Gå til innhold

Enkelte FrP politikere passer ikke inn i politikkens verden


Anbefalte innlegg

Skeptikus skrev (4 timer siden):

Det er jeg enig i, og Sylvi grep resolutt inn her.  Men vi som husker en god del år tilbake, så minnet det uttrykket han brukte vedr. "visse kvinnfolk" sin viten om det mannlige kjønnsorgan om slik språkbruken kunne arte seg f.eks. i den litt saftige og (for det meste) morsomme NRK-serien "Rorbua" i hine hårde dage.  Uttrykket han brukte virket jo ganske dumt i seg selv, bare så det er sagt, de vet nok såpass om mannen serru..., men  den landsdelen han kommer fra er de kjent for, med rette eller ei, at mange jo "kan ta i litt" når de er irriterte og skal gi uttrykk for det osv.   (F.eks. i et visst satireprogram på NRK så var det jo et kvinnelig fast medlem i programmet som tillot seg å benevne én av statsrådene våre som det mest folkelige/grove uttrykket for det kvinnelige kjønnsorgan, det synes jeg for min del var grenseoverskridende den gangen, tross alt,  men fikk visst ingen konsekvenser f.eks. med klage til Kringkastingsrådet,(noe det vel burde fått).  Også hun kommer fra oppi nord, der de som sagt kan være noe oftere litt sånn i kjeften da, "heter det seg" iallfall.  Eller?

Nå er vel konteksten, intensjonen og ordlyden her en litt annen enn om ytringene hadde vært fremsatt i en setting som på Rorbua for 30 år siden.

TV2 skriver at Frp vurderer å ekskludere Amundsen fra partiet, og frata ham muligheten til å søke gjenvalg for dem på Stortinget. Årsaken er denne og tidligere episoder.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/amundsen-fikk-advarsel-i-2021-na-kan-han-bli-nektet-gjenvalg/16525722/

Noe de kanskje burde gjort for lenge siden, for dette er ikke første gangen han kommer med brungrumsete ræl. At han ikke bare overlevde i partiet, men også av Erna Solberg gjort til justisminister (!) etter å ha kommet med utsagnene om at "et nytt korstog i Europa kan bli nødvendig" er i seg selv ganske vilt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Nå er vel konteksten, intensjonen og ordlyden her en litt annen enn om ytringene hadde vært fremsatt i en setting som på Rorbua for 30 år siden.

TV2 skriver at Frp vurderer å ekskludere Amundsen fra partiet, og frata ham muligheten til å søke gjenvalg for dem på Stortinget. Årsaken er denne og tidligere episoder.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/amundsen-fikk-advarsel-i-2021-na-kan-han-bli-nektet-gjenvalg/16525722/

Noe de kanskje burde gjort for lenge siden, for dette er ikke første gangen han kommer med brungrumsete ræl. At han ikke bare overlevde i partiet, men også av Erna Solberg gjort til justisminister (!) etter å ha kommet med utsagnene om at "et nytt korstog i Europa kan bli nødvendig" er i seg selv ganske vilt.

Jeg har skrevet ting på Facebook i beruset tilstand, med et språkbruk som stortingsrepresentanter bør avstå fra. Det gjenspeiler ikke meg som person. Det har vært nok av politiske skandaler om aksjekjøp, habilitet, vennetjenester, pendlerboliger og reiseregninger som er eller kan være straffbare handlinger. Jeg har ikke gjort noe ulovlig, men det jeg har gjort har belastet partiet. Fokuset bør være på politikk og ikke saker som dette. I samråd med ledelsen av partiet har jeg derfor valgt å trekke meg som leder av justiskomiteen.»

Neivel, hva gjenspeiler alt makkverket du skrev da? Ta deg en titt i speilet du. 

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden religion var et tema tidligere i tråden finnes det en god dokumentar her som sier litt om Per Willy Amundsens og FrPs amerikanske venner. Religionen har tatt fullstendig av og jorden er flat, i USA 😉

Joda, jeg smiler litt av det, men det er også en farlig utvikling sånn som denne galskapen brer om seg!

Praying for Armageddon: Trygdekontoret spesial - NRK TV

Endret av trn100
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 8.3.2024 den 5:50 PM):

At en stor del av FRPs velgere består av sosialklienter sier jo litt.

