Gå til innhold

Kastevekt på fiskestang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheodorBjork skrev (21 minutter siden):

Er denne stangen en brukbar stang for en komplett nybegynner? Eller bortkastet penger?
https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalsett-orret-fiskesett/p/1186720_1_Style

Den der er veldig lett og liten. Sikkert lettvint å bære. Egner seg best på fiskevann med små fisk og der du kan dra fisk mot land og så over i en håv. Men den totalt ubrukelig på sjøfiske eller fiske fra kai der du er avhengig av å løfte fisken opp i lufta. En sånn stang tåler veldig lite. 7 fot lengde gir ikke veldig lange kast så den er også litt lite egnet der fisken står langt ute.

Til ferskvann ville jeg valgt en lengre stang med litt høyere kastevekt. F.eks 9 fot og 15-45 gram eller noe sånt. Husk å få med eller kjøp multifilament snøre. Da får du mye lengre kast og større glede i form av større fisk som du får landet.

Til sjøfiske fra båt ville jeg valgt ei kort og kraftig stang og lagt godt med penger i snelle og sluker.

Til sjøfiske fra land ville jeg valgt en mellomting av de to over. Pluss en haug med billige stingsild-sluker. Det er forbruksvare i starten, før man finner steder uten tang eller finner riktig hastighet for å unngå "bunntråling".

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Den der er veldig lett og liten. Sikkert lettvint å bære. Egner seg best på fiskevann med små fisk og der du kan dra fisk mot land og så over i en håv. Men den totalt ubrukelig på sjøfiske eller fiske fra kai der du er avhengig av å løfte fisken opp i lufta. En sånn stang tåler veldig lite. 7 fot lengde gir ikke veldig lange kast så den er også litt lite egnet der fisken står langt ute.

Til ferskvann ville jeg valgt en lengre stang med litt høyere kastevekt. F.eks 9 fot og 15-45 gram eller noe sånt. Husk å få med eller kjøp multifilament snøre. Da får du mye lengre kast og større glede i form av større fisk som du får landet.

Til sjøfiske fra båt ville jeg valgt ei kort og kraftig stang og lagt godt med penger i snelle og sluker.

Til sjøfiske fra land ville jeg valgt en mellomting av de to over. Pluss en haug med billige stingsild-sluker. Det er forbruksvare i starten, før man finner steder uten tang eller finner riktig hastighet for å unngå "bunntråling".

Multifilament er ikke noe jeg vil anbefale til en nybegynner, men det har sine fordeler når man lærer seg å bruke det! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

Multifilament er ikke noe jeg vil anbefale til en nybegynner, men det har sine fordeler når man lærer seg å bruke det! 🙂

Hva vil du anbefale i stedet for da? Nylon er jo helt grusomt på å krølle seg, gi fjæring så man ikke føler fisken, og rett og slett demotiverende. Ulempene med multifilament er vel bare litt mer omstendelige knuter og at man bør bruke fortom for å unngå at fisken bryter fiberne med tennene. Er det flere alternativer?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (27 minutter siden):

Noen spesifikke eksempler?

Og hvorfor er støyen på snella problematisk?

Naar du staar i guds fria, en salig sommerkveld og hoerer paa det der, blir det veldig irriterende.

For kompisene dine ogsaa, de bli mest irritert. Spesielt i en baat, hvor en sitter naer hverandre.

Ser Abu, har noen kjekke sett, mente ikke mangen tusen. En lapp, saa maa det vel vaere brukenes.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Hva vil du anbefale i stedet for da? Nylon er jo helt grusomt på å krølle seg, gi fjæring så man ikke føler fisken, og rett og slett demotiverende. Ulempene med multifilament er vel bare litt mer omstendelige knuter og at man bør bruke fortom for å unngå at fisken bryter fiberne. Er det flere alternativer?

Foruten at de er veldig mye tynnere og det skal ganske mye til for å fylle en snelle. Så mye som regel at man nesten aldri får brukt hele lengden.

Prisen er en helt annen sak. Jeg har noen spoler med multifilament og setter det på når det jeg fisker med de aller letteste duppedittene, men igjen, og selvsagt etter min mening, er ikke det noe for en nybegynner.

De er også innsatt med noe guffe som setter seg på alle stangringene...

Eksempel, for å ta det fra Europris:

500 meter 0,3 mm nylon koster 79,90 på Europris og takler 7,6 Kg., hvilket holder i massevis for enkelt innelandsfiske
150 meter 0,14 mm filament koster 149,- og takler 11 Kg.

En lett ABU haspel tar gjerne 270 til 300 meter 0,14 sene....

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Og fordi jeg er nysgjerrig! 🙂

Jeg begynte min fiske-erfaring med en lukket haspelsnelle som satt oppå stangen og man sveivet med høyre hånd.

