Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan et grendelag kreve?


Anbefalte innlegg

Hei! Vi flyttet til en enebolig innerst i en blindvei for et par måneder siden. Boligen er eiet, og tomt eiet. Ankomst er via en kommunal vei, som de seks eneboligene langs veien selv betaler for snøbrøyting på. Dette sto opplyst i salgsoppgaven, og er en fast årlig sum. 

Quote

Det innbetales kr 1200,‐ pr år til velforeningen som dekker snøbrøyting, maling til postkassestativ
m.m.

Ingen videre informasjon i salgsoppgave, eller fra selger underveis i prosessen. Kun muntlig bekreftelse på sitatet over. For en liten stund siden ble det innkalt til årsmøte i grendelaget, som omfatter de nevnte seks eneboligene. Her ble det lagt frem en omfattende liste for vedlikehold av det de kaller fellesområder, samt en årlig rullering mellom husstandene på utvidet ansvar for å avholde møter, pynte til jul, rydde til 17.mai, og så videre. I tillegg er det en gresstust som ikke brukes til noe det forventes at klippes en gang i uka, med rullerende ansvarsuker. Det er også lagt opp til flere dugnader for alle iløpet av et kalenderår. 

Det skrives også i et referat at det er viktig at "maks tillatt hekkehøyde (2m) respekteres". Det finnes også et par andre harde regler for det de kaller grendelaget.

 

Mitt spørsmål her er egentlig bare hva kan et grendelag kreve av beboere i et eneboligområde? Har de noe hjemmel i lovverk for å kreve dugnads-oppmøte og overholding av ansvarsoppgaver? Alt dette (foruten årsavgiften for snømåking) har kommet helt ut av det blå for oss, og er ikke noe vi egentlig hverken har lyst eller tid til å involvere oss i. Vi er i en annen livsfase enn de andre beboerne, som naturlig nok da har mer av tid til å drive på med det jeg egentlig ser på som overformynderi av naboer. 

 

Håper noen kan kaste litt lys over hva vi har kjøpt av plikter i denne situasjonen, og hva som bare er "frivillig". 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt ut som dem prøver å leke HOA (homeowners association)

Hva er skriftlig?
Hva har du faktisk signert på?

Og om veien er kommunal hvorfor er det Grendelaget som er ansvarlig for snømåking?

Her er det noe som skurrer.
Personlig ville jeg motsatt meg alt som ikke er skriftlig og signert.

Lenke til kommentar

Hvem eier fellesarealet? Kommunen, grendelaget eller tilhører det en tomt i gata?

 

OJ Doe skrev (6 timer siden):

Du vil sikkert være person nummer en million som er misfornøyd med en sånn løsning, og som vil overprøve den. 999 995 av dem har trolig kommet dårligere ut av den fremgangsmåten enn dialog og litt innsats. 

 

Du skal klippe en gresstust hver 6. uke, av maks 30 uker i sesongen. Du kommer til å klippe denne gresstusta 5 ganger i året, i verste fall. I tilegg har du noen andre ganske marginale plikter, og et par dugnader. Alt dette bør koke ned til litt småarbeid, en liten time her og der, og noen ettermiddager sommerstid. Fordelen er at du blir kjent med naboene dine, og de blir kjent med deg. Hvis utfordringen er at du har små barn som trenger litt ekstra, og du bor langs en blindvei med 5 eldre par hadde jeg vært overlykkelig. Gratulerer, du har 10 reservebesteforeldre som nærmeste nabo hvis du klarer å skape en god relasjon. Jeg kan garantere deg at du kommer bedre til dette ved å være snill og grei enn du noen gang kan om du så slipper unna alt arbeidet. 

 

For noe vås dette her er. Ikke alle er interessert i å måtte ta på seg plikter utover det som er på ens egen tomt og hva en var informert om før kjøp. Faktisk kan slike krav fra et grendelag, så lenge de har hjemmel til å kreve at det utføres og ikke er en form for dugnad du frivillig deltar på, være avgjørende for om man ønsker å kjøpe der eller ei.

 

Jeg personlig ville nektet slike krav og heller bedt de som har interesse av denne grasflekken om å ta seg av dette selv. Jeg hadde også nektet eventuelle fakturaer/bøter og bedt de henvise til kontrakt jeg har signert på for å være en del av dette såkalte fellesområdet. Jeg hadde også opplyst dem om at dette ikke var en del av kjøpskontrakten jeg signerte når huset ble kjøpt, og at interessen for dette fellesområdet ikke er der.

