Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Håravfall som kvinne, er det noe som kan gjøres?


Gjest 69342...504

Anbefalte innlegg

Gjest 69342...504

Jeg vet dette er et mannsdominert forum, men kanskje det er noen som har kunnskap om emnet likevel. Det er vel forskjell på årsaker til håravfall hos kvinner og menn, men kanskje behandlingstilbud er noe av det samme? 

For rundt 3 år siden fikk jeg påvist PCOS. Rådet fra gynekologen var å gå ned i vekt og begynne på p-piller igjen. PCOS ble oppdaget da jeg sluttet på p-piller (valgte å slutte for å se om det hjalp på den mentale helsen). Jeg begynte på p-piller igjen, men da et annet merke enn tidligere da dette merket ble anbefalt for de med PCOS. Ved kontroll et halvt år senere viser det seg at eggposene (hadde mange av disse da PCOS ble oppdaget) er borte, så i følge gynekologen var det viktig at jeg sto på p-piller og at jeg ikke burde slutte med mindre jeg skal prøve å få barn. 

Da jeg sluttet på p-pillene begynte håravfallet. Mye hår som falt ut. Da jeg begynte på de p-pillene gynekologen anbefalte, avtok dessverre ikke håravfallet. Jeg har altså mistet hår i 3 år. Jeg vil anslå at jeg har mistet halvparten av håret mitt. Jeg hadde tynt hår fra før, og det er enda mer pistrete og tynt nå. Det verste er bakhodet - jeg har antydning til måne. Hårfestet har blitt høyere, jeg har fått en mye lengre panne. 

Jeg skal være helt ærlig, dette knuser selvtilliten min. Jeg har hatt alltid hatt et trøblete selvbilde, men dette har dessverre tatt kaka. Uansett hva jeg gjør med håret mitt blir det stygt. Jeg har en hårtype som ikke er fin når det er langt, men heller ikke når det er kort. Nå har jeg det skulderkort, men det er stygt. Jeg har alltid sagt om menn som mister håret at de bare må eie det, hår betyr ikke så mye osv (jeg har ikke hatt noe imot skalla menn i det hele tatt), men jeg begynner virkelig å forstå kompleksene rundt dette. Det er forferdelig å miste håret sitt. 

Jeg mister fortsatt hår. Jeg har prøvd å spørre legen om å sjekke testosteronnivået for å se om det kan være en årsak (jeg hadde forhøyet når PCOS-en ble oppdaget), men han mente det ville ha lite nytteverdi da ingen tiltak blir gjort uansett, og det er naturlig at ved PCOS så har man forhøyet testosteron. 

Har prøvd slik sjampo mot håravfall, den i bronse/beige flaske. Brukte den i over et halvt år. Merket ingen effekt. Har tatt diverse tilskudd som skal være bra for håret... Ingen effekt. Har fulgt noen kjerringråd for oss som sliter med PCOS, men nei, håret fortsetter å falle av. 

Er det noe som kan gjøres? Eller må jeg bare akseptere at håret mitt er ødelagt? :( Jeg ser helt latterlig ut når jeg ser rett på meg selv i speilet, masse småhår rundt hårfestet som har kommet mer enn en cm lenger opp. Håret er for tynt til at jeg kan klippe pannelugg. Finnes det eventuelt privat lege jeg kan oppsøke? Er det hudlege man går til for slike problemer? 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 69342...504
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Har ikke noe greie på sånt men syns det var trist lesning det med håret ditt ☹️ håper du får orden på det ☹️ ❤️

Tusen takk for det, du er snill. ❤️

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 69342...504 said:

Jeg har alltid sagt om menn som mister håret at de bare må eie det, hår betyr ikke så mye osv (jeg har ikke hatt noe imot skalla menn i det hele tatt), men jeg begynner virkelig å forstå kompleksene rundt dette. Det er forferdelig å miste håret sitt. 