Interessant.  Hvor har du så denne oversikten/statistikken fra?  I den politiske debatten f.eks. blant Stortingspolitikere (f.eks. i slikt som Dagsnytt18 ikke minst), så er det jo et evig "mas" fra parti-representanter fra særlig SV (men også Rødt) om at "nå må sosialstønadene drastisk opp" osv.  Så det skyldes vel deres omsorg for frp-erne det da sikkert :) ... Jeg har forresten aldri hørt at FrP har prioritert økt støtte (har du hørt/sett det?..) nettopp til den brokete ansamlingen av folk som benytter seg mye av å gå på sosialen (overraskende mange av slike drar faktisk etterpå rett på pub (og til det som verre er) og til tatoveringsstudioer, da har de råd gitt, litt lokale og en smule oversiktlige miljøer avdekker jo enkelt slike eksempler og, og andre eksempler enn "pub-vankere" og som har for vane å hyppig oppsøke sosialen, skal/bør visst ikke nevnes, men neppe "FrP-ere" i hopetall dette heller..).  Derimot vet jeg at partiet Frp har veldig sans for å støtte opp om slike som bidrar med arbeidsplasser i landet, ikke minst snakker de småbedriftenes sak ofte faktisk. 

Men da ser jeg fram til å se  hvor du har hentet oversikten/undersøkelsen fra,  ang.  det som ble sitert over her.  (Ja, for du har vel ikke tatt det rett ut fra lufta, som det heter seg?..).

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (10 minutter siden):

Interessant.  Hvor har du så denne oversikten/statistikken fra?  I den politiske debatten f.eks. blant Stortingspolitikere (f.eks. i slikt som Dagsnytt18 ikke minst), så er det jo et evig "mas" fra parti-representanter fra særlig SV (men også Rødt) om at "nå må sosialstønadene drastisk opp" osv.  Så det skyldes vel deres omsorg for frp-erne det da sikkert :) ... Jeg har forresten aldri hørt at FrP har prioritert økt støtte (har du hørt/sett det?..) nettopp til den brokete ansamlingen av folk som benytter seg mye av å gå på sosialen (overraskende mange av slike drar faktisk etterpå rett på pub (og til det som verre er) og til tatoveringsstudioer, da har de råd gitt, litt lokale og en smule oversiktlige miljøer avdekker jo enkelt slike eksempler og, og andre eksempler enn "pub-vankere" og som har for vane å hyppig oppsøke sosialen, skal/bør visst ikke nevnes, men neppe "FrP-ere" i hopetall dette heller..).  Derimot vet jeg at partiet Frp har veldig sans for å støtte opp om slike som bidrar med arbeidsplasser i landet, ikke minst snakker de småbedriftenes sak ofte faktisk. 

Men da ser jeg fram til å se  hvor du har hentet oversikten/undersøkelsen fra,  ang.  det som ble sitert over her.  (Ja, for du har vel ikke tatt det rett ut fra lufta, som det heter seg?..).

 

Det er mulig jeg satte det litt på spissen, men lav utdanning og lav lønn ser ut til å hjelpe?

Hvem stemmer på Fremskrittspartiet? - Institutt for samfunnsforskning

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

lav lønn ser ut til å hjelpe?

Det virket som du setter grupper med relativ lav arbeidslønn i samme bås som de som mottar sosialstønad, og kanskje sågar nærmest lever av denslags i en snillistisk stat ofte.  Husk butikkansatte (kritisk personell gikk det vel for å være under pandemien f.eks., eller hva betegnelsen den gang var) er regnet for  lavtlønnede.  Barnehageassistenter er regnet som dette (ikke det at jeg tror de stemmer FrP for det, men jeg går jo iallfall  ikke ut fra, som du, at slike som disse er per definisjon "sosialklienter"... (En stygg sekkepost du samlet alle lavtlønnede i, i grunnen..).  En rekke andre nyttige samfunnsborgere har for lav lønn sammenlignet med  "overbetalte" og til dels egentlig "overflødige" ansatte  strengt tatt...  Men står på og jobber gjør de faktisk, de gir seg ikke over til å bli snyltrere på sosialen, de jeg kjenner av denne "gruppen" iallfall... 

