens zombie mode on the go.

Blir likevel spennede å se hva Nintendo kommer med neste år med deres Switch 2. For noen som har ett stort Switch biblotek så kan det lønne seg å vente. For meg som har bygd opp samling på pc i mange år så var det utrolig digg å starte opp en Deck å se hundrevis av titler klar til å innstalleres.

Lenke til kommentar

Steam deck har en overlegen lettvint og sømløs brukeropplevelse kontra ally. Blir som med en switch. Kan dog skjønne at noen velger ally, men synes det er viktig å påpeke at den, etter min mening, bare passer til de som har en særegen interesse av å ha det litt mer komplisert med muligheter, samt fallgruver, og med den risikoen/hodebryet/artigheten følger også mer ytelse. 

Endret av Nitode
Lenke til kommentar
Nitode skrev:

Steam deck har en overlegen lettvint og sømløs brukeropplevelse kontra ally. Blir som med en switch. Kan dog skjønne at noen velger ally, men synes det er viktig å påpeke at den, etter min mening, bare passer til de som har en særegen interesse av å ha det litt mer komplisert med muligheter, samt fallgruver, og med den risikoen/hodebryet/artigheten følger også mer ytelse. 

Av nysgjerrighet, hvilke fallgruver snakker du om? Leser gang på gang at Windows skal være så komplisert!? Hva er komplisert med Windows? Man kan fyre opp gamepass, steam, gog, epic gamestore osv like enkelt som på pcen! Alt ligger på første siden man åpner, om man derimot skal få Windows osv til å fungere på en steam deck DA snakker man fallgruver og "styr". Sier ikke at Steam deck ikke er det beste valget for deg, men skjønner ikke hvor de kompliserte løsningene kommer inn i bildet! Har aldri styrt eller fiklet noe mer, enn å installere apper på lik linje med en vanlig pc:) Alt virker bare
Lenke til kommentar
15 hours ago, Anfieldtheplacetobe said:
16 hours ago, Nitode said:

Steam deck har en overlegen lettvint og sømløs brukeropplevelse kontra ally. Blir som med en switch. Kan dog skjønne at noen velger ally, men synes det er viktig å påpeke at den, etter min mening, bare passer til de som har en særegen interesse av å ha det litt mer komplisert med muligheter, samt fallgruver, og med den risikoen/hodebryet/artigheten følger også mer ytelse. 

Av nysgjerrighet, hvilke fallgruver snakker du om? Leser gang på gang at Windows skal være så komplisert!? Hva er komplisert med Windows? Man kan fyre opp gamepass, steam, gog, epic gamestore osv like enkelt som på pcen! Alt ligger på første siden man åpner, om man derimot skal få Windows osv til å fungere på en steam deck DA snakker man fallgruver og "styr". Sier ikke at Steam deck ikke er det beste valget for deg, men skjønner ikke hvor de kompliserte løsningene kommer inn i bildet! Har aldri styrt eller fiklet noe mer, enn å installere apper på lik linje med en vanlig pc:) Alt virker bare

Mange har en viss forventning om at når man kjøper noe såpass kostbart utstyr ment for ett bestemt formål - en gamingkonsoll, så fungerer det for dette formålet uten at man må forholde seg til teknisk vedlikehold av operativsystemet. ROG Ally forumene er fulle av folk med ulike Windows-relaterte problemer.

Nå er disse Z1 Extreme chipsettene nokså kraftige, men skal man kjøre de tyngste spillene er man helt avhengig av at andre saker ikke trekker ned ytelse eller bruker opp av den begrensede minnekapasiteten. Man må nokså fort begynne å rydde i oppstartsprosesser.

Oppdateringer er problematiske, det er mange kilder - som ikke bryr seg om hverandre og som i liten grad bryr seg om man er i en spillsesjon. Windows update, Microsoft Store, Edge, MyAsus, Armory Crate, en haug med launchere fra Steam, Epic, Ubisoft, 2K, DRM-programvare etc. Opplevde for et par måneder siden at Windows update hadde overskrevet grafikkkort-driveren til Asus med Microsoft sin egen versjon, som medførte dårligere ytelse. Asus sin måtte reinstalleres over. Nå nylig hadde Microsoft sendt ut en slags "compability pack" som ødela ytelsen i nær sagt alle spill, fiksen var å fjerne den.

Hardwaren til ROG er en typisk førstegenerasjon, med diverse utfordringer. TDP på CPU bør justeres for å unngå boost, som medfører for høye temperaturer og throttling. Viftekurvene bør tilsvarende justeres for å unngå høye temperaturer, som har en tendens til å steke SD-kort i ROG'en (intern SSD er uansett mye bedre å oppgradere). Sleep mode fungerer i praksis ikke, man må bytte til hibernering for å unngå ustabilitet.

