Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Privat bidragsavtale etter samlivsbrudd


Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt råd ift økonomisk privat avtale med eks etter samllivsbrudd. To barn i barneskolealder.

står midt i det nå, men det er ingen dramatikk og stort konfliktnivå. Tenker dette skal løse seg greit.

Jeg tjener kanskje 15-20% mer en henne. Planen er 50/50 og delt fast bosted.

Har lagt frem for henne et forslag til privat avtale der vi fortsetter med en felles konto der begge har innsyn. Her settes inn barnetrygd og en lik prosentsats av inntekt som skal gå til følgende barneutgifter.

  • Fritidsaktiviteter (kontigent, cuper, etc)
  • Klær
  • Sportsutstyr (Avklare)
  • Gaver (venner)
  • Helseutgifter
  • Barneforsikring
  • Busskort
  • Telefonregning
  • Frisør
  • Felles sparing

Jeg vil ende opp med noe mer en henne, og tenker det er helt greit. Ønsker å slippe å betale en avgift til staten for at de skal dra inn penger til henne.

Jeg er litt bekymret for at hun skal utnytte kontoen, men er villig til å kjøre et prøveprosjekt på ordningen. Stoler vel på henne enda, selv om økonomien hennes kan bli litt trang

Noen som har erfaring med lignende fordeling/avtale?

Noen punkter jeg bør innkludere eller absolutt ta bort.

 

edit:

spm 2. Noen som har erfaring med kompensasjon til den andre ift at en jobber litt kveld og natt, mens den andre til tider reiser litt bort. Gjerne en uke eller to i gangen. (Ved 50/50 fordeling og delt fast bosted). Blir nok litt gi og ta her.

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette funker, så er det jo en god idé. Men hvem skal kontoen stå på? Kun en av dere kan eie den, og den personen får også det juridiske og skattemessige ansvaret. Nå blir det nok ikke de store skattekonsekvensene av dette uansett, men greit å tenke på. Og dersom en av dere skulle havne skikkelig økonomisk utpå, så bør denne kontoen stå på den andres navn.

Har ellers kun erfaring med ufornuftig fordeling nå det kommer til eks.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (3 timer siden):

Hei.

Trenger litt råd ift økonomisk privat avtale med eks etter samllivsbrudd. To barn i barneskolealder.

står midt i det nå, men det er ingen dramatikk og stort konfliktnivå. Tenker dette skal løse seg greit.

Jeg tjener kanskje 15-20% mer en henne. Planen er 50/50 og delt fast bosted.

Har lagt frem for henne et forslag til privat avtale der vi fortsetter med en felles konto der begge har innsyn. Her settes inn barnetrygd og en lik prosentsats av inntekt som skal gå til følgende barneutgifter.

  • Fritidsaktiviteter (kontigent, cuper, etc)
  • Klær
  • Sportsutstyr (Avklare)
  • Gaver (venner)
  • Helseutgifter
  • Barneforsikring
  • Busskort
  • Telefonregning
  • Frisør
  • Felles sparing

Jeg vil ende opp med noe mer en henne, og tenker det er helt greit. Ønsker å slippe å betale en avgift til staten for at de skal dra inn penger til henne.

Jeg er litt bekymret for at hun skal utnytte kontoen, men er villig til å kjøre et prøveprosjekt på ordningen. Stoler vel på henne enda, selv om økonomien hennes kan bli litt trang

Noen som har erfaring med lignende fordeling/avtale?

Noen punkter jeg bør innkludere eller absolutt ta bort.

I og med du tjener mer enn henne kan hun ha krav på barnebidrag. I utgangspunktet kan man ikke avtale seg ut av dette. 

Ellers ser det jo greit ut fremst det fungerer for dere begge og barna. Ukepenger tar dere kanskje hver for dere? Muligens et sett med klær hver for dere så barna ikke trenger åbo i en bag? 

Husk å sette ett barn hos dere hver for mest mulig barnetrygd. 