Og det kun av prinsipp fordi jeg ikke ønsker at Norge skal få noe styggedom ala HOA som skal leke gate-politi.

 

 

For ordens skyld siden det er så typisk at folk svarer: "Ååååh, du høres ut som en drøøøømmmeeenabo *Insert sarkastisk smilefjess i overdreven mengde her*"

så må jeg bare si at jeg er en av de mest aktive i nabolaget på å holde postkassestativet fritt for snø i hjemmeperiodene mine. Det er ingen som har spurt meg om dette, ingen krav eller noe annet vås hengende over meg. Jeg gjør det frivillig fordi det tar meg 2 minutter mer per gang jeg brøyter hjemme. Gamlingene i nabolaget gjør en god jobb på å holde det ryddig og klipt på sommerstid. Men jeg slutter den dagen det enten fremstår som at det er forventet at jeg skal ta meg av det eller at et grendelag skal blande seg inn i det og kontrollere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis alle bidrar litt rundt seg, rydder og ordner i fornuftige former, så er det sikkert lite eller ingen dugnad som kreves. Ganske vanlig med slike velforeninger dog. Private veistubber og ledningsnett under bakken frem til kommunal eiendom. Det blir vanskelig å holde orden rundt seg hvis alle bare sitter inne og krever at andre skal gjøre jobben. Noen timers dugnad i året kan være forskjellen på 1000 kroner i året i avgift og 10 tusen dersom alle tjenester skal leies inn eksternt og betales markedspris, kjøring, moms etc etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dugnad betyr en altfor stor gruppe dårlig forberedte mennesker som gjør en dårlig planlagt jobb der arbeidsresultatet er mindre viktig enn den obligatoriske dårlige kaffen og den istykkerkokte pølsa med ketchup Det er det tvangssosiale som er det sentrale med dugnaden Her kategoriserer man sine medmennesker som enten for eller imot fellesskapet 

Lenke til kommentar
Vargo Hoat skrev (19 timer siden):

Hei! Vi flyttet til en enebolig innerst i en blindvei for et par måneder siden. Boligen er eiet, og tomt eiet. Ankomst er via en kommunal vei, som de seks eneboligene langs veien selv betaler for snøbrøyting på. Dette sto opplyst i salgsoppgaven, og er en fast årlig sum. Ingen videre informasjon i salgsoppgave, eller fra selger underveis i prosessen. 

Vanligvis er ordensregler og vedtekter lagt inn i dokumentene ved salg. Hvis ikke, kan dette være en mangel som kan påklages til megler for mangelfulle opplysninger, eller til selger for tilbakeholdt informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vargo Hoat skrev (19 timer siden):

Boligen er eiet, og tomt eiet. Ankomst er via en kommunal vei, som de seks eneboligene langs veien selv betaler for snøbrøyting på.

Kvifor betalar dykk for snøbrøyting av ein kommunal veg? På kommunale vegar så er det kommunen som har ansvaret for vedlikehaldet av vegen, herunder ansvaret for snøbrøytinga.
At velforeininga har organisert seg slik at dei sjølv betalar for snøbrøytinga tyder på at dette ikkje er ein kommunal veg.

Du kan sjekke eigarforholdet veg å gå inn på https://vegkart.atlas.vegvesen.no og klikke på gata. Då får du opp ein pop-up der dei fire fyrste siffera er kommunenummeret deretter bokstavane KV og eit nummer for kommunal veg eller PV og eit nummer for privatveg.

Når det gjeld sjølve velforeininga og kva dei kan pålegge deg så kjem det ann på organisering og eigarforhold. Dersom vegen og denne grasflekken ikkje er kommunal, men er privateigd som eit sameige beståande av dei seks einebustadane så er du deleigar av vegen og grøntarealet og må stå for din del av vedlikehald og kostnadsdekking. Du kan i ytterste konsekvens bli dømt til å betale erstatning til velforeininga/sameiget om du ikkje tek din del av ansvaret.

Når det gjeld pynting og rydding så er det litt meir gråsone mellom ansvaret for stell og vedlikehald, og det som er rein frivillig dugnad for at det skal sjå fint ut i gata.