Armory Crate, som i stor grad er påkrevd for hardwaren, kan henge seg under visse forhold. Har slitt med en "UserSession"-prosess som nesten daglig henger seg opp og spiser cpu, og måtte tilslutt boote Windows i Safe mode og fjerne noen filer fra denne for å hindre komponenten som henger seg fra å kjøre.

Problemer kan stort sett alltid fikses med litt innsats, men med en håndholdt konsoll forventer man å kunne plukke den opp og starte et spill på sparket, uten å se at en haug oppdateringer plutselig settes i gang, noe henger, eller at man i stedet må sette av kvelden for feilsøk på et eller annet obskurt problem.

Selv om Steam Deck kjører en Linux distro i bunn så har Valve gjort en veldig god jobb med "konsoll-opplevelsen" og å sikre at ting fungerer bra sammen. Det blir utvilsomt en slik på meg neste gang hvis de får kraftigere hardware i bunn.

Lenke til kommentar

Må si at Vanilla et jeg enig med anmelder. Men straks du begynner å fikle med integer scaling og frame gen mods / lossless scaling apps så blir legion go et beist. Spilte gjennom alan wake 2 med fsr 3 mod med 80fps med frame gen. Merka ikke noe til input lag.

Og rdr2 med 1600p integer scaling og 80fps. Det er Black magic. Men som anmelder sier, så slites batteriet spesielt raskt med ytelse. Kompenserer med

kraftig powerbank når jeg reiser, men det er ikke en ekte håndholdt mersom portabel pc.

Lenke til kommentar

Etter at jeg kjøpte ROG Ally, har jeg vært super fornøyd med gaming igjen. Men jeg har hatt ett problem med konsollen min, hvor jeg måtte tilbakestille den til fabrikkinnstillingene: den ble plutselig ekstremt treg uten noen åpenbar grunn, og alle spillene lagget voldsomt. Dette ble løst etter tilbakestillingen. Nå har jeg såpass lite tid til annet enn CS, så jeg arrangerte en giveaway for den håndholdte konsollen min på Discord-serveren min, hvor jeg legger ut månedlige giveaways. Håper alle får en fantastisk søndag og en fin uke!. Tenker forresten å ha syke giveaways senere i år eller neste år, for eksempel i form av penger eller en PS5. (Deler ikke noe link for ønsker ikke å promotere noe)

Endret av pakjensen
Lenke til kommentar

Har både Steam Deck OLED og Asus ROG Ally.

I Norge, med tanke på pris og tilgjengelighet, så er ROG Ally den beste. Du kan få en svært lite brukt ROG Ally til 5000kr på Finn. Det er en svært god Windows PC der du kan legge til en dock, skjerm, mys/tastatur og noen kabler for å få en desktop PC for alt mulig oppgaver som en Windows PC kan og er best på.

Men som håndholdt konsoll er Steam Deck OLED mye bedre. Det er en konsoll og ikke en Windows PC.

Skjermen er bedre. Lengre spilltid. Bedre ergonomi. Mye bedre på lavere TDP.

 

 

ROG Ally'ene mine er oppgredert med bedre grep og fått nytt operativsystem. Favoritten er ChimeraOS. Har prøvd Nobara og Bazzite. Med to tilgjengelige 26500mAh powerbanker har jeg økt spilltiden. Å øke TDP høyere enn 15W har sine fordeler, synd ROG Ally ikke er bedre på lavere TDP.

Lenke til kommentar
Smurf skrev (5 timer siden):

Oppdateringer er problematiske, det er mange kilder - som ikke bryr seg om hverandre og som i liten grad bryr seg om man er i en spillsesjon. Windows update, Microsoft Store, Edge, MyAsus, Armory Crate, en haug med launchere fra Steam, Epic, Ubisoft, 2K, DRM-programvare etc. Opplevde for et par måneder siden at Windows update hadde overskrevet grafikkkort-driveren til Asus med Microsoft sin egen versjon, som medførte dårligere ytelse. Asus sin måtte reinstalleres over. Nå nylig hadde Microsoft sendt ut en slags "compability pack" som ødela ytelsen i nær sagt alle spill, fiksen var å fjerne den.

Skulle re-installere Windows på den ene ROG Ally'en min etter en stund med Bazzite. Ble aldri ferdig. Ble så sinnsykt lei av installasjonprosessen og de oppdateringen at jeg hentet fram ChimeraOS og installerte det i stedet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...