Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drittlei av overparfymerte folk


Gjest b42b5...cf1

Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (11 minutter siden):

Dusj en gang om dagen, en ekstra gang når man har trent, bruk roll-on deo, gjerne uten parfyme

Strengt tatt er nok dagleg dusj/bad også for mykje i forhold til kva som er "sunt" men det er jo ein gong slik at dette er dette som har blitt samfunnsnormen.

Ville også kombinere at angåande deodorant så er dei luktfrie deodorantane strengt tatt dei beste. For det fyrste er du sikker på at dei fungerer ved å fjerne svettelukt og ikkje berre ved å kamuflere med sterk parfymelukt. Og i tillegg så gir det den bonusen at du kan velge akkurat det du vil frå parfymeutvalget utan å ha problem med at parfymen kolliderer med lukta av deodoranten.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg tror det må en samfunnsendring til, enkelte lever som Solkongen. Helt vanlig hverdags hygiene er mer enn godt nok, både for kvinner og menn. Dusj en gang om dagen, en ekstra gang når man har trent, bruk roll-on deo, gjerne uten parfyme, også kan man bruke en konservativ mengde med parfyme når man ønsker å pynte seg litt ekstra. Det er ikke verre enn det 😅

 

Man bør helst ikke dusje daglig, om man skal ta vare på hud og hår. Hvis man skal trene bør man man vente med dusj til etter treningsøkten. Men ellers enig.

Hvis man MÅ bruke parfyme kan det være greit å vite at man over tid blir mindre sensitiv til egen lukt, og derfor sprayer på seg mer, og man ender opp med å stinke parfyme i stedet for å lukte parfyme. Det er litt som greia som lydvolum på en konsert, for høy lyd, og du hører nesten ikke musikken lengre. Samme greia med dufter, less is more.

The Avatar skrev (4 minutter siden):

luktfrie deodorantane strengt tatt dei beste. For det fyrste er du sikker på at dei fungerer ved å fjerne svettelukt og ikkje berre ved å kamuflere med sterk parfymelukt.

Helt enig, det verste jeg lukter er svettelukt sammen med sterk parfymelukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
Tmz skrev (1 time siden):

Lov å irritere seg, men jeg synes det er mye verre med motsatt. Altså de som lukter så dritt at man blir kvalm.

Slik du beskriver det er det jo like alvorlig som de som har alvorlig nøtteallergi og for å være helt ærlig tror jeg du overdriver litt her. Jeg tviler ikke på at du får pusteproblemer, men at du stryker med av andres parfyme forbruk i skogen høres litt merkelig ut. Jeg har ihvertfall aldri hørt om dette før.

 

Sett fra alles andres perspektiv blir det litt banalt å skulle ta hensyn til at man kanskje møter en av en million i skogen som er så sensitiv for et helt vanlig produkt. Det å treffe damer i det hele tatt må jo være helt umulig for deg?

Personlig synes jeg parfyme lukt er digg som faen og spesielt dame parfyme. Axe og annet billigskvip fra Rema er jeg enig i at lukter dritt men bedre enn svettelukt iaf.

Du syns det er verre å bli kvalm enn å ikke kunne puste?

Ja selvfølgelig må det være en overdrivelse siden ikke du har hørt om det. Jeg var innlagt en uke på sykehus med status astmaticus (livstruende astmaanfall) etter å ha blitt utsatt for parfyme, så det er reelt jo, selv om ikke akkurat du har hørt om det. 

Som nevnt så plages hver femte, altså 20 % av andres parfymeforbruk. (ikke alle disse får like reaksjoner, og ikke alle reagerer med pusteproblemer. Migrene er også ganske utbredt). Da er det ikke snakk om 1 av en million man møter i skogen. 

Men, okay, det er ikke alle som forstår. Dette innlegget var et godt eksempel på det. Kanskje du endrer mening hvis du noen gang får se noen som holder på å dø foran øynene på deg av et alvorlig astmaanfall...