Men jeg får heller komme tilbake til noe med dette en annen dag kanskje, - det begynner å bli seint gitt...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (Akkurat nå):

Det virket som du setter grupper med relativ lav arbeidslønn i samme bås som de som mottar sosialstønad, og kanskje sågar nærmest lever av denslags i en snillistisk stat ofte.  Husk butikkansatte (kritisk personell gikk det vel for å være under pandemien f.eks., eller hva betegnelsen den gang var) er regnet for  lavtlønnede.  Barnehageassistenter er regnet som dette (ikke det at jeg tror de stemmer FrP for det, men jeg går jo iallfall  ikke ut fra, som du, at slike som disse er per definisjon "sosialklienter"... (En stygg sekkepost du samlet alle lavtlønnede i, i grunnen..).  En rekke andre nyttige samfunnsborgere har for lav lønn sammenlignet med  "overbetalte" og til dels egentlig "overflødige" ansatte  strengt tatt...  Men står på og jobber gjør de faktisk, de gir seg ikke over til å bli snyltrere på sosialen, de jeg kjenner av denne "gruppen" iallfall... 

Men jeg får heller komme tilbake til noe med dette en annen dag kanskje, - det begynner å bli seint gitt...

Som jeg altså nevnte for å unngå akkurat dette innlegget, så satte jeg det på spissen

Men ta gjerne med at det er overveiende menn i 50 årene og oppover som hater el-biler og ikke spiser fisk eller grønnsaker om det finnes finnes biff! 😉

Ha en riktig god en uansett! 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 10.3.2024 den 5:39 PM):

For han skrev dette:

Islamister som ytrer seg her kan reise til helvete. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å sende dere hjem til deres hjemland. Dersom du ytrer deg med antisemittiske holdninger her frem til 2025 kan vi rydde opp. La oss telle dere opp ... Og sende dere ut

Som et tilsvar på en ufin kommentar vil jeg ikke konkludere med at premisset her automatisk er rase. Islamister henviser per definisjon til et radikalt tankesett som følges av folk, uavhengig av hudfarge sådan. Utifra det lille jeg har sett av denne krangelen ligger det mer i betent politikk uklokt kombinert med fyll, således vil hans grad av rasisme engentlig være spekulasjon såfremt hudfarge ikke er nevnt. At det er klønete formulerte setninger skal jeg ikke benekte, men jeg skulle ønske at for en gangs skyld en politiker faktisk stod for sine ord\handlinger femfor å ro til fiskeskjær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arvtageren som leder av justiskomiteen blir Helge Andre Njåstad fra samme parti. Et mildt sagt kontroversielt valg av partiet, da Njåstad har en lei historie med å utnytte Stortinget for offentlige midler gjennom reiseregninger.

Dro på spahotell med kjæresten på Stortingets regning. Lekket sensitive dokumenter. Nå blir han justiskomiteens leder
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/bg3gql/frp-politiker-dro-paa-helgetur-til-spahotell-paa-stortingets-regning-naa-skal-han-lede-justiskomiteen

Sitat

Helge André Njåstad og kjæresten overnattet i spaanlegget Farris Bad i Stortingets sommerferie. Fra 2016 til 2018 betalte Stortinget for minst syv spahotellopphold for Frp-politikeren.


Frp-topp la møter til Geilo i påsken – lot Stortinget betale
https://www.nrk.no/norge/frp-topp-la-moter-til-geilo-i-pasken-_-lot-stortinget-betale-1.14329904

Sitat

I flere tilfeller har Helge André Njåstad (FrP) tatt med familien på flotte hoteller rundt i Norge. Ved å ha korte jobbmøter har Frp-toppen fått reisene dekket av Stortinget.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (På 13.3.2024 den 12:12 AM):

Som et tilsvar på en ufin kommentar vil jeg ikke konkludere med at premisset her automatisk er rase. Islamister henviser per definisjon til et radikalt tankesett som følges av folk, uavhengig av hudfarge sådan. Utifra det lille jeg har sett av denne krangelen ligger det mer i betent politikk uklokt kombinert med fyll, således vil hans grad av rasisme engentlig være spekulasjon såfremt hudfarge ikke er nevnt. At det er klønete formulerte setninger skal jeg ikke benekte, men jeg skulle ønske at for en gangs skyld en politiker faktisk stod for sine ord\handlinger femfor å ro til fiskeskjær. 

Jeg tror de fleste skjønner hva som var egentlige grunnen til at Amundsen ble sparket ut av partiet. Det handler ikke om at FrP syntes at det var diskriminerende det han skrev om innvandrere. Nei, dette handlet om at kvinnene reagerte fordi Amundsen regelrett gikk til angrep mot hunkjønnet. Og det på en kvinnedag i tillegg. Listhaug ønsker vel å inngå samarbeid med Høyre og Solberg og må fri til velgerne. Da passer det dårlig med en som Amundsen som fyrer løs alle veier. Og denne gangen gikk han for langt.

