Gå til innhold

Fly Fordelsprogrammer: Oversikt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Thorz skrev (4 minutter siden):

@robertaas Kanskje tingene har blitt verre nå, eller har jeg vært heldig. Takk!

Har vært ett Hekkan de siste 12-13 årene, men en kan såklart være heldig. Men mellomlanding i USA bør unngås eller forvente lange køer.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Er det risikosport å bestille billetter med bonus? Så en artikkel her om dagen der en person ikke hadde fått bli med SAS-flyet fordi de hadde overbooket. Han hadde betalt med EuroBonus-poeng.

Vil de som har betalt med bonuspoeng alltid være de som blir sittende igjen når flyet deres drar? Er det dermed risikosport å betale med bonuspoeng, dersom flyselskapet har overbooket og ingen kansellerer?

Skrevet

Mange som samler bonus poeng har statuser hos selvskaper. Høyere status = prioritering av plass på fly, uansett om det er betalt med poeng eller penger.

Men noen ganger kan man ha uflaks og det er unormalt mange med høy status på en flyving.

Har booket veldig mange bonus billetter oppigjennom årene, aldri hvert et problem, men har Emerald(platinum )status hos one world og Elite Plus hos sky team.

Fløy hjem fra Asia for par uker siden, da var vi 4stk med emerald (platinum) and og 17stk med Saphire (gul) på samme fly, i følge Cabin Manager så var det unormalt mange men det skjedde innimellom..

Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Er det risikosport å bestille billetter med bonus? Så en artikkel her om dagen der en person ikke hadde fått bli med SAS-flyet fordi de hadde overbooket. Han hadde betalt med EuroBonus-poeng.

Vil de som har betalt med bonuspoeng alltid være de som blir sittende igjen når flyet deres drar? Er det dermed risikosport å betale med bonuspoeng, dersom flyselskapet har overbooket og ingen kansellerer?

Som sagt er det det samme om du betaler for penger eller poeng, det viktige er å ha status OG ha det registrert på bookingen. Man skulle tro at siden man betaler med poeng så vet de hvilken bonuskonto du har, men SAS har ofte feil med sine systemer så alt fungere ikke alltid slik de burde. SK-IT er et mye brukt navn...

Engang jeg skulle på en bonusreise begynte de å be om frivillige da de var overbooket og jeg så at min status ikke stod på boardingkortet. Jeg gikk bort til gaten og fikk det lagt inn. De sa jeg var jommen heldig for de hadde allerede planlagt å kaste meg av flyet. 

Skrevet
robertaas skrev (19 minutter siden):

Som sagt er det det samme om du betaler for penger eller poeng, det viktige er å ha status OG ha det registrert på bookingen. Man skulle tro at siden man betaler med poeng så vet de hvilken bonuskonto du har, men SAS har ofte feil med sine systemer så alt fungere ikke alltid slik de burde. SK-IT er et mye brukt navn...

Engang jeg skulle på en bonusreise begynte de å be om frivillige da de var overbooket og jeg så at min status ikke stod på boardingkortet. Jeg gikk bort til gaten og fikk det lagt inn. De sa jeg var jommen heldig for de hadde allerede planlagt å kaste meg av flyet. 

Med status så mener du at man har spart seg opp mye og opparbeidet seg høyere plassering i systemet. Så en som nettopp har begynt å samle bonuspoeng har lav status og har høyere risiko for å bli igjen på bakken ved overbooking?

Eller mener du at man må huske å ha EuroBonus-nummeret med i bestillingen, uavhengig av om man er ny eller bonus-veteran?

Skrevet
Markiii skrev (8 minutter siden):

Med status så mener du at man har spart seg opp mye og opparbeidet seg høyere plassering i systemet. Så en som nettopp har begynt å samle bonuspoeng har lav status og har høyere risiko for å bli igjen på bakken ved overbooking?

Ehhh.. med status når man booker med Eurobonuspoeng refererer jeg selvsagt til Eurobonusstatus. Det vil ta noe tid å opparbeide status der som i alle andre bonusordninger. Her er en oversikt over nivåene: https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/

Markiii skrev (13 minutter siden):

Eller mener du at man må huske å ha EuroBonus-nummeret med i bestillingen, uavhengig av om man er ny eller bonus-veteran?

Når man booker en reise med Eurobonuspoeng så vet de selvsagt Eurobonus-nummeret ditt. Det jeg refererer til er tekniske feil som en sjelden gang gjør at koblingen mellom Eurobonus-nummeret ditt og bookingen din forsvinner en gang mellom booking og boarding.Så sjekk boardingkortet at status står der.

