Gå til innhold

Feil på EU-kontroll på ett år gammel bildel


Anbefalte innlegg

Fikk 2er feil på EU-kontroll pga. feiljustering på begge frontlyktene. Disse ble byttet av forhandler på garanti for ett år siden. Forhandler mener at man må forvente at det kan oppstå feiljustering i en slik grad at det innebærer at bilen ikke kan EU-godkjennes ila. ett års tid. Jeg synes dette er svært merkelig, fordi det innebærer at man risikerer å kjøre med ulovlige frontlykter halve tiden mellom kontrollene. Jeg mente derfor at dette burde falle innunder reklamasjonsretten på delen, noe forhandler avslår. Hva tenker folket her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les deg opp på reglene, juster lyktene selv. Ta kontroll på et annet verksted. Dette er egentlig et varsel om at du bør finne nytt verksted. Ganske klassisk liten scam dette der verkstedene må finne på litt ekstra arbeid for å generere omsetning og inntekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

 Ganske klassisk liten scam dette der verkstedene må finne på litt ekstra arbeid for å generere omsetning og inntekt.

Jeg tok kontroll på verksted som var så greie å justere lykter mot tillegg.  2000 km senere så var de utenfor grensene igjen gitt😉 på samme verksted selvsagt 

Endret av Mag ne
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Ganske klassisk liten scam dette der verkstedene må finne på litt ekstra arbeid for å generere omsetning og inntekt.

Etter at jeg opplevde dette hos Snap Drive for ~13 år siden, har jeg sluttet å ta PKK hos verksteder - bruker NAF.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (38 minutter siden):

Halve Norge kjører rundt med feiljusterte frontlykter så det er ikke noe særlig spesielt. Og de kan fort komme ut av posisjon selv etter kort tid.

Okay, så da er det med andre ord noe som faktisk er normalt? Det er jo i og for seg ganske spesielt mtp. at det er et avvik som vurderes strengt på PKK. Eller sagt på en annen måte er det lite sammenheng mellom kvaliteten på delen og kravene som stilles til den.

Takker for øvrig for alle svar. Dropper nok forhandler neste gang ja - kontrollen ble gjennomfør der utelukkende fordi den sammenfalt med annen service.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, sedsberg said:

Feilstilling på lys er en av de vanligste feilene på EU-kontroller ja.

Det er jo ikke rart det er en vanlig feil hvis verksteder skriver opp falske mangler. Juster lys og rust på bremseskiver er en klassiker, ganske vanlig, og veldig misbrukt også. 

Lenke til kommentar

Har fått feil på lysjustering flere ganger, dette fikser de gratis hver gang, noen ganger er det småplukk jeg må fikse selv og betale for etterkontroll men om verkstedet tar ekstra betalt for å justere lys så er det bare å finne en annen plass som er mer serviceinnstilt. Merkeverksted er det bare å holde seg unna, har fått diagnostisert hvilken abs sensor det er feil på uten å betale på to forskjellige biler. Skal verkstedet fakturere for 5 minutter ekstra arbeid så er det bare å finne en ny plass, PKK koster nok i seg selv.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Hadde de gjort det så ofte som mange påstår hadde en haug av verksteder mista godkjenningene for å drive EU-kontroll.

Sliter med å se at verksted kan miste godkjenning for å være "for nøye". Da må det i såfall være helt åpnbart nye deler som er bemerket feil på. Problemet andre veien er nok mye vanligere, da gjerne med en ekstra 1000-lapp eller en flaske XO i passasjersetet.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (36 minutter siden):

Sliter med å se at verksted kan miste godkjenning for å være "for nøye". Da må det i såfall være helt åpnbart nye deler som er bemerket feil på. Problemet andre veien er nok mye vanligere, da gjerne med en ekstra 1000-lapp eller en flaske XO i passasjersetet.

De kan få en smekk på fingeren om de utnytter det til å lage seg arbeid, men risken på lys er nå forsvinnende liten. Får de melding om at det blir kontroll så kan de også bare stille lyset på villspor og si at det var sånn :p 

Lenke til kommentar

At det skulle bli feilstilt hvert år virker ikke riktig for meg i hvert fall. Med mindre det er snakk om enkelte Tesla modeller, de feilstiller vistnok lyktene ved oppdatering på grunn av en programvarefeil, om bilen står i en bakke under oppdatering.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...