Gå til innhold

Kastevekt på fiskestang


Anbefalte innlegg

Jeg har null peiling på fiskestenger men lurer på hva ulempene med en stang med høy kastevekt er. Hvis jeg bruker et sluk på 4g på en stang med kastevekt opp mot 50g hva problem vil jeg oppleve?
Jeg kunne tenkt meg en allround-stang som kan brukes både til sjøfiske og ferskvann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheodorBjork skrev (47 minutter siden):

Jeg har null peiling på fiskestenger men lurer på hva ulempene med en stang med høy kastevekt er. Hvis jeg bruker et sluk på 4g på en stang med kastevekt opp mot 50g hva problem vil jeg oppleve?
Jeg kunne tenkt meg en allround-stang som kan brukes både til sjøfiske og ferskvann.

Kastene blir jo litt kortere da, men det kan funke.

En kompis av meg, brukte, en sjoefiskestang i fjellvannene ogsaa, og det funket. 

Du maa jo ha ei annen snelle med tynnere sen da.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Man kaster mye kortere med en stivere stang beregnet for høyere slukvekt om man bruker lette sluker.

Har prøvd å finne en "middelvei" men jeg har ikke lykkes.

Har en D.A.M teleskopstang med en lett shimano snelle fra ca 1995 jeg bruker til innlandsfiske, beste kjøpet jeg har gjort noen gang, god kaste evne og går fint inni en sekk på tur.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (10 minutter siden):

Man kaster mye kortere med en stivere stang beregnet for høyere slukvekt om man bruker lette sluker.

Har prøvd å finne en "middelvei" men jeg har ikke lykkes.

Har en D.A.M teleskopstang med en lett shimano snelle fra ca 1995 jeg bruker til innlandsfiske, beste kjøpet jeg har gjort noen gang, god kaste evne og går fint inni en sekk på tur.

Helt kanon, har ogsaa den minste Shimanosnellen og en liten teleskopstang, ligger klar i sidelommen, paa sekken.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (3 minutter siden):

Så hvis planen er å fiske i ferskvann fra vannkanten så er kanskje så stor kastevekt en dårlig løsning?

Ja vil si det, en teleskop pakkeloesning, er mye bedre, til ferskann og et sjoefiskesett, til saltvann. En midt i mellom, til aa fiske i elv og landfiske ved sjoeen ogsaa kanskje. Her kan en jo gaa opp i slukvekt da, kanskje du kan klare deg med et sjoefiskesett der?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Ja vil si det, en teleskop pakkeloesning, er mye bedre, til ferskann og et sjoefiskesett, til saltvann. En midt i mellom, til aa fiske i elv og landfiske ved sjoeen ogsaa kanskje. Her kan en jo gaa opp i slukvekt da, kanskje du kan klare deg med et sjoefiskesett der?

Prøver å holde prisen nede siden jeg ikke vet om det er en hobby jeg vil vedlikeholde. Derfor jeg tenkte på ørretstangen fra Abu Garcia.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (4 minutter siden):

Er denne stangen en brukbar stang for en komplett nybegynner? Eller bortkastet penger?
https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalsett-orret-fiskesett/p/1186720_1_Style

Kjenner jo ikke stanga, men ville gaatt opp litt i pris, til jeg var sikker paa at jeg fikk ei god snelle, som ikke stoeyer.

Det er pyton, ei stoeyende snelle, som lager lyd, naar den spinner, ikke bra for nybegynnere.

Ellers den type stang, faar du sikkert bedre kast med, enn teleskopstangen, men den blir veldig lite praktisk, under transport.

Ei teleskopstang, er god aa kaste med den ogsaa, ville heller satset paa det.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (11 minutter siden):

Er denne stangen en brukbar stang for en komplett nybegynner? Eller bortkastet penger?
https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalsett-orret-fiskesett/p/1186720_1_Style

For barn og nybegynnere er den helt OK! Men vurder om ikke kanskje en teleskopstang er mer praktisk?

Jeg fisker stort sett i ferskvann og bruker ultralett utstyr fordi jeg synes det er mer spennende 🙂

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Kjenner jo ikke stanga, men ville gaatt opp litt i pris, til jeg var sikker paa at jeg fikk ei god snelle, som ikke stoeyer.

Det er pyton, ei stoeyende snelle, som lager lyd, naar den spinner, ikke bra for nybegynnere.

Ellers den type stang, faar du sikkert bedre kast med, enn teleskopstangen, men den blir veldig lite praktisk, under transport.

Ei teleskopstang, er god aa kaste med den ogsaa, ville heller satset paa det.

Noen spesifikke eksempler?

Og hvorfor er støyen på snella problematisk?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

For barn og nybegynnere er den helt OK! Men vurder om ikke kanskje en teleskopstang er mer praktisk?

Jeg fisker stort sett i ferskvann og bruker ultralett utstyr fordi jeg synes det er mer spennende 🙂

Vel, jeg er totalt nybegynner... Noen eksempler på teleskopstenger innenfor et mindre budsjett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (1 minutt siden):

Prøver å holde prisen nede siden jeg ikke vet om det er en hobby jeg vil vedlikeholde. Derfor jeg tenkte på ørretstangen fra Abu Garcia.

Ikke kjoep saa daarlig utstyr, at det dreper gleden.

Men for all del, begrens deg og se hvor langt du maa strekke deg.

Det skulle vi vel alle gjort, med all den dyre dritten, som er paa markedet.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Ikke kjoep saa daarlig utstyr, at det dreper gleden.

Men for all del, begrens deg og se hvor langt du maa strekke deg.

Det skulle vi vel alle gjort, med all den dyre dritten, som er paa markedet.

Problemet når man ikke har peiling er at man enten bruker masse penger uten å bruke det skikkelig eller for lite på dritt. En stang til 3-4000 er frustrerende om det bare blir én fisketur.

Lenke til kommentar

Jeg har fisket mye med billige stenger fra XXL og de gir godt med fiskeglede og fangst.

Det eneste jeg ville passet på er hvor god smellen er i hånden. Noen av pakkene har en litt for liten snelle i forhold til mine hender, så det føles litt som å kaste med en barne stang.

Jeg hadde ikke vært bekymret for å starte i 300-500kr klassen (med mindre du skal drive med båtfiske i NordNorge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

ABU er ikke lenger hva det var, men et sånt sett fra Nordsjø er helt greit til en start start tenker jeg! Fiskesett 180 cm (europris.no)

Ellers har ABU et fint allrpondsett for letter fiske her: 
Abu Cardinal Vildmark teleskop fiskesett - 7 fot, 5-30 gram | Magasinet.no

 

Første tanken var faktisk stang fra Europris men leste mye negativt om stengene så tenkte å kjøpe fra en sportsbutikk. Men virker som Europris ikke var så ille allikevel. Forvirrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (Akkurat nå):

Første tanken var faktisk stang fra Europris men leste mye negativt om stengene så tenkte å kjøpe fra en sportsbutikk. Men virker som Europris ikke var så ille allikevel. Forvirrende.

Jeg har faktisk en telekopstang fra Nordsjø i bagasjerommet i fall det skulle dukke opp et interresseant vann på tur 😉

Stengene er litt stivere enn jeg normalt bruker for ultralett fiske, og snellene er ikke like sofistikerte. 0,3 mm. snøre er også litt for grovt for meg, men om man setter seg fast er det helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...