Anonymous poster hash: 69342...504

Hår er hår. Overfladisk. Jeg kan skjønne at det er uvant å forholde seg til, men se på den positive siden, du har en partner som burde like deg for deg, og ikke hvorvidt du har hår på toppen eller ikke. Prøv å ikke stresse i hverdagen, da jeg har hørt det kan være en faktor til at man mister hår. Jeg tar B12-vitaminer og D-vitaminer regelmessig + tran, tenker at vitaminmangel også kan føre til litt av hvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 69342...504 skrev (8 timer siden):

Er det noe som kan gjøres?

Det er veldig begrenset, også veldig individuelt. Noen opplever at hårtapet (som i prinsipp er uungåelig ved PCOS), bremses ved hormonell prevensjon. Noen opplever også at Metformin kan bidra. Men når hårtapet først har satt inn, så går det bare en vei, i perioder med varierende hastighet vel å merke. 

Er parykk et alternativ? Jeg vil tro at du faktisk fyller vilkårene for å få stønad fra NAV: https://www.nav.no/parykk

Og så, i egenskap av å være skallet mann, som eier hårtapet overhode uten tap av selvbilde, kan jeg gi deg to svært viktige tips; solfaktor og hodeplagg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 69342...504
Colin. skrev (6 timer siden):

Hår er hår. Overfladisk. Jeg kan skjønne at det er uvant å forholde seg til, men se på den positive siden, du har en partner som burde like deg for deg, og ikke hvorvidt du har hår på toppen eller ikke. Prøv å ikke stresse i hverdagen, da jeg har hørt det kan være en faktor til at man mister hår. Jeg tar B12-vitaminer og D-vitaminer regelmessig + tran, tenker at vitaminmangel også kan føre til litt av hvert.

Deg om det. For meg er det en stor påkjenning å miste det. Skal sies at jeg har ikke partner og har ikke planer om det heller, men er enig i det du skriver. Dette handler mer om velvære og det å føle seg som seg selv. Det er en stor forandring når man ser seg selv i speilet daglig. Det er heller ikke noe særlig å aldri føle seg fin, for eksempel når en skal på tilstelninger der man jåler seg litt ekstra opp. 

Skandinav skrev (3 timer siden):

Det er veldig begrenset, også veldig individuelt. Noen opplever at hårtapet (som i prinsipp er uungåelig ved PCOS), bremses ved hormonell prevensjon. Noen opplever også at Metformin kan bidra. Men når hårtapet først har satt inn, så går det bare en vei, i perioder med varierende hastighet vel å merke. 

Er parykk et alternativ? Jeg vil tro at du faktisk fyller vilkårene for å få stønad fra NAV: https://www.nav.no/parykk

Og så, i egenskap av å være skallet mann, som eier hårtapet overhode uten tap av selvbilde, kan jeg gi deg to svært viktige tips; solfaktor og hodeplagg.

Jeg lurer på om det kanskje kunne vært lurt å prøve en annen type hormonell prevensjon. Vet ikke, den jeg bruker (Yasminelle) har jo hårtap som en bivirkning. En del av meg vil egentlig prøve å slutte på pillene igjen for å se om jeg får normal syklus og hvordan kroppen reagerer, men jeg tror ikke det er så smart. 

Parykk blir kanskje et alternativ på sikt. Fortsetter det sånn vil jeg snart ha måne, jeg begynner allerede å få antydning til viker... :( 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504
Colin. skrev (6 timer siden):

Hår er hår. Overfladisk. Jeg kan skjønne at det er uvant å forholde seg til, men se på den positive siden, du har en partner som burde like deg for deg, og ikke hvorvidt du har hår på toppen eller ikke. Prøv å ikke stresse i hverdagen, da jeg har hørt det kan være en faktor til at man mister hår. Jeg tar B12-vitaminer og D-vitaminer regelmessig + tran, tenker at vitaminmangel også kan føre til litt av hvert.

Glemte å svare på det andre, jeg tar D-vitaminer og tran også. :) Vet at B-vitaminmangel kan resultere i håravfall, der har jeg hatt mangler tidligere men er flink til å spise variert, tror jeg får i meg nok. Jeg stresser ikke så mye tror jeg. 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504

Skal innrømme at jeg har sett på hårtransplantasjon, da spesielt for å "senke" hårfestet. Jeg føler meg veldig eksponert med så lite hår og mange av mine dårlige trekk kommer tydelig frem. Hjelper så klart ikke heller at jeg føler meg usikker, så det lyser jo gjennom. 

