Hei! Vi flyttet til en enebolig innerst i en blindvei for et par måneder siden. Boligen er eiet, og tomt eiet. Ankomst er via en kommunal vei, som de seks eneboligene langs veien selv betaler for snøbrøyting på. Dette sto opplyst i salgsoppgaven, og er en fast årlig sum.
Ingen videre informasjon i salgsoppgave, eller fra selger underveis i prosessen. Kun muntlig bekreftelse på sitatet over. For en liten stund siden ble det innkalt til årsmøte i grendelaget, som omfatter de nevnte seks eneboligene. Her ble det lagt frem en omfattende liste for vedlikehold av det de kaller fellesområder, samt en årlig rullering mellom husstandene på utvidet ansvar for å avholde møter, pynte til jul, rydde til 17.mai, og så videre. I tillegg er det en gresstust som ikke brukes til noe det forventes at klippes en gang i uka, med rullerende ansvarsuker. Det er også lagt opp til flere dugnader for alle iløpet av et kalenderår.
Det skrives også i et referat at det er viktig at "maks tillatt hekkehøyde (2m) respekteres". Det finnes også et par andre harde regler for det de kaller grendelaget.
Mitt spørsmål her er egentlig bare hva kan et grendelag kreve av beboere i et eneboligområde? Har de noe hjemmel i lovverk for å kreve dugnads-oppmøte og overholding av ansvarsoppgaver? Alt dette (foruten årsavgiften for snømåking) har kommet helt ut av det blå for oss, og er ikke noe vi egentlig hverken har lyst eller tid til å involvere oss i. Vi er i en annen livsfase enn de andre beboerne, som naturlig nok da har mer av tid til å drive på med det jeg egentlig ser på som overformynderi av naboer.
Håper noen kan kaste litt lys over hva vi har kjøpt av plikter i denne situasjonen, og hva som bare er "frivillig".
Takk!