Jeg har flydd en god del og har flere ganger opplevd feil med dette. 

Skrevet

Ok, så hvis man er på laveste nivå så er man lavest på rangstigen og kan forvente å bli stående igjen på flyplassen ved overbooking? Med andre ord, risikosport å bestille med bonuspoeng hvis man ikke har opparbeidet seg "status"?

Skrevet
Markiii skrev (6 minutter siden):

Ok, så hvis man er på laveste nivå så er man lavest på rangstigen og kan forvente å bli stående igjen på flyplassen ved overbooking? Med andre ord, risikosport å bestille med bonuspoeng hvis man ikke har opparbeidet seg "status"?

du er nok hakket over de uten medlemskap og tilsvarende klasse på billett. 

Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

La oss si at det er 200 plasser på flyet og 202 som står klare til å fly.

-30 har status hos flyselskapet

-40 er registrert på bonusordningen og på vei til status

Om ingen er frivillige så vil man da velge 2 av de resterende 130 og sette de 2 igjen. Det er altså 1,5% sjangse for at det rammer deg i dette tilfellet. Man blir da booket om til et senere fly med samme eller et annet selskap, og man får kompensasjon.

Moralen er: meld deg inn på bonusordningen og sjekk at den er registrert på boardingkortet.

Skrevet

Jeg tror ikke helt jeg skjønner hva "status" er. Har man status med en gang man har begynt å samle poeng? Eller med en gang man har EuroBonus-nummer? Eller må man ha et visst antall poeng eller reiser for å få "status"?

Skrevet
Markiii skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ikke helt jeg skjønner hva "status" er. Har man status med en gang man har begynt å samle poeng? Eller med en gang man har EuroBonus-nummer? Eller må man ha et visst antall poeng eller reiser for å få "status"?

Sjekk linken som jeg la ut...

Nivået "medlem" som man straks får er bedre enn å ikke være medlem

Sølv er bedre enn "medlem"

Gull er bedre enn Sølv

Diamant er bedre enn Gull

Pandion er bedre enn Diamant

Skrevet

Ok, så som "medlem" så er det mindre sannsynlig at man blir stående igjen, men hvis man har over 20 000 poeng på konto så er man "sølv", og dermed enda sikrere?

Men hvis man har 20 000 og bruker 5 000 på en innenrikstur så har man bare 15 000 og da er man ikke sølv lenger, med mindre man har flydd minst 10 ganger på 12 måneder (der tur/retur regnes som to turer?)?

Skrevet
Markiii skrev (20 minutter siden):

Ok, så som "medlem" så er det mindre sannsynlig at man blir stående igjen, men hvis man har over 20 000 poeng på konto så er man "sølv", og dermed enda sikrere?

Men hvis man har 20 000 og bruker 5 000 på en innenrikstur så har man bare 15 000 og da er man ikke sølv lenger, med mindre man har flydd minst 10 ganger på 12 måneder (der tur/retur regnes som to turer?)?

Igjen vil jeg anbefale deg å sjekke linken som jeg la ut. Det er ikke saldo på bonuskonto som styrer status, men opptjening i løpet av opptjeningsperioden.

Skrevet
robertaas skrev (2 minutter siden):

Igjen vil jeg anbefale deg å sjekke linken som jeg la ut. Det er ikke saldo på bonuskonto som styrer status, men opptjening i løpet av opptjeningsperioden.

Ja, jeg så på linken, men den forklarte tilsynelatende ikke alt. Det står bare f.eks. 20 000 poeng, men ikke om man faktisk må ha 20 000 poeng der og da, eller om det bare gjelder opptjente poeng, selv om de er brukt. Dvs. at hvis man tjener 20 000 poeng og så bruker dem så man har 0 poeng igjen, så er man fortsatt sølv?

Skrevet
Markiii skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg så på linken, men den forklarte tilsynelatende ikke alt. Det står bare f.eks. 20 000 poeng, men ikke om man faktisk må ha 20 000 poeng der og da, eller om det bare gjelder opptjente poeng, selv om de er brukt. Dvs. at hvis man tjener 20 000 poeng og så bruker dem så man har 0 poeng igjen, så er man fortsatt sølv?

For alle bonusprogram som jeg har hørt om er det opptjening i kvalifiseringsperioden og ikke saldo som styrer status.

Slik du beskriver det ville alle lett få livsvarig høy status og "kvalifiseringsperiode på tolv måneder" som stod på siden jeg linket til ville ikke lengere gi noen mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...