Gå til innhold

Jobb dekker privat wifi - må vise faktura - men betaler wifi i felleskostn.


Gjest 41923...872

Anbefalte innlegg

Gjest 41923...872

Hei,

Eier bolig og betaler fellekostn. der betaling for wifi er inkludert i kostnadene. Jeg må vise faktura til jobben for å få dekt wifi. Er det vanlig at styret i sameiet kan gi meg faktura for wifien jeg betaler via felleskostn.? Kan jeg gi gyldig dokumentasjon på dette til jobben på et annet vis?

Anonymous poster hash: 41923...872

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Informasjon fra borettslag om prisen på dette bør vel være nok. Som regel er fellesavtaler med nett/tv kombinert vesentlig billigere enn separate avtaler for frittliggende hus, kanskje mer enn 50 % avslag. Du kan jo f.eks se hva det koster på telenor eller telia sine sider. Jeg betaler 859,- for 100/100. telenor. 

Lenke til kommentar

Det du trenger er dokumentasjon på eksakt kva du har betalt for internett. Dette skal normalt være faktura frå internettleverandøren som står i ditt namn. 

Den typiske problemstillinga er at mange har TV og Internett på same faktura, dersom kostnaden for internett ikkje er presisert så må ein ha stadfesting frå leverandøren på kor mykje av fakturaen som gjeld internett. 

Kor vanleg det er å få stadfesting på lor mykje av fellesutgiftene som er for internett skal eg ikkje gjette på, men det burde være ein smal sak for burettslaget gi deg stadfesting på. Det er tross alt berre burettslagets internettkostnad delt på talet på andelseigar som er med på å betale. Men også for burettslaget kan fakturaen fort være ein samlefaktura. 

Formålet med å kreve slik dokumemtasjon er både fordi det er eigne skattereglar for korleis du skal skattleggast for ekomtenester, men også for å sikre at det er nettopp du som har betalt rekninga. Om både du og sambuaren din får dekt internett gjennom arbeidsgiver så kan ikkje begge få refundert fullt beløp og på den måten få pengar for utgifter som du ikkje har hatt. 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en bekreftelse er nok.

Ellers sliter jeg med motsatt problem, hvor TV og nett er inkludert i felleskostnadene men får dette dekket via mobil fra arbeidsgiver. Så "smør på flesk" som må betales.

Lenke til kommentar

De fleste leverandører har deg og din enhet som egen kunde. Selv om de fakturerer borettslaget og de fakturerer beboere igjen.

Prøv å lag bruker hos leverandøren.  Worst case bare å ringe de og fortelle hvilke adresse du har og be om info.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 5.3.2024 den 2:31 PM):

De fleste leverandører har deg og din enhet som egen kunde. Selv om de fakturerer borettslaget og de fakturerer beboere igjen.

Prøv å lag bruker hos leverandøren.  Worst case bare å ringe de og fortelle hvilke adresse du har og be om info.

Det hjelper ikke her, siden det er eier av boligen som står som bruker av utstyret etter det jeg leser i TS in post. Så han er ikke kunde annet enn via den som eier leiligheten.

Lenke til kommentar
Gjest 4362c...1d1
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke her, siden det er eier av boligen som står som bruker av utstyret etter det jeg leser i TS in post. Så han er ikke kunde annet enn via den som eier leiligheten.

Han skriver han eier bolig og betaler felleskostnader som har inkludert kostnadene for blant annet internett. Som er en helt vanlig løsning i sameier.

Hver boenhet skal ha sitt eget utstyr, som også har egen tilkobling opp mot leverandør. Som også vil ha eget abonnement som kan dokumenteres fra leverandøren.

 

Hvis TS deler wifi med andre boenheter og prøver å dokumentere kostnaden for dette lurer jeg på hvordan vedkommende fungerer ellers i hverdagen.

 

Anonymous poster hash: 4362c...1d1

Lenke til kommentar
Gjest 4362c...1d1 skrev (19 timer siden):

Han skriver han eier bolig og betaler felleskostnader som har inkludert kostnadene for blant annet internett. Som er en helt vanlig løsning i sameier.

Hver boenhet skal ha sitt eget utstyr, som også har egen tilkobling opp mot leverandør. Som også vil ha eget abonnement som kan dokumenteres fra leverandøren.

 

Hvis TS deler wifi med andre boenheter og prøver å dokumentere kostnaden for dette lurer jeg på hvordan vedkommende fungerer ellers i hverdagen.

 

Anonymous poster hash: 4362c...1d1

Ser ut som det slå inn litt dysleksi i farten, leste Leier.

Mange vet ikke forskjell på internet og wifi. Mange bruker kun wifi, og for dems å er det internett. Det er også mange her inne som spør her først, før de faktisk bare spør styret som har svaret på ting.

Lenke til kommentar

Sjekk fakturaspesifikasjonen fra borettslaget ditt, det kan hende det allerede er spesifisert der.

Et problem med å ha kabel-tv/internett inkludert i felleskostnadene er at kostnadene vil være fordelt etter fordelingsnøkkelen / andelsbrøken slik at de ulike andelseierene betaler ulikt for kabel-tv/internett. I et borettslag med små og store leiligheter kan f.eks. en stor leilighet betale dobbelt så mye for internett som en liten leilighet.

Den eneste måten å unngå denne urimeligheten på er at kabel-tv/internett holdes utenfor felleskostnadene, og at man heller fordeler kostnadene likt via et tillegg til felleskostnadene. Dette tillegget kan godt komme på samme faktura som felleskostnadene, men vil være spesifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...