Men jeg leser at det er dårlig vitenskapelig dokumentasjon på at resultatet forblir permanent. Ser på tilbud hos en klinikk nå, og de hevder det er permanent. 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504 skrev (22 timer siden):

eg vet dette er et mannsdominert forum, men kanskje det er noen som har kunnskap om emnet likevel. Det er vel forskjell på årsaker til håravfall hos kvinner og menn, men kanskje behandlingstilbud er noe av det samme? 

Minoxidil er det vel noe som heter.

 

Gjest 69342...504 skrev (22 timer siden):

Har prøvd slik sjampo mot håravfall, den i bronse/beige flaske.

Er det dette eller noe lignende du har prøvd ? 

f7174434-3f82-4a70-b786-c8377afbafe1

Lenke til kommentar

Jeg tror at de realistiske valgene er parykk eller hårtransplantasjon. Det finnes mange produkter på markedet, men mye av det (alt??) er lurium. Min far brukte sikkert hundretusner på mange forskjellige slike produkter fra hans håravfall startet i midten av 20-årene, men ingenting hadde noen effekt. 

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Minoxidil er det vel noe som heter.

 

Er det dette eller noe lignende du har prøvd ? 

f7174434-3f82-4a70-b786-c8377afbafe1

Minoxidil har jeg ikke prøvd enda, har ikke tid til å google så mye rundt nå men mener jeg leste noe om at den skulle påføres daglig, brukes over ganske lang tid osv i tillegg var den dyr? Problemet med slike serumer i hodebunn er at jeg har tynt og fint hår, samt fet hodebunn fra før, så jeg er redd håret bare blir fettete og stygt av det. 

zanta skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at de realistiske valgene er parykk eller hårtransplantasjon. Det finnes mange produkter på markedet, men mye av det (alt??) er lurium. Min far brukte sikkert hundretusner på mange forskjellige slike produkter fra hans håravfall startet i midten av 20-årene, men ingenting hadde noen effekt. 

Huff.. Ja, jeg tror jeg må vurdere hårtransplantasjon. Lese mer om det. Vet mange reiser til Tyrkia for det, men er det kun for å spare penger eller er de "flinkere" der? I Norge er det dyrt, men jeg syns prisen er verdt å betale. 

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Minoxidil funker det, men sikkert ikke for alle. 

Har også hørt at det fungerer for noe, virker som om det er det eneste på markedet som kan ha effekt. 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504 skrev (4 minutter siden):

Minoxidil har jeg ikke prøvd enda

Nei jeg har ingen erfaring med produktet, men det virker som det er det eneste ment for økt hårvekst med en viss effekt, snakk med legen din er det beste tipset jeg kan gi. 

Minoxidil (Rogaine) is also helpful for women with FPHL associated with PCOS. Studies have shown that topical minoxidil helps encourage hair regrowth in these women. Minoxidil comes as a solution or as a foam that is applied directly to the scalp. Minoxidil is also available in a tablet form that is taken by mouth. This is an option for some people with PCOS, but it’s used less commonly than topical minoxidil. Minoxidil must be strictly adhered to for this to be effective.

https://www.healthcentral.com/condition/polycystic-ovary-syndrome-pcos/pcos-hair-loss

 

Lenke til kommentar
Gjest 6a2a2...b57

Merkelig å anta at noen har en partner og argumentere ut fra det hvis det ikke fremgår av innlegget overhodet. Manglende empatiske evner eller noe sånt? Noen kler å være uten hår og andre ikke like mye. Så det å miste håret kan bety alt fra svært lite hvis man kler det og allerede er i et trygt forhold med god emosjonell støtte, til svært mye hvis man sliter med dårlig selvtillit fra før, ikke kler det å være uten hår og er aleine og ensom på toppen.

