Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge video fra fysiske disker i skyer


Anbefalte innlegg

Hei. Har en del video på fysiske medier som jeg gjerne vil legge opp i en eller annen sky, for å få tilgang til dem på den måten, og ikke via fysiske medier som Dvd, BluRay eller harddisk.

Jeg aner ingenting om dette, men er blitt så vandt med å bruke streaming via Apple boksen, at jeg nesten ikke kan gå tilbake til fysiske medier lengre.

Kan man laste opp en video, og se den direkte via Apple boksen på noen måte ?
Eller finnes det en app som kan gjøre det, via Apple boksen ?

Finnes det i så fall apper, til Apple boksen, som kan vise info om filene ? Som feks Media Center Master, som jeg har på pc'en til mine filer på hardisker.

Det er snakk om i hvert fall et par TB til å begynne med.

Takk for alle råd og tips.

Endret av dapre
ekstra info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høyrest fornuftig ut å investera i litt harddiskplass og NAS/heimeserver med såpass store datamengder. iCloud koster 400 og 800 kr/mnd for hhv. 6 og 12 TB. Ein sparer fort inn det med eigen hardware.

Om du ikkje vil investera i ein Synology e.l. med ein gong, går det òg an å setta opp ein PC du allereie har som server (dog litt mindre intuitivt enn på eit produkt som Synology som er laga for formålet).

Dei mest populære appane for å streama frå eigen NAS til TV/AppleTV/telefon etc. er Plex og Jellyfin. Har testa Plex sjølv, og den klarte fint å visa informasjon om skodespelarar etc, sjølv på ein veldig sær tittel.

Lenke til kommentar

Takk for svar! 
Jeg ser på disse NAS boksene som Media Center bokser. Noe jeg lette etter for mange år siden, og endte opp med en laptop som jeg kunne styre med Media Center Master og en fjernkontroll.
Det har jeg fremdeles, men synes det er for knotete, støyende og "teknisk".

Ser ikke helt forskjellen på disse NAS boksene og mitt Media Center oppsett med en laptop.

Hvordan virker dette ? Alle videofilene ligger på NAS boksen. På AppleTV boksen ligger feks Plex.
Hvordan får Plex tilgang til filene ? Blir filene mine lastet opp til en Plex server, og deretter avspillt ?
Da bør jeg ha en god OPP linje i tillegg ?

Umiddelbart høres dette tungvindt ut, og får meg til å tenke tilbake på rene mediabokser, med fjernkontroll.

Finnes det virkelig ikke en liten dings man kan putte en USB harddisk i, som leser alle videofiler, har en Media center app innstallert som viser hvilke filmer det er snakk om, og sender de ut via HDMI ?  

Takk.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, dapre said:

Takk for svar! 
Jeg ser på disse NAS boksene som Media Center bokser. Noe jeg lette etter for mange år siden, og endte opp med en laptop som jeg kunne styre med Media Center Master og en fjernkontroll.
Det har jeg fremdeles, men synes det er for knotete, støyende og "teknisk".

Ser ikke helt forskjellen på disse NAS boksene og mitt Media Center oppsett med en laptop.

Hvordan virker dette ? Alle videofilene ligger på NAS boksen. På AppleTV boksen ligger feks Plex.
Hvordan får Plex tilgang til filene ? Blir filene mine lastet opp til en Plex server, og deretter avspillt ?
Da bør jeg ha en god OPP linje i tillegg ?

Umiddelbart høres dette tungvindt ut, og får meg til å tenke tilbake på rene mediabokser, med fjernkontroll.

Finnes det virkelig ikke en liten dings man kan putte en USB harddisk i, som leser alle videofiler, har en Media center app innstallert som viser hvilke filmer det er snakk om, og sender de ut via HDMI ?  

Takk.

Plex funker fett alt går lokalt så ja du må ha ganske god linje hvis du skal streame utenfra, når du setter opp plex på en nas så setter du opp med en bruker du lager hos plex så velger du hvilke mapper skal være delt på plex, du kan også dele medier med familie og venner.

Finnes og mediaspiller som man kan plugge i ekstern hdd i som har hdmi ut hvis det er det du tenker på men fordel med nas at du kjører raid så hvis en disk ryker så mister du ikke alle dataene dine.

såvidt jeg vet så støtter de fleste android bokser ekstern hd som denne.

evt chromecast med Google tv men da må du bruke en usb hub i mellom.

https://www.maxgaming.no/no/mediaspillere/mi-tv-box-s-2nd-gen-4k-mediaspiller?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Xiaomi+Mi+Tv+Box+S+2nd+Gen+-+4k+Mediaspi

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
2 hours ago, dapre said:

Takk for svar! 
Jeg ser på disse NAS boksene som Media Center bokser. Noe jeg lette etter for mange år siden, og endte opp med en laptop som jeg kunne styre med Media Center Master og en fjernkontroll.
Det har jeg fremdeles, men synes det er for knotete, støyende og "teknisk".