 

Dersom vegen er kommunalt eigd og du ikkje er sameigar i gata eller grøntarealet så kan ikkje velforeininga tvinge det til å gjere noko. Det er ingen lover som regulerer ei velforeining, så velforeininga er akkurat slik som andre intresseorganisasjonar  ei frivillig samanslutning der fleire går saman for å løyse oppgåver som fleire har interesse av.
Den mest vanlege oppgåva er å arrangere dugnadar der ein ryddar og pyntar eit område der eigaren sjølv ikkje vil legge arbeid til. Typisk då ein kommunal veg der kommunen berre gjer det aller mest nødvendige som snøbrøyting, og så er det velforeininga som må arrangere søppelplukking, luking av ugress og slike ting som kommunen ikkje bruker tid på å utføre men som bidreg til trivsel i nærområdet.
Andre områder som ei velforeining ofte ivaretek er at dersom ein registrerer velforeininga i Brønnøysundregisteret så kan ein søke om offentlege midlar til å finansere tiltak som å bygge eller utbetre ein leikeplass, osv. Ein vil også med ei formell registrering kunne være høyringspart inn til kommunens reguleringsplanar, som då vil ha større tyngde når det kjem frå eit vald styre i ei velforeining enn dersom det kjem frå ein enkelt huseigar.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (22 timer siden):

Hvem eier fellesarealet? Kommunen, grendelaget eller tilhører det en tomt i gata?

 

For noe vås dette her er. Ikke alle er interessert i å måtte ta på seg plikter utover det som er på ens egen tomt og hva en var informert om før kjøp. Faktisk kan slike krav fra et grendelag, så lenge de har hjemmel til å kreve at det utføres og ikke er en form for dugnad du frivillig deltar på, være avgjørende for om man ønsker å kjøpe der eller ei.

 

Jeg personlig ville nektet slike krav og heller bedt de som har interesse av denne grasflekken om å ta seg av dette selv. Jeg hadde også nektet eventuelle fakturaer/bøter og bedt de henvise til kontrakt jeg har signert på for å være en del av dette såkalte fellesområdet. Jeg hadde også opplyst dem om at dette ikke var en del av kjøpskontrakten jeg signerte når huset ble kjøpt, og at interessen for dette fellesområdet ikke er der.

Og det kun av prinsipp fordi jeg ikke ønsker at Norge skal få noe styggedom ala HOA som skal leke gate-politi.

 

 

For ordens skyld siden det er så typisk at folk svarer: "Ååååh, du høres ut som en drøøøømmmeeenabo *Insert sarkastisk smilefjess i overdreven mengde her*"

så må jeg bare si at jeg er en av de mest aktive i nabolaget på å holde postkassestativet fritt for snø i hjemmeperiodene mine. Det er ingen som har spurt meg om dette, ingen krav eller noe annet vås hengende over meg. Jeg gjør det frivillig fordi det tar meg 2 minutter mer per gang jeg brøyter hjemme. Gamlingene i nabolaget gjør en god jobb på å holde det ryddig og klipt på sommerstid. Men jeg slutter den dagen det enten fremstår som at det er forventet at jeg skal ta meg av det eller at et grendelag skal blande seg inn i det og kontrollere.

Lykke til, jeg kan fortsatt garantere at det er en holdning du kommer dårligere ut av det med. 

Det går helt fint an å snakke med de fleste. De aller fleste er rimelige og rasjonelle mennesker, og klarer fint å håndtere en sånn fillesak så lenge man går frem på en grei måte. Det er irrelevant om du har rett, så lenge du er en kødd, er du først og fremst en kødd. Deretter har du kanskje rett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Lykke til, jeg kan fortsatt garantere at det er en holdning du kommer dårligere ut av det med. 

Det går helt fint an å snakke med de fleste. De aller fleste er rimelige og rasjonelle mennesker, og klarer fint å håndtere en sånn fillesak så lenge man går frem på en grei måte. Det er irrelevant om du har rett, så lenge du er en kødd, er du først og fremst en kødd. Deretter har du kanskje rett. 