Det skremmende i det du skriver er at ingen steder sier du noe om hva som forventes av en person i den posisjonen Amundsen var i. Hvis vi ønsker gode norske ambassadører rundt om i verden så kan vi ikke ha de med rølpete oppførsel. Diplomati er allerede en en balanse på en syltynn tråd og man skal ha gode kommuniksjonsevner for å lykkes som diplomat. Amundsen har ikke vist seg å være personlighetsmessig moden for den stillingen han var i. Han kunne ha skrevet en kronikk i riksavisene. Røed Isaksen gjør jo det hos NA24. Listhaug har gjort det i VG. Nei, slik Amundsen kommenterte i Facebook-feltet på sin profil virket det som at han ble personlig fornærmet over at folk kritiserte Israel.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Jeg tror de fleste skjønner hva som var egentlige grunnen til at Amundsen ble sparket ut av partiet. Det handler ikke om at FrP syntes at det var diskriminerende det han skrev om innvandrere. Nei, dette handlet om at kvinnene reagerte fordi Amundsen regelrett gikk til angrep mot hunkjønnet. Og det på en kvinnedag i tillegg. Listhaug ønsker vel å inngå samarbeid med Høyre og Solberg og må fri til velgerne. Da passer det dårlig med en som Amundsen som fyrer løs alle veier. Og denne gangen gikk han for langt.

Det skremmende i det du skriver er at ingen steder sier du noe om hva som forventes av en person i den posisjonen Amundsen var i. Hvis vi ønsker gode norske ambassadører rundt om i verden så kan vi ikke ha de med rølpete oppførsel. Diplomati er allerede en en balanse på en syltynn tråd og man skal ha gode kommuniksjonsevner for å lykkes som diplomat. Amundsen har ikke vist seg å være personlighetsmessig moden for den stillingen han var i. Han kunne ha skrevet en kronikk i riksavisene. Røed Isaksen gjør jo det hos NA24. Listhaug har gjort det i VG. Nei, slik Amundsen kommenterte i Facebook-feltet på sin profil virket det som at han ble personlig fornærmet over at folk kritiserte Israel.

Nå synes jeg egentlig du var veldig overbærende?

Jeg ville snevret det litt inn og sagt:

"Hva som forventes av en voksen mannsperson med et snev av intelligens" 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig spesielt at Frp tok inn en som har beriket seg på skattebetalerne mens de sannsynligvis mener det er riktig at Hadia Tajik ikke får tilsvarende posisjonen av AP. Jeg er så lei av at høyresiden ikke kan forholde seg til demokratiske spilleregler hvor man dømmer ut fra sak og ikke parti. Den som straffes først skal sette standarden for de som straffes etter. Siden Tajik gikk må Høyre sin andredame gå, og det samme må han ene frperen. Siden Huitfeldt gikk må Erna gå

  • Liker 3
Lenke til kommentar
majer skrev (6 minutter siden):

Veldig spesielt at Frp tok inn en som har beriket seg på skattebetalerne mens de sannsynligvis mener det er riktig at Hadia Tajik ikke får tilsvarende posisjonen av AP. Jeg er så lei av at høyresiden ikke kan forholde seg til demokratiske spilleregler hvor man dømmer ut fra sak og ikke parti. Den som straffes først skal sette standarden for de som straffes etter. Siden Tajik gikk må Høyre sin andredame gå, og det samme må han ene frperen. Siden Huitfeldt gikk må Erna gå

De evner ikke å lære heller? For en del år siden ville de gi bort all oljen vår, i bytte mot Volvo, og de jobber fremdeles med å kvitte seg med alle våre felles ressurser til private?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 timer siden):

Jeg tror de fleste skjønner hva som var egentlige grunnen til at Amundsen ble sparket ut av partiet. Det handler ikke om at FrP syntes at det var diskriminerende det han skrev om innvandrere. Nei, dette handlet om at kvinnene reagerte fordi Amundsen regelrett gikk til angrep mot hunkjønnet. Og det på en kvinnedag i tillegg. Listhaug ønsker vel å inngå samarbeid med Høyre og Solberg og må fri til velgerne. Da passer det dårlig med en som Amundsen som fyrer løs alle veier. Og denne gangen gikk han for langt.