Ser ikke helt forskjellen på disse NAS boksene og mitt Media Center oppsett med en laptop.

Hvordan virker dette ? Alle videofilene ligger på NAS boksen. På AppleTV boksen ligger feks Plex.
Hvordan får Plex tilgang til filene ? Blir filene mine lastet opp til en Plex server, og deretter avspillt ?
Da bør jeg ha en god OPP linje i tillegg ?

Umiddelbart høres dette tungvindt ut, og får meg til å tenke tilbake på rene mediabokser, med fjernkontroll.

Finnes det virkelig ikke en liten dings man kan putte en USB harddisk i, som leser alle videofiler, har en Media center app innstallert som viser hvilke filmer det er snakk om, og sender de ut via HDMI ?  

Takk.

NAS boksen din er plex serveren.

Så installerer du bare plex appen på det du vil se på. Plex avspiller får man til alt.

Du kan jo sette dette opp på laptoppen din og men greia med slike ferdige NAS løsninger er jo at det er enklere og mere stabilt, og man får masse andre bruksområder også. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Takk for alle råd og tips.

Jeg er ikke interessert i noen abonnemang for å løse dette "problemet". Så viktig er det ikke.
Et engangskjøp av en "boks" er greit, men da må det også oppfylle alle de krav jeg har.
Jeg har allerede løsninger som fungerer "greit". Som feks Media Center via en laptop med fjernkontroll.
Jeg vil bare ha noe som er enklere, mindre, og plug and play.

Jeg får undersøke dette litt mere.

Lenke til kommentar
dapre skrev (29 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i noen abonnemang for å løse dette "problemet".

Du må regne med å betale 30-40 kr/TB per måned for lagringsplass i form av "disk i skyen". Dersom du kjøper en 4 TB disk koster den fra ca 250 kr/TB.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
dapre skrev (På 18.2.2024 den 8:37 PM):

Takk for svar! 
Jeg ser på disse NAS boksene som Media Center bokser. Noe jeg lette etter for mange år siden, og endte opp med en laptop som jeg kunne styre med Media Center Master og en fjernkontroll.
Det har jeg fremdeles, men synes det er for knotete, støyende og "teknisk".

Ser ikke helt forskjellen på disse NAS boksene og mitt Media Center oppsett med en laptop.

Hvordan virker dette ? Alle videofilene ligger på NAS boksen. På AppleTV boksen ligger feks Plex.
Hvordan får Plex tilgang til filene ? Blir filene mine lastet opp til en Plex server, og deretter avspillt ?
Da bør jeg ha en god OPP linje i tillegg ?

Umiddelbart høres dette tungvindt ut, og får meg til å tenke tilbake på rene mediabokser, med fjernkontroll.

Finnes det virkelig ikke en liten dings man kan putte en USB harddisk i, som leser alle videofiler, har en Media center app innstallert som viser hvilke filmer det er snakk om, og sender de ut via HDMI ?  

Takk.

NAS er ikke en "media center boks". NAS er "serveren" hvor alt ligger lagret. En "media center boks" er mer typen Nvidia shield, Apple TV etc.

Plex får tilgang til filene direkte på serveren du kjører Plex på. Om du har Plex serveren hjemme er du avhengig av en ok opp linje (ikke noe voldsomme greier, men avhengig av hva du skal stream, bitrate etc) når du ikke er hjemme. Er du hjemme er du avhengig av at du ikke har et ræva lokalnett. 

Jeg skjønner liksom ikke helt behovet ditt her? Først prater du om skyløsning (som vil si at det er tilgjengelig på nett for deg, også når du ikke er hjemme) før du i dette innlegget skal ha "en liten dings man kan putte en USB harddisk i, som leser alle videofiler, har en Media center app innstallert som viser hvilke filmer det er snakk om, og sender de ut via HDMI". Det finnes såvidt meg bekjent ikke noen "liten dings" som gjør det du beskriver. Et annet spørsmål er: trenger du ikke redundans i det hele tatt på disse videofilene dine? Det går helt greit at alt blir borte om en harddisk tar kvelden? På en NAS løser du enkelt det problemet ved å sette ting opp i en eller annen form for RAID (men bør også ha offsite backup for å være helt "trygg").