Lenke til kommentar

Jeg som "kontrollfrik" kan svare, fordi jeg skjønner hva du tenker. "Tillit" er vanskelig. Og konflikter er vanskelig.
Så systemet må være motivert i, og begge må ha forståelse av, at dette er for å være konflikt _dempende_ for begge parter.
Jeg ville startet der. Snakke åpent om hva dere tenker, og hvordan dere skal unngå at penger blir konflikt.

En slik konto er jo basert på tillit og at man stoler på hva den andre bruker pengene på. Her er det viktig å ha bokføre skikkelig. Dvs bruke meldingsfeltet for å beskrive hva det som tas ut brukes til. Feks "1299kr - Fjellsko Anders".
Da er det litt jobb med dokumentering men full åpenhet om hva der brukes på. Så er det jo det med "var det nødvendig med X da?" Jeg personlig er veldig ofte sånn og det skaper fort konflikter med fruen XD. Men det får dere egentlig bare lager regler for.

Alternativt kan dere føre regnskap på utgifter. Da slipper dere kontobiten, så den andre bruker i såfall bare opp "egne" penger.
Dere bestemmer dere for hvem som skal være primært økonomisk ansvarlig.
Det er den personen som mottar barnetrygden OG som mottar alle faste regninger som barna har (forsikring, busskort og mobil etc). Da er alt av "faste" utgifter betalt. Om trygden ikke dekker dette setter dere opp en fast overføring i måneden fra den ene til den andre som skal dekke den andres del av det som mangler.

Så lager dere et google docs, der dere fører opp alle utgifter hver av dere har. Det går ann å sette opp slik at dette regner ut automatisk hva balansen er, og også ta med vektig av inntektsforskjellen. Da kan dere ha "oppgjør" en gang i kvartalet og den som har betalt inn minst betaler ut den andre. Evt kan dere aktivt følge med i regnearket og fordele utgifter jevnt.

Når du sier delt fast bosted. Hva betyr det? At dere bytter på å bo hos barna, eller at barna bytter på å bo hos dere? Eller sånn supermoderne hus med to leiligheter på hver side og "barna" i midten?

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (4 timer siden):

I og med du tjener mer enn henne kan hun ha krav på barnebidrag. I utgangspunktet kan man ikke avtale seg ut av dette. 

Ellers ser det jo greit ut fremst det fungerer for dere begge og barna. Ukepenger tar dere kanskje hver for dere? Muligens et sett med klær hver for dere så barna ikke trenger åbo i en bag? 

Husk å sette ett barn hos dere hver for mest mulig barnetrygd. 

Ja dette kan en avtale seg bort fra har jeg hørt. Så da gjelder det å konme med en spiselig avtale med det samme. 
takk for tips om ukepenger. Og adresse på en hos hver var planen 👍

Det er vel «klær» posten jeg er mest bekymret for da hun har hatt en tendens til å shoppe lett når det er penger på konto. Dermed frykter jeg litt at kommoden hos meg blir slunken om jeg ikke er kjapp med å bruke en andel av fellesmidlene 😅

Men er villig til å gi ordningen et halvt års prøvetid. Viktig for meg at barna skal føle at de har det bra hos begge økonomisk.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (4 timer siden):

Når du sier delt fast bosted. Hva betyr det? At dere bytter på å bo hos barna, eller at barna bytter på å bo hos dere? Eller sånn supermoderne hus med to leiligheter på hver side og "barna" i midten?

Delt bosted innebærer at barnet bor fast hos begge foreldrene, ut fra nærmere avtalte tidsintervaller. Foreldrene med felles foreldreansvar, som ikke bor sammen, har full avtalefrihet til å avgjøre at barnet skal bo fast hos en av dem eller hos begge (delt bosted).
 

Du får google litt. Har ikke helt kontroll selv, men det går vel litt på om vi kan flytte langveis avsted uten aksept fra den andre osv.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (6 minutter siden):

Ja dette kan en avtale seg bort fra har jeg hørt. Så da gjelder det å konme med en spiselig avtale med det samme. 
takk for tips om ukepenger. Og adresse på en hos hver var planen 👍

Det er vel «klær» posten jeg er mest bekymret for da hun har hatt en tendens til å shoppe lett når det er penger på konto. Dermed frykter jeg litt at kommoden hos meg blir slunken om jeg ikke er kjapp med å bruke en andel av fellesmidlene 😅

Men er villig til å gi ordningen et halvt års prøvetid. Viktig for meg at barna skal føle at de har det bra hos begge økonomisk.