Ser at mange som bruker åpen haspel fremdeles gjør det, men det kunne aldri falle meg inn lenger? En åpen haspel henger under stangen og sveives med venstre hånd, gjør den ikke?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 minutter siden):

Og fordi jeg er nysgjerrig! 🙂

Jeg begynte min fiske-erfaring med en lukket haspelsnelle som satt oppå stangen og man sveivet med høyre hånd.

Ser at mange som bruker åpen haspel fremdeles gjør det, men det kunne aldri falle meg inn lenger? En åpen haspel henger under stangen og sveives med venstre hånd, gjør den ikke?

Mine kan du velge side paa. Kan kanskje det paa de fleste? Er litt rar jeg, har gaffelen i hoeire haand.

Var litt kjekke de som var lukket ogsaa da. Ungene hadde noen Snopy stenger. Men huff og huff, naar de vaset seg til.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Mine kan du velge side paa. Kan kanskje det paa de fleste? Er litt rar jeg, har gaffelen i hoeire haand.

Var litt kjekke de som var lukket ogsaa da. Men huff og huff, naar de vaset seg til.

Man kan jo på de fleste sneller flytte sveiven fra den ene til den andre siden, men for meg har det blitt naturlig å holde stangen med høyre hånd og sveive med venstre 🙂

Hadde aldri klart å endre på det i dag! 😉

Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 minutter siden):

Man kan jo på de fleste sneller flytte sveiven fra den ene til den andre siden, men for meg har det blitt naturlig å holde stangen med høyre hånd og sveive med venstre 🙂

Hadde aldri klart å endre på det i dag! 😉

Venstre her ogsaa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Venstre her ogsaa.

De andre sveiver vel baklengs også hvis jeg ikke tar feil? 🙂

Sier ikke at noen gjør feil og det er garantert ikke noe som påvirker fiskingen, bare synes det ser litt snodig ut! Off Topic, beklager 😉

Jeg fisker ikke om vinteren, men gleder meg til neste kast nå 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 timer siden):

Foruten at de er veldig mye tynnere og det skal ganske mye til for å fylle en snelle. Så mye som regel at man nesten aldri får brukt hele lengden.

Prisen er en helt annen sak. Jeg har noen spoler med multifilament og setter det på når det jeg fisker med de aller letteste duppedittene, men igjen, og selvsagt etter min mening, er ikke det noe for en nybegynner.

De er også innsatt med noe guffe som setter seg på alle stangringene...

Eksempel, for å ta det fra Europris:

500 meter 0,3 mm nylon koster 79,90 på Europris og takler 7,6 Kg., hvilket holder i massevis for enkelt innelandsfiske
150 meter 0,14 mm filament koster 149,- og takler 11 Kg.

En lett ABU haspel tar gjerne 270 til 300 meter 0,14 sene....

Jeg har den minste Shimanosnellen, som for 30 aar siden, kunne fylles,med en 60 meter, med den tynneste, "standard", den som var vanlig i den tiden, nummer 2 senen. Den tynneste, fikk du 110 m paa.

Ser at i dag, er det mye nytt,kjekt, saa en kan faa mer paa.

Hva ville du, ha fyllt paa den snellen?

Saa grei ut den 0,14 kvaliteten paa Europris. 150 m, begynner aa komme seg, taaler litt ogsaa, vil den fylle opp nok, eller maa jeg gaa paa med to ruller?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (10 timer siden):

Problemet når man ikke har peiling er at man enten bruker masse penger uten å bruke det skikkelig eller for lite på dritt. En stang til 3-4000 er frustrerende om det bare blir én fisketur.

Hvis det er en billig snelle du vil ha, gaa paa You tube og se, om det er noen, som har sjekket den ut.

Kan vaere grei, den ogsaa.

Lenke til kommentar

Hvis dette kun er noe du vil prøve ut litt før du finner ut om det er noe for deg, så fungerer det helt fint med et rimelig sett 🙂. Brodern var en måned i villaksi Alaska med en Abu Garcia teleskopstang til 299 kr på Europris. Inkludert snelle.
Det vil så klart være en annen opplevelse enn å bruke noe mer kostbart og bedre, men du kan likevel få mye moro.
Personlig har den rimelige teleskopstanga blitt med på langt flere turer enn noen av mine andre fiskestenger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
TheodorBjork skrev (På 23.2.2024 den 8:51 PM):

Jeg har null peiling på fiskestenger men lurer på hva ulempene med en stang med høy kastevekt er. Hvis jeg bruker et sluk på 4g på en stang med kastevekt opp mot 50g hva problem vil jeg oppleve?
Jeg kunne tenkt meg en allround-stang som kan brukes både til sjøfiske og ferskvann.

Hvis du ikke har handlet enda, saa er det en fin pakke til deg, paa Finn.no. kode 345468645

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...