 

Her er et alternativ: https://www.amazon.com/gp/product/B07K6RWWK5/ref=as_li_qf_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=na0107-20&creative=9325&linkCode=as2&creativeASIN=B07K6RWWK5&linkId=fb12fdd552cecd1002ebad64e9a317d3

Den er ikke liten, men der kan du potensielt ha både server og media spiller i samme boks, om det var det du mente?

Lenke til kommentar

Om du fortsatt er interessert i å spela av frå iCloud, er dette den einaste løysinga eg kunne finna via nettsøk i farten:

https://discussions.apple.com/thread/254414537?sortBy=best

Litt upraktisk, men fungerer om du har videoar i iCloud.

dapre skrev (20 timer siden):

Jeg har allerede løsninger som fungerer "greit". Som feks Media Center via en laptop med fjernkontroll.

Jeg vil bare ha noe som er enklere, mindre, og plug and play.

Jeg får undersøke dette litt mere.

Du kan setta opp laptopen som ein Plex server, om du ønsker å prøva det ut. Den har tross alt videoane dine på harddisken allereie.

1. Installer Plex Media Server på laptopen herfra.

2. Sett opp serveren og vel at den skal bruka mappane der du har videoane dine (litt instruksar her)

3. Last ned Plex-appen til AppleTVen din (det er då ein klientapp, altså for å spela av det som ligg på serveren).

Laptopen må vera på og kopla til internett, men AppleTVen din vil kunna spela av videoane du har på laptopen på den måten.

Kva er det som gjer laptopen med mediasenter upraktisk for deg? Har du han kopla til TVen med HDMI-kabel? Det er lettare å foreslå gode løysingar om me skjønar kvar skoa trykker.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår ønsker du bare en enkel måte å "streame" videoene du har til TVen din via AppleTV slik at det er brukervennlig og på samme boks som det andre du har, og du trenger ikke faktisk å ha det i skyen og tilgjengelig når du er ute å reiser.

Da kan du kjøpe en mini-pc som en intel nuc eller lignende, koble til diskene dine og installere Jellyfin server på den, så installerer du Jellyfin app på AppleTV.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet trodde jeg skyløsninger var tilnærmet gratis nå for tiden, og ble mere eller mindre kastet etter folk.

Sånn er det tydeligvis ikke. I hvert fall ikke når lagringsbehovet begynner å bli flere TB.

Hvis det var gratis eller "billig", er det selvfølgelig ikke noe som er enklere en å ha filene i en sky.
Det er jo det jeg synes er så greit med AppleTV. Alle filmene mine ligger på nettet.

Men jeg synes det hadde vært like greit å bare plugge min 50 TB USB disk, proppfull av video filer rett i AppleTV boksen, og la et media center program/app katalogisere alle filene. Men det går jo ikke. 

Så da ser jeg etter noe som likner, eller er like enkelt.
Enten det er filer i en sky, eller filer på en disk.

Bruker "Phantom Software" er vel den som ser behovet mitt best.

Jeg skal ikke se filene utenfor husets fire vegger. Ikke via mobil, og helst via faste linjer. Trådløst er jeg ikke noe fan av.
Jeg er oldshcool, og det tok med litt tid å venne meg til AppleTV boksen.
Linær tv har jeg fremdeles, i tillegg til diverse streamingtjenester på AppleTV boksen.
Og det står fremdeles hundrevis av DVD/BluRay filmer i hyllene.

Takk for tålmodigheten og alle tips.

Endret av dapre
Lenke til kommentar
MKap skrev (På 20.2.2024 den 6:53 PM):

va er det som gjer laptopen med mediasenter upraktisk for deg? Har du han kopla til TVen med HDMI-kabel? Det er lettare å foreslå gode løysingar om me skjønar kvar skoa trykker.

Hvis du setter en laptop med kabler og hubber i alle vinkler og retninger ved siden av en AppleTV boks, så forteller vel det det meste.

Og alle løsninger - både hardware og software fungerer bare sånn passe i sammen.

Alt er snekkret sammen av meg, og er ikke et kommersiellt produkt som er testet og finjustert, slik at det skal være brukevennlig for alle og enhver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dapre skrev (På 22.2.2024 den 8:24 PM):

Men jeg synes det hadde vært like greit å bare plugge min 50 TB USB disk, proppfull av video filer rett i AppleTV boksen, og la et media center program/app katalogisere alle filene. Men det går jo ikke. 

Trur ein Playstation skal kunna spela av media frå ein USB-disk du koplar til, slik du ser for deg. Ser du får PS3 frå 500 kr med eit kjapt søk på Finn, og PS4 frå rundt 1200. Det finst vel òg fjernkontrollar å få tak i til desse, om du vil ha noko meir elegant enn den trådlause spelkontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...