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Strengt tatt er nok dagleg dusj/bad også for mykje i forhold til kva som er "sunt" men det er jo ein gong slik at dette er dette som har blitt samfunnsnormen.

Gaea skrev (12 minutter siden):

Man bør helst ikke dusje daglig, om man skal ta vare på hud og hår. Hvis man skal trene bør man man vente med dusj til etter treningsøkten. Men ellers enig.

Ja, det er nok ikke "sunt", men jeg klarer ikke å la være å dusje hver dag altså 😅
Men jeg sliter heldigvis ikke med fett hår og slikt, så jeg bruker aldri shampo, håret og spesielt hodebunnen er blitt bedre etter at jeg sluttet med det. De naturlige oljene blir dermed ikke fjernet av shampoen og er i stand til å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1

Takk for forståelsen for dere som har det (ser at de aller fleste forstår at dette kan være vanskelig). 

Lungene mine ble skadet på jobb, slik at jeg bare har ca 65 % lungekapasitet. Fått yrkesskadeerstatning for dette. Og til dere som sier "hvem skal tilpasse seg hvem". Det er alltid jeg og de som har det som meg som må tilpasse seg. Vi har ansvar for vår egen helse. Men en eller annen gang hadde det vært fint å kunne være utendørs uten å risikere å ikke få puste.

Så selv om innlegget mitt er skrevet i frustrasjon, så er det egentlig ment som en vennlig påminnelse om at man tenker seg litt om på hvilke arenaer det er ok med parfyme, og i hvilke settinger man rett og slett kan droppe parfymebruken. For en ting er sikkert. Dette blir bare mer og mer vanlig, altså at folk får reaksjoner av parfyme. 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1 skrev (4 timer siden):

Du syns det er verre å bli kvalm enn å ikke kunne puste?

Ja selvfølgelig må det være en overdrivelse siden ikke du har hørt om det. Jeg var innlagt en uke på sykehus med status astmaticus (livstruende astmaanfall) etter å ha blitt utsatt for parfyme, så det er reelt jo, selv om ikke akkurat du har hørt om det. 

Som nevnt så plages hver femte, altså 20 % av andres parfymeforbruk. (ikke alle disse får like reaksjoner, og ikke alle reagerer med pusteproblemer. Migrene er også ganske utbredt). Da er det ikke snakk om 1 av en million man møter i skogen. 

Men, okay, det er ikke alle som forstår. Dette innlegget var et godt eksempel på det. Kanskje du endrer mening hvis du noen gang får se noen som holder på å dø foran øynene på deg av et alvorlig astmaanfall...

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Jeg bruker nesten aldri parfyme så du trenger ikke være så krass mot meg. Jeg tviler ikke på at du var innlagt i en uke og at du fikk alvorlige problemer men det betyr jo ikke at du faktisk holdt på å stryke med.

Det blir litt som hvis jeg skal si at jeg holdte på å død fordi jeg fikk strømgjennomgang. Det er farlig og blir tatt veldig alvorlig av helsevesen, men går stort sett bra i de aller fleste tilfeller. Hvis du ble lagt i respirator skal jeg holde kjeft, men hvis ikke så mener jeg fortsatt at du er en smule hysterisk. Hvis det hadde vært tilfelle så hadde du vel skrevet det allerede tenker jeg. Prove me wrong.

Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
Tmz skrev (2 timer siden):

Jeg bruker nesten aldri parfyme så du trenger ikke være så krass mot meg. Jeg tviler ikke på at du var innlagt i en uke og at du fikk alvorlige problemer men det betyr jo ikke at du faktisk holdt på å stryke med.

Det blir litt som hvis jeg skal si at jeg holdte på å død fordi jeg fikk strømgjennomgang. Det er farlig og blir tatt veldig alvorlig av helsevesen, men går stort sett bra i de aller fleste tilfeller. Hvis du ble lagt i respirator skal jeg holde kjeft, men hvis ikke så mener jeg fortsatt at du er en smule hysterisk. Hvis det hadde vært tilfelle så hadde du vel skrevet det allerede tenker jeg. Prove me wrong.

