Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Påskenøtt: Multicom laptop levert uten OS. Finner ikke NVME SSD.


Gjest MulticomEgg

Anbefalte innlegg

Gjest MulticomEgg

Hei og god påske! Jeg tenkte jeg skulle være lur og bestilte derfor en laptop fra Multicom levert uten operativsystem. Det skulle vel være en smal sak tenkte jeg, og jeg kunne da i tillegg spare meg for 1300 kroner. Det skulle vise seg å være et feilgrep.

Det er følgende laptop:

Multicom NJ50AU med 2TB WD Blue SN580 PCIe 4.0 SSD som eneste "disk".

Jeg har forsøkt følgende uten hell:

  • Forsøkt å installere Linux Mint siste versjon (21.3)
  • Forsøkt en eldre versjon av Mint (21.2 da det er enkelte som mener dette er nødvendig)
  • Opprettet en bootbar USB via Microsofts "MediaCreationTool" (Denne da med Windows 10)
  • Lastet ned Windows 10 ISO direkte fra Microsoft, og opprettet en bootbar USB med Rufus.
  • Deaktivert Secure Boot

Noen som har noen tips? Ser det er forslag om å installere drivere for "Intel Rapid Storage Technology" , men jeg har litt blanda følelser for dette da det er muligheter for å låse hele PCen dersom dette blir utført feil. CPU er Intel Core i3-1315U så denne skulle vel være klar for driver som man kan finne fra Intels egne sider, men igjen.. Litt avventende til denne løsningen.

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp. Hadde jeg visst dette på forhånd så hadde det nok blitt å svelge de 1300 kronene for Windows..

TL;DR Kjøpt laptop uten OS. OS finner ikke NVME under oppstart. Wat do ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (15 minutter siden):

Har du åpnet maskinen for å se om ssd'n sitter inni?

Yes, glemte å skrive det i posten, men SSDen blir lest av BIOS (eller strengt tatt UEFI) med 1.8 TB ledig kapasitet.

barfoo skrev (8 minutter siden):

Sjekk om du kan skru av Intel RST i firmware, og sette den til NVMe mode.

Aha. Skal prøve. Takker!

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iki said:

Har du åpnet maskinen for å se om ssd'n sitter inni?

Ja, og så kan man jo sette den inn i en adapter og prøve om den fungerer. Man kan også prøve med en annen ssd for å finne ut om problemet ligger der.

Aller første steg må vel være å sjekke at ssd er der, og at den er riktig montert. Så skulle det vel også være mulig å finne den via "BIOS" eller UEFI som det heter nå for tiden. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har aldri prøvd og ha M.2 SSD i PC før bortsett fra via USB Kabinett, men jeg så på Youtube og det virker som at du må laste ned NVME driver fra Intel sine hjemmesider. Pakke den ut (vil jeg tro), og legge den på Rooten på en minnepenn (vil tro den skal formateres i FAT32). Så setter man i Minnepenna i PC`en mens man er i installasjonsprogrammet til Windows 11. Så må man laste inn driveren fra den minnepenna som Driveren ligger på. Da skal den finne SSD og man skal da kunne installere Windows som vanlig.

Jeg vet ikke om det fungerer, men det så sånn ut på Youtubevideoen iallefall.

 

Lykke til.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Satt VMD controlleren til "disabled". Presto, da fant den disken med en gang! 🥳Woho. ref https://www.reddit.com/r/intel/comments/vb91k0/vmd_controller_can_it_stay_disabled/ så ser det ut som det er flere som har fått samme problem tidligere. Det er ikke vits i ha denne på dersom man ikke skal ha installert RAID slik jeg forstår det. Så vi gunner på. Skal holde dere oppdatert på om installsjonen går i gjennom her.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, wil said:

Hei. Jeg har aldri prøvd og ha M.2 SSD i PC før, men jeg så på Youtube og det virker som at du må laste ned NVME driver fra Intel sine hjemmesider. Pakke den ut (vil jeg tro), og legge den på Rooten på en minnepenn (vil tro den skal formateres i FAT32). Så setter man i Minnepenna i PC`en mens man er i installasjonsprogrammet til Windows 11. Så må man laste inn driveren fra den minnepenna som Driveren ligger på. Da skal den finne SSD og man skal da kunne installere Windows som vanlig.

Jeg vet ikke om det fungerer, men det så sånn ut på Youtubevideoen iallefall.

 

Lykke til.

NVME disker i år 2024 er plug-n-play.

Slike disker i raid derimot kan hende trenger en driver.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit 1: Oops, så ikke at saken var løst før nå. Svaret under er uansett nyttig informasjon til senere. :)

Edit 2: Ser ut som du har nyeste BIOS allerede.

---

Dette er jo egentlig en maskin laget av "Clevo". Heldigvis bruker Multicom samme modellnummer, så skal være lett å finne drivere fra Clevo til denne. "Clevo NJ50AU", refereres til som "NJxxAU" når det kommer til BIOS. Sikkert flere maskiner som deler samme hovedkort eller noe slikt.

Jeg ville prøvd å flashe nyeste BIOS du kan finne fra de. Gjør egen research, jeg tar ikke noe ansvar dersom denne BIOS-en ikke er riktig. Men av det jeg kan finne ser dette ut som det nyeste Clevo tilbyr:

(Måtte ha det som kode da forumet gjorde om "$" til "%24").

https://my.hidrive.com/share/yze8mg-wf8#$/BIOS%20and%20EC%20Firmware/CLEVO/N_Series/NJxxx/NJxxAU

Fant det fra her:

Fant også produktets "hjemmeside" her:

Endret av olavrb
Lenke til kommentar

Multicom har ikke spesielt god support etter min egen erfaring, men så lenge produktene de leverer ikke blir herjet med så får du det som regel ikke billigere. Clevo har som regel helt grei kvalitet og er seriøse som underleverandør. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, vidor said:

Multicom har ikke spesielt god support etter min egen erfaring, men så lenge produktene de leverer ikke blir herjet med så får du det som regel ikke billigere. Clevo har som regel helt grei kvalitet og er seriøse som underleverandør. 

Jada, problemet er at Multicom nekter å forholde seg til norsk forbrukerlovgivning.

Lenke til kommentar

Det kan være nyttig for andre, så nevner det her: Måtte ha Linux kernel 5.18 eller nyere for å få Wi-Fi til å fungere. På Windows så fungerte det ikke en gang med kablet nettverk (uten drivere). Så det var jo litt artig. Jeg gikk for Pop! OS. Førsteinntrykket er veldig bra.

 

Case closed. Stor takk til barfoo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...