Det skremmende i det du skriver er at ingen steder sier du noe om hva som forventes av en person i den posisjonen Amundsen var i. Hvis vi ønsker gode norske ambassadører rundt om i verden så kan vi ikke ha de med rølpete oppførsel. Diplomati er allerede en en balanse på en syltynn tråd og man skal ha gode kommuniksjonsevner for å lykkes som diplomat. Amundsen har ikke vist seg å være personlighetsmessig moden for den stillingen han var i. Han kunne ha skrevet en kronikk i riksavisene. Røed Isaksen gjør jo det hos NA24. Listhaug har gjort det i VG. Nei, slik Amundsen kommenterte i Facebook-feltet på sin profil virket det som at han ble personlig fornærmet over at folk kritiserte Israel.

Hold an litt, jeg refererte til ditt innlegg med et spesifikk utsagn som du brukte som argument imot at dette ikke nødvendigvis var rasisme ref ordvekslingen du vs Tåkefyrste. Således står jeg fortsatt på at dette fremstår mer som fyll + baiting + Israelfanboyisme enn kategorisk brunfargehat.

Når det kommer til utsagnene om kvinner bar ikke det særlig mer preg av edruelighet heller, men om dette gjør han mindre egnet som politiker enn tyver, svindlere og løgnere tatt på fersken ville hvertfall ikke jeg påstå bastant.

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 minutter siden):

Hold an litt, jeg refererte til ditt innlegg med et spesifikk utsagn som du brukte som argument imot at dette ikke nødvendigvis var rasisme ref ordvekslingen du vs Tåkefyrste. Således står jeg fortsatt på at dette fremstår mer som fyll + baiting + Israelfanboyisme enn kategorisk brunfargehat.

Når det kommer til utsagnene om kvinner bar ikke det særlig mer preg av edruelighet heller, men om dette gjør han mindre egnet som politiker enn tyver, svindlere og løgnere tatt på fersken ville hvertfall ikke jeg påstå bastant.

 

Det var ikke meg du svarte her, men ærlig talt, det finnes da en masse dyktige og ikke minst mer edruelige mennesker vi heller burde velge inn?

Enhver som kommer med slike utsagn som denne Amundsen har ingenting, etter min mening, noe i forvaltningen å gjøre!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Hold an litt, jeg refererte til ditt innlegg med et spesifikk utsagn som du brukte som argument imot at dette ikke nødvendigvis var rasisme ref ordvekslingen du vs Tåkefyrste. Således står jeg fortsatt på at dette fremstår mer som fyll + baiting + Israelfanboyisme enn kategorisk brunfargehat.

Når det kommer til utsagnene om kvinner bar ikke det særlig mer preg av edruelighet heller, men om dette gjør han mindre egnet som politiker enn tyver, svindlere og løgnere tatt på fersken ville hvertfall ikke jeg påstå bastant.

 

Regner med at du verken er kvinne eller innvandrer og blir sikkert derfor ikke like antent/påvirket/forbannet/oppgitt/frustrert/sint som for eks. andre som kommenterer i denne tråden. Helt ok det. Slik er menneskenaturen; når vi først kommer i kryssilden så reagerer vi.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 timer siden):

Det var ikke meg du svarte her, men ærlig talt, det finnes da en masse dyktige og ikke minst mer edruelige mennesker vi heller burde velge inn?

Enhver som kommer med slike utsagn som denne Amundsen har ingenting, etter min mening, noe i forvaltningen å gjøre!

Det har du selvsagt lov til å mene, samt stemme etter. Andre, meg for eksempel, synes ikke at fremprovosert fyllevrøvl er spesielt verre enn andre skandaler vi har sett i politikken både nylig og tidligere. Så får jo velgerne avgjøre hvilke synder som er verst, det er dessverre nok å ta av.

Boing_80 skrev (2 timer siden):

Regner med at du verken er kvinne eller innvandrer og blir sikkert derfor ikke like antent/påvirket/forbannet/oppgitt/frustrert/sint som for eks. andre som kommenterer i denne tråden. Helt ok det. Slik er menneskenaturen; når vi først kommer i kryssilden så reagerer vi.

Nei her var vi noe freidige og raske til å trekke konklusjoner. Jeg har ikke forsvart ordbruken eller innholdet av denne 'kryssilden', kun satt det i kontekst av trådens tema. Heldigvis innebærer menneskets natur også en evne til egen refleksjon som gjør at en ikke nødvendigvis følger flokken hver gang.

Endret av Crooked Cracker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...