Jeg sa vel aldri at jeg holdt på å stryke med. Jeg sier at man kan gjøre det i verste fall hvis man ikke kommer til behandling i tide. Jeg fikk jo behandling. Det var ikke respirator nei, men medisin intravenøst fordi ingen annen behandling virket. Ja det er på nivå med peanøttallergi. Altså jeg får livstruende astmaanfall, men andre igjen kan oppleve f.eks anafylaktisk sjokk. Det er ingen overdrivelse her, snarere enn bagatellisering fra din side, kanskje fordi du ikke har noen i nær krets som har det som dette, og at du selv syns at dameparfyme er digg... 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar

Hvis vi skal tenke løsningsorientert vil jeg oppfordre en en eller annen bruker som føler kallet på å lage en parfymefri-guide-tråd på merke/produkt og kjøpested på f.eks ansiktskrem, håndkrem, body lotion, dusjsåpe, shampoo, balsam, såpe til klesvask. Om noen tar seg bryet så skal jeg få fremhevet den og klistra en slik tråd øverst fordi det kan være veldig nyttig for allergikere og for de som vil ta hensyn :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
Gaea skrev (3 timer siden):

Hvis vi skal tenke løsningsorientert vil jeg oppfordre en en eller annen bruker som føler kallet på å lage en parfymefri-guide-tråd på merke/produkt og kjøpested på f.eks ansiktskrem, håndkrem, body lotion, dusjsåpe, shampoo, balsam, såpe til klesvask. Om noen tar seg bryet så skal jeg få fremhevet den og klistra en slik tråd øverst fordi det kan være veldig nyttig for allergikere og for de som vil ta hensyn :)

For egen del så har de det meste på COOP. Ænglamark serien er fin sånn. Finnes i solkrem, håndsåpe, deo, sjampo, balsam, bodylotion, vaskemiddel og tøymykner, tabletter til oppvaskmaskin. Listen min er sikkert ikke uttømmende her, dette er produkter jeg vet ænglamark har. Handler man på COOP mega så får man 20 % kjøpeutbytte på alt fra ænglamark også. 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
Gjest b42b5...cf1 skrev (3 minutter siden):

For egen del så har de det meste på COOP. Ænglamark serien er fin sånn. Finnes i solkrem, håndsåpe, deo, sjampo, balsam, bodylotion, vaskemiddel og tøymykner, tabletter til oppvaskmaskin. Listen min er sikkert ikke uttømmende her, dette er produkter jeg vet ænglamark har. Handler man på COOP mega så får man 20 % kjøpeutbytte på alt fra ænglamark også. 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Spesifisering - man må selvsagt være coop - medlem for å få dette kjøpeutbyttet.

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar

Opplevde det i går var innom ett par butikker folk skal liksom lukte godt så blir resultatet at de rett og slett stinker i stedet grøss skulle nesten trodd de dusjet i parfyme og deodorant husker mamma åpnet en sånn parfymeprøvepose eller noe sånt i stua så gikk det 2 sekunder så spurte pappa faen har du tømt en parfymeflaske her eller hva er det ? han hadde astma og kols grad 3 så han tålte slike lukter veldig dårlig på sykehjemmet kunne ikke folk bruke sånt  nå er de begge borte 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
Maskinfører skrev (1 time siden):

Opplevde det i går var innom ett par butikker folk skal liksom lukte godt så blir resultatet at de rett og slett stinker i stedet grøss skulle nesten trodd de dusjet i parfyme og deodorant husker mamma åpnet en sånn parfymeprøvepose eller noe sånt i stua så gikk det 2 sekunder så spurte pappa faen har du tømt en parfymeflaske her eller hva er det ? han hadde astma og kols grad 3 så han tålte slike lukter veldig dårlig på sykehjemmet kunne ikke folk bruke sånt  nå er de begge borte 

Ofte så ser man gjerne på forhånd hvilke folk  man må holde ekstra stor avstand til. Men ja, butikker er i hovedsak utelukket for min del, bortsett fra matbutikken. Bruker kjemikaliemaske fra astmaforbundet for å unngå å få astmaanfall, det hjelper veldig, men kan ikke bruke den over lengre perioder. Men den bidrar til at handling går greit. Må nesten rette en takk til covid - viruset sånn sett, nå stirrer ikke folk like rart på en når man har på seg maske i butikken. 