På hvilken måte er man kødd om man ber et grendelag som selv har tatt på seg å leke gartnere på en grasflekk om å gjøre dette selv istedenfor å bli tvunget til å gjøre det? En bør faktisk stå opp for hva en har lyst til å gjøre eller ei uten å måtte bli stemplet som en kødd, ellers er poenget med å kjøpe eget hus og tomt helt bortkastet. Da kan man heller bosette seg i et borettslag om man ønsker å bli detaljstyrt på egen eiendom

 

Jeg hadde leilighet for en tid tilbake der en av de store faktorene for kjøp var at felleskostnadene dekte gressklipping og generelt (enkel) vedlikehold av hage. Flere beboere hadde gått sammen om å hele tiden bedrive dugnadsarbeid fordi de ville klippe plenen hyppigere enn hva avtalen med vaktmestertjenesten gjorde og i tillegg masse pynting og ekstra hagearbeid i fellesarealet. Etter at jeg sa i fra at slikt for min del var slikt dugnadsarbeid uaktuelt og uinteressant og de heller ikke fikk meg til å betale en symbolsk sum da jeg forklarte de at de fint kunne slippe å ta min lille grastust, så ble jo selvfølgelig dette noe som ble tatt opp i styret da enkelte sikkert mente jeg var kødd der og da. Men styret slo det fort i fra seg og forklarte nøyaktig det samme jeg hadde forklart dem.

De valgte uansett å fortsette å klippe min lille grastust, og tonen var ellers fin oss i mellom. Om noen var av den mening at jeg var en kødd fordi jeg ikke ville være med på alt ekstra arbeidet de selv valgte å gjøre er en ting jeg i bunn og grunn dret i. Men jeg tviler på at det var tilfelle siden naboene, spesielt de eldre, ofte banket på døra og spurte om hjelp om det var noe av litt mer fysisk krevende art som de skulle ha fått gjort.

Så nei, min erfaring er i bunn og grunn at holdningene om å faktisk gi beskjed om at ting ikke er av interesse og uaktuelt har per i dag ikke gjort at jeg har kommet dårligere ut av ting. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 22.3.2024 at 10:42 AM, The Avatar said:

Kvifor betalar dykk for snøbrøyting av ein kommunal veg? På kommunale vegar så er det kommunen som har ansvaret for vedlikehaldet av vegen, herunder ansvaret for snøbrøytinga.
At velforeininga har organisert seg slik at dei sjølv betalar for snøbrøytinga tyder på at dette ikkje er ein kommunal veg.

Du kan sjekke eigarforholdet veg å gå inn på https://vegkart.atlas.vegvesen.no og klikke på gata. Då får du opp ein pop-up der dei fire fyrste siffera er kommunenummeret deretter bokstavane KV og eit nummer for kommunal veg eller PV og eit nummer for privatveg.

Når det gjeld sjølve velforeininga og kva dei kan pålegge deg så kjem det ann på organisering og eigarforhold. Dersom vegen og denne grasflekken ikkje er kommunal, men er privateigd som eit sameige beståande av dei seks einebustadane så er du deleigar av vegen og grøntarealet og må stå for din del av vedlikehald og kostnadsdekking. Du kan i ytterste konsekvens bli dømt til å betale erstatning til velforeininga/sameiget om du ikkje tek din del av ansvaret.

Når det gjeld pynting og rydding så er det litt meir gråsone mellom ansvaret for stell og vedlikehald, og det som er rein frivillig dugnad for at det skal sjå fint ut i gata.

 

Dersom vegen er kommunalt eigd og du ikkje er sameigar i gata eller grøntarealet så kan ikkje velforeininga tvinge det til å gjere noko. Det er ingen lover som regulerer ei velforeining, så velforeininga er akkurat slik som andre intresseorganisasjonar  ei frivillig samanslutning der fleire går saman for å løyse oppgåver som fleire har interesse av.
Den mest vanlege oppgåva er å arrangere dugnadar der ein ryddar og pyntar eit område der eigaren sjølv ikkje vil legge arbeid til. Typisk då ein kommunal veg der kommunen berre gjer det aller mest nødvendige som snøbrøyting, og så er det velforeininga som må arrangere søppelplukking, luking av ugress og slike ting som kommunen ikkje bruker tid på å utføre men som bidreg til trivsel i nærområdet.
Andre områder som ei velforeining ofte ivaretek er at dersom ein registrerer velforeininga i Brønnøysundregisteret så kan ein søke om offentlege midlar til å finansere tiltak som å bygge eller utbetre ein leikeplass, osv. Ein vil også med ei formell registrering kunne være høyringspart inn til kommunens reguleringsplanar, som då vil ha større tyngde når det kjem frå eit vald styre i ei velforeining enn dersom det kjem frå ein enkelt huseigar.

Takk for informativt svar. Sjekket på vegkartet og veien er kommunal helt til de siste meterne som er et lite "tun" som slutter med parkeringsplassen foran vårt hus, samt innkjøring til oppkjørselen til huset ved siden av. De fire andre husene har tilkomst fra kommunal vei. Det bekrefter heldigvis det som sto i salgsoppgaven om at adkomst er via kommunal vei. 