Jeg er mann som har mistet hår i 3-4 år nå sikkert. Bruker minoxidil med finasterid i. Finasterid er liksom vidundermiddelet som skal hjelpe for mannlig håravfall, men for mange så dreper det libidoen. Tas vanligvis i pilleform. Jeg merket det godt på libidoen da jeg prøvde det, så derfor prøver jeg nå finasterid oppløst i minoxidil istedenfor, og påfører der hvor håravfallet er verst. Det skal visstnok gi mindre bivirkninger siden man får mindre av det i hele kroppen. En del rapporterer om at de aldri fikk libido tilbake til normalt nivå etter å ha prøvd finasterid.. Jeg bruker også Toppik som er noe keratinfiber eller gud vet i pulverform som gjør håret tykkere sånn at tynne områder blir mindre synlig.

Jeg aner ikke hvordan jeg hadde kledd å være uten hår. Sannsynligvis mer dårlig enn bra, for jeg er ganske bleik og har dårlig skjeggvekst.

Jeg har ikke så mye greie på hva slags hjelp det er å få for kvinner, men antar det er noe av det samme som for menn. Minoxidil er noe som fungerer middels bra såvidt jeg har skjønt. Det kan for noen bremse hårtapet noe, men for svært få gjør det noe mer enn det. Hårtransplantasjon fordrer at man har gode donorområder å hente hår fra. Og det stanser ikke hårtapet fra de områdene som lider av hårtap. Så det opprinnelige håret i de områdene vil fortsette å falle av. For menn er det noen områder som ikke er så rammet av det vanlige hårtapet så hår hentet derfra kan leve lenger. Men etterhvert som hår i de rammede områdene fortsetter å ramle av så må man gjerne gjøre nye transplantasjoner, hvis det er mer hår i donorområder å hente fra. Det er begrenset hvor mange ganger det lar seg gjøre. For andre typer hårtap aner jeg ikke hvordan det fungerer. 

Anonymous poster hash: 6a2a2...b57

Lenke til kommentar
Gjest 6a2a2...b57

Minoxidil fungerer kun så lenge man fortsetter å bruke det. Så det er til evig tid hvis det skal ha effekt (for de som faktisk opplever særlig effekt, det er ikke alle). Påføres vanligvis morgen og kveld. Og er noe utrivelig griseri syns jeg. Men må man så må man. De virkelig annerkjente legene som gjør hårtransplantasjon tror jeg holder til i usa og canada. Men de tar seg ekstremt godt betalt. Snakk om hundretusener. Mange er fornøyde med Tyrkia. Mens andre føler det er utrygt. Jeg ville sjekket erfaringer veldig godt på forhånd. Det samme gjelder forsåvidt norske tilbydere. Det koster en del mer i Norge, men føles gjerne en del tryggere.

Anonymous poster hash: 6a2a2...b57

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 6a2a2...b57 said:

Merkelig å anta at noen har en partner og argumentere ut fra det hvis det ikke fremgår av innlegget overhodet. Manglende empatiske evner eller noe sånt?

Anonymous poster hash: 6a2a2...b57

Hun nevnte P-piller. Bruker man P-piller som et middel mot håravfall ?

Lenke til kommentar
Gjest 69342...504
Colin. skrev (16 minutter siden):

Hun nevnte P-piller. Bruker man P-piller som et middel mot håravfall ?

Les posten du. P-piller brukes i enkelte tilfeller som medisin for PCOS. Derfor bruker jeg p-piller, fordi jeg har PCOS, som er årsaken til håravfallet, men det kan hende det er p-pillene som forårsaker det også. 

Anonymous poster hash: 69342...504

Lenke til kommentar

Hårdel er et alternativ. Disse er vanligvis veldig dyre. 15 - 20 tusen. Dette er ikke en parykk, så de utfyller eget hår. Disse må/bør skiftes ut minst hvert andre år. Det kan sikkert være greit å bruke et profesjonelt firma for dette i Norge første gang, for å sikre riktig hårfarge med mer.

Etterpå kan man bestille fra det store utland for å få det til 5-7 tusen. Disse ser etter min mening bra ut. Om håravfallet er nylig, kan minoxidil sikkert fungere.

Endret av Investigator224
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...