Trist at du har mistet begge foreldrene dine. ❤️ 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1 skrev (3 minutter siden):

Ofte så ser man gjerne på forhånd hvilke folk  man må holde ekstra stor avstand til. Men ja, butikker er i hovedsak utelukket for min del, bortsett fra matbutikken. Bruker kjemikaliemaske fra astmaforbundet for å unngå å få astmaanfall, det hjelper veldig, men kan ikke bruke den over lengre perioder. Men den bidrar til at handling går greit. Må nesten rette en takk til covid - viruset sånn sett, nå stirrer ikke folk like rart på en når man har på seg maske i butikken. 

Trist at du har mistet begge foreldrene dine. ❤️ 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Ja en ser vel det ;) har sett astma anfall ikke noe særlig eller åndenød som pappa kalte det ja covid gjorde ikke disse sykdommene bedre pappa hadde vel ca 10% kapasitet igjen før covid så han overlevde viruset eller han fikk det jo og overlevde hva han døde av aner jeg ikke legen ved sykehjemmet snakket om magesår/magekreft men aner ikke han lå bare og sov og gikk på morfin han sovnet inn i stolen Lørdag 16 Desember 2023 klokken 14:44 han var inne på sykehuset 1 Desember og fikk palliativ blodoverføring 1 pose skulle egentlig ha 2  men pga tid ble det bare en ved ankomst til sykehuset hadde han bare 5% blod igjen skulle være 60% eller no de ville at vi skulle få feire siste julen sammen men det  gikk ikke så mor døde av underlivs kreft i 2011 58 år gammel pappa ble 78 takk for din omtenksomhet ❤️

 

Fikk ikke gitt deg noe for kommentaren så setter ett her i stedet 💙 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest b42b5...cf1
opensky skrev (17 timer siden):

Kanskje du er problemet ikke personen som ønsker å ha på seg parfyme?

 

Ja, problemet kjennes hovedsakelig på kroppen for meg ja. Det er ikke dermed sagt at det er jeg som er problemet og ikke de som vil ha på seg parfyme. 

Som nevnt så plages 20 % av befolkningen av andres parfymebruk. Da er det ikke lenger et "jeg" problem. Men et samfunnsproblem. Det vil være økt sykefravær som koster samfunnet penger pga at folk sendes hjem fra jobb pga andres bruk av et helt unødvendig produkt. Gjentatte sykemeldinger kan etterhvert ende opp i  uførhet fordi folk ikke er villige til å ta hensyn til sine kollegaer.  I tillegg så har vi kostnaden i helsevesenet fordi folk trenger medisinsk behandling, og evt innleggelse pga folks parfymebruk. 

Men kanskje de som parfymerer seg syns at det er greit å betale litt ekstra i skatt fordi handlingen deres fører til ekstra kostnader for samfunnet? 

 

Anonymous poster hash: b42b5...cf1

Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 26.2.2024 den 7:39 PM):

Hvis vi skal tenke løsningsorientert vil jeg oppfordre en en eller annen bruker som føler kallet på å lage en parfymefri-guide-tråd på merke/produkt og kjøpested på f.eks ansiktskrem, håndkrem, body lotion, dusjsåpe, shampoo, balsam, såpe til klesvask. Om noen tar seg bryet så skal jeg få fremhevet den og klistra en slik tråd øverst fordi det kan være veldig nyttig for allergikere og for de som vil ta hensyn :)

Neutral-produktene, som fås kjøpt i dagligvarebutikkene. Som regel hvit emallasje med blå skrift. Neutral har alt til klesvask, kroppsvask, deodorant, bodylotion, osv.

https://www.neutral.no/produkter.html

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...