 

Gressflekken ligger direkte langs den kommunale veien. Det var også, rett før vi flyttet inn, en kostnad på 6000,- per bolig for fiksing av veien - noe jeg synes er veldig merkelig når jeg får bekreftet at veien er kommunal. Mistenker at dette bare er noe noen har satt igang og de andre bare "godtok" istedenfor å ta det med kommunen. 

Vi fikk som sagt ingen informasjon om noe av dette utover brøyteavgiften av hverken megler eller selger, og har ikke skrevet under på noe angående et sameie. Da kunne vi like gjerne kjøpt en billigere bolig i et borettslag. For meg er litt av poenget med en enebolig at man er fri til å gjøre hva man selv vil rundt egne vegger, og så får naboene styre med sitt rundt sine vegger. 

 

@OJ Doe Registrerer at du har fryktelig sterke meninger her. Flott at du er et så raust medmenneske at alle som ikke ønsker å delta på tidkrevende (Jo, det er faktisk både tid- og energikrevende) dugnadsaktiviteter i påståtte fellesarealer som faktisk ikke er fellesarealer, men kommunalt eide arealer er elendige mennesker (eller en kødd som du så fint formulerte det). Tommel opp for forståelsen din av ulike menneskers personligheter, behov og ønsker. Ha en fin dag videre!

 

@OJ Doe

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Påfallende at ingen i denne tråden så langt har nevnt veilag (eller veglag), som det trolig er snakk om her.

Det spiller ingen rolle om kommunen eier veien/eiendommen, men hvilken regulering som gjelder. Kommunen har trolig fattet vedtak om å ikke vedlikeholde denne blindveien og har avregulert veien til privat formål. Kommunen overlater da naboene til å drive med vedlikeholdet. Naboene kan da danne et veilag, som er det jeg antar grendelaget kan ha gjort.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1963-06-21-23/KAPITTEL_9#§55

 

Quote

Takk for informativt svar. Sjekket på vegkartet og veien er kommunal helt til de siste meterne som er et lite "tun" som slutter med parkeringsplassen foran vårt hus, samt innkjøring til oppkjørselen til huset ved siden av.

Kommunen er eier, greit nok det spiller ingen rolle. Kommunen har trolig vedtatt å behandle veien som er privat, det er implisitt gitt av at naboene står for snømåkingen, vedlikeholdet skjer derfor ikke i offentlig regi og veien er å anse som privat. Du kan nekte å betale for dette, men er det dannet et veilag som forvalter veien og du ikke lengre ønsker å betale, så mister du også retten til å bruke veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (På 30.3.2024 den 12:22 AM):

Kommunen har trolig vedtatt å behandle veien som er privat, det er implisitt gitt av at naboene står for snømåkingen, vedlikeholdet skjer derfor ikke i offentlig regi og veien er å anse som privat. Du kan nekte å betale for dette, men er det dannet et veilag som forvalter veien og du ikke lengre ønsker å betale, så mister du også retten til å bruke veien.

om dette er tilfelle burde selger fått opplyst om dette ved kjøp av huset.
Men er heller ikke det han klager på.
Selv om jeg reagerer på dette.
Om det er 1 eller 2 hus ok. da er det vanlig at kommunen overlater dette til brukerne av veien.
Men her snakker vi flere hus, og et Grendelag ikke en veilag.
Og om veien faktisk er eid av kommunen er det offentlig og ingen kan nektes å bruke den.

Bor selv ved siden av en slik vei (jeg bruker den ikke)
Men ingen kan nekte noen å kjøre på denne veien da den faktisk er offentlig.
Er ekstremt mange som ikke bor langs veien som bruker den daglig, og siden det er offentlig eiendom kan ingen nekte noen å bruke den.

Lenke til kommentar
On 1.4.2024 at 5:57 PM, Eskove said:

Og om veien faktisk er eid av kommunen er det offentlig og ingen kan nektes å bruke den.

Dette sitatet er sentralt, fordi det er en påstand som er direkte i strid med vegloven og det har vært en gjennomgående påstand i denne tråden. Kommunalt eierskap i seg selv gjør ikke veien offentlig, det avgjørende er om veien vedlikeholdes av kommunen og kommunen kan regulere seg bort fra vedlikholdsansvaret og overlate ansvaret til de som eier naboeiendommene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...