Man kan avtale bidraget, men man kan ikke avtale bort bidrag. Det er ikke gjeldende. 

Dere kan eventuelt ta bort klesposten eller ha litt der til dyrere ting som jakker og sko? 

Bra fokus. Håper dere får det til. 😊

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (5 timer siden):

Hvis dette funker, så er det jo en god idé. Men hvem skal kontoen stå på? Kun en av dere kan eie den, og den personen får også det juridiske og skattemessige ansvaret. Nå blir det nok ikke de store skattekonsekvensene av dette uansett, men greit å tenke på. Og dersom en av dere skulle havne skikkelig økonomisk utpå, så bør denne kontoen stå på den andres navn.

Har ellers kun erfaring med ufornuftig fordeling nå det kommer til eks.

Min tanke var at den skulle stå på meg, det får vi se på. men det er et poeng der med skattemessige fordeler/ulemper.

Tror dermed felles sparing får utgå så fondssparing får skje individuelt.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (12 timer siden):

Hei.

Trenger litt råd ift økonomisk privat avtale med eks etter samllivsbrudd. To barn i barneskolealder.

står midt i det nå, men det er ingen dramatikk og stort konfliktnivå. Tenker dette skal løse seg greit.

Jeg tjener kanskje 15-20% mer en henne. Planen er 50/50 og delt fast bosted.

Har lagt frem for henne et forslag til privat avtale der vi fortsetter med en felles konto der begge har innsyn. Her settes inn barnetrygd og en lik prosentsats av inntekt som skal gå til følgende barneutgifter.

  • Fritidsaktiviteter (kontigent, cuper, etc)
  • Klær
  • Sportsutstyr (Avklare)
  • Gaver (venner)
  • Helseutgifter
  • Barneforsikring
  • Busskort
  • Telefonregning
  • Frisør
  • Felles sparing

Jeg vil ende opp med noe mer en henne, og tenker det er helt greit. Ønsker å slippe å betale en avgift til staten for at de skal dra inn penger til henne.

Jeg er litt bekymret for at hun skal utnytte kontoen, men er villig til å kjøre et prøveprosjekt på ordningen. Stoler vel på henne enda, selv om økonomien hennes kan bli litt trang

Noen som har erfaring med lignende fordeling/avtale?

Noen punkter jeg bør innkludere eller absolutt ta bort.

Hvorfor ikke bare droppe den kontoen (særlig hvis du er redd for at hun skal kjøpe mer enn de egentlig trenger). Hva med å bruke NAVs bidragskalkulator, så ser du hvor høyt bidraget skal være. Alle andre utgifter som ikke inngår i beregningen av bidraget kan f.eks vippses mellom dere når dere har blitt enig om hva som skal kjøpes inn av utstyr o.l. 

Selv om dere bruker NAVs bidragskalkulator så kan dere inngå privat avtale på beløpet uten å blande inn NAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke bare droppe den kontoen (særlig hvis du er redd for at hun skal kjøpe mer enn de egentlig trenger). Hva med å bruke NAVs bidragskalkulator, så ser du hvor høyt bidraget skal være. Alle andre utgifter som ikke inngår i beregningen av bidraget kan f.eks vippses mellom dere når dere har blitt enig om hva som skal kjøpes inn av utstyr o.l. 

Selv om dere bruker NAVs bidragskalkulator så kan dere inngå privat avtale på beløpet uten å blande inn NAV. 

Tja. Det jeg tenker jeg skal oppnå her er jo å slippe all den vippsingen for hver bidige ting. Eller surmuling over skjevfordeling. Alt går da fra «barnas konto». Det spiller da ingen trille hvem som barneforsikringen eller telefonabonnementet står på. Det spiller heller ingen stor rolle om klærne jeg kjøpte blir liggende hos henne, selv om det selvsagt kan teoretisk bli irriterende om alle fillene havner hos en part og de nye pene hos den andre. Det skal være barnas klær og ikke «mine» eller «hennes». Men nav sin kalkulator kan sikkert være til hjelp. Når en går for 50/50 og delt fast bosted, samt lønnsforskjellen ikke er kjempestor, så blir vel ikke det bidraget der allverdens uansett. Men jeg er altså ikke erfaren på området. Derfor spør jeg om råd 😊

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (12 timer siden):

 

Jeg tjener kanskje 15-20% mer en henne. Planen er 50/50 og delt fast bosted.

Har lagt frem for henne et forslag til privat avtale der vi fortsetter med en felles konto der begge har innsyn. Her settes inn barnetrygd og en lik prosentsats av inntekt som skal gå til følgende barneutgifter.

  • Fritidsaktiviteter (kontigent, cuper, etc)
  • Klær
  • Sportsutstyr (Avklare)
  • Gaver (venner)
  • Helseutgifter
  • Barneforsikring
  • Busskort
  • Telefonregning
  • Frisør
  • Felles sparing

Jeg vil ende opp med noe mer en henne, og tenker det er helt greit. Ønsker å slippe å betale en avgift til staten for at de skal dra inn penger til henne.

Jeg er litt bekymret for at hun skal utnytte kontoen, men er villig til å kjøre et prøveprosjekt på ordningen. Stoler vel på henne enda, selv om økonomien hennes kan bli litt trang

Jeg sjekket NAV kalkulatoren. Mitt bidrag ble 350kr per barn. Tjener 16-17% mer.

Så lenge dere klarer å samarbeide så blir dere enige om en løsning.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (5 minutter siden):

Tja. Det jeg tenker jeg skal oppnå her er jo å slippe all den vippsingen for hver bidige ting. Eller surmuling over skjevfordeling. Alt går da fra «barnas konto». Det spiller da ingen trille hvem som barneforsikringen eller telefonabonnementet står på. Det spiller heller ingen stor rolle om klærne jeg kjøpte blir liggende hos henne, selv om det selvsagt kan teoretisk bli irriterende om alle fillene havner hos en part og de nye pene hos den andre. Det skal være barnas klær og ikke «mine» eller «hennes». Men nav sin kalkulator kan sikkert være til hjelp. Når en går for 50/50 og delt fast bosted, samg lønnsforskjellen ikke er kjempestor, så blir vel ikke det bidraget det allverdens uansett. Men jeg er altså ikke erfaren på området. Derfor spør jeg om råd 😊

Jeg tror bare fort det kan bli en krangling likevel over en slik konto. Irritasjon over at noen har brukt den til noe som den andre ikke er enig i. Man tenker seg kanskje litt ekstra om hva man bruker penger på hvis det betyr at man trenger å få vippset penger fra den andre. Nå vet ikke jeg inntektene deres da, men kan tippe at bidraget vil bli liggende på 1000 - 1500 kroner kanskje? 

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Jeg tror bare fort det kan bli en krangling likevel over en slik konto. Irritasjon over at noen har brukt den til noe som den andre ikke er enig i. Man tenker seg kanskje litt ekstra om hva man bruker penger på hvis det betyr at man trenger å få vippset penger fra den andre. Nå vet ikke jeg inntektene deres da, men kan tippe at bidraget vil bli liggende på 1000 - 1500 kroner kanskje? 

Testet kalkulatoren. Ble vel ca 700 pr barn. Men blir ikke helt klok på den. Den legger vel opp til at bidragsmottaker har utgiftene. Er ikke så sikker på at det blir realiteten. Mulig jeg tar feil. Bør vel ta en prat med nav.

vi har operert med felles konto i mange år som samboere. Det har gått bra. Eneste er disse klarna kjøpene som blir kryptisk på kontoutskrift. Det kan jo være så mangt.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (4 minutter siden):

Testet kalkulatoren. Ble vel ca 700 pr barn. Men blir ikke helt klok på den. Den legger vel opp til at bidragsmottaker har utgiftene. Er ikke så sikker på at det blir realiteten. Mulig jeg tar feil. Bør vel ta en prat med nav.

vi har operert med felles konto i mange år som samboere. Det har gått bra. Eneste er disse klarna kjøpene som blir kryptisk på kontoutskrift. Det kan jo være så mangt.

Om du er bekymret for dokumentasjon og dere begge har iphone så kan en enkel måte være at man avtaler å ta bilde av kvittering og lagre i felles delt album. Vi har dette for kviteringer på større ting av rent praktiske årsaker sånn at de ikke forsvinner den gangen man skal reklamere på noe. Det tar noen sekunder å knipse bildet og flytte det til felles album for kvitteringer. Men om tilliten er såpass tynnslitt at du føler det trengs høres det ut som en litt dårlig ide med felles konto. 

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Om du er bekymret for dokumentasjon og dere begge har iphone så kan en enkel måte være at man avtaler å ta bilde av kvittering og lagre i felles delt album. Vi har dette for kviteringer på større ting av rent praktiske årsaker sånn at de ikke forsvinner den gangen man skal reklamere på noe. Det tar noen sekunder å knipse bildet og flytte det til felles album for kvitteringer. Men om tilliten er såpass tynnslitt at du føler det trengs høres det ut som en litt dårlig ide med felles konto. 

Takk for tips. Vil nok prøve uten å være fullstendig kontrollfreak. Det får bli et prøveprosjekt.. Antar den første tiden blir dyr. Da skal det vel kjøpes inn store mengder klær, og så føler jeg et ansvar for å møblere opp barnerom.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (1 time siden):

Testet kalkulatoren. Ble vel ca 700 pr barn. Men blir ikke helt klok på den. Den legger vel opp til at bidragsmottaker har utgiftene. Er ikke så sikker på at det blir realiteten. Mulig jeg tar feil. Bør vel ta en prat med nav.

vi har operert med felles konto i mange år som samboere. Det har gått bra. Eneste er disse klarna kjøpene som blir kryptisk på kontoutskrift. Det kan jo være så mangt.

I utgangspunktet så legger den opp til at bidragsmottaker har alle utgiftene. Men dere skal ha delt fast bosted 50 / 50 fordeling. Da skal vel alle utgifter deles også, og det er det at du tjener mer enn henne som gjør at du må betale litt i bidrag for å kompensere for hennes lavere inntekt.  Men den tar bare høyde for normale utgifter, så hvis barna driver med dyre fritidsinteresser, skal ha utstyr som f.eks ski, nye dyre jakker og sko o.l., så er det vanlig å dele på disse kjøpene i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

La til et ekstraspørsmål:

Noen som har erfaring med kompensasjon til den andre ift at en jobber litt kveld og natt, mens den andre til tider reiser litt bort. Gjerne en uke eller to i gangen.

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (4 timer siden):

La til et ekstraspørsmål:

Noen som har erfaring med kompensasjon til den andre ift at en jobber litt kveld og natt, mens den andre til tider reiser litt bort. Gjerne en uke eller to i gangen.

Er ikke noe kompensasjon på dette, om en har barna mindre så betaler en mer pga en havner i en annen samvær skala eller hva det heter, det er kompensasjonen for å ha barna mer. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (På 1.3.2024 den 9:59 AM):

Er ikke noe kompensasjon på dette, om en har barna mindre så betaler en mer pga en havner i en annen samvær skala eller hva det heter, det er kompensasjonen for å ha barna mer. 

Det er vel opp til oss hva vi avtaler. Om jeg vil kompensere henne ekstra for å ta barna 4-5 dager ekstra om jeg er på en reisejobb så tenker jo jeg det er rimelig. Hun får ekstra tid med dem, men hun må gjerne stå på hodet for å stokke om på vaktene sine. I verste fall gå glipp av en godt betalt nattevakt. Det samme gjelder motsatt, om jeg ikke kan gå på en viktig jobbavtale fordi hun må ha en nattevakt i sin uke. Vi må nok gi og ta litt, men bør ikke bli kraftig overvekt noen av veiene. En grei avtale her vil nok på sikt være lønnsomt økonomisk for oss begge, men kan kanskje bli litt slitsomt. Bør nok begrenses.

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...