Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Folkflesk skrev (11 minutter siden):

EU er naturlig nok opptatt av at dette ikke blir en ny Irak-katastrofe eller at hele Midtøsten skal destabiliseres.

På litt lengre sikt vil det være et spørsmål om hva som er det minste ondet for Iranerne: Enten leve under et fortsatt undertrykkende og brutalt regime som blir sterkt sanksjonert, eller å rive av plasteret og kastes ut i kaos en periode før ting roer seg og forhåpentlig blir noe langt bedre enn det regimet som var.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

På litt lengre sikt vil det være et spørsmål om hva som er det minste ondet for Iranerne: Enten leve under et fortsatt undertrykkende og brutalt regime som blir sterkt sanksjonert, eller å rive av plasteret og kastes ut i kaos en periode før ting roer seg og forhåpentlig blir noe langt bedre enn det regimet som var.

Ja. Og det er veldig lite som tyder på at midtøsten som sådan vil destabiliiseres. 

Det kan bli blodig i en overgangsperiode, og det er ikke sikkert et nytt regime er stort bedre enn det gamle. Men det virker som mange iranere er villige til å ta den sjansen.

Og mange av naboene vil jo heie på en kollaps hos "fienden" hos shia-gjengen i Iran, så det er faktisk ikke helt utenkelig at man kan få litt uoffisiell støtte derfra.

• Liker 3
Skrevet
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Det kan bli blodig i en overgangsperiode, og det er ikke sikkert et nytt regime er stort bedre enn det gamle. Men det virker som mange iranere er villige til å ta den sjansen.

Vel, jeg tror faktisk det nye regimet høyst sannsynlig blir bedre enn det gamle. Hovedproblemet sånn jeg ser det er kaos og blodige aksjoner i en overgangsperiode før ting stabiliserer seg. Jeg har liten tro på at noe like ille skal klare å ta makta og undertrykke Iranerne videre.

• Liker 3
Skrevet (endret)
KalleKanin skrev (12 minutter siden):

Ja. Og det er veldig lite som tyder på at midtøsten som sådan vil destabiliiseres. 

Et folkemord som det som utføres av Netanyahu-regimet er jo definisjonen på en destabilisering. Mens all oppmerksomhet er på Iran så dreper israelerne 50-100 palestinere hver dag.

Rart å innen nå ikke har fått med seg at Netanyahu er en fyr som ikke bare truer eksistensen til et helt folk, men også hele regionen. Han fører for øyeblikket krig på 7 ulike fronter og minner stadig mer om folk vi tidligere har opplevd med gru i europeisk historie.

Men det sitter altså skrivebordsteoretikere som tror alt blir bra hvis han skulle lykkes og blir en slags krigshelt i Israel. Han fabler om at han skal gjengjelde perserkongen Cyrus den store sin befrielse av det jødiske folket for 2500 år siden. Dette er en fyr som har mistet det og som ikke kan støttes i sine stormannsgale prosjekter.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Slik som Libya?

Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Vel, jeg tror faktisk det nye regimet høyst sannsynlig blir bedre enn det gamle. Hovedproblemet sånn jeg ser det er kaos og blodige aksjoner i en overgangsperiode før ting stabiliserer seg. Jeg har liten tro på at noe like ille skal klare å ta makta og undertrykke Iranerne videre.

Ja, jeg TROR også at et nytt regime vil bli bedre. Det kan ikke bli stort verre, og sjansene for "like ille" tror jeg er små.

Det pussigste er alle de som roper opp om menneskerettigheter i hytt og pine, men som samtidig er veldig kritiske til at man skal røre regimer som Iran. 
Dette er etter mitt syn å svikte de som bor der. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg TROR også at et nytt regime vil bli bedre. Det kan ikke bli stort verre, og sjansene for "like ille" tror jeg er små.

Det pussigste er alle de som roper opp om menneskerettigheter i hytt og pine, men som samtidig er veldig kritiske til at man skal røre regimer som Iran. 

Hva har du egentlig lært om forsøket på regimeskifte utenfra i Irak-krigen i 2003?

Satt du der og heiet frem det på samme måten som du gjør nå?

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, KalleKanin said:

Gi 1 eksempel for hvor regime bytte har hvert bedre for lokal befolknigen siden 2000?

• Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Hva har du egentlig lært om forsøk på regimeskifte utenfra i Irak-krigen i 2003? Ingenting?

Irak var et helt annet regime og med andre forutsetninger. Persere i Iran virker å ha et helt annet ønske om mer frihet enn det de som bodde i Irak hadde. Jeg tror sjansene for at det blir bedre er MYE større i Iran.

Og jeg vil påstå at Irak ikke er så mye verre enn det var da.
Fortsatt ille, men på en annen måte.

Man er nok alt for utålmodige med tanke på endringer. Det tar tid, og veien til demokrati i Europa har heller ikke vært lett. Det var drøssevis av kriger frem til slutten av 2. vk.

Noen unskylder Saddam sitt regime med "det var ille, men fungerte". 
Vel, jeg håper på en verden som klarer å komme seg litt videre fra det...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her er nok en artikkel om hva som KAN gjøre at det går mot det bedre ved et evt. regimeskifte i Iran:
https://blogs.timesofisrael.com/doing-regime-change-right-again-like-we-used-to/

Sitat

- It has an enemy regime: an Islamist ideological regime that by its very nature cannot change from being an enemy to America and the West.

- The Iranians are the most pro-Western and secular people in the Mideast, after Israel itself. Its enmity is unnatural, a product of an extremist regime that keeps the people down. Empowering the people is not going to make us another enemy, as the Bush-Obama regime changes tended to do.

- The one half-good survey we have of Iranian opinion found that the people favor three political models: parliamentary republic, presidential republic, and constitutional (parliamentary) monarchy. It found 80% of Iranians wanting to replace the regime along these lines. This is a solid basis for making the regime change stick.

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, KalleKanin said:

Irak var et helt annet regime og med andre forutsetninger. Persere i Iran virker å ha et helt annet ønske om mer frihet enn det de som bodde i Irak hadde. Jeg tror sjansene for at det blir bedre er MYE større i Iran.

Og jeg vil påstå at Irak ikke er så mye verre enn det var da.
Fortsatt ille, men på en annen måte.

Man er nok alt for utålmodige med tanke på endringer. Det tar tid, og veien til demokrati i Europa har heller ikke vært lett. Det var drøssevis av kriger frem til slutten av 2. vk.

Noen unskylder Saddam sitt regime med "det var ille, men fungerte". 
Vel, jeg håper på en verden som klarer å komme seg litt videre fra det...

Saddam var et forferdelig menneske, men kvinner og kroatene hadde flere rettigheter da enn nå

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
paatur skrev (7 minutter siden):

Saddam var et forferdelig menneske

det var Gaddafi i Libya også.

men vi har med å gjøre ulike typer regimer. I Irak og Libya var statsoverhodene i egen person de som opprettholdt terror-regime, og når de falt, falt korthusene sammen. Slik er det nok ikke med Iran, med ande ord, selv om Ali Khamenei skulle bli drept, er organisasjonen som kom som resultat av revolusjonen 1979 nok så utbredt og rotfesta at "ånden" lever videre.

det kan vel falle sammen det og, men tar mye lengre tid i så fall, vil jeg tippe.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er i hvert fall noen av iranerne som bor her som heier på et regimeskifte:
https://www.facebook.com/events/1669866763669113/

Sitat

Innkalling til demonstrasjon fra Norsk Iransk Råd foran Den islamske republikks ambassade

Nei til Den islamske republikken – varig fred er ikke mulig med dette regimet

Krigens flammer som nå er tent i Iran, startet kanskje med et militært angrep, men røttene har vært plantet i mange år – gjennom Den islamske republikks ekspansjonistiske og eventyrlystne politikk. Et regime som har ofret det iranske folkets nasjonale interesser for sine endeløse ideologiske prosjekter i regionen, og som har brakt landet til randen av sammenbrudd med indre undertrykking, systematisk korrupsjon og fiendtlighet mot omverdenen.

De siste dagene har Den islamske republikken igjen begått de samme forbrytelsene som den har gjentatt i 45 år: å kutte internett, brutal undertrykking og arrestasjoner av politiske, kulturelle og sivile aktivister. For å skjule sin vold, kveler regimet folkets stemme og bygger høye sensurmurer, slik at dets forbrytelser ikke slipper ut. Men vi vil ikke tillate at det iranske folk igjen blir stående alene i verdens stillhet.

Vi krever ekte fred – en fred som begynner med dette regimets fall.
 Vi står sammen med det iranske folket, ikke med deres undertrykkere.

I dette historiske øyeblikket er stillhet uakseptabelt. Vår tilstedeværelse er stemmen til millioner av iranere som daglig betaler prisen for motstand – i gatene, i fengslene og i sine egne hjem. I dag kan de ikke gjøre seg hørt; det er vår plikt å være deres stemme.

PS:
Og med tanke på regimet-skfitet i Irak var jeg skeptisk til dette i sin tid, og synes man gikk inn med et for tynt grunnlag. I ettertid er det jo mye som tyder på at det stemte.
Men som sagt var det en helt annen sak og ikke minst fremgangsmåte enn dagens konflikt i Iran. 

• Liker 2
Skrevet
ParadiseCity skrev (19 minutter siden):

Nå er det en ny salvo med missiler som har truffet Israel.

Mahdi har kommet

MZJnna6.png

Sitat

Mahdi, frelsesskikkelse i islamsk eskatologi. Mahdi er en messias-skikkelse som skal vise seg i de siste tider for å tilintetgjøre all urett på jorden og opprette et rettferdig islamsk rike.

Skrevet
ParadiseCity skrev (30 minutter siden):

Nå er det en ny salvo med missiler som har truffet Israel. Virker som hver dag som går så er rakettskjoldet til Israel mindre og mindre effektivt. 

Mange Israelere har hatt overdreven tro på Iron dome. De har blitt forledet av sin egen statspropaganda. Det så vi også da de første videoene ble filmet utendørs av israelere med ståltro på Iron dome skulle beskytte de, og bryllupsvideoer der missiler haglet ned som om det var uskyldig fyrverkeri. Folk festet videre som om de var trygge.

Mange Israelere var til og med overrasket over at Iran ville svare på angrepet med å forsvare seg selv. Hvor lite forståelse for normale reaksjoner er det mulig å ha? Trekk paralleller til naturen. Når et dyr blir angrepet - hva gjør det da? Det forsvarer selvsagt seg selv og sine. Hvor korttenkt går det egentlig an å bli? Hvorfor har mange Israelere null bakkekontakt?

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
KalleKanin skrev (35 minutter siden):

Det er i hvert fall noen av iranerne som bor her som heier på et regimeskifte:

Det er ikke bare noen, men veldig mange Iranere som heier på regimeskifte, til noe mindre brutalt og mer humant. Det er denne krafta innenfra som gjør at jeg tror regimeskiftet i Iran vil gå mye bedre enn i